Lustgas är helt ofarligt.
Det har gjorts långvariga studier (tyvärr har jag ingen länk, men har läst om det på erowid tror jag) och det enda man kunde konstatera var att det sänkte dina B12-värden i blodet en liten aning. Men det bränner inga hjärnceller eller dylikt som många tror.
Många kopplar att inhalera lustgas till att sniffa lösningmedel/butan/air duster och dylikt. Det är helt fel, till skillnad från lustgas är det farligt och förstör hjärnan.
För att göra det kort, du kan dra i princip hur mycket lustgas du vill bara du får i dig B12-vitamin genom kosten tillräckligt, bara att köra på!
Många anser att faran är syrebristen, men såvitt jag vet orsakar inte syrebristen under de 15-30sekunder du håller inne gasen i lungorna ingen hjärnskada.
Hade det gjort det hade det ju inte varit speciellt nyttigt att hålla andan och dylikt...
Så länge man andas mellan varje andetag av lustgas (som man håller inne tills ruset kommer), så är det ingen fara.
Detta är vad jag har läst till mig, kan inte hänvisa till några källor utan jag uppmanar istället de som påstår att det är farligt,
bränner hjärnceller, osv hänvisar till en vetenskaplig källa.
Nej aftonbladet räcker inte.
Over and out....