• 1
  • 2
2007-08-23, 00:48
Medlem
SomeMightSays avatar
Jag ber er om vgledning. Jag ursktar mig om det r egoistiskt att starta en trd om sina egna problem men jag behver faktiskt lite hjlp och hoppas att detta kanske hjlper ngon mer som knner igen sig.

Jag fick en panikngestattack fr tre r sedan, en kraftig sdan. Jag trodde jag hll p att d och fick ka med ambulans in till lasarettet. Man tog ngra EKG kollade blodtrycket men jag var krnfrisk och antagligen bara lite utmattad. Jag insg till slut sjlv att jag led av panikngest efter flera terkommande anfall under ett-tv rs tid. Nu har jag inte haft ngot kraftigt anfall p ver ett r och det knns som om jag har kommit ver panikattackerna.

Men istllet har det infunnit sig en stndig ngest. Jag knner mig utanfr hela systemet och kan omjligen knna mig som en del av ngonting lngre. Jag tycker helt enkelt att det mesta r ngot som "alla andra gr" och jag r finns dr utanfr delvis delaktig men jag r nd inte med p samma villkor.

Jag tycker det r jobbigt att prata med mnniskor, frutom ett ftal. Jag ser inte fram mot ngonting lngre utan tycker allt knns vldigt jobbigt, t.ex. om jag ska p fest dr jag vet jag har flera goda vnner, knner jag ngest fr att jag ska dricka alkohol och nr jag gr det blir jag mest frnvarande och sitter och tnker p vad det r med mig.

Jag har ofta nra till grt vilket jag aldrig har haft tidigare. Jag tnker p min dd varje dag, ser min begravning framfr mig. Jag knner mig fulare n alla andra i princip, det knns som om alla har ngot jag saknar trots att jag har flickvn, ett socialt ntverk och framtiden fr mig.

Jag ska brja hgskolan nu och jag knner ngest infr detta med introduktion och allt, helst vill jag bara f mina bcker och g hem och lsa in mig och studera, inte delta i ngot socialt fr jag knner mig underlgsen d. Jag mr som bst nr jag sitter sjlv och kollar ngon serie en hel dag och inte har ngot bestmt eller lser en bok.

Jag ska flytta in i ny lgenhet i ny stad, men jag r rligt talat rdd, blivit vldigt rdd fr dden. Kom hem frn en resa idag och var helt frstrd under flygresan d jag var totalt livrdd fr att planet skulle strta, var kallsvettig och hade enorm ngest hela tiden i flygplanet.

Jag tror jag ska ringa vrdcentralen imorgon och be om att f komma dit fr att f ngon medicin utskrivet. Jag vill kunna delta i sociala sammanhang utan att vara full utan att ha ngest och obefintlig sjlvknsla. r SSRI-medicin ngot som kan hjlpa mig tror ni? Kan ngon bertta om egna erfarenhter om SSRI?

Frlt om jag r dryg och trkig, men knner mig s liten och svag fr tillfllet.
Citera
2007-08-23, 01:17
Medlem
Lter helt klart som en depression. Rdslor, ngest och depressioner frstrker varandra ngot alldeles fruktansvrt. Rdslor sprider sig ocks som en jvla lpeld, det brjar med att du undviker det som utlste panikattacken, sen undviker du ngot som du associerar till panikattacken, sen kopplar du ihop fler och fler grejer med varandra och till slut r du ett nervvrak som inte klarar av ngonting. Nr man sen ska ta sig ur skiten s fr man lra sig att hantera varje liten grej i taget. Har du t.ex. blivit rdd fr att ka flygplan, s blir det ltt att du fr svrt att ka tg och buss. Har du svrt fr alla de hr 3 grejerna men brjar f lttare att ka tg fr att du har trnat t.ex. , s finns det en jvligt god chans att du kommer skita knck nr du stter dig p bussjveln, och att det r en flygbuss du sitter p r ju bara att glmma.

Social fobi, vilket det lter som att du har eller hller p att utveckla mr vldigt bra av att umgs med sin kamrat depressionen. Nedstmdheten gr att du knner dig smre och sociala fobin gr att du blir mer nedstmd nr du konstaterar hur mycket smre du r n alla andra, ett perfekt par s att sga.

Det korta svaret r allts, ja, sk hjlp. Jag r ingen fan av SSRI, men det funkar ju fr en del tydligen, grna i kombination med terapi eller bara terapi. KBT hyllas ju ngot alldeles enormt, KPT r vl lite liknande.

