Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-28, 10:24
  #325
Medlem
sillynamnams avatar
Det är rätt skönt att läsa hennes blogg, framförallt kommentarstrådarna. Och ja, hon är verkligen väldigt mycket emot ett svenskt Natomedlemskap, det har hon varit länge. Måste kännas jävligt jobbigt nu. Hon gråter och det blöder ur öronen Man får ialf lite andra perspektiv, t.ex att det inte är så konstigt att ryssar uppfattar det som "jävla amerikaner" när deras soldater kommer hem i kistor och har dödats av amerikanska vapen. De tycker såklart inte att USA har där att göra.
Jag vet inte vad jag tycker om svenskt NATO-medlemskap, mer än att det borde få ta längre tid och inte i brådrasket. Men det är ju Finland som bestämmer..
Citera
2022-04-28, 22:54
  #326
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det kan möjligen vara en anspelning på Strindbergs eksem

Jag tycker att Maja ska skriva fler böcker. Gillar hennes bloggkommentarer, inte minst angreppen på kvinnochauvinism, att hon är ful i mun osv. Det är typiskt för vår tid att man måste söka sig till marginalen för att hitta fritt och yvigt tänkande. Hon avstår från lajks och medhåll i sociala medier. Mycket av det hon skriver är inte pk alls om man säger så. Men det var redan ett bra tag sedan förra boken kom och hon är inte direkt purung.

Har funderat en del på de där kommentarerna. Hon tycker inte USA borde haft militärövning på Krim 2003. När hon skriver det så där rakt på hej här är jag och mina åsikter och jag tycker Sea Breeze var en skitdålig idé. Sjöbris. Då köper jag det. Men om man säger att Väst inte har i området att göra har man ju köpt Rysslands narrativ. Nä det är inte pk men är det ens ok?
Hon är så jävla mycket emot ett svenskt natointräde att man kan skratta åt det. Coola ner, det är redan avgjort, vill man ropa.
Välja sina strider är väl bl.a inte försöka stoppa sånt som redan är klappat och klart.
Men gillade idén att om Nato kan kräva att ett land inte är i konflikt för att bli medlem, borde ett land kunna kräva att Nato inte är i konflikt innan det blir medlem. Nästan alla mina vänner som är på vänsterkanten är för Nato nu. Det gick hur snabbt som helst.
Lite kul att hon har med Transnistrien i sin lilla framtidsskildring. Har för mig att i Myggor och tigrar tror många i Italien att hon kommer från Ukraina.
Citera
2022-04-29, 10:00
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Har funderat en del på de där kommentarerna. Hon tycker inte USA borde haft militärövning på Krim 2003. När hon skriver det så där rakt på hej här är jag och mina åsikter och jag tycker Sea Breeze var en skitdålig idé. Sjöbris. Då köper jag det. Men om man säger att Väst inte har i området att göra har man ju köpt Rysslands narrativ. Nä det är inte pk men är det ens ok?
Hon är så jävla mycket emot ett svenskt natointräde att man kan skratta åt det. Coola ner, det är redan avgjort, vill man ropa.
Välja sina strider är väl bl.a inte försöka stoppa sånt som redan är klappat och klart.
Men gillade idén att om Nato kan kräva att ett land inte är i konflikt för att bli medlem, borde ett land kunna kräva att Nato inte är i konflikt innan det blir medlem. Nästan alla mina vänner som är på vänsterkanten är för Nato nu. Det gick hur snabbt som helst.
Lite kul att hon har med Transnistrien i sin lilla framtidsskildring. Har för mig att i Myggor och tigrar tror många i Italien att hon kommer från Ukraina.

Jodå allt det där hade hon fått däng för om det skrivits i tidningen men nu är hon klok nog att hålla sig i sitt lilla hörn - utom häromdagen då hon gjorde ett kort facebookinlägg med grundantagandet att allt redan var klart men att hon ändå ville säga sin mening.

Tycker hon skriver intressant.


Citat:
"Polariserar och river upp sår": jag tror att Ann Lindes kommentar om en folkomröstning framförallt handlar om att det splittrar enigheten inom S. De har redan bestämt sig, det gjorde de någon gång i mars eller tidig april. Strax innan Aftonbladet tvärvände. Men alla är inte överens. De är tvungna att vara det eftersom de tillhör ett parti. När omröstningen i Riksdagen väl äger rum, kommer så gott som alla rösta med partilinjen. De som inte kan med det, håller sig eventuellt borta. Eller röstar de mot sin övertygelse, eller trots att de är tveksamma, för att de litar på partiledningen eller känner sig tvungna att lita på partiledningen. Det gäller alla partier. Nå, moderaterna är borna krigsherrar och damer, födda hökar, sitter ihopklistrade med det sämsta med USA. KD är ett nyfascistiskt parti idag, och där är nog en majoritet för. SD borde lika gärna kunna vara för som emot, men rysshatare och putinälskare kan nog komma överens om att rösta som M.

