Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-07, 20:17
Medlem
irrblosss avatar
Om inte samhället gör något åt sådant här anser jag att man har rätt att försvara sig själv och sin familj. Komprimera allt det lidande som mobbaren/arna utsatt familjen för under lång tid till den bråkdelen av en sekund det tar för en kula/hagel att döda. Döden var säkert ett mycket lindrigt straff för det unga hjonet. Utöver att vi blivit av med en ligist och framtida grov kriminell kommer säkert det här fallet leda till handling i framtida liknande fall, samt vara ett avskräckande exempel för både ligister och deras föräldrar. Tycker att villkorligt vore lagom "straff" nog åt pappan, samt en medalj.
Citera
2007-10-07, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Man kan ju fråga sig varför inget gjorts åt detta problem innan. Var är föräldrarna till mobbarna och varför görs det inget? Då hade vi kanske sluppit denna tragedi.

Helt klart hade skiten kunnat stävjas långt tidigare. Om föräldrar och ordningsmakten (och sociala myndigheter ifall de förstnämnda skulle fallera) hade tagit sitt ansvar och gjort något åt saken så hade detta aldrig inträffat.

Något man förvånar sig över är att dessa små ligister framställs som fromma lamm och kyrkokörsgossar i vissa tidningsartiklar. Skrämmande nog är det så här det ser ut i samhället idag; dvs att många föräldrar och vuxna i allmänhet inte har en jävla susning om vad ungarna håller på med - undantaget de som blir drabbade av deras förehavanden då givetvis...

Det måste till en rejäl samhällsförändring vad gäller detta. Föräldrar måste ta ett större uppfostringsansvar, och detta bör lagstiftas i större utsträckning än det är nu. Om de inte tar ansvaret så får de också räkna med att ta smällen ifall deras minderåriga ungar lever rövare.
Citera
2007-10-07, 20:41
Medlem
i.b.ms avatar
Mina sympatier ligger hos pappan som sköt, det är en hotfull situation när ett ungdomsgäng dyker upp utanför ens hem mitt i natten. Detta oavsett om glina är beväpnade eller inte. Att killen Simon dog är tragiskt dels för honom själv men framförallt för den skjutande pappan.

Vi kan inte låta skjutandet förbli ostraffat däremot så bör påföljden bli lindrig. Jag föreslår villkorligt som en lämplig påföljd, om pappan skjuter Simon igen så åker han in i fängelset basta!
Citera
2007-10-07, 20:41
Medlem
fat tunas avatar
De värdelösa föräldrarna till de skjutna fanskapen borde bli skadeståndsskyldiga till 50-åringen eftersom deras brist av ansvar/uppfostran av deras barn tvingat mannen till att begå denna handling som han själv tyvärr verkar få lida för.
Citera
2007-10-07, 20:45
Medlem
Ett solklart nödvärnsfall. Om nyhetsrapporteringen stämmer torde den enda tragiken bestå i att en man tvingas döda för att freda sin familj och sin rättmätiga egendom. De omkomnas egendom bör konfiskeras och användas till psykologhjälp och liknande för att hjälpa fadern bearbeta detta trauma. Föräldrarna till de dödade bör vara så skamtyngda över att ha frambringat den grad av ärkesvin att de byter namn och flyttar så långt bort det bara går. Men sannolikt har de inte den typen av ryggrad, utan kommer att gny och gnälla om hur bra deras vanartiga avkomma egentligen var, när det enda rätta är att ta posthumt avstånd från dem.
Citera
2007-10-07, 20:48
Medlem
Jag anser att föräldrarna ska straffas för de brott som deras barn begår. Inte bara i detta fall. Om en minderårig (< 18) begår ett brott så skall valfri förälder sitta av straffet. Givetvis skall föräldern dömas som vuxen med vuxen straffskala. Då kan vi räkna med lungn och ro på våra gator och torg.
Citera
2007-10-07, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fat tuna
De värdelösa föräldrarna till de skjutna fanskapen borde bli skadeståndsskyldiga till 50-åringen eftersom deras brist av ansvar/uppfostran av deras barn tvingat mannen till att begå denna handling som han själv tyvärr verkar få lida för.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Om det finns någon sorts fungerande rättvisa i detta land överhuvudtaget, så borde föräldrarna till ligistungarna bli tvingade att betala skadestånd för allt fysiskt och psykiskt lidande som den drabbade familjen har utsatts för. Givetvis skall föräldrarna även betala den häktade faderns rättegångskostnader.
Citera
2007-10-07, 20:52
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Kunde inte sagt det bättre själv!

Om det finns någon sorts fungerande rättvisa i detta land överhuvudtaget, så borde föräldrarna till ligistungarna bli tvingade att betala skadestånd för allt fysiskt och psykiskt lidande som den drabbade familjen har utsatts för. Givetvis skall föräldrarna även betala den häktade faderns rättegångskostnader.

Det är ingen dum idé alls. Någon måste ta konsekvenserna och i detta fallet står föräldrarna väldigt nära till hands då de uppenbarligen misslyckats med sin uppfostran. Även socialtjänst och andra myndigheter borde få en knäpp på näsan för sin ignorans i detta fall.
Citera
2007-10-07, 21:29
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik_L
Det är såklart otäckt det som hänt och det var ju bara barn som dom säger. Men även ett "barn" kan göra stor skada med en påk. Vem vet vad som hade hänt om han hade kommit ut utan gevär. Då kanske det hade varit han som varit död nu.

