Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-05-25, 14:22
  #1
Medlem
Var hälsade kamrater...

Har hört rycken gå om att det skall göras en uppföljare på Bladerunner.....

Någon som vet något mer???????

Jag vet att det skrivits en bok som heter Bladerunner II, men någon film har man knappt hört något om....Boken är INTE skriven av Philip K. Dick...(Konstigt :o)!!!!

Nåväl......

Ha det

Mvh
Necrotech
http://www.endarker.net
2000-05-25, 15:58
  #2
äldre konto (old)
Ej medlem
Bladerunner II

men å andra sidan så heter boken inte Bladerunner heller:)
2000-05-25, 20:24
  #3
Medlem
Bladerunner II

Nae, den är iaf inte announcad så det dröjer nog ett bra tag.
2000-05-26, 15:03
  #4
äldre konto (old)
Ej medlem
Bladerunner II

Överkurs i Bladerunnerlogi

Boken heter Do Androids Dream of Electric Sheep?
2000-05-27, 18:04
  #5
Medlem
Bladerunner II

Ok...Vad heter uppöljaren då????

Mvh
Necrotech
2000-05-29, 18:54
  #6
Medlem
Bladerunner II

Uppföljaren heter: Yes!
2000-05-30, 15:34
  #7
Medlem
Bladerunner II

Jo, det skall göras en uppföljare till Bladerunner 2. Handlingen kretsar åter igen kring Harrison Fords karaktär. Som får veta att han själv är en replikant. Hårt liv.
2000-06-01, 16:01
  #8
Medlem
Bladerunner II

precis som ispelet eller hehe
2000-06-02, 00:19
  #9
Medlem
Bladerunner II

Att P K Dick inte skrivit uppföljaren beror på det enkla faktumet att han är "jordgubbe" numera... Det kan f ö vara värt att nämna (när jag ändå är igång) att filmen inte är speciellt överensstämmande med Dicks bok. Dåda är dock jävligt bra var för sig.
2000-06-02, 11:09
  #10
äldre konto (old)
Ej medlem
Bladerunner II

namnet Blade Runner kommer inte från Phillip K Dick utan är lånat från en bok av William S Burroughs (kolla tacket i eftertexterna till filmen). därmed finns ingen bok med namnet "Blade Runner II" heller.
2000-06-05, 15:56
  #11
Medlem
Bladerunner II

Boken är hur bra som helst. Jag menar då " Androidens drömmar" som den heter på svenska. Philip K Dick hade humor, något som helt försvann i filmen. " Total recall" som bygger på en novell av Dick har lite mer av den humor som han besitter.

Jag är lite förvånad att det inte görs fler filmer av Dicks böcker, men jag läste på Internet movie database att Spielberg har köpt rättigheterna och har anlitat Tom Cruise för att göra huvudrollen. Men troligtvis blir det inget av. Den är i alla fall försenad, och man kan ju tänka att Spielberg köper manus lite hur som helst bara för att ha möjligheten att någon gång i framtiden kunna göra någonting.

Handlingen är rätt så kul i den boken som alltså skulle kunnna bli film.
Tom Cruise ska spela en polis, och i detta samhälle finns det folk som kan se in i framtiden. Polisernas jobb är att arrestera människor som kommer att begå framtida brott, men intrigerna kommer igång när Tom Cruise blir anklagad för att begå ett brott i framtiden. Typical Phillip.K.Dick!

Lästips är annars Flöda min gråt, sa polisen, och Mannen i det höga slottet. Två bra P.K Dick-romaner.
2000-06-06, 21:59
  #12
Medlem
Bladerunner II

Ok! ännu ett inlägg i frågan... Som tidigare påpekats, är boken och filmens manus två vitt skilda saker. (inte bara till namnet alltså) Filmens originalmanus skrevs av en viss Hampton Fancher och låg till grund för Scotts beslut att göra filmen. Vad som kan vara värt att nämna, är att när filmen höll på att sammanställas, erbjöds Dick av filmbolaget att skriva en romanadoption, vilket han tackade nej till. Dicks ursprungliga version (Do androids dream of electric sheep?) gavs dock ut på nytt i oförändrat skick under filmens titel, dvs "Bladerunner". Möjligen har detta fakum förvirrat saken något. Om det skrevs någon romanadoption senare eller inte och om den finns utgiven på svenska har jag dock ingen aning om. Någon som vet?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in