2009-12-17, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Om en person har 10.000 och varje månad ger en person 100 kronor utan att se till att han tjänar minst 100 kronor kommer att bli fattig till slut. Vad han då samtidigt gjort är att göra mottagaren beroende av de 100 kronorna, baksmällan blir då tusen gånger värre.

Är inte exemplet fel? Om han tjänar 10000 och ger 100 blir han ej fattig.
Citera
2009-12-17, 09:01
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Han har 1000.
Citera
2009-12-17, 09:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det var inte det han skrev. Han skrev att man hade 10.000 och gav bort 100 i månaden. Inte att man fick in 10.000 i månaden.
Citera
2009-12-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det var inte det han skrev. Han skrev att man hade 10.000 och gav bort 100 i månaden. Inte att man fick in 10.000 i månaden.

Men det ärju inte så verkligheten ser ut.
Citera
2009-12-17, 10:24
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
Låter som liberalism i mina öron. ^^

Kanske skulle startat en ny tråd men.

Jag tänkte på de som tycker att Chavez är odemokratisk i sina metoder.
Är det att sätta i kontrast till att jag tycker den danska polislagen är odemokratisk?
Det beror ju på vad vi menar med odemokratiskt, i sig är vad Chavez gör värre, polisen kan inte skriva om lagen för att slippa ansvar eller för att gynna sig själva.
En polis kan knappast vara "odemokratisk", möjligtvis brottslig men då straffas polisen oftast. En politisk ledare kan vara odemokratisk som exempelvis Putin eller John Adams. I detta fall handlar det om att ändra lagar och konstitution för personlig vinning/makt.

Jag gillar inte Chavez för att han rövknullar Venezuela, hårt!

Citat:
Ja menar om man kan ta oskyldiga på det sättet så har det ju ett solklart politiskt motiv.
Öh, nej.
Danska polisen gör inte med oskyldiga vad Chavez gör med oskyldiga.

Citat:
Minoriteten är helt enkelt ett problem som måste undanröjjas, och då kallar man det "demokrati", inför en lag och röjjer undan det.
Eller så gör man som Chavez, drar ut drulen och kör upp den i landets röv med ett galet flin på läpparna samtidigt som han uttrycker beundran för en galen terrorist (schakalen).
Citera
2009-12-17, 10:30
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Men det ärju inte så verkligheten ser ut.
Jo, för Venezuela är det så det ser ut, kanske att liknelsen var för svår för dig?
Det handlar om att inte spendera mer än du har, samt att se till att det som genererar mer "rikedom" inte bara kramas ur till sista droppen utan istället underhålls för att klara av att generera detta för framtiden.

Ett stort problem som de flesta nationaliserade oljestater har är att de ser oljan som en inkomst de bara kan spendera. Det blir ett politiskt verktyg och ingen återinvestering görs för att se till att du kan överleva bortom nästa budget. Venezuela är knappast unikt, Mexiko hade samma problem, utan investeringar kommer bolagen att kollapsa, när de väl gör det är det bara en tidsfråga innan de fattigaste har det rent ut sagt för djävligt. Att hålla på som Chavez är oansvarigt och fel ur vilken synvinkel som helst.
Citera
2009-12-17, 11:02
Medlem
Citat:
Det beror ju på vad vi menar med odemokratiskt, i sig är vad Chavez gör värre, polisen kan inte skriva om lagen för att slippa ansvar eller för att gynna sig själva.
En polis kan knappast vara "odemokratisk", möjligtvis brottslig men då straffas polisen oftast. En politisk ledare kan vara odemokratisk som exempelvis Putin eller John Adams. I detta fall handlar det om att ändra lagar och konstitution för personlig vinning/makt.

Nej det var aldrig polisen i sig jag menade heller.
Jag vet att dom inte kan skriva om lagar (även om det säkert är många polisers våta dröm)

Lagen kom till för att stävja våldsamma demostrationer.
Oskyldiga kommer såklart i kläm när polisen har rätt att ta oskyldiga.
När det gäller demonstrationer så är vänstern överrepresenterad i stort sett jämt.
Borgarna vet detta och skriver ny lag så att dom kan stänga igen truten på motståndarna.

Chavez gör samma sak.
Fast borgarna hyllar danska regeringen och viftar med lagen och skriker demokrati.
Borgarna kallar däremot Chavez för diktator.

Stinker dubbelmoral.