EDIT: Jag har tit SSRI. Hnde ingenting.
Citera
2007-08-23, 01:38
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Lter helt klart som en depression. Rdslor, ngest och depressioner frstrker varandra ngot alldeles fruktansvrt. Rdslor sprider sig ocks som en jvla lpeld, det brjar med att du undviker det som utlste panikattacken, sen undviker du ngot som du associerar till panikattacken, sen kopplar du ihop fler och fler grejer med varandra och till slut r du ett nervvrak som inte klarar av ngonting. Nr man sen ska ta sig ur skiten s fr man lra sig att hantera varje liten grej i taget. Har du t.ex. blivit rdd fr att ka flygplan, s blir det ltt att du fr svrt att ka tg och buss. Har du svrt fr alla de hr 3 grejerna men brjar f lttare att ka tg fr att du har trnat t.ex. , s finns det en jvligt god chans att du kommer skita knck nr du stter dig p bussjveln, och att det r en flygbuss du sitter p r ju bara att glmma.

Social fobi, vilket det lter som att du har eller hller p att utveckla mr vldigt bra av att umgs med sin kamrat depressionen. Nedstmdheten gr att du knner dig smre och sociala fobin gr att du blir mer nedstmd nr du konstaterar hur mycket smre du r n alla andra, ett perfekt par s att sga.

Det korta svaret r allts, ja, sk hjlp. Jag r ingen fan av SSRI, men det funkar ju fr en del tydligen, grna i kombination med terapi eller bara terapi. KBT hyllas ju ngot alldeles enormt, KPT r vl lite liknande.

Tack fr svaret, lter rimligt det du sger. Det var i samband med trning p gym jag fick ngestattacken och jag har inte satt min fot p gym sen dess och vrig trning har ocks blivit lidande. Men det sociala har blivit smre och jag har t.om. brjat jmfra mig med mina nrmsta vnner vilket verkligen plgar mig. Det r fascinerande vad livet kan ta olika vndningar, det r nog det som gr att man drar sig fr att ska hjlp ibland. Man har byggt upp en sjlvbild dr man ser sig sjlv som stark, tuff, pratsam och pltsligt kan man inte leva upp till detta och dr str man frvirrad och undrar vem man har blivit.

Det jag r rdd fr att SSRI-medicinering kommer ge mig nnu mer ngest just fr att jag tror den ska frstra sjlva "jaget". r SSRI skadligt fr sin egen personligheten eller kan den ge mig en ndvndig "push" tillbaka till normal niv?

En sak till, kan man p ngot vis mta serotonin nivn i hjrnan? Isfall skulle jag vilja brja i den ndan, d fr jag det mer svart p vitt att jag behver ngot som hjlper mig.
Citera
2007-08-23, 01:38
Medlem
ssshhs avatar
ven jag tycker det lter som en depression s bestll en tid hos lkaren s lr de skicka vidare dig till ngot psyk.

Angende SSRI s kan jag enbart tala utifrn mina egna erfarheten. Jag t Citalopram under 2 r och tyckte att de hjlpte. Verkligen ingen mirakelmedicin, men saker knns lite bttre och lttare.
Jag slutade fr ca 1,5 mnader sen att ta dem och har mrkt att jag blir lttirriterad och kanske lite mer ngestladdad. Min flickvn har ppekat att hon "mrker skillnaden", s nu har jag bestmt mig fr att fortstta knapra dem, och har precis fixat nytt recept.

Lycka till!
Citera
2007-08-23, 01:42
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
ven jag tycker det lter som en depression s bestll en tid hos lkaren s lr de skicka vidare dig till ngot psyk.

Angende SSRI s kan jag enbart tala utifrn mina egna erfarheten. Jag t Citalopram under 2 r och tyckte att de hjlpte. Verkligen ingen mirakelmedicin, men saker knns lite bttre och lttare.
Jag slutade fr ca 1,5 mnader sen att ta dem och har mrkt att jag blir lttirriterad och kanske lite mer ngestladdad. Min flickvn har ppekat att hon "mrker skillnaden", s nu har jag bestmt mig fr att fortstta knapra dem, och har precis fixat nytt recept.

Lycka till!

Tack fr svaret. Det r en av de stora anledningarna till att jag vill gra ngot t mina problem, hade det bara varit mig det drabbat hade det vl funkat. Men min lskade flickvn blir ven hon lidande av mina kraftiga humrsvngningar som blir resultatet av den frustration man knner ver sin situation. Man knner sig fruktansvrt ynklig som mnniska nr man blir arg p ngon som verkligen inte frtjnar det.

