2007-10-09, 09:56
Medlem
pilatuss avatar
Hur blev det synd om den avlidne 15-åringen, som verkade vara ett riktigt kräk, och hans familj?

Jag hoppas att allt fokus läggs på den stackars familjefadern som fått utstå lidande under långa perioder och till slut tog tålamodet slut...
Citera
2007-10-09, 10:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Så sent som i tisdags och onsdags kallade han in den nu döde 15-åringen och en av hans kamrater till polisstationen i Karlskrona för vad som betecknas som djupa och allvarliga samtal.

Redan där hade det alltså funnits anledning att göra någonting allvarligare än att bara prata. Snuten visste alltså att de var ansvariga för skadegörelse, mobbing med mera. Man vet vem och vilka det är, ändå pratar man bara med dom?
Undrar hur mycket detta samhällsproblem kostar samhället totalt?

Överlag verkar polismannen naiv och hans självkritik räcker inte på långa vägar: "kunde inte gjort någonting annorlunda".

På traditionellt svenskt byråkratvis "alla har ett ansvar, men ingen är huvudansvarig". Har ni hört den förut, i liknande fall med socialen?
Och just där fallerar och faller allting, och gärningsmannen kan fortsätta sin ljugarbana och skratta åt systemet. En 15-åring är kapabelt till en hel del. Föga anade han att en kulkärve skulle sätta stopp för hans fortsatta bana.
Det kan ju vara så enkelt att de mycket väl visste att de var skyldiga till det du beskriver, men att de inte hade några bevis...
Utan att ha bevis kan de inte göra så mycket mer i just det fallet.
Citera
2007-10-09, 10:13
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Då tolkar du väldigt fel.

Du ska tolka det som att jag tycker att det är fel att ta ett hagelgevär och skjuta två barn.

Jag försvarar inget som 15 åringen gjorde eller 16 åringen men det brukar bli ett bra argument i just dylika debatter/diskussioner.
Eftersom jag inte försvarar 50 åringens tillvägagångssätt och brott så försvarar jag 15 åringens brott.
Vilket jag aldrig skrivit, men det är oftast så man resonerar.

Så en gång för alla, det finns bättre sätt än att skjuta med hagelbössan, jag försvarar inte 15 åringens gärning.

Ok?

Asså, du har ju ingen aning vilken press den där familjen levt under. Du säger att det finns andra sätt? Vilka sätt är det du åsyftar där du sitter trygg bakom ditt tangentbord.
Tycker man ska undvika att fördömma den mannens handlingar. Jag som förälder kan se från vilken del av hans personlighet handlingarna kommer ifrån.
I tidigare inlägg kallar dom som klev upp på hans gård med påkar för BARN. Barn gör inte sånt.
Jag skulle troligtvis bemöta en liknade situation med samma vapen som den där pappan gjorde.
För det handlar om att dom valde att ta situationen till familjens hem. Och då får man ta konsekvenserna av sitt handlade. Även om man är 15.
Citera
2007-10-09, 10:16
Medlem
Vad mycket skit som moped snorungarna skaffade

en mamma och pappa saknar sin son, för alltid - R.I.P
en son kommer snart sakna sin pappa.
Och efter ha skjutit ner en 15 åring lär han ALDRIG bli samma pappa igen, han lär väll ruttna bort på kåken med 15 år eller något mednas våldtäcksmännen ligger på 3 år, sveriges topp-system!
Citera
2007-10-09, 10:26
Medlem
BigDukes avatar
Tror inte det var någon tillfällighet att det var den nyaste i gänget och ledaren som gick fram till huset.

När man är ny gäller det ju att visa vad man går för... och en ledare driver på
Citera
2007-10-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Och just där fallerar och faller allting, och gärningsmannen kan fortsätta sin ljugarbana och skratta åt systemet. En 15-åring är kapabelt till en hel del. Föga anade han att en kulkärve skulle sätta stopp för hans fortsatta bana.

Jag har hittills inte sett några kommentarer om eventuell bakgrund till allt detta. Hur påverkade av andra influenser var gängen? För det var väl olika gäng vad jag förstått. Den avlidne verkar inte ha varit med så länge i detta gäng medan tidigare hårt sörjande kompisar verkar hata alla utom sina flickvänner och kompisar.