Citat:
Jag gillar inte Chavez för att han rövknullar Venezuela, hårt!
Det verkar vara delade meningar om det.
Det kommer vi aldrig komma överens om så det är inte värt at diskutera, iaf inte med mig.

Citat:
Öh, nej.
Danska polisen gör inte med oskyldiga vad Chavez gör med oskyldiga.
Som sagt så menade jag aldrig polisen utan den borgerliga regeringens nya polislag.
Polisen är som alla vet bara ett verktyg för att efterhålla regeringen lagar.

Citat:
Eller så gör man som Chavez, drar ut drulen och kör upp den i landets röv med ett galet flin på läpparna samtidigt som han uttrycker beundran för en galen terrorist (schakalen).
Ok.
Citera
2009-12-17, 11:19
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Nej det var aldrig polisen i sig jag menade heller.
Jag vet att dom inte kan skriva om lagar (även om det säkert är många polisers våta dröm)
Men det är ju helt irrelevant, finns säkerligen de i demonstrationerna som har våta drömmar om samma sak, de är alltså poliser då?...

Citat:
Lagen kom till för att stävja våldsamma demostrationer.
Nu vet jag inte vilken lag du pratar om eller varför det är relevant i denna diskussion.

Citat:
Oskyldiga kommer såklart i kläm när polisen har rätt att ta oskyldiga.
Polisen har inte rätt att "ta oskyldiga".

Citat:
När det gäller demonstrationer så är vänstern överrepresenterad i stort sett jämt.
Borgarna vet detta och skriver ny lag så att dom kan stänga igen truten på motståndarna.
Snarare är lagarna skrivna för att vänstern förstör den demokratiska processen. Vad kan ni inte säga i talarstolen? Varför behöver ni tala med gatstenar? Ni skjuter ju er själva i foten.

Citat:
Chavez gör samma sak.
Fast borgarna hyllar danska regeringen och viftar med lagen och skriker demokrati.
Borgarna kallar däremot Chavez för diktator.
Jag vet inte vem du anser är "borgarna" men räkna inte med mig där, Chavez kan ju inte egentligen kallas diktator även om han är på god väg och säkerligen vill dit. Skillnaden är hur Chavez utövar sin makt, med våld, hot om våld, korruption och omskrivna lagar som är skräddarsydda för honom och hans parti. Han har fortfarande stöd för att han likt Thaksin Shinawatra köper sina röster från den fattiga befolkningen.

Citat:
Som sagt så menade jag aldrig polisen utan den borgerliga regeringens nya polislag.
Polisen är som alla vet bara ett verktyg för att efterhålla regeringen lagar.
Uppenbarligen anser en majoritet av sveriges befolkning inte bara att lagarna är bra utan även att du har fel.
Citera
2009-12-17, 12:50
Medlem
Citat:
Men det är ju helt irrelevant, finns säkerligen de i demonstrationerna som har våta drömmar om samma sak, de är alltså poliser då?...
Ja det är ju därför man demonstrerar.
Man vill ha till ändringar!

Tror vi pratar om olika saker här
Jag nämnde att jag borde startat en ny tråd men det handlar ju till hälften om Venezuela.

Om du går tillbaks i tråden finns det många till höger(fel att kalla borgare?) som kallar den folkvalde Chavez för en diktator.
Anledning är obekväma lagar som slår mot kapitalisten(borgarn högern etc.)

Citat:
Nu vet jag inte vilken lag du pratar om eller varför det är relevant i denna
diskussion.
Polisen har inte rätt att "ta oskyldiga".
En ny polislag som ger polisen rätt att frihetsberöva oskyldiga jo.

Citat:
Snarare är lagarna skrivna för att vänstern förstör den demokratiska processen. Vad kan ni inte säga i talarstolen? Varför behöver ni tala med gatstenar? Ni skjuter ju er själva i foten.
Nog för att JAG inte bryr mig om nån kastar gatsten men att säga att vänstern talar med gatsten är en total lögn.
Högern är snabb att dra alla över en kant.
En bra taktik verkar det som.

Citat:
Jag vet inte vem du anser är "borgarna" men räkna inte med mig där, Chavez kan ju inte egentligen kallas diktator även om han är på god väg och säkerligen vill dit. Skillnaden är hur Chavez utövar sin makt, med våld, hot om våld, korruption och omskrivna lagar som är skräddarsydda för honom och hans parti. Han har fortfarande stöd för att han likt Thaksin Shinawatra köper sina röster från den fattiga befolkningen.
Precis som det borgerliga danmark gör när demonstranter kommer och protesterar.
Fixar fram lagar som möjliggör ett massgripande av oskyldiga med våld och hot om våld.
Med din logik är alltså danmark på väg till ett diktatoriskt samhälle.

