2007-09-19, 19:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Ska precis börja skriva en uppsats, och den läraren jag har är extremt noggrann med källhänvisningarna. Det måste finnas en hänvisning till varje fakta man presenterar - vilken sida i vilken bok man hittade faktan. Förut har jag bara listat vilken litteratur jag använt på sista sidan, men det duger tydligen inte nu.
Vilken är den lämpligaste eller mest vedertagna metod att utföra detta med? Ska man köra med fotnoter (exponenter) genom hela texten? Eller finns det andra sätt?
Tycker det känns som att hela texten kommer bli full med siffror. Ibland hämtar man ju fakta från olika ställen till en och samma mening.
Kommer ju även att bli en väldigt lång lista i slutet med alla dessa källor och sidnummer.
Citera
2007-09-19, 19:53
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Ska precis börja skriva en uppsats, och den läraren jag har är extremt noggrann med källhänvisningarna. Det måste finnas en hänvisning till varje fakta man presenterar - vilken sida i vilken bok man hittade faktan. Förut har jag bara listat vilken litteratur jag använt på sista sidan, men det duger tydligen inte nu.
Vilken är den lämpligaste eller mest vedertagna metod att utföra detta med? Ska man köra med fotnoter (exponenter) genom hela texten? Eller finns det andra sätt?
Tycker det känns som att hela texten kommer bli full med siffror. Ibland hämtar man ju fakta från olika ställen till en och samma mening.
Kommer ju även att bli en väldigt lång lista i slutet med alla dessa källor och sidnummer.

När jag gick i gymnasiet körde vi fotnoter med en lärare som var som din. Vi körde fotnoter längst ner på varje sida.
Citera
2007-09-19, 20:00
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
När jag gick i gymnasiet körde vi fotnoter med en lärare som var som din. Vi körde fotnoter längst ner på varje sida.

På varje sida?? Jag har alltid fått lära mig att man ska ha källhänvisningarna på en separat sista sida.
Citera
2007-09-19, 20:12
Medlem
Malchicks avatar
Citat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harvardsystemet
Finns massor om du bara googlar........
Citera
2007-09-19, 20:20
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
På varje sida?? Jag har alltid fått lära mig att man ska ha källhänvisningarna på en separat sista sida.

Ja, man skriver vilka böcker, hemsidor, artiklar mm man använt på sista sidan. Du skriver dock mer precisa fotnoter längst ner:

1. Bla bla bla-boken sid 7 osv
2. Hej hå sid 6-7
3. Bla bla bla-boken sid 45-98

Och sedan källhänvisningen på sista bladet:

1. Bla bla bla-boken mm
2. Hej hå osv
Citera
2007-09-19, 21:04
Medlem
Brandbils avatar
De två vanligaste systemem är Harvard och Oxford. Ena (ox) använder sig av fotnötter (? )och källförteckning, andra (Harvard) använder sig av parenteser och källförteckning.

Fråga din lärare vad h*n föredrar.
Citera
2007-09-19, 21:17
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
fotnötter (? )

Fotnoter.
Citera
2007-09-19, 21:39
Medlem
Sartres avatar
devtonix: Fotnötter är klart godkänt. Klart är att det låter fruktansvärt bonnigt, men är ok enligt SAOL.

Oxfordsystemet är förhärskande på exempelvis CTH. Så jag föreslår oxfordsystemet, klart bättre än att ha skiten rullandes i texten, oerhört irriterande.
Citera
2007-09-19, 21:42
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
De två vanligaste systemem är Harvard och Oxford. Ena (ox) använder sig av fotnötter (? )och källförteckning, andra (Harvard) använder sig av parenteser och källförteckning.

Fråga din lärare vad h*n föredrar.

Menar ni med fotnoter (ox) att man sätter upphöjda siffror i texten?
Citera
2007-09-19, 21:49
Medlem
Sartres avatar
svar ja!

http://www.deakin.edu.au/studentlife...rd-docnote.php

I annat fall kan du luska runt på chalmers hemsidor ett tag för att få tag i dokument som rör hur man skall skriva rapporter, skriver du helt efter mallen så borde du få högsta betyg på formalia. Alla program läser något som kallas för "hur man skriver en rapport" som oftast är inbakad i någon annan skitkurs.
Citera
2007-09-19, 21:59
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Då kan ju siffrorna gå upp till tresiffrigt i ett normalstort arbete...? Kommer ju finnas en siffra efter så gott som varje mening...
Citera
2007-09-19, 22:02
Medlem
Sartres avatar
Nej det kommer inte bli tresiffriga belopp för dina källhänvisningar, Det är sjukligt sällsynt.

Hur många sidor skall ni göra? Som mest rör det sig om dubbla antalet sidhänvisningar per antalet sidor. Och då har du en sidhänvisning per stycke. Inte per mening, man kör alltid i slutet av stycken, ser snyggare ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in