• 1
  • 2
2007-10-05, 14:00
Medlem
Philliss avatar
På senare tid har jag börjat lyssna på musik på lite udda språk. Hittade en "greatest hits of the 80s"-skiva - det var bara det att skivan var holländsk och en massa låtar på holländska man aldrig hört innan fanns med. Vissa bra, andra inte.

Många låtar på främmande språk blir ju först uppmärksammade här efter att de spelats in på engelska och blivit stora, som t ex tarkan-simarik (holly valence-kiss, kiss) och Ruki Vverh - Pesenka (ATC - around the world).

Så vilka bra låtar kan ni rekommendera som är på andra språk än svenska och engelska? (franska och tyska är gränsfall. Kan förekoma på radion ibland)
Citera
2007-10-05, 14:03
Medlem
SarangHaes avatar
Svårt att säga. Vilken genre letar du efter?
Själv är jag inne på koreansk och ibland japansk musik.
Citera
2007-10-05, 16:52
Medlem
Gillar du hårdrock kan jag lista en rätt stor portion dunderhits åt dig här senare ikväll (språk som t ex finska, japanska, rumänska, norska, isländska, färöska eller vafan det nu kan tänkas heta, spanska etc.)
Citera
2007-10-06, 15:11
Medlem
Deannas avatar
Sigur Rós skivan Agaetis byrjun.. Helt underbart islänsk musik.
Sen kan jag inte hålla med om att Tarkan uppmärksammandes efter Holly Valence.. Beror kanske var man bor, men jag dansade själv till Tarkan i Stockholm 1997 (Valence kom väl 1999?)
Citera
2007-10-08, 23:52
Medlem
Philliss avatar
Svårt att säga en speciell genre, men radiovänlig musik om man säger så? Behöver inte vara etnisk speciell musik utan kan vara vanlig pop fast de sjunger på thailändska istället för på svenska/engelska.

Ja, Tarkan var känd med sin låt när den kom. Klantigt skrivet där.
Citera
2007-10-09, 19:53
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Gillar du hårdrock kan jag lista en rätt stor portion dunderhits åt dig här senare ikväll (språk som t ex finska, japanska, rumänska, norska, isländska, färöska eller vafan det nu kan tänkas heta, spanska etc.)
hör man att det är på ett annat språk på merparten av dessa?
Citera
2007-10-10, 08:19
Medlem
linussons avatar
Chicane - Locking Down
Citera
2007-10-10, 08:41
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillis
På senare tid har jag börjat lyssna på musik på lite udda språk. Hittade en "greatest hits of the 80s"-skiva - det var bara det att skivan var holländsk och en massa låtar på holländska man aldrig hört innan fanns med. Vissa bra, andra inte.

Många låtar på främmande språk blir ju först uppmärksammade här efter att de spelats in på engelska och blivit stora, som t ex tarkan-simarik (holly valence-kiss, kiss) och Ruki Vverh - Pesenka (ATC - around the world).

Så vilka bra låtar kan ni rekommendera som är på andra språk än svenska och engelska? (franska och tyska är gränsfall. Kan förekoma på radion ibland)

Faye Wong, eller Wei Fang, megastor kinesisk stjärna
Wu Bai
Kan Kan som gjort en skiva som heter Blighty
Albumet Shanghai Lounge Divas är mkt bra
Citera
2007-10-10, 09:09
Medlem
Schnyggves avatar
Här kommer mitt supertips! Cirque du soleil med låten Alegria! sjukt bra låt från föreställningen med samma namn av denna undebara kanadensiska cirkus!

vet inte vilket språk det är, jag har hört att det skall vara Romani, men det tror jag inte...
Citera
2007-10-10, 11:36
Medlem
Hispers avatar
Kinesisk/Asiatisk musik kan man efter lite letande hitta på www.baidu.com

Citera
2007-10-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
hör man att det är på ett annat språk på merparten av dessa?
Beror väl bitvis på vem man frågar, men jo
Faktiskt så skulle jag vilja påstå att man hör det för det mesta, så här kommer några exempel (Glömde bort mitt tidigare löfte)

Negurã Bunget - Rumänska
Azaghal - Finska
Sabbat - Japanska (bitvis)
Horna - Finska
Loits - Estniska
Obtest - Litauiska
Old Wainds - Ryska
Temnozor' - Ryska
Stiny Plamenu - Tjeckiska
Patecabra - Spanska (eller portugisiska eller vafan man nu pratar i chile)
Alastor - Portugisiska
Sólstafir - Isländska
Týr - Färöiska
Amosoeurs - Franska
Helrunar - Tyska

Räknas norska så har vi i urval:
Bak de Syv Fjell
Taake
Darkthrone (bitvis)
Ulver
Dødheimsgard

och ett jävla gäng till.

Alla listade utan inbördes ordning. Finns intresse kan jag lista fler!
Citera
2007-10-10, 18:28
Medlem
Mårten Rasks avatar
Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je T'aime... Moi Non Plus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto