Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-23, 17:33
Medlem
jellesis avatar
Tjena!

Hade en liten diskussion tidigare idag med en vän som påstår att lustgas inte är ett dugg farligt och inte har några egentliga biverkningar.
En drog som gör att man blir HELT borta i en 20sek lr vad det nu är, måste väl vara rätt skadligt för hjärnan/hjärncellerna? Va fan, om inte så är det ju bara att bomba på, det är bland de skönaste jag vet å bli låst på sånt.

Iaf, hjälp mig gärna sätta bättrevetaren på plats med en länk om laughing gasens skadlighet!!

J
Citera
2007-08-23, 17:41
Medlem
wondRs avatar
med tanke på att man ger det till gravida är det nog mycket mindre skadligt än tex alkohol, om det nu ens är skadligt.
Citera
2007-08-23, 17:46
Medlem
JohnMiltons avatar
Så länge du inte tar rent ohyggliga mängder, och inte andas tillräckligt mellan så du får syrebrist är det nog bara att köra på. Men som med allt är det väl såklart inte så lyckats att hålla på med det dagligen nån längre tid typ..
Citera
2007-08-23, 17:46
Medlem
piratkaptens avatar
Så länge man inte kör så intensivt att hjärnan får riktig syrebrist så tror jag inte att det alls är skadligt.

Edit: JohnMilton han före
Citera
2007-08-23, 17:47
Medlem
Corvs avatar
Lustgas är så gott som helt oskadligt.
Vid långvarit bruk kan man få B12vitamin-brist, och kör man flera patroner i rad utan att andas luft så är det risk att hjärnan tar stryk pga syrebrist.
Citera
2007-08-23, 18:44
Medlem
Swibbans avatar
Tycker det finns dåligt med forskning på långvarigt lustasbruk. Jag skulle iallfall undvika att halsa lustgas varenda vecka under längre tid.
Citera
2007-08-23, 23:59
Medlem
need_wingss avatar
har du en hel 60liters tub och somnar med masken över huvudet dör du troligtvis av syrebrist.
annars så är det ju bara vitamin B12-brist du kan få om du använder under lång tid.. presis som corv skrev

det inehåller ju inga lösningsmedel som tex lim och bensin som man kan kan få allvarliga hjärnskador om man boffar av

happy Trippin
Citera
2007-08-24, 00:00
Medlem
Är detta farligt då? Antihelium...

http://www.snabbstart.com/film/c82337c018
Citera
2007-08-24, 00:19
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Är detta farligt då? Antihelium...

http://www.snabbstart.com/film/c82337c018

Prova o googla så slipper jag googla åt dig.
Citera
2007-08-24, 00:30
Medlem
Nagaxs avatar
Du har bara preics som majoriteten av det svenska folket blivit övertygad om att allt som ger dig ett rus automatiskt är skadligt.
Citera
2007-08-24, 01:31
Medlem
Ssjoss avatar
Sporadiskt bruk av lustgas är väl antagligen ganska ofarligt men personligen har jag märkt två saker som är lite oroande.

När man väl börjar dra gas så är det väldigt lätt att tappa omdömmet och dra mer/eller hålla in längre än man från början avsåg.

De flesta upplever även någon sorts gradvis "permantent?" tolerans ökning vilken innebär att man använder mer åt gången för att uppnå det rus man vill ha.
Citera
2007-08-24, 02:14
Medlem
West-ens avatar
Lustgas är helt ofarligt.
Det har gjorts långvariga studier (tyvärr har jag ingen länk, men har läst om det på erowid tror jag) och det enda man kunde konstatera var att det sänkte dina B12-värden i blodet en liten aning. Men det bränner inga hjärnceller eller dylikt som många tror.
Många kopplar att inhalera lustgas till att sniffa lösningmedel/butan/air duster och dylikt. Det är helt fel, till skillnad från lustgas är det farligt och förstör hjärnan.

För att göra det kort, du kan dra i princip hur mycket lustgas du vill bara du får i dig B12-vitamin genom kosten tillräckligt, bara att köra på!
Många anser att faran är syrebristen, men såvitt jag vet orsakar inte syrebristen under de 15-30sekunder du håller inne gasen i lungorna ingen hjärnskada.
Hade det gjort det hade det ju inte varit speciellt nyttigt att hålla andan och dylikt...

Så länge man andas mellan varje andetag av lustgas (som man håller inne tills ruset kommer), så är det ingen fara.
Detta är vad jag har läst till mig, kan inte hänvisa till några källor utan jag uppmanar istället de som påstår att det är farligt,
bränner hjärnceller, osv hänvisar till en vetenskaplig källa.
Nej aftonbladet räcker inte.

Over and out....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här