2007-09-11, 13:09
Medlem
BedBoys avatar
Plocka första batchen igår. Såg då att det hade bildats lite svarta porer på mycelt. Verkar inte ha spridit sig ner i boxen, utan ligger enbart på ytan. Luktar eventuellt lite starkt (typ som nagellack, aceton). Är mörkt/svart på kanske 1/4 av det tydlig mycelt på toppen. Har lagt om boxen i vatten och hällt ut det.

Det är en Cubensisbox från Elefanten.

Hur kommer det gå nu? Fösta svamparna ska ju dyka upp inom 7-10 dagar. Kommer de växa upp nått?

Hur kan jag försäkra nått? Kan jag typ skrapa bort porerna med toapapper eller nått?

MVH. Beddest Boy Around
Citera
2007-09-11, 15:24
Medlem
likeithards avatar
dubbelknullad.
Citera
2007-09-11, 15:25
Medlem
likeithards avatar
porer är väl sånna man har i huden? och sporer är svamparnas äktenskapsgrej?

edit: eller kan mycel få pormaskar?
Citera
2007-09-11, 15:25
Medlem
piratkaptens avatar
Om jag förstod dig rätt så har det fallit lite sporer från svamparna ner på mycelet.
Vad jag vet finns det inget negativt med detta..
Men att börja pilla och skrapa med papper på mycelet för att få bort sporerna kan nog däremot orsaka skador.
Citera
2007-09-11, 16:45
Medlem
BedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Om jag förstod dig rätt så har det fallit lite sporer från svamparna ner på mycelet.
Vad jag vet finns det inget negativt med detta..
Men att börja pilla och skrapa med papper på mycelet för att få bort sporerna kan nog däremot orsaka skador.

Jag vet inte om sporerna har fallit av eller bildats. Jag ska fixa fram en kamera och fota boxen så ser ni hur det ser ut. Ser ut som en svart fläck med lite grått/lila runt om.
Citera
2007-09-11, 16:54
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Jag vet inte om sporerna har fallit av eller bildats.

Sporer bildas inte bara från ingenting. Rör det sig om sporer måste de fallit ned från svamparna.

Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Ser ut som en svart fläck med lite grått/lila runt om.

För mig låter det du beskriver inte som några sporer utan snarare någon sorts kontaminering.

Men när du slängt upp en bild är det nog lite lättare att ställa en diagnos.
Citera
2007-09-11, 17:15
Medlem
Mjaus avatar
Antingen är det sporer som ramlat ner från svamphatten, eller så är det mögel som bildats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in