Och dom förstår ju inte sitt handlande och konsekvenserna av det. Nej när man är 16 år så kan man ju inte tänka och då är det helt ok att gå runt med tillhyggen och hota att döda andra.

Här tar du up en viktig aspekt, folk blir i regel väldigt blödiga när det kommer till "barn". Hur hade reaktionerna blivit om det istället hade varit 5 bilburna pundare i 30-årsåldern som hade gjort hembesök? Hade det ansetts mer legitimt bland den stora massan att avlossa skotten då? Ja jag tror faktiskt det. För mig är en straffmyndig 15 åring inget barn längre, men definitionerna rent juridiskt säger väl något annat.

Givetvis hade denna historia mått bättre av ett avslut långt tidigare, och då utan blodvite. Men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, och i detta fall får kedjan anses hållit usel kvalitet med föräldrar utan engagemang eller kunskap att ha barn, med en skola som inte tagit varningssingnalerna på allvar, en handfallen socialtjänst och en poliskår som inte satt ner foten. Icke att förglömma är den egna individens ansvar och de brister dessa ungdomar uppvisat i hur man beter sig korrekt mot sina medmänniskor.Näst Efter deras tillkortakommande på den punkten står givetvis föräldrarnas ansvar. Ibland undrar man varför det inte krävs någon form av licens för barnavel...

Detaljer om det exekta förhändelseloppet har inte kommit ut ännu, om det kan vi bara spekulera. Men klart är iallafall att det finns ett antal polisanmälningar i bagaget, samt en väldigt märklig tidpunkt att ovälkommet göra ett hembesök hos någon. Vilken syn mötte egentligen mannen när det knackade på dörren, stod där två beväpnade ungdomar med sina hang-arrounds en bit längre bort? Vem hade då inte beväpnat sig om möjligheten fanns? Avfyrades vapnet i panik eller genom ett kallblodigt beräknande? Det finns många faktorer att ta hänsyn till innan man avlägger en allt för hård dom om vad som inträffat. Om några dagar vet vi förhoppningsvis mer.

Vilket straff är det då rimligt att mannen kommer att få? Svårt att säga utan att känna till mer detaljerat om förhändelseloppet. Men att han kommer gå straffri finner jag inte troligt. Gissningsvis blir det ett antal år bakom galler, kanske mer då "offren" hade väldigt låg ålder. Kom ihåg att en domstol består av människor och inte robotar. Nämdemännen kan nog se fram emot otaliga snyfthistorier om hur fina vandalerna är och var, bortom den hårda yta de visat upp när de terroriserat en familj samt levt allmänna rövare på bygden. Sådant kommer påverka, förmodligen mer än det faktum att det inte var första gången de ovälkommet vistades på ett ställe. Min gissning 6-8 år.

Att det bara finns förlorare i denna historia köper jag inte. Rent kortsiktigt ja, men i det långa loppet får vi hoppas folk kan ta lärdom om vad som hänt. Att varningssignaler uppmärksammas på ett bättre sätt, att föräldrar i större utsträckning tar ansvar för sina barn. Att polisen och socialtjänst agerar istället för att sopa allt under mattan, att ungdomar och vuxna tänker till en extra gång på hur de egentligen beter sig mot sin omgivning. Allt detta är givetvis önsketänkande, men hoppet finns där, iallafall för mig.
Citera
2007-10-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Du ser inte längre än din näsa, det måste finnas tydliga gränser och lagar annars kolapsar samhälle. Vem ska få bestämma när mord är berättigat? Ska jag få skjuta skallen av killen som taffsade på min flickvän sist hon var på krogen? Rättvisa ska skötas av folk styrda av staten och noggrant reglerad. allt annat är anarki och har du ett inellekt högre än en tolvårings så ser du snabbt varför anarki inte gagnar dig och mig.

Och när staten smiter från sitt ansvar? Ordningsmakten har på alltför många håll retirerat och finns bara på pappret (en verklighet för otaliga på landsbygden!), så det är inte mer än rätt att "den goda sidan" organiserar sig och bildar medborgargarden. Att ta lagen i egna händer blir oundvikligt under sådana här förhållanden.

Du verkar också glömma att staten är vi, folket. Inte någon avlägsen nomenklatura, utan just folket. Statsmakten är våra tjänare, inte som förr någon enväldig monark eller oligarki av priviligierade som förväntar sig lydnad av de hukande undersåtarna. Vägra kryp för oansvarstagande myndigheter och våga stå upp för din rätt som medborgare!
Citera
2007-10-07, 21:44
Medlem
fat tunas avatar
Polis/sociala myndigheter verkar väldigt naiva när det gäller unga människors potiental för "ondska". De flesta mördare i mexikanska barrios i USA är mellan 14-17 just av den anledningen att de blir ursäktade för sin omognad och skickas ett par år till "juvenile". Första tendenser till dessa beteenden måste beivras stenhårt från start annars får vi faan skylla oss själva.
Citera
2007-10-07, 21:49
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Jag anser att föräldrarna ska straffas för de brott som deras barn begår. Inte bara i detta fall. Om en minderårig (< 18) begår ett brott så skall valfri förälder sitta av straffet. Givetvis skall föräldern dömas som vuxen med vuxen straffskala. Då kan vi räkna med lungn och ro på våra gator och torg.

Är du helt dum i huvudet?

Tror du barnen slutar begå brott för att deras föräldrar får sitta av straffet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in