• 1
  • 2
2007-09-28, 08:26
Medlem
Nemesis1s avatar
Ja, och med kompositörer menar jag alltså inte bara klassisk, symfonisk musik utan alla sorters kompositioner: Pop, rock, elektronisk dansmusik, heavy metal, osv... Det finns många kvinnor som sjunger och dansar och en del spelar också instrument även om tjejer är väldigt underrepresenterade som instrumentalister... Men mest underrepresenterade är de som musikskrivare!

Kommer ni på några tjejer som utmärker sig med sina kompositioner?? Jag vet att Lita Ford skriver en del låtar och kanske Doro också gör det... Fast i Doros fall kan det iofs också vara hennes band som skriver musiken, har ingen skiva med henne så jag kan kolla...

Vet ni andra om några kvinnor som skriver bra musik?? Och har ni några teorier till varför så få gör det?? Skulle också vara kul om någon tjej kunde svara om hon tror att hon skulle komponera någon musik om hon var med i ett band...
Citera
2007-09-28, 09:02
Medlem
Apspektakels avatar
Det finns två svar på den frågan.
Det ena är det manshatande feministiska svaret som lyder:
"Det är för att män inte låter kvinnor bli framgångsrika i musikbranschen!"
Det mer normala svaret är att män helt enkelt gör musik.... bättre?
Precis som det sägs att kvinnor klarar av att göra flera saker på en gång så kanske män är bättre på att göra musik helt enkelt?
Förr i tiden (ett par hundra år sedan) så kan jag dock gå med på att kvinnorna inte fick lov, men det betyder inte att de kunde ändå
Citera
2007-09-28, 12:48
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Det finns två svar på den frågan.
Det ena är det manshatande feministiska svaret som lyder:
"Det är för att män inte låter kvinnor bli framgångsrika i musikbranschen!"
Det mer normala svaret är att män helt enkelt gör musik.... bättre?
Precis som det sägs att kvinnor klarar av att göra flera saker på en gång så kanske män är bättre på att göra musik helt enkelt?
Förr i tiden (ett par hundra år sedan) så kan jag dock gå med på att kvinnorna inte fick lov, men det betyder inte att de kunde ändå
Tror du verkligen att de inte kan?? Jag skulle nog snarare gissa på att de inte vill...

Eftersom tjejer är fåfänga vill de hellre vara frontfigurer eller dansöser, så att de kan visa för världen hur snygga de är och har inget behov av att stå utanför rampljuset och skriva musik... Det kan nog till viss del bero på "patriarkatet", att män inte tycker det är attraktivt med kvinnor som skriver msuik, men mest är det nog så för att kvinnor tror det... Det blir en självuppfyllande profetsia, män respekterar inte kvinnliga kompositörer eftersom det nästan inte finns några kvinnliga kompositörer!

Vad säger ni kvinnliga FB-medlemmar?? Om ni komponerade ett bra musikstycke, skulle ni vara stolta över det?? Eller skulle ni hellre vara stolta över att dansa sexigt till en melodi som någon annan skrivit??
Citera
2007-09-28, 14:42
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det blir en självuppfyllande profetia, män respekterar inte kvinnliga kompositörer eftersom det nästan inte finns några kvinnliga kompositörer!

Tror att det nog ungefär så nära ett svar man kan komma.

De kvinnliga kompositörer/låtskrivare jag kommer på på rak arm skulle jag säga att jag respekterar mycket och att de är väldigt skickliga inom sitt hantverk. Jag tänker främst på Regina Spektor och Grace Slick, även om Grace inte skrev så mycket musik skrev hon mycket texter.

Det finns ju någon spansk kvinnlig gitarrist som kör en del intrumentella grejor, kommer inte ihåg vad hon heter dock.
Citera
2007-09-28, 15:36
Medlem
Schnauzers avatar
Laleh är i princip den första och enda kvinna jag kommer att tänka på... är inte ens säker på att hon gör allt sitt material själv.
Citera
2007-09-28, 15:48
Bannlyst
Sylves tankar:

Laleh är ju ett grymt exempel. Natasha Bedingfield skriver allt själv. Gwen Stefanie skriver själv till stor del. Min gamla NV lärare skrev själv.

