Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-13, 11:03
Medlem
Lesseitss avatar
Enligt dessa artiklar verkar det som att fler än två skott avlossades. Men men, vi får väl som sagt vänta på att polisens utredning klargörs för att veta säkert.

http://blt.se/article/997771_102-151-0-0
http://blt.se/article/997770_102-151-0-0
http://blt.se/article/997768_102-151-0-0
Citera
2007-10-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Mycket text
.

Egentligen.. än så länge har ingen klampat ivägen för mig när jag cyklat, men om jag ser att någon med flit står i vägen för mig för att jag ska stanna så ropar jag ut att det är deras pung som följer med mitt framhjul hem. Ungefär på samma sätt som folk står framför tåg, tågen kan bara inte stanna hursomhelst.. jag kanske har en bulle i ugnen eller måste skita så jag kan inte stanna..

Man ska inte ge efter för sånt här drägg. Man måste stampa ifrån INNAN de tror sig ha sådan makt att något område är "deras".. om man inte hinner så får man helt enkelt stampa hårdare.. en kombination av soc och en näve utslagna tänder hjälper nog mer än att säga åt mesiga föräldrar att deras barn inte får vara ute så o så sent. Såna här ungar har långt kvar till att ha någon respekt för vad en förälder säger.
Citera
2007-10-13, 11:46
Medlem
ih82w846s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowemore
tomma patronhylsor borde polisen kunna räkna iaf.

Om det stämmer att sonen i huset pratade med polisen borde skotten höras på banden till 112.

Efter att ha läst "alla" tidningar så tror jag att det skall mycket till för att döma Pappa S för mord.

Enligt uppgift ska denna familj även ha en dotter ?
Är det dottern som sitter i bilen med mamman som av tidningar kallas
bekant alt. släkting.
Vilken man/far tar inte till våld för att skydda sin fru/dotter som han vet finns i bil som blir attackerad utanför huset. Och efter som han inte är en Ninja (som vissa här på forumet) så fredar han sej efter bästa förmåga.
Att dom som var där för "första" gången otur.
Socialen verkar ljuga som vanligt när dom kukar till det, sonen har haft en god man sen 10-12 årsåldern pga. mobbning redan när han gick i skolan,
är detta ett mobboffer som man ärver rätten till i Rödeby om man är WT-familj?.
OT är det någon som vet om poffe spelar banjo?
Citera
2007-10-13, 12:28
Medlem
Pocatellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
Enligt uppgift ska denna familj även ha en dotter ?
Är det dottern som sitter i bilen med mamman som av tidningar kallas
bekant alt. släkting.

Här skriver den ena dottern om händelserna: http://ackhina.blogg.se/
Citera
2007-10-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Familjefadern sköt alltså två moppeligister som DESSUTOM var nazistslödder? Ska man ens riskera fängelse för sånt?

Tycker själv gubben ska frias, det var inte mord det handlade om, utan nödvärn. Ungarna framkallade en hotfull situation, på 50-åringens mark, precis utanför hans hus. Klart man ska få skjuta sig fri. Kanske lär sig de kvarvarande ungdomarna att respektera andras egendom, istället för att inkräkta och vandalisera den.

Tråkigt att den drabbades familj är förloraren här, hotade, rädda och ivägkörda från byn, och snart utan tillgång till familjefadern. Ett flerårigt helvete har precis blivit än värre.

Hoppas nu att myndigheterna tar sitt ansvar och straffar ligisterna som klarade sig, dags att sända ut signaler om att mobbning är fel, liksom övergrepp på handikappade!
Personligen tycker jag att skytten skall dömas för "grovt vållande till annans död" och "grovt vållande till kroppskada", mord hade det varit om det varit omvänt att 50-åringen sökt upp 15- och 16-åringen samt skjutit dom.
Självklart skall alla närvarande ungdomar också dömas till böter, fängelsestraff eller
tvångsomhändertagande och placering i LVU hem.
Jag tycker dessutom samtliga inom socialtjänsten och poliskåren på orten skall omplaceras eller avskedas.
Citera
2007-10-13, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Personligen tycker jag att skytten skall dömas för "grovt vållande till annans död" och "grovt vållande till kroppskada", mord hade det varit om det varit omvänt att 50-åringen sökt upp 15- och 16-åringen samt skjutit dom.
Självklart skall alla närvarande ungdomar också dömas till böter, fängelsestraff eller
tvångsomhändertagande och placering i LVU hem.
Jag tycker dessutom samtliga inom socialtjänsten och poliskåren på orten skall omplaceras eller avskedas.

Amen to that!

Givetvis så är det ju oundvikligt att pappan får någon form av straff, men då skall det fanimej vara så lindrigt det bara går. Enligt mig är det förkastligt att döma honom för mord med tanke på omständigheterna kring händelsen, och då återstår "grovt vållande till annas död". De som verkligen ska straffas i detta fallet är myndigheterna som långt tidigare hade kunnat förhindra att detta hände...

Vad som verkligen får mig illamående av ilska var det som sades i nån intervju i P1 nu i veckan, där det pratades om att polisen så sent som veckan innan skjutningen hade börjat ta tag i grejerna och pratat med några av pojkarna. För helvete, trakasserierna har ju pågått i minst ett år! Varför agerade de inte tidigare? Nä, ett bra gäng huvuden på Blekingepolisen måste rulla - den saken är säker.
Citera
2007-10-13, 15:26
Medlem
Kuyichis avatar
Som jag ser det bör det här absolut rubriceras som mord. Skjuter man med hagelbössa mot ett gäng kids har man definitivt uppsåt till att döda eller är i vart fall likgiltig inför den uppenbara risken att någon av dem dör. Alltså är det mord.

