2007-08-24, 00:50
Bannlyst
Är det verkligen så att företaget inte kan återinvestera intäkter innan löneuttag,
utan får finna sig i omedelbar vinstbeskattning?

Frågan gäller alltså enskilt företag, tacksam för djupare insikter..
Citera
2007-08-24, 01:49
Medlem
Om du menar investera som att köpa en dator så kan man dra det som en kostnad, men om du menar investera som att köpa en fastighet till företaget så måste du göra det med skattade pengar.

Sen finns det ingen lön för ägaren i ett enskilt företag, utan du tar ut pengar som egna uttag och minskar eget kapital.
Citera
2007-08-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cicerone
Är det verkligen så att företaget inte kan återinvestera intäkter innan löneuttag,
utan får finna sig i omedelbar vinstbeskattning?

Frågan gäller alltså enskilt företag, tacksam för djupare insikter..
Omedelbar vinstbeskattning betyder just omedelbar vinstbeskattning. Vinsten = inkomsterna minus utgifterna. Gör du inköp för lika mycket som du drar in skattar du alltså 0, även i en enskild firma.

Det du nog tänker på är att när du väl har redovisat vinst skattar du direkt på denna (tar ut som "lön" per automatik), till skillnad från ett AB där du kan låta pengarna ligga i företaget.
Citera
2007-08-24, 21:25
Medlem
Går ju att låta pengarna ligga i en enskild firma med hjälp av expansionsfonder & periodiseringsfonder och därmed skjuta upp skatten, se bland annat http://www.skatter.se/index.php?q=node/75
Citera
2007-08-26, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Omedelbar vinstbeskattning betyder just omedelbar vinstbeskattning. Vinsten = inkomsterna minus utgifterna. Gör du inköp för lika mycket som du drar in skattar du alltså 0, även i en enskild firma.

Det du nog tänker på är att när du väl har redovisat vinst skattar du direkt på denna (tar ut som "lön" per automatik), till skillnad från ett AB där du kan låta pengarna ligga i företaget.

Tackar samtliga för era svar!

bt23 verkar dock bäst se vad jag ser som problematiskt här;

Om jag skulle börja köra min verksamhet i den här företagformen så blir
det grymt ofördelaktigt att då åka på "automatisk" vinstbeskattning på
de pengar som kommer in som Wire-transfers eller checkar...
Detta eftersom verksamheten bygger på kontinuerlig marknadsföring
som kostar pengar (snabb "turn-around", d.v.s. från investering till vinst).

I ett aktiebolag (som är omotiverat dyrt att starta; låga startkostnader i övrigt)
så skulle jag kunna:
1. Skyffla iväg pengar för marknadsföringen
2. Inkassera intäkterna
3. Välja att återinvestera vinsten direkt i mer marknadsföring för att "växa" optimalt
4. Plocka ut bestämd lön och endast ta skatter & avgifter där

I enskilt företag blir det så här (som det nu verkar):
1. Pengar -> marknadsföring
2. Inkassera intäkterna
3. Åka på vinstbeskattning och "ha lönen i handen" direkt (eg. vid redovisningstillfälle etc., men samma effekt)
4. Känna mig lite pissed off på företagsformen eftersom jag nu kan "växa" långsammare än i ett AB

Hade verksamheten gynnats av säg apportegendom för uppemot 100k så
hade det varit fine'n'dandy att starta ett AB.. men så är det ju inte.

Är jag förpassad ut ur landet, d.v.s. att greja ett LTD. i UK billigt?
Citera
2007-08-26, 07:10
Medlem
Om du startar nu och begär att få avsluta redovisningsåret 12 december 2008 så har du ju nästan 1,5 år på dig innan du måste betala skatten.

Sätt förväntad inkomst lågt 0 kr eller någon tusenlapp bara, det får du göra som nystartad. Det är först när du blivit större som du måste ligga och betala prel. skatt varje månad.
Citera
2007-08-26, 20:42
Bannlyst
Tackar för dina tips Christofer, det blir nog till att göra som du föreslår..
det lär vara länge nog för tillräckligt snabb tillväxt under tiden.

Fast det kliar ju lite i fingrarna med ett LTD. ändå..
Citera
2007-08-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cicerone
Tackar för dina tips Christofer, det blir nog till att göra som du föreslår..
det lär vara länge nog för tillräckligt snabb tillväxt under tiden.

Fast det kliar ju lite i fingrarna med ett LTD. ändå..

Inga problem, jag satt och tänkte samma saker förra veckan.

En bra anledning till att ta en enskild firma är att det blir väldigt enkelt, om du nu ska växa mycket så är det ju bra att ha en lätt bolagsform fram tills du blivit så stor att du måste anlita revisorer osv.

Men vid det laget tjänar du ändå på att konvertera till ett AB och låta någon annan bekymmra sig över bokföringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in