C och L tror jag inte någon överväldigande majoritet är för ett natomedlemskap.
Polariserar och river upp sår handlar emellertid om socialdemokraternas interna diskussioner. De har kanske varit lika stormiga som debatten om kärnkraft en gång i tiden - eller mer. Men när omröstningen väl sker, kommer folk inte rösta efter övertygelse utan efter partilinje.
Om det inte händer ett mirakel.

29 april 2022 09:25
Försvarets insatschef säger att de ryska hoten ska tas på allvar. Det är så bra när någon som vet vad det handlar om uttalar sig. Det var likadant när Sverker Göranson uttalade sig för ett tag sedan, han sa att föreställningen om att Sveriges säkerhet försvaras bäst långt bort var ett fundamentalt misstag. Det här är sånt politikerna inte vill erkänna. De fattar dåliga beslut och sopar dem under mattan. Och berättar inte ens för medborgarna vad det handlar om.
Jag har precis gått och hoppats på fler upprop: svenska militärer mot en NATO-ansökan just nu i alla fall, vore ett mirakelscenario. Fast det kanske är förbjudet enligt svensk lag och betraktas som militärkupp.
Hellre en militärkupp än svenskt medlemskap i nato just nu.



Men tyvärr skickas brittiska soldater till Finland.


29 april 2022 09:27
Jag är alltså helt för ett starkt svenskt försvar som får kosta och skulle inte ha något emot att lära mig civilförsvar, men förutsättningen är att vi inte går in i militärpakten ledda av dessa jävla idioter till politiker.



29 april 2022 09:46

Och så en bild av Ann Linde med knäppta händer som ser upp i himlen och säger att Sverige välkomnas av Nato.
Citera
2022-05-25, 14:35
  #328
Medlem
sillynamnams avatar
Hon har inte blivit mindre emot NATO om man säger så...

Citat:
Jag vill inte bli bemött med respekt från NATO-anhängare - det här är mycket viktigt. Det handlar inte om två olika åsikter eller livsstilar, det handlar inte om att köttätare kan respektera vegetarianer och vice versa. Det handlar bokstavligen om fientliga ställningstaganden, inte om att göra en lätt bugning åt pacifister eller militarister. Det handlar om saker man måste vara beredd att ta fängelse för, och gränserna för vad som är att betrakta som landsförräderi måste klargöras redan nu.
https://www.blogger.com/comment.g?bl...4&isPopup=true

Vet nån nåt om ändringen av yttrandefrihetslagen som hon ryar mycket om?
Citera
2022-05-25, 16:42
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hon har inte blivit mindre emot NATO om man säger så...


https://www.blogger.com/comment.g?bl...4&isPopup=true

Vet nån nåt om ändringen av yttrandefrihetslagen som hon ryar mycket om?


Svårt att veta vad lagen kommer att innebära i praktiken. Först ska vi ha val, därefter en andra omröstning i Riksdagen. Men med tanke på att bara V är emot kan man nog betrakta det som genomklubbat.
Lagen kommer nog mest röra militära hemligheter i strikt mening (posteringar, logistik osv). I så fall kommer den knappast att beröra gemene man eller journalister.

Citat:
straffbart att under vissa omständigheter t.ex. obehörigen röja hemliga uppgifter som förekommer inom Sveriges internationella samarbeten och som kan skada Sveriges förhållande till någon annan stat eller en mellanfolklig organisation. Undantag från straffansvar ska gälla om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.

Tillräckligt vagt formulerat för att avslöjanden av Wikileaks-karaktär ska slinka igenom och befrias från straffansvar - eller: tillräckligt vagt formulerat för att kunna fälla en svensk Bradley Manning?

Hon sätter ju saker på sin spets. NATO-medlemskap är inget att ta med en axelryckning.
Förläggaren Svante Weyler blev ursinnig på en dikt av Göran Greider härförleden. Greider är mig veterligen den enda svenska intellektuell som fortfarande uttrycker skepsis mot NATO-inträdet. Weyler läser det automatiskt som ett försvar för bombningen av teatern i Mariupol. Debatten har låst sig precis där. Var och en som uttalar motstånd mot NATO kallas naiv eller rysstroll.
Weylers ursinne beror antagligen på oro att en skribent som Greider, ganska populär bland vänstersossar, ska få ökat inflytande. Med Turkiets utspel (hot om att invadera Syrien, minsann) finns risk att fler svenskar blir negativa till NATO. Därför blir det viktigt att ta i med storsläggan mot Greider. Paradoxalt nog kunde det vara negativt för NATO-viljan om det blev stiltje i striderna i Ukraina. Det är en del av tragiken.