Att ungarna betett sig som svin förändrar inte den saken. Nödvärn är det knappast heller frågan om. Sålänge inte kidsen stod med dragna vapen och i princip hade pressat in avtryckaren kan det knappast anses vara acceptabelt - i nödvärnshänseende - att en vuxen karl skjuter med hagelbössa mot barn.

Så.. Mord. Huruvida det ska bli 10års fängelse eller livstid vet jag inte men lutar väl mer mot 10 år med tanke på omständigheterna i fallet...
Citera
2007-10-13, 15:38
Medlem
Lord Humunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowemore
Vilka straffsatser pratar vi då i ang pappan?

Vill minnas att en villaägare för några år sen tröttnade på ständiga stölder och inbrott på tomten när villan renoverades. För att råda bot på detta gömde sig villaägaren i villan en natt med ett jaktgevär och väntade. Tidigt på morgonen dök det upp någon som tog sig in i ett förråd på tomten där verktyg och annat förvarades. Villaägaren siktade och avlossade ett skott. Den oinbjudne gästen föll död ner till marken och villaägaren ringde polisen. Villaägaren anhölls och åtalades. Vid rättegången framgick det att den oinbjudne inkräktaren hade spår av amfetamin i kroppen och var tidigare känd av polisen.

Om jag inte minns fel så fick villaägaren tre års fängelse för grovt vållande till annans död.
Citera
2007-10-13, 15:39
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Humungus
Vill minnas att en villaägare för några år sen tröttnade på ständiga stölder och inbrott på tomten när villan renoverades. För att råda bot på detta gömde sig villaägaren i villan en natt med ett jaktgevär och väntade. Tidigt på morgonen dök det upp någon som tog sig in i ett förråd på tomten där verktyg och annat förvarades. Villaägaren siktade och avlossade ett skott. Den oinbjudne gästen föll död ner till marken och villaägaren ringde polisen. Villaägaren anhölls och åtalades. Vid rättegången framgick det att den oinbjudne inkräktaren hade spår av amfetamin i kroppen och var tidigare känd av polisen.

Om jag inte minns fel så fick villaägaren tre års fängelse för grovt vållande till annans död.

Låter fullkomligt absurt... Att en person som gömmer sig och skjuter ihjäl en person med gevär inte döms för mord känns jävligt främmande. Jag har mycket svårt att tro att ditt minne stämmer. Skulle uppskatta en länk till en artikel eller liknande som behandlar fallet.
Citera
2007-10-13, 15:43
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Som jag ser det bör det här absolut rubriceras som mord. Skjuter man med hagelbössa mot ett gäng kids har man definitivt uppsåt till att döda eller är i vart fall likgiltig inför den uppenbara risken att någon av dem dör. Alltså är det mord.
Mord är ett uppsåtsbrott, mannen kommer knappast att åtalas för detta eftersom det vore en omöjlig bevissits för åklagaren, mer troligt blir det grovt vållande till annans död, samt vållande till kroppskada eftersom han använde ett kulvapen.

Citat:
Att ungarna betett sig som svin förändrar inte den saken. Nödvärn är det knappast heller frågan om. Sålänge inte kidsen stod med dragna vapen och i princip hade pressat in avtryckaren kan det knappast anses vara acceptabelt - i nödvärnshänseende - att en vuxen karl skjuter med hagelbössa mot barn.
Jo det är faktiskt en förmildrande omständighet om familjen kan påvisa systematiskt trakasseri och att de kände sig hotade av gänget, däremot kan fadern nog inte använda nödvärnsrätten, däremot skulle det inte alls förvåna mig om försvarsadvokaten hänvisar till de långa trakasserierna, myndigheternas passivitet och hänsynslösheten hos gänget och begär frikännande med hänsyn till nödvärnsexcess.

Citat:
Så.. Mord. Huruvida det ska bli 10års fängelse eller livstid vet jag inte men lutar väl mer mot 10 år med tanke på omständigheterna i fallet...
Kommer aldrig att bli mord, jag skulle tippa på att det stannar på vållande till kroppskada och vållande till död, 6 år i fängelse låter inte otippat.
Citera
2007-10-13, 15:45
Medlem
Sentrys avatar
Citat:

Håller med!

Dock så lär det inte bli livstid, med tanke på att HD skapat prejudikat som gör att det i stort sett endast utdöms vid mord som är kopplade till organiserad brottslighet, föregås av tortyr eller vid fler än ett offer.

Visserligen finns det ett händelseförlopp som jag har en viss förståelse för. Men då jag anser att alla som dödar ska ta ansvar för sitt handlande oavsett vredesutbrott eller psykoser, så får gubben helt enkelt ruttna i fängelset.

Skjuter man nån (speciellt en 15-åring) med hagelgevär kan man fan inte påstå något i stil med "jag ville inte döda".

Hagelskott = Uppsåt = Mord/dråp
Citera
2007-10-13, 15:50
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Humungus
[...]

Åtta månaders fängelse för grov misshandel blev straffet i hovrätten, mannen hävdade att han inte hade uppsåt utan mitt i alltihop fått en hjärtinfarkt, fallit ihop varpå bössan fallit i marken och avlossat en kulkärve som träffade så olyckligt att inbrottstjuven skadades, inte dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in