Samtidigt som jag skriver detta blinkar reklamen om A.C.A.B. här på FB - precis samma budskap som på några av den avlidnes kompisars Lunar-sidor. Den mest tongivande kompisen bloggar följande:

Citat:
Sverige=)
Ons 19 sep 22:11

Vi som älskar och vill bevara Sverige vårt fosterland, låt oss då vandra hand i hand. Blattar är rädda och förtryckta, ska vi inte ens kunna gå på stan utan att blir nerstuckna. Visssa starka människor skyddar sitt land, dom som har lite mod, för att nå sin dröm får man offra blod. Rasen blattar bryter mot lagar och förstör vårt samhälle, och polisen hjälper inte heller, människor får ta lagen i egna händer, och titta vad som händer?, Man menar att svarige ska bli mångkulturellt, usch, om det behövs så ta bara in dom som har det väldigt svårt ställt. Sverige ska bli rent, så gör nått innan det är försent, vita är rena, svarta är slavar, men just nu är det dom som gräver våra tidiga gravar. Det jag ser ger mig smärta, Till sveriges fana ska jag skänka mitt hjärta. 1000 nazister patrulerar, vilken vacker syn, och jag reser min hand stolt och högt upp i skyn!

Flickvänner och kompisar hurrar och stämmer in.

Flera Lunar-sidor innehåller bilder på svenska flaggan - inget fel med det men tillsammans med ovanstående behöver man inte vara paranoid för att dra slutsatser.

Vad nazister tycker om handikappade är inte okänt och utrotningshoten som skickades till familjen känns då inte alltför förvånande. Det som dock förvånar lite är att FB:s skribenter är så ensidigt emot den avlidne - detta säger jag efter att ha lurkat runt här ganska länge. Jag är dock glad att se att inte alla här verkar ha dessa attityder utan istället stödjer familjen.
Citera
2007-10-09, 10:30
Medlem
Så ny var han inte i och med han redan fått prata med polisen. Troligtvis var han ett drägg med förmåga att charma naiva personer.

http://blt.se/article/993984_102-145-0-0
Citera
2007-10-09, 10:36
Medlem
Citat:
medvetslös, alla börjar springa. sedan hör dom ett skott och simon skrika, två stycken kollar bakåt, Joppe och göte, joppe ser sin bästa vän stå på knän och skrika, men fortsätter för sitt och allas egna bästa men ringer polisen direkt, göte vänder sig om nån minut efteråt, för han tappade sin keps och kollade bak, då ser han mannen stå med geväret mot simons huvud, han ser sin kompis böna och be om att han inte ska skjuta, mannen drar iskallt ner geväret och avfirar ett skott mellan simons mage och bröst, det är ett hagel gevär så skotet sprider sig på båda ställen, simon blir liggande och alla är rädda, arga och ovetande om att det tog så illa på simon, Jag saknar simon, jag älskar honom, han är så jävla fin, alltid ett leende på läpparna, Hoppas ni ser han på mit galleri och ser vilken glad kille han är,

Om man avlossar en kärve hagel på en nära håll så blir väll spridningen inte så stor? Han skriver att skottet spred sig? Är ingen expert på vapen men det låter konstigt.
Citera
2007-10-09, 10:37
Medlem
HjarterDams avatar
Enligt expressen så sköt mannen två skott. Den skadade kan säga enstaka ord.
Läkarna uppger inte vad han har för skador. Skottet tog i ryggen.
I mina ögon så kommer ha få men för livet.

http://www.kvp.se/nyheter/1.873194/l...gen-ar-stabilt
Citera
2007-10-09, 10:39
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det kan ju vara så enkelt att de mycket väl visste att de var skyldiga till det du beskriver, men att de inte hade några bevis...
Utan att ha bevis kan de inte göra så mycket mer i just det fallet.

Antagligen. Men min åsikt är att Polisen inte heller är speciellt intresserad av att samla bevis, man lägger hellre ner utredningen och "pratar lite", då detta är ett lågintresseärende. Man har gjort det man ska, man har inte misskött sig men har man lagt manken till och gjort skillnad i sin yrkesroll?

Nej, lite nolltolerans hade inte skadat.
Citera
2007-10-09, 10:41
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjarterDam
Skottet tog i ryggen.

Det var inte precis till fördel för pappan.

Den skjutnes pappa verkar finnas vid sin sons sida nu i alla fall.
Han kanske skulle varit där lite oftare tidigare i livet?
Citera
2007-10-09, 10:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sloppyjoe
Om man avlossar en kärve hagel på en nära håll så blir väll spridningen inte så stor? Han skriver att skottet spred sig? Är ingen expert på vapen men det låter konstigt.
Om han har skjutit på så nära håll hinner haglet inte sprida sig speciellt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in