Citat:
Uppenbarligen anser en majoritet av sveriges befolkning inte bara att lagarna är bra utan även att du har fel.
Senaste undersökningen jag läste så ledde vänsterblocket överlägset 50% mot 44% om jag inte minns fel.
Så någon majoritet är det inte längre att tala om.
Ändå hycklar man om att kalla det demokrati.

Det är ovesäntligt och jag har ingen lust att försvara den parlametariska vänstern då den spelar ett spel (dom aldrig kan vinna) kallad parlametarism som jag ej stödjer.

Hursomhelt så menade jag DANSKA lagar.
Jag har lämnat det du talade om innan bakom mig och önskar inte diskutera det längre.
Citera
2009-12-19, 15:32
Bannlyst
Hoppas dom tar livet av den vidriga inavels indianen Chavez med sin deformerade vatten skalle! Vilken djavla ide att dom ska ha en egen icke imperalistisk tid! Nej han borde hamna i ett skitigt dike som hunden Che guevara!!!
Citera
2009-12-20, 12:33
Medlem
joppes avatar
Citat:

Tror vi pratar om olika saker här
Jag nämnde att jag borde startat en ny tråd men det handlar ju till hälften om Venezuela.

Om du går tillbaks i tråden finns det många till höger(fel att kalla borgare?) som kallar den folkvalde Chavez för en diktator.

Nog för att JAG inte bryr mig om nån kastar gatsten men att säga att vänstern talar med gatsten är en total lögn.

Fixar fram lagar som möjliggör ett massgripande av oskyldiga med våld och hot om våld.

Senaste undersökningen jag läste så ledde vänsterblocket överlägset 50% mot 44% om jag inte minns fel.

Det är ovesäntligt och jag har ingen lust att försvara den parlametariska vänstern då den spelar ett spel (dom aldrig kan vinna) kallad parlametarism som jag ej stödjer.

Jag har lämnat det du talade om innan bakom mig och önskar inte diskutera det längre.

Din naiva jävlel. Stort sett allt du skriver är fel. Är du född dum eller har du arbetat på att bli sådan?

*Demonstrationer leder aldrig till ändringar i demokratiska samhällen.
* Den danska polislagen har funnits väldigt länge och har stöd från den danska vänstern. Det var faktisk en vänsterregering som satt vid makten när lagen blev godkänd.
Citera
2009-12-20, 12:57
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
så när en demonstrant vill ändra lagen är det bra men när en polis vill ändra lagen är det ett hot mot demokratin, goddag yxskaft...

Citat:
Lagarna slår faktiskt mer mot de fattiga, det har bara inte blivit uppenbart än, Chavez skor sig själv, stiftar lagar mot motståndare och trampar på befolkningen.

Citat:
Nej, polisen får inte frihetsberöva oskyldiga.
Det vore som att säga att det är helt ok för poliser att gå ut en onsdag och låsa in tre personer för att de kände för det. Så fungerar inte polislagen.

Citat:
Snarare vänstern som är ganska duktiga på att bli karikatyrer av sig själva, men intressant att du inte bryr dig om någon kastar gatsten. Jag skulle bry mig eftersom jag absolut inte vill bli sammankopplad med dylika idioter, en egenskap du inte verkar anse som viktig.

Citat:
Ingen oskyldig grips.

Citat:
När Danmark börjar stifta lagar som stänger ner massmedia och begränsar oppositionens politiska makt, samt exproprierar företag som de är skyldiga pengar, ja då, men inte nu.

Citat:
Så nu är det alltså polislagen som gjort att sossarna har övertag i opinionsundersökningen? Märkligt, jag trodde vänsterblocket röstade för polislagen...

Citat:
Du anser alltså att våld är enda sättet att få igenom dina ändringar, du har inte funderat över varför våld är nödvändigt för att just dina tankar ska få genomslag?
Våld används när ideerna och tankarna inte har det stöd den måste ha för att bli till verklighet i ett samhälle. Tid för eftertanke kanske, du verkar ju iofs gilla diktatur (så länge din sida regerar förstås).

Citat:
Blev för jobbigt?
Senast redigerad av TrialByError 2009-12-20 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in