2000-07-15, 17:01
Medlem
...r att man ofta gr samma fatala misstag som man anklagar andra fr, blind tro utan bevis. Lt mig frklara:

Agnosticism betyder okunskap (a- icke och gnosis kunskap). En agnostiker r allts en person som fr egen del saknar kunskap fr att avgra vad som r sant i en viss frga. Oftast avses frgan om gudars existens. S lngt r allting gott och vl.

Felet r nr man utstrcker detta till att glla andra. Bara fr att JAG inte vet allt jag behver veta fr att ta stllning i en frga behver inte ndvndigtvis alla andra lida av denna okunskap.

I grunden blir det drfr patetiskt nr en agnostiker p grundval av SIN EGEN okunskap anklagar andra fr att tro utan att veta. Att andra mnniskor r lika okunniga som han sjlv r agnostikerns blinda tro:

"Felet med ateism r att man gr samma fatala misstag som religisa mnniskor: Blind tro utan bevis. Blind tro r ALLTID fel (fr att inte tala om farligt), oavsett vad man tro p. Kan man inte stanna upp och brja fundera lite vet man att man r fel ute." -- Warp

MVH,
/Fredrik Bendz
Citera
2000-07-16, 02:07
Medlem
Felet med agnosticism

S sant, s sant. Jag skiter i gud fr tillfllet, det blir s krngligt d. Vi kan vl ta nt annat exempel.

Den dag ngon kan bevisa/motbevisa fr mig t.ex. att Jesus uppstod frn de dda kommer jag sluta vara agnostiker i just denna frga. Jag sger inte att det inte gr att bevisa, men det verkar sppas osannolikt att ngon skulle hitta ett bevis att jag vgar sga att de som tror p jesus teruppstndelse gnar sig t "blind tro". Men, agnostiker som jag r, kan jag givetvis inte vara sker hr heller :) Jag utesluter givetvis inte mjligheten att ngon skulle lyckas hitta ett bevis.

Fredrik, det som du beskrev r inget fel med agnostisicm, utan ett fel som folk som kallar sig agnostiker ofta gr, men det var vl det du menade.
Citera
2000-07-16, 02:56
Medlem
Felet med agnosticism

Det var en travestering p Warps inlgg, och en motreaktion p det. Han skrev ett inlgg p Ateism-konferensen, ett inlgg med titeln "Felet med ateismen" dr han anklagade oss ateister fr blind tro.

Jag vill ocks passa p att en del av det jag skriver kanske inte alltid r s allvarligt menat. Jag gillar bara att prva mina tankar, och d r det bra att f mothugg av intelligent folk.

Det hr inlgget var mest menat att f agnostiker att tnka till lite innan de brjar anklaga andra.

Naturligtvis fr man vara agnostisk i en frga om man saknar argument fr eller mot, men jag utgr frn att du ocks har en tro om vad som hnde. Min misstanke r att du tror att ingen kan uppst frn de dda, ven om du inte vet.

Och detta r ingen blind tro, det r en rationell tro. P samma stt r det rationellt att tro att mirakler inte kan intrffa samt att det inte finns ngra gudar. Detta r rationellt ven fr den som inte r sker.

Fljaktligen ser jag ingen motsttning i att vara agnostiker och ateist samtidigt. A-gnosis betyder att inte veta, och a-theos att inte tro p gud. Det finns ingen motsttning.

Dessutom tycker jag att de flesta som kallar sig agnostiker r vldigt svvande p vad de menar med gud. Ena dagen vet de inte alls vad ordet str fr, andra dagen betyder det ett "hgre vsen" och tredje dagen har ordet en absolut platonsk betydelse som mnskligheten nnu inte har upptckt.

Fr mig rcker det att sga att det inte finns ngon varelse som jag kommer att kalla fr gud. Ordet r oanvndbart. Det r allt ateism betyder fr mig, att vara utan begreppet gud.

/Fredrik
Citera
2000-07-16, 11:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Felet med agnosticism

Det r riktigt att ordet "agnosticism" kommer frn grekiskans (o)kunskap, det rymmer dock inte hela definitionen. I agnosticismen ingr, frutom acceptansen av den egna okunskapen, uppfattningen att all kunskap om gud r omjlig, fr alla! Det kan du tycka vad du vill om men det omkullkastar lik frbannat de argument mot agnosticismen som du hr har anfrt.

Ls p innan du ppnar kften nsta gng, OK?
Citera
2000-07-16, 18:45
Medlem
Felet med agnosticism

Ls grna p sjlv innan du anklagar andra fr okunnighet.