PS. Vill tillgga att jag inte syftar p ngot fysiskt vld mot henne utan enbart labila knslosvallningar.
Citera
2007-08-23, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Tack fr svaret. Det r en av de stora anledningarna till att jag vill gra ngot t mina problem, hade det bara varit mig det drabbat hade det vl funkat. Men min lskade flickvn blir ven hon lidande av mina kraftiga humrsvngningar som blir resultatet av den frustration man knner ver sin situation. Man knner sig fruktansvrt ynklig som mnniska nr man blir arg p ngon som verkligen inte frtjnar det.

PS. Vill tillgga att jag inte syftar p ngot fysiskt vld mot henne utan enbart labila knslosvallningar.

Lter som att du br p massor med ngestbringande saker som mste komma ut, samtalsterapi kanske vore din grej?
Citera
2007-08-23, 02:38
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolarKnife
Lter som att du br p massor med ngestbringande saker som mste komma ut, samtalsterapi kanske vore din grej?

precis vad jag anser ocks. Tycker absolut INTE att du skall ta ngon form av medicin, det lser inga problem, bara dljer dem, tycker helt klart du skall frska ta itu med VARFr du har ngest och varfr du mr dligt, finns skert ngon bakomliggande orsak frn lngt tillbaka som r svr att se utan terapi. Kommer frmodligen bli ett hrt jobb men tror absolut det r det bsta.

LYCKA TILL!!

Tycker mediciner kan vara vldigt bra ibland, vid kronisk depression osv. men inte i ditt fall, kan iofs vara en sista utvg fr att klara av vardagen, men frsk satsa p livet frst r mitt rd!
Citera
2007-08-23, 10:02
Medlem
SomeMightSays avatar
Samtalsterapi, det knns inte som om jag skulle vara mottaglig fr det faktiskt. Jag har alltid ansett att djupdykningar i barndomen r ngot som kan riva upp mer n stilla sinnet. Jag tror att man ltt kan f vanfrestllningar om sin egen barndom som man sjlv alltid ansett som lycklig tidigare nr man prompt mste hitta ngot fel dr.

Detta r ingenting jag har knnt av som barn utan har kommit nu p senare r nr jag blivit "vuxen". Jag tror allt brjade med att jag har varit vertygad sedan hgstadiet att jag varit ddsjuk, sedan har ngesten utvecklats drifrn, alltid gtt runt och varit helt sker p att jag har ngon form av ddlig sjukdom i mig.
Citera
2007-08-23, 11:20
Medlem
Nazipolizeis avatar
Behver ju iofs inte vara barndomen du tar tag i, i samtalsterapin, kanske kan ta tag i den delen av ditt liv dr problemen brjade?
Hur kommer det sig att du fick fr dig att du var ddssjuk frsta gngen?
Vad var det som triggade det, var det befogat p ngot stt?
Citera
2007-08-23, 20:20
Medlem
Edit: Lste igenom hela trden och fick svar p min frga
Citera
2007-08-23, 20:52
Medlem
Knner igen mig

Hej!
Mycket av det du skriver stmmer p mig. Jag frstr hur du knner. Jag har ingen aning vad jag ska gra, och allt blir bara vrre och vrre.
Kanske inte r s mycket trst, men du r inte ensam i alla fall.
Citera
2007-08-24, 05:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Samtalsterapi, det knns inte som om jag skulle vara mottaglig fr det faktiskt. Jag har alltid ansett att djupdykningar i barndomen r ngot som kan riva upp mer n stilla sinnet. Jag tror att man ltt kan f vanfrestllningar om sin egen barndom som man sjlv alltid ansett som lycklig tidigare nr man prompt mste hitta ngot fel dr.

Detta r ingenting jag har knnt av som barn utan har kommit nu p senare r nr jag blivit "vuxen". Jag tror allt brjade med att jag har varit vertygad sedan hgstadiet att jag varit ddsjuk, sedan har ngesten utvecklats drifrn, alltid gtt runt och varit helt sker p att jag har ngon form av ddlig sjukdom i mig.

Precis som Nazipolizei sger, utg drifrn problemen brjade.

I min egen samtalsterapi, som jag har haft i ungefr ett halvr, har vi endast vidrrt min barndom vid ett ftal tillfllen.
Vi talar mest om nutid, hur jag knner i olika situationer i vardagen och s, och frsker ta reda p nr allt brjade "g snett".

Jag hade samma rdsla som dig att jag skulle f en helt skev bild av mitt liv om jag brjade g i terapi. Och det r den rdslan som gjort att jag skitit i det i flera r.
Det ngrar jag bittert idag att jag inte brjade tidigare.

Jag tycker att du ska testa det iaf, r det inte din grej s r det bara att sluta, d har du iaf gett det en chans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in