De flesta svenskar menar säkert att kriget mellan Öst och Väst är ett faktum i och med Rysslands invasion i Ukraina. Då måste Sverige tydligt ställa sig på västs sida, med vapenleveranser och om så krävs svenska soldater. Lite utlämning av kurdiska publicister rör nog inte de flesta i ryggen. Kanske inte turkisk bombning av Syrien heller.
Citera
2022-05-25, 18:53
  #330
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Svårt att veta vad lagen kommer att innebära i praktiken. Först ska vi ha val, därefter en andra omröstning i Riksdagen. Men med tanke på att bara V är emot kan man nog betrakta det som genomklubbat.
Lagen kommer nog mest röra militära hemligheter i strikt mening (posteringar, logistik osv). I så fall kommer den knappast att beröra gemene man eller journalister.



Tillräckligt vagt formulerat för att avslöjanden av Wikileaks-karaktär ska slinka igenom och befrias från straffansvar - eller: tillräckligt vagt formulerat för att kunna fälla en svensk Bradley Manning?

Hon sätter ju saker på sin spets. NATO-medlemskap är inget att ta med en axelryckning.
Förläggaren Svante Weyler blev ursinnig på en dikt av Göran Greider härförleden. Greider är mig veterligen den enda svenska intellektuell som fortfarande uttrycker skepsis mot NATO-inträdet. Weyler läser det automatiskt som ett försvar för bombningen av teatern i Mariupol. Debatten har låst sig precis där. Var och en som uttalar motstånd mot NATO kallas naiv eller rysstroll.
Weylers ursinne beror antagligen på oro att en skribent som Greider, ganska populär bland vänstersossar, ska få ökat inflytande. Med Turkiets utspel (hot om att invadera Syrien, minsann) finns risk att fler svenskar blir negativa till NATO. Därför blir det viktigt att ta i med storsläggan mot Greider. Paradoxalt nog kunde det vara negativt för NATO-viljan om det blev stiltje i striderna i Ukraina. Det är en del av tragiken.

De flesta svenskar menar säkert att kriget mellan Öst och Väst är ett faktum i och med Rysslands invasion i Ukraina. Då måste Sverige tydligt ställa sig på västs sida, med vapenleveranser och om så krävs svenska soldater. Lite utlämning av kurdiska publicister rör nog inte de flesta i ryggen. Kanske inte turkisk bombning av Syrien heller.

Bortplockat?
Jag har ingen åsikt om NATO, det är redan avgjort. Var bland de osäkra. Blev emot efter Turkiets påtryckningar på Sverige, lite som du skriver. Enligt DN måste Sverige vika sig för Turkiet. Utvisningar av kurder, vapenleverans? Vad ska jag göra åt det?
De flesta som varit emot NATO har tystnat, och Greider blev påhoppad. Hade nog trott att Greider sågs som en harmlös tomte. Men han kanske är en sån som bidrar till splittring och polarisering som MSB varnar för?
Det är ju sant att det inte kommer att funka att vara emot NATO. Men Majsan vill inte ha respekt av NATO-anhängare.
Citera
2022-05-25, 19:04
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Bortplockat?
Jag har ingen åsikt om NATO, det är redan avgjort. Var bland de osäkra. Blev emot efter Turkiets påtryckningar på Sverige, lite som du skriver. Enligt DN måste Sverige vika sig för Turkiet. Utvisningar av kurder, vapenleverans? Vad ska jag göra åt det?
De flesta som varit emot NATO har tystnat, och Greider blev påhoppad. Hade nog trott att Greider sågs som en harmlös tomte. Men han kanske är en sån som bidrar till splittring och polarisering som MSB varnar för?
Det är ju sant att det inte kommer att funka att vara emot NATO. Men Majsan vill inte ha respekt av NATO-anhängare.