Jag tror inte det är brist på tjejer som skriver. Problemet måste ligga någon annan stans. Tjejer har ofta sämre självförtroende, och tror inte på det dom har skrivit, och därför undanhåller dom det.
Citera
2007-09-28, 16:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
De kvinnliga kompositörer/låtskrivare jag kommer på på rak arm skulle jag säga att jag respekterar mycket och att de är väldigt skickliga inom sitt hantverk. Jag tänker främst på Regina Spektor och Grace Slick, även om Grace inte skrev så mycket musik skrev hon mycket texter.
Jag tänkte dock mest på kvinnor som skriver musik, kvinnor som skriver texter är väl inte lika ovanligt... Låttexter är väl också lite underrepresenterat bland kvinnor, men det finns ju många kvinnliga diktare och författare...
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvesterin
Jag tror inte det är brist på tjejer som skriver. Problemet måste ligga någon annan stans. Tjejer har ofta sämre självförtroende, och tror inte på det dom har skrivit, och därför undanhåller dom det.
Ja, det stämmer nog också... Tjejer som spelar instrument tar säkert fram egna melodier allt som oftast då de övar, men de tänker kanske aldrig riktigt tanken på att göra en hel låt av dessa melodier... Det kanske känns overkligt för dem att komponera musiken till en hel låt eftersom det finns så få kvinnliga förebilder som är kompsitörer...
Citera
2009-05-25, 07:06
Medlem
vidrigjattes avatar
Det finns många kvinnor som skapar otroliga stycken. Martha wainwright, Sarah Harmer, Kathryn Williams och Tori Amos är väl det som poppar upp i huvet.

Men det finns en stor skillnad på musik som är skapad av kvinnor och män. Kvinnor får en mycket större helhet på sina låtar (Martha Wainwright - Bloody Mother Fucking Asshole) medan män överlag får större precision (här kan kvinnor mycket väl, lyssna bara på tori amos. Menar bara överlag). Kvinnor är nog bara mer lagda åt att skapa "bredare" och mer fylliga stycken. Mäns olika delar på låtar bryter mer med varann. Bytet mellan vers och reff till exempel är mer hårt och dynamisk. Det är som att män oftare sätter ihop låtar från flera låtar de gått och gnuggat och jobbat på ett tag eller bara gillar mer brytningar.

Men det är inte ett sammanträffande att Boye är en av vår största, om inte den största. Kvinnor har större språklig intelligens, medan män har bättre visuel-spatial: män är bättre på att strukturera.
Senast redigerad av vidrigjatte 2009-05-25 kl. 07:19.
Citera
2009-05-25, 07:07
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvesterin
Laleh är ju ett grymt exempel. Natasha Bedingfield skriver allt själv. Gwen Stefanie skriver själv till stor del. Min gamla NV lärare skrev själv.

Hur vet du att det är så? Man hör hela tiden att tjejer har sämre självförtroende, men jag har aldrig hört något som backar upp det ordentligt.

Sedan är det inte en tillräcklig förklaring hur som helst. Det är stor skillnad på musikaliskt och personlig/utseende-baserat självförtroende.

Att klassiska kompositörer är underbemannat bland kvinnor är väl inte så svårt att förklara med förtryck, men jag vet inte på den fronten heller. Någon får gärna fylla i.
Senast redigerad av vidrigjatte 2009-05-25 kl. 07:12.
Citera
2009-05-25, 08:00
Medlem
Linkerts avatar
Jag har försökt lära sammanlagt fyra kvinnor att spela gitarr och en av dem bas. Nästan direkt så hörde man "kan inte *whaahh*" på alla förutom en som var jättepositiv och faktiskt klippte naglarna på vänsterhanden för att underlätta spelningen

Den här "kan inte *whaahh*" attityden är inte bara kopplad till musik. När det kommer till grafisk design så är det samma sak.. Jag brukar fungera som stödlärare på graflektionerna och många kvinnor visar ett förskräckligt självförtroende.
Citera
2009-05-25, 08:15
Medlem
Geomeisters avatar
På "Talang 2009" kom det upp en ganska underlig kille som visade sig kunna sjunga och spela rätt bra, han hade dessutom skrivit musiken själv. Men pga. att hans utseende sa dom spontant "du är duktig och borde bli kompositör istället...". För kvinnor är det väl tvärtom, om någon är en hyfsad kompositör men med världens kropp och ett igenkännligt utseende lär folk säga "bli sångerska eller frontfigur istället, kompositionen sköter andra då kan du fokusera på det andra".
Citera
2009-05-25, 08:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
På "Talang 2009" kom det upp en ganska underlig kille som visade sig kunna sjunga och spela rätt bra, han hade dessutom skrivit musiken själv. Men pga. att hans utseende sa dom spontant "du är duktig och borde bli kompositör istället...". För kvinnor är det väl tvärtom, om någon är en hyfsad kompositör men med världens kropp och ett igenkännligt utseende lär folk säga "bli sångerska eller frontfigur istället, kompositionen sköter andra då kan du fokusera på det andra".

tis a fucked up world we live in.. personligen tänkte jag spontant på tjejerna i sahara hotnights när jag såg rubriken..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in