2007-10-13, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Mord är ett uppsåtsbrott, mannen kommer knappast att åtalas för detta eftersom det vore en omöjlig bevissits för åklagaren, mer troligt blir det grovt vållande till annans död, samt vållande till kroppskada eftersom han använde ett kulvapen.
De flesta brott vi har är uppsåtsbrott. Att bevisa uppsåtet är ofta ganska enkelt. Har man medvetet skjutit med ett hagelgevär mot en grupp människor torde åklagarens problem med att visa uppsåt vara mycket små - för att inte säga obefintliga. Med tanke på att vi numer har ett likgiltighetsuppsåt i svensk rättspraxis anser jag uppsåtsfrågan vara avklarad.
Du kanske kan förklara varför åklagaren skulle ha något som helst problem med att styrka uppsåt till mord i det här fallet?
Citat:
Jo det är faktiskt en förmildrande omständighet om familjen kan påvisa systematiskt trakasseri och att de kände sig hotade av gänget, däremot kan fadern nog inte använda nödvärnsrätten, däremot skulle det inte alls förvåna mig om försvarsadvokaten hänvisar till de långa trakasserierna, myndigheternas passivitet och hänsynslösheten hos gänget och begär frikännande med hänsyn till nödvärnsexcess.
Det (ungarnas sviniga beteende tidigare) är en fömildrande omständighet när det kommer till påföljdsfrågan ja, men inte när det gäller skuldfrågan.
Nördvärnsexcess känns dödfött. Situationen, kan som jag uppfattat den, aldrig medge att mannen ska ha haft rätt att skjuta med gevär. Vad jag vet så var det inte ens fråga om en pågående attack av ett våldsamt slag. Eftersom mannen befann sig en bra bit från kidsen lär han heller inte ha kunnat känt sig särskilt akut pressad och hotad. Möjligt att idioterna till nämndemän köper det i tingsrätten men i en eventuell hovrättsprövning är mannen, som tur är, rökt.
Citat:
Kommer aldrig att bli mord, jag skulle tippa på att det stannar på vållande till kroppskada och vållande till död, 6 år i fängelse låter inte otippat.
Jag hoppas på mord... och tror även att det blir mord - i vart fall i Hovrätten (tacka vet jag lagfarna domare!!!). Möjligt att det slutar vid dråp. Blir slutrubriceringen lindrigare än så blir jag mer än lovligt upprörd.
Att skapa en rättspraxis som säger att det är okej att skjuta olydiga barn med hagelgevär vore ruskigt olyckligt. Riktigt obehagligt faktiskt. Skjuter man en människa, som inte själv är i stånd med att ha ihjäl någon, med hagelgevär så är man en mördare.