Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-06-07, 01:40
  #13
Medlem
Bladerunner II

Jag är osäker på det med, men det " känns" som om det har gjorts en bok baserad på filmen, men jag vet faktiskt inte.

Phillip K Dick fick innan han dog ( 1982) titta på på filmen ( eller läsa manuset, jag minns inte) och han var nöjd. Det enda negativa han sade var: " jag saknade det där med djuren".

" Det där med djuren" var en sida av boken som filmen aldrig tog upp. Dicks roman beskrev människans förhållande till djuren, som efter kärnvapenkrig blivit drastiskt förminskade i antal. Eftersom de flesta arter var utrotningshotade blev till och med spindlar behandlade som husdjur ( eller kor i nuvarande indien). I och med det begränsade antalet blev det status att ha husdjur, men dock förbjudet att inneha för många djur, vilket skulle vara orättvist för den övriga befolkningen. Priset på ett får ( som Harrison Fords rollfigur äger och föder upp på lägenhetens tak) är astronomisk, och därför skapas det en svart marknad där elektriska får , (och för all del andra djur ) som är så välgjorda att ingen märker skillnaden från levande får , säljs till rimliga priser. Därmed skapas en parallel till frågan Människa - Replikant.
2000-06-07, 14:18
  #14
Medlem
Bladerunner II

Herr Dick dog precis efter han sett vilka skådisar man valt....
Jag har för mig att han var otroligt nöjd med Rachel....

Nåväl.....

Mvh
Necrotech
2000-06-08, 13:52
  #15
Medlem
Bladerunner II

På tal om sciencefictionböcker, är det någon som läst " Dörren till sommaren" av Heinlein, " Vilken vanvetting värld" av Fredric Brown eller " Drömmen om Wessex" av Christopher Priest. De är tre av mina favoritromaner och jag väntar fortfarande på att någon av dem ska bli film.
2000-06-09, 17:03
  #16
Medlem
Bladerunner II

kommer den snart eller?
2000-06-13, 02:35
  #17
Medlem
Bladerunner II

Kolla på www.upcomingmovies.com och sök efter b2 hitar en preview sida
2000-08-02, 15:49
  #18
Medlem
Bladerunner II

Det kommer förmodligen aldrig att göras en uppföljare på Bladerunner och anledningen är följande:

Filmen producerades av en mycket stor grupp private investors och företag. Dessa äger idag gemensamt rättigheterna till filmen. För att få alla dessa att enas om att investera i en ny film eller sälja sina optioner krävs en omöjlig mängd arbete och administrativa kostnader ingen är villig att axla. Med tanke på sin ålder är väl knappast Harrison Ford aktuell längre och han lär inte vara intresserad heller. Däremot kan vem som helst som köper rättigheterna till någon eventuell F.K.Dick-uppföljare göra en Bladerunner II. Men den för inte heta Bladerunner II och den får inte marknadsföras som en uppföljare.
2008-12-29, 23:01
  #19
Medlem
Rick Derriss avatar
En kompis till mig började yra om att att en uppföljare till Blade Runner (1982) var på G.

Sökte lite på Flashback och detta var vad jag hittade.

Någon som vet mer?
2008-12-29, 23:08
  #20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Någon som vet mer?

Första gången jag ser tråden och första gången jag hör ryktet, även trots att jag är en erkänd BR-nörd i mina vänners ögon. Tror knappast att Ridley Scott kommer låta någon komma hans mästerverk i närheten likt Alien-franchisen som totalförstördes efter Aliens. Att vänta på en uppföljare är ju i teorin rentav löjligt men man vet ju aldrig med dagens mått i Hollywood, någon idiot kan ju få för sig det värsta.
2008-12-29, 23:13
  #21
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Första gången jag ser tråden och första gången jag hör ryktet, även trots att jag är en erkänd BR-nörd i mina vänners ögon. Tror knappast att Ridley Scott kommer låta någon komma hans mästerverk i närheten likt Alien-franchisen som totalförstördes efter Aliens. Att vänta på en uppföljare är ju i teorin rentav löjligt men man vet ju aldrig med dagens mått i Hollywood, någon idiot kan ju få för sig det värsta.
Nu slarvar du bort dig bland orden igen.

Det finns inget utrymme för en uppföljare, folk tvistar om ettan fortfarande.

Jag ger den första filmen klart godkänt. En tvåa vill jag inte ens se.
2008-12-29, 23:22
  #22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Det finns inget utrymme för en uppföljare, folk tvistar om ettan fortfarande.

Såväl är ju filmen baserad på förlagan av den numera avlidna Philip K. Dick, så att göra en film som inte är på något vis knuten till Do androids dream of electric sheep är ett stort felsteg.
2008-12-30, 01:07
  #23
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såväl är ju filmen baserad på förlagan av den numera avlidna Philip K. Dick, så att göra en film som inte är på något vis knuten till Do androids dream of electric sheep är ett stort felsteg.
Fast filmen och boken fick en uppföljare i bokform, av en annan författare då.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Edge_of_Human
2008-12-30, 01:38
  #24
Bannlyst
Om inte annat så borde hans döttrar stämma skiten ur vederbörande. Ser inte heller fram emot en uppföljare. Det mest sannolika resultatet torde bli katastrof. Tänk bara en lågbudgetfilm, inspelad i Rumänien med B-skådisar i regi av Uwe Boll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in