Igår, 22:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Across 110th Street (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068168/

Jag har verkligen sett fram emot att se denna film. Det som först fick mig att bli intresserad av denna var att låten med samma namn var med i Tarantino's film Jackie Brown, och jag tycker den är så himla bra, både låten och filmen alltså.

Det jag tycker är bäst med den här filmen är musiken och känslan, stämningen. Den är väldigt spot on.
Vad jag tycker är mindre bra är att jag hade lite svårt att hålla isär namnen på karaktärerna, för jag tyckte inte man någonsin blev särskilt introducerad för dem från första början. Så det blev lite svårt att hänga med vem som var vem osv. Och även svårt att veta vem som hörde till vilket gäng alla gånger. Båda maffiagrupperingarna hade ju en person som såg ut som en pimp Men att jag hade svårt att hålla isär karaktärerna kan ha legat i brist på min egen uppmärksamhet, möjligtvis.

Det var väldigt trevligt att se Antonio Fargas igen, han är otroligt lätt att tycka om.

Sen kan jag tycka kameran lite för ofta var skakig. Alltså bara litegrann, så att det märks av, och jag tyckte inte det gjorde sig bra i denna film.

Handlingen är rätt bra, även om man kanske kunde ha gjort något mer av det hela.

Men på det stora hela så var filmen bra tycker jag. Känslan, scenografin, bilden och musiken i en film är otroligt viktig för mig. Handlingen kommer oftast i andra hand där för mig. Och alla de viktiga sakerna jag precis nämnde var där och de var rätt för mig.

Därför uppskattade jag den här filmen mycket.
Stort tack för det här tipset. Den här filmen har jag missat. Ska ses. Med Anthony Quinn.
Citera
Idag, 15:13
Medlem
The Scary Of Sixty-First (2021 Dasha Nekrasova)

Den snygga utgåvan av den här filmen
har stått i min hylla rätt länge nu
och igårkväll blev den till slut tittad på.
Filmen handlar om två unga kvinnor
som flyttar in i en lägenhet på Manhattan.
En tredje kvinna (spelad av filmens regissör)
dyker upp och hon berättar att lägenheten
tidigare ägts av Jeffrey Epstein.
Tjejerna försöker tillsammans att undersöka
och konstiga saker händer.
Flera scener i filmen kändes bisarra
och gav litegrann den där känslan av
"Vad f** är det vi tittar på?!".
Filmen kändes ändå klart intressant
pga att den belyser flera intressanta och aktuella teman.
Rent tekniskt kändes filmen väldigt låg-budget
men det var inget som i mina ögon störde.

Något som känns värt att nämna i sammanhanget
är att jag personligen fick starka Gruppen Kent-vibbar
av flera scener i filmen där Jeffrey Epstein nämns
och jag påmindes faktiskt tydligt
om flera saker som jag med egna öron
hört Joakim Berg och Sami Sirviö säga
om hur mycket dom tycker om minderåriga groupies
och om hur man fångar och tar kontroll över tjejers liv.
Trafficking, stryp-sex och allt det där
som musiker i tex USA
har betydligt svårare att komma undan med
men som Gruppen Kent ostört kunnat ägna sig åt
på Svensk mark väldigt länge nu.

Efter filmen tittade jag
på en av bonus featuresen på skivan
som bestod av en intervju med regissören
och jag kommer definitivt att
återkomma till resten av det här bonus-materialet.

Jag ger The Scary Of Sixty-First
det samlade betyget 7.1 på skalan 1-10.
Dasha Nekrasova är en intressant regissör.
Senast redigerad av GoneForever Idag kl. 15:43.
Citera
Idag, 16:11
Medlem
Geomeisters avatar
Romcomens okrönte koung Hugh Grant i något helt annat...

Extreme Measures, 1996.
https://www.imdb.com/title/tt0116259...me%2520Measure

Handlingen: En doktor på intensivvården får in en svår och udda patient. Patienten sätter avtryck på ett sätt andra inte gör och doktorn vill få reda på mer.

Det som drog mig till denna film var den udda kombinationen av Hugh Grant och Gene Hackman. Filmen känns betydligt mer som Gene Hackmans övriga filmer, men det är Hugh Grant som är den största rollen. Jag tycker han gör den bra. Du kommer förmodligen känna igen både en och annan roll i filmen också.

I tema och upplägg känns den här filmen onekligen 1990-tal på ett positivt sätt. Det är en thriller med djupare frågor. Delar av filmen känner man igen ifrån andra filmer (liknande scener, upplägg m.m.), men tycker den var spännande hela vägen och mindre förutsägbar än vad jag trott.

Någonstans här på Flashback skrev en användare att han ofta ger filmer kanske för bra betyg efter just den. Fortfarande inne i filmens värld och svårt att se den objektivt. IMDB ger denna film 6,2 / 10 och jag skulle nog säga att jag är beredd att ge den ett bättre betyg. Med filmen fortfarande i tankarna har jag dock svårt att ge något mer exakt. Rekommenderas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in