"So I took thought, and invented what I conceived to be the appropriate title of 'agnostic'. It came into my head as suggestively antithetic to the 'gnostic' of Church history, who professed to know so much about the very things of which I was ignorant; and I took the earliest opportunity of parading it at our Society, to show that I, too, had a tail, like the other foxes." (T.H Huxley, Encylopaedia of Religion and Ethics, 1908)

"The results of the working out of the agnostic principle will vary according to individual knowledge and capacity, and according to the general condition of science. That which is unproved today may be proved, by the help of new discoveries, tomorrow. The only negative fixed points will be those negations which flow from the demonstrable limitation of our faculties. And the only obligation accepted is to have the mind always open to conviction." (T.H Huxley, Agnosticism, 1889)

Som du ser finns ingenting i agnosticismen som sger att all kunskap om gud r omjlig fr alla.

Men om vi nu antar att agnosticismen sger att kunskap om gud r omjlig fr alla s r ju min invndning fortfarande giltig. Jag upprepar:

"Felet r nr man utstrcker detta till att glla andra. Bara fr att JAG inte vet allt jag behver veta fr att ta stllning i en frga behver inte ndvndigtvis alla andra lida av denna okunskap. I grunden blir det drfr patetiskt nr en agnostiker p grundval av SIN EGEN okunskap anklagar andra fr att tro utan att veta. Att andra mnniskor r lika okunniga som han sjlv r agnostikerns blinda tro"

Tron som vissa sjlvutnmnda agnostiker har, att kunskap om gud r omjlig fr alla, det r ingenting mindre n en blind tro.

Och om du inte sjlv har upptckt det n finns det ett flertal definitioner p agnosticism. Beroende p vilken agnostiker du frgar fr du olika svar. Den agnosticism du representerar r det jag kallar nyagnosticism, eftersom den r annorlunda n T.H. Huxleys definition. Det var han som myntade uttrycket (vilket du kan se av det frsta citatet jag anfr i det hr inlgget).

S jag fr lov att anfra ett sista citat som avslutning p det hr:

"Ls p innan du ppnar kften nsta gng, OK?"

MVH,
/Fredrik Bendz
Citera
2000-07-16, 22:15
Medlem
Felet med agnosticism

"Fr mig rcker det att sga att det inte finns ngon varelse som jag kommer att kalla fr gud"

Lter bra. S bra att jag nstan funderar p att bli ateist :)
Citera
2000-07-25, 20:28
Medlem
Felet med agnosticism

Tittat igenom argumentationen angende blind tro, finner dock att alla frbiser skillnaden mellan att tro blindt och viljan till tro.

Fr mig som undsluppit en religs uppfostran r det tmligen svrt
att gna mig t blindtro.Drimot finns det inget som sger att jag inte kan hoppas p att Jesus r sann.
Frst och frmst vnder jag mig mot att allt mste bevisas.

Nu leker vi med tanken att alla som tror respektive inte tror tar bort bevisargumentationen (bara p lek)kvar str frgan varfr man tror/inte tror.

Personligen anser jag att det spelar ingen roll om det r guds son eller inte, d jag finner Jesus tilltalande.ven om han r uppdiktad eller inte.Dock anser jag mig veta att den vgen han fresprkar r bra fr mnniskans fortlevnad, likavl vl som jag vet att det finns liknande personer inom andra religoner.

Det hr var inget annat n tankar rrande blindtro vs hoppet.
Anser man att det bara har med bevisning att gra, kan man ignorera hela inlgget.

Vill bara tillgga att jag inte r nyfrlst medverkar inte heller i ngot religst samfund, super fr mycket, r totalt principls och bryter stndigt mot nya testamentet.

Citera
2000-07-26, 04:15
Medlem
Felet med agnosticism

Jag tror inte det finns ngon hr p forumet som frnekar att vissa av texterna i Bibeln r tnkvrda. Och jag kan hlla med om att Jesus verkar vara en vis man.

Men problemet r att om man anvnder Jesu ord som ett rttesnre i livet, men frnekar Guds existens, finns det inget gudomligt kvar i kristendomen. D r den en text bland andra. Frgan hr var ju om det existerar en gud och om den guden r upphov till Bibeltexterna.
Citera
2000-08-10, 19:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Felet med agnosticism

Jesus var en vis man?

Du kan inte ha lst bibeln srskilt noga.
Citera
2000-08-10, 20:43
Medlem
Felet med agnosticism

Vad har du fr kriterier fr vishet d, Pseudo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in