Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-14, 07:39
Medlem
Jag har sökt men ej hittat nån tråd om detta mord. Jag har läst om detta flera ggr och fascinerats av att mördaren kunnat gå fri under alla år, trots att han är utpekad av flera vittnen och polisen är mer eller mindre övertygad om hans skuld.
Det handlar om en före detta pojkvän som då (1983) var 22år gammal och torde idag vara i 46års åldern. Han är misstänkt (enligt uppgift i media) för flera andra grova våldsdåd bl a våldtäkt och annan kriminalitet, han har även erkänt mordet på Viveka för en senare flickvän, men det finns ej tekniska bevis.
Hade detta mord inträffat idag så hade chansen att klara upp det varit enormt mycket större då mördaren måste ha lämnat DNA-spår när han ströp Viveka, men man tog inte hand om dessa spår då. Eller är jag ute och cyklar ?

Lite länkar för de som inte känner till fallet.
http://linkoping.expressen.se/Nyhete...rala-linkoping

http://www.linkoping.expressen.se/Ny...de-sin-mordare

http://www.linkoping.expressen.se/Ny...s-sista-timmar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article223202.ab

Bild på Viveka http://192.71.238.84/multimedia/arch...or_123799w.jpg

Mordet preskriberas nästa år (25 år) Rätt eller fel ?
(Fel anser jag, mordet blir inte ogjort bara för att det gått lång tid)
Citera
2007-08-18, 01:12
Medlem
daweeds avatar
verkar intressant! olösta mord är alltid spännande att läsa om.
Citera
2007-08-20, 21:17
Medlem
The.Govenors avatar
Kan även tillägga att samma person jobbade som vakt på en nattklubb och var i högsta grad delaktig i det "dråp" som skedde på en besökare där i början av 2000-talet. Även där blev det ringa påföljder.
Citera
2007-08-21, 12:01
Medlem
The.Govenors avatar
Det var den personen jag syftade på ja. I och med att det börjar närma sig preskribering har det dock dykt upp de som hävdar att det var en annan person, han som hade klackbaren. Jag skall höra mig för lite.
Citera
2007-08-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Jag tror inte det är Frasse, årtal osv stämmer inte vad jag får fram iaf.

By the way så är han medlem här! Han PM:ade mig en gång faktiskt. Är han dömd för våldtäkt och grejer, seriöst? Fy fan i så fall.
Han var även en av alla misstänkta för dubbelmorden i Linköping.

Fel, han var inte misstänkt i dubbelmordet. Liksom halva LKPG hördes han allmänt om vad han visste. Precis som alla andra hördes (förutom mördaren då förstås).

Läste i Corren att de hållit förhör med tusentals olika personer. Inte lätt o leda den utredning o hålla koll på alla papper
Citera
2007-08-25, 10:31
Medlem
Frasse har aldrig varit misstänkt för mordet på Viveka. Däremot umgicks/jobbade han med den misstänkta TW, eller Putte som han kallades på den tiden. Putte lämnade Linköping och vistades bara sporadiskt där under många år men är nu tillbaka under annat namn.
Citera
2007-08-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexleo
Frasse har aldrig varit misstänkt för mordet på Viveka. Däremot umgicks/jobbade han med den misstänkta TW, eller Putte som han kallades på den tiden. Putte lämnade Linköping och vistades bara sporadiskt där under många år men är nu tillbaka under annat namn.

OK, tack för klargörandet.
Vill även påpeka att våldtäktsuppgifterna (polisuppgifter som förekommit i media) gäller den mordmisstänkte 46-åringen T. W. och alltså inte "Frasse".
Citera
2007-08-25, 11:15
Medlem
Rekommenderar Per Johan Perssons bok "Mitt polisliv". Ett av kapitlen ägnas utredningen om Viveka-mordet. Mycket utlämnande och informativt.
Citera
2007-08-26, 21:13
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexleo

Ja det var vad jag vill minnas det oxå, dvs att det var psykot Putte Wickman som var den som var misstänkt för det. Kan inte som jag vill minnas ha hört att det skulle vara Frasse som hade pysslat med våldtäkter eller liknande. Dock blev det ett jäkla liv när han kvävde den där snubben
Citera
2007-08-27, 23:36
Medlem
Massives avatar
KLARGÖRANDE:

Jag är Frasse- P**** F******* och är
1 är inte och har adrig varit misstänkt för mordet på Viveka Larsfjäll.

2 aldrig varit anmäld eller misstänkt eller dömd för något sexrelaterat brott eller våldtäkt- ej heller kvinnofridskränkning- föraktar all sån brottslighet, har dock städat efter såna som gjort sånt i mitt gamla liv!

3 trodde Flashback medlemmar hade bättre koll på läget och kunde använda dagens moderna sökmotorer och diverse databaser för personuppgifter innan de beskyllde andra hej vilt!

4 nej jag håller inte på med AAS- gjorde detta då det faktiskt var LAGLIGT - lagen ändrades 1993! Ren sedan dess!

5 Jobbar och har betalat av mitt enorma skadestånd

Tack för mig!
/Frasse
Citera
2007-08-28, 22:08
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massive
KLARGÖRANDE:

Jag är Frasse- P**** F******* och är
1 är inte och har adrig varit misstänkt för mordet på Viveka Larsfjäll.

2 aldrig varit anmäld eller misstänkt eller dömd för något sexrelaterat brott eller våldtäkt- ej heller kvinnofridskränkning- föraktar all sån brottslighet, har dock städat efter såna som gjort sånt i mitt gamla liv!

3 trodde Flashback medlemmar hade bättre koll på läget och kunde använda dagens moderna sökmotorer och diverse databaser för personuppgifter innan de beskyllde andra hej vilt!

4 nej jag håller inte på med AAS- gjorde detta då det faktiskt var LAGLIGT - lagen ändrades 1993! Ren sedan dess!

5 Jobbar och har betalat av mitt enorma skadestånd

Tack för mig!
/Frasse

Se där ja! Ett bra sätt att reda ut folks rena gissningar här på Fb!
Citera
2007-08-29, 11:57
Medlem
Massives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melua
?

480 000 kr inbetalda skadestånd/böter på kort tid tycker jag är värd en stolt smiley men det fanns ju inte så evil grin med tanke på orsakerna till summan så känns helrätt!

En ska göra rätt för sig i samhället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in