2007-09-09, 14:43
Medlem
Jag har för ungefär tio år sedan odlat en hel del med bra resultat då framför allt utomhus och med Northern lights som frön. Den första odlingen jag gjorde så var jag inte riktigt haj på det där med honor och hanar så det blev en massa frön som jag sparade. Detta var mitt första försök för nästan tio år sedan.

I augusti så hittade jag en liten burk med frön ifrån ovannämnda odling och fick för mig för att kolla om de funkade ännu. Sagt och gjort så lade jag tio stycken frön i blött papper och det visade sig att fyra stycken började gro.

Den tredje augusti så satte jag ner dessa i jord i mitt pyttelilla balkong växthus som jag införskaffat på Jula, väl medveten om att det var väldigt sent på året men jag ville ändå prova att odla lite på balkongen. Solen ligger på från morgon till ungefär klockan 1500 så det var inte de bästa förutsättningarna . Jag hade tre krukor på vardera fyra liter så jag planterade två frön i en kruka.

Idag så växer de och frodas. Inga buds ännu och det kommer troligen inte bli några men jag ser det hela som ett experiment, Det jag är orolig för nu är frost. Det har blivit väldigt kallt här i Skaraborg på nätterna.

Här är en bild http://www.ladda-upp.com/bilder/389/balkongv-C3-A4xt

Mvh
Citera
2007-09-09, 15:12
Bannlyst
söta
Citera
2007-09-09, 16:00
Medlem
fire it ups avatar
Ser fina ut.
Citera
2007-09-09, 16:38
Bannlyst
najs. du borde testa att köra inne med lampa. det är en kul hobby att ha hemma och man ser resultat varje dag när det blommar. hoppas dom lever länge till!
Citera
2007-09-11, 00:19
Medlem
joensas avatar
rent teoretiskt skulle du kunna ha dem inne tills våren. om du inte ger dem några lampor och sånt så bör de inte växa så mycket.

men visst är det trevligt, man måste inte få ut något av dem. men ändå.
trevligt att ha något att titta på om inget annat.
Citera
2007-09-11, 05:56
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Du skulle kunna ställa in nåt som avger värme i växthuset, det behövs nog inte så mycket, typ 50-100W värme så förlänger du säsongen med en månad eller två.

Jag vet att i vanliga växthus kan 100W tillskottsvärme förlänga säsongen ganska mycket och i ditt lilla växthus borde det funka ännu bättre, förutsatt att det är hyffsat tätt så borde det höja medeltemperaturen med ganska många grader.
Citera
2007-09-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Du skulle kunna ställa in nåt som avger värme i växthuset, det behövs nog inte så mycket, typ 50-100W värme så förlänger du säsongen med en månad eller två.

Jag vet att i vanliga växthus kan 100W tillskottsvärme förlänga säsongen ganska mycket och i ditt lilla växthus borde det funka ännu bättre, förutsatt att det är hyffsat tätt så borde det höja medeltemperaturen med ganska många grader.

Jag har lekt med tanken men då det här var ett prov för att först och främst se om det gick att få över tio år gamla frön att gro så ger jag upp det.
Väntar mig frost under natten och skall till att skörda imorgon. Inte för det kommer bli något men jag gör olja av det.

Nu vet jag att fröerna fungerar och tills nästa år så får de växa som de är tänkta till. På min balkong så får det bli en annan strain nästa år.

Nu påbörjas planeradet och det är ju halva nöjet.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in