• 1
  • 2
2007-08-01, 23:57
Bannlyst
Jag anser att vi har riksdagsval för ofta i det här landet. Vad hinner man uträtta/bevisa på 4 år egentligen? Inte mycket. Jag tycker att rosenbadsregimens mandatperiod bör löpa under 10 år.
Citera
2007-08-02, 00:22
Medlem
Du har en viss poäng i det du skriver. Man skulle få se tydligare förändringar Men samtidigt uppstår då en problematik likt den vi ser nu efter regeringsskiftet när Socialdemokraterna har innehaft makten utan uppehåll sedan 94.

Man har fyllt alla viktiga positioner i samhället med "rätt" partifärg. Från myndigheter till ambassadörer och allt där emellan, och risken är att så även skulle bli fallet om man, som du, föreslår riksdagsval var 10:e år i stället för som nu vart 4:e.
Citera
2007-08-02, 00:33
Medlem
Dålig ide.

Jag håller inte med dig.
Sedan 1994 är valperioden fyra år, innan dess tre. Man höjde just för att ge den nyvalda riksdagen en bättre chans att genomföra sin politik.
Misslyckas politikerna byter folket ut dem vid nästa val.
Att garantera politikerna tio år vid makten utan att kunna byta ut dem framstår för mig som rena vansinnet.
De flesta länder har valperioder på 3-5 år, detta förmodligen av den anledning att det passar vårt samhälle/kultur.
På 10år kan mycket i ens liv ha förändrats så att man kanske vill byta parti.
Vi behöver mer makt till väljarna, inte mindre.
Citera
2007-08-02, 02:05
Medlem
Jackthehammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Vi behöver mer makt till väljarna, inte mindre.

Där sa du ett sanningen ord!

Direktdemokrati är vägen att gå, inte "aldrigdemokrati"
Citera
2007-08-02, 12:26
Medlem
Helt fel att gå. Jag tycker istället vi ska ha stående val via internet. Du ska hela tiden kunna ändra din röst.
Citera
2007-08-02, 12:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Helt fel att gå. Jag tycker istället vi ska ha stående val via internet. Du ska hela tiden kunna ändra din röst.
Ja, och i praktiken så kommer makten att skjutas över till strebrar och demagoger. Dessutom så är direkdemokrati totalitär då man inte kan dra en hyfsat tydlig gräns mellan stat och samhälle.
Citera
2007-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackthehammer
Där sa du ett sanningen ord!

Direktdemokrati är vägen att gå, inte "aldrigdemokrati"
Varför skulle mer makt till väljarna vara lika med MER demokrati? Avskaffa istället folkstyretänket på de områden där den enskilda individen klarar sig själv utan majoritetens intervention.
Citera
2007-08-02, 13:08
Medlem
Tammers avatar
Nej, vi borde ha val oftare. Se bara vad Alliansen ställt till med på ett år. Vi måste kunna byta ut odugliga regeringar med kortare varsel.
Citera
2007-08-02, 13:18
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, vi borde ha val oftare. Se bara vad Alliansen ställt till med på ett år. Vi måste kunna byta ut odugliga regeringar med kortare varsel.

Vad har dom ställt till med, EGENTLIGEN? Något specifikt samhällsomstörtande du har i åtanke? De för ju i princip den förra regeringens politik med mindre kursändringar inom ett fåtal områden, enligt min uppfattning.

Skulle vi byta ut varje oduglig regering direkt skulle vi aldrig ha något styre i det här landet. Då samtliga politiker oavsett färg är inkompetenta och korrupta dårar.
Citera
2007-08-02, 13:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Vad har dom ställt till med, EGENTLIGEN? Något specifikt samhällsomstörtande du har i åtanke? De för ju i princip den förra regeringens politik med mindre kursändringar inom ett fåtal områden, enligt min uppfattning.

Skulle vi byta ut varje oduglig regering direkt skulle vi aldrig ha något styre i det här landet. Då samtliga politiker oavsett färg är inkompetenta och korrupta dårar.
De har höjt avgiften till akassan och bilförsäkringen, och de har försämrat rätten till akassa överhuvudtaget. Ytterligare höjningar av akasseavgiften har aviserats. De har tagit bort förmögenhetsskatten och fastighetsskatten = stora hål i statskassan.
Citera
2007-08-02, 13:48
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
De har höjt avgiften till akassan och bilförsäkringen, och de har försämrat rätten till akassa överhuvudtaget. Ytterligare höjningar av akasseavgiften har aviserats. De har tagit bort förmögenhetsskatten och fastighetsskatten = stora hål i statskassan.

Att en ny regering kommer att göra saker får väl ses som ganska självklart. Ser dock varken, eller känner av något direkt samhällsomstörtande. Vidare så är det väl alltid stora hål i statskassan? Annars skulle väl våra kuksugare till politiker inte fortsätta lägga in nya skatter (öppna som dolda) mest hela tiden...

Det enda jag kan hålla med om är att alliansen är fullständigt odugliga, men jag tar dom framför koalitionen Sahlin, Ohly och Wetterstrand alla dagar i veckan.

Det enda som gäller är överlevnad, vare sig det är en blå eller röd regering. Båda är dom lika bra på att göra livet surt för medborgarna. Det är ju ett ganska välkänt faktum att där bajspackande byråkrater och politiker lägger näsan i blöt går det åt helvete.

Var smart, rädda dig själv från politiker. Lita aldrig på någon annan än dig själv. I synnerhet inte på människor som redan har sitt på det torra livet ut och säger sig kämpa för just dig.

Undrar förövirgt om de felknullade jävlarna även den här gången slipper betala trängselskatt? Jag menar, politiker är ju de enda på den här jorden som måste ta sig till jobbet...
Citera
2007-08-02, 15:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Alliansen har tagit bort förmögenhetsskatten och fastighetsskatten = stora hål i statskassan.
Möjligen från fastighetsskatten, men inte från förmögenhetsskatten som dessutom hade skadliga bieffekter. Till och med vänsterpartiets förre ekonomiske talesman medgav att den var ett missfoster som hade avskaffats för länge sen om den inte hetat just förmögenhetsskatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in