Alla NATO-motståndare måste tystna eller bli galna. Eller gå med i Svenska Freds, om man tror att de har inflytande.
Citera
2022-05-30, 11:09
  #332
Medlem
Snopphanens avatar
Ganska bra rutet. Apropå slutstriden för att förekomma slutstriden.

https://lundgrenmaja.blogspot.com/20...ar-vitala.html
Citera
2022-08-01, 12:48
  #333
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
När Sverige går med i nato är det alltså samtidigt som vi ser till att vara med i kriget mot Ryssland, det är ingen försvarsallians vi går med i. Det är via krigföring i Ukraina, som inte är med i Nato. Man kan kalla det en rättfärdig krigföring om man vill det, men ansökan är inte en åtgärd för att undvika att hamna i krig.
https://lundgrenmaja.blogspot.com/20...26842725304904

Det här är lite saker jag funderat på också. Ukraina är ju inte med i NATO. Nato hade kunnat rada upp sig vid gränserna, i Polen, Baltikum osv. Sverige hade ett partnerskap och kunde låna ut Gotland om det behövdes. Nu bestämde sig Nato för att leverera vapen. All right, frågan är lite varför de inte lät Ukraina vara med i Nato i så fall.
Och varför Sverige? Nu har vi blivit uttalade fiender till Ryssland.
Det är bara att skita i det, inget att göra. Men hur är det tänkt att den nya järnridån ska se ut? Ska Sverige skicka trupper till Svarta havet och Balkan?
Citera
2022-10-04, 11:38
  #334
Medlem
sillynamnams avatar
Äntligen lite feminism!


Citat:
Det ger ett barnsligt snarare än arkaiskt intryck, de här männen på Twitter, på ledarsidor, på Flashback, på löpsedlar, som med njutning skriver om Putler, om Ryssen, om orcher, om Mordor, om vänsterblivna som inte fattar att Ryssland måste besegras på slagfältet, förintas, försvinna, påminner om pojkar som springer omkring och viftar med pinnar, säger pang du är död.
Påminner om så kallade mancaves, så kallad homosocialitet.

Tror inte att det är ett brott mot flashbacks regler att citera ur privata icke-kommersiella bloggar så jag tar lite till.


Citat:
"De är inte flyktingar, de är desertörer!" ska en ukrainsk propagandist ha ropat vid ett protestmöte mot att ta emot ryska flyktingar.
Ganska talande. Om en rysk nationalist hade använt desertör som skällsord, hade det varit mer naturligt. Men det säger väl nånting om den här krigarkulturen som ukrainare säger sig tillhöra.
För övrigt lär ukrainska kosacker ha varit värst på våldtäkt under andra världskriget.
4 oktober 2022 10:58

maja lundgren*sa...

Ynkryggar och landsförrädare, kallas även ryssar som inte vill kriga. Och alltså inte av Rysslands ledning, utan av ukrainare och andra östeuropéer.

Påminner om ukrainarna som demonstrerade mot att Marina Ovsyannikova skulle få jobb på en tysk tidning.

Jag tycker att det är dags att sluta idyllisera ukrainsk nationalism.


4 oktober 2022 11:05

maja lundgren*sa...
Så varför ska ukrainsk nationalism få dra ner Europa i recession eller i värsta fall depression? Zelensky vill ha in Nato i ett nytt världskrig. Han har sagt det mycket tydligt.
Så varför är det så viktigt för Nato att Ukraina får Krim?

Vilken regim kan man egentligen förvänta sig i Ukraina, efter kriget? Ska man döma av en massa offentliga uttalanden, är det inte en regim att stödja.

https://lundgrenmaja.blogspot.com/20...39276563447239

Eftersom alla stödjer Ukraina 100% vad de än säger och gör, är det en avvikande åsikt.
Citera
2024-04-25, 23:18
  #335
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Antar att hon är dotter eller något till Carsten Thurfjell. Brukar ju vara så det går till i kulturkretsarna.

Det finns väl all anledning att kritisera en stolle som Maja Lundgren iofs.

Var det där med förtäckta pikar från AB, något som Maja själv ansåg att hon blev utsatt för, eller bara hennes romanfigur? Även om alla tycks anse att det är samma person.

Hon är både en stolle och träffsäker. Tror att hon beskriver sig som mer paranoid än hon är för mycket av det hon påstår har andra bekräftat senare. De här "budskapen" på AB ser ju spritt språngande galet ut men det ska stämma att det har stått konstiga grejer. Det var en liten ruta där det bara stod ett ord, t.ex KÅT. Och andra rätt märkliga saker i samma stil. Kanske inte var riktat till Maja eller så var det det? Varför stod det ens så? Hon skriver själv i boken att hon tror det är en blandning. En del kan vara inbillning annat "budskap". Dvs hon verkar ha distans.
Tycker att det är det intressanta med boken, att man inte kan veta riktigt. Jag retar mig på att hon stilar och använder "svåra" ord, ressentiment t.ex. Blev tvungen att googla. Tror hon gör det för att visa att det här är litteratuuuur även om det är på riktigt. Dyker ner i den ibland och läser här och där, gillar hennes blogg och att hon gör det svårt för sig, t.ex att inte ställa sig i täten för metoo utan komplicera. Den går att läsa fortfarande, även om massor har förändrats. Jean-Claude Utan Nåd har inte fri lejd att tafsa längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback