Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-15, 00:25
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
I just detta fallet så är pojkarnas handlingar intressant, det kan hävdas att gänget trakasserat famlijen och upprepade gånger utsatt dem för fara, det är en del av informationen som gör att jag gillar nödvärnsexcessen.
Nu var det inte det jag skrev, jag skrev att det verkar vara så i den här tråden att ifall jag inte tycker om det pappan gjort så verkar jag tycka att det pojkarna gjorde var helt ok.

Jag inser väl likt alla andra läskunniga att pojkarna har trakasserat familjen och det är inget jag tycker är något vi ska hylla.
Men det är liksom, är du inte med på att pappan gjort något bra så tycker du att pojkarna gjorde rätt som mobbade en förståndshandikappad kille och sparkade omkull soptunnor och annat.

Vilket är snett.

Förstår du nu hur jag menar?
Citera
2007-10-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Att tala om nödvärn kanske ur en diskutabel synpunkt kan vara intressant men jag skulle kunna sätta min högra hand på att han inte kommer bli friad för det.
Citat:
– Klockan halv två på natten stod sex ungdomar på familjens gårdsplan. Några av dem var beväpnade med påkar. Vad skulle den 50-årige fadern göra? frågar jag Tomas Pärlskog, informatör hos polisen i Karlskrona.

Svaret gör mig så häpen att jag upprepar frågan.

[...]

Så vad skulle den 50-årige fadern göra när mobben stod i hans trädgård mitt i natten och, enligt larmet till polisen, hotade att döda hans son?

– En befogad fråga, säger Tomas Pärlskog. Man får inte skjuta andra människor. Men det finns en allmän förståelse för att man inte kan tåla vad som helst.

Svaret gör mig häpen. Jag tog för givet att han skulle säga att en människa i trångmål ska ringa polisen, vars uppgift det är att värna medborgarnas liv och trygghet.

Jag ställer frågan en gång till. Pärlskog svarar:

Vad ska en man göra? Du får utöva ett våld som inte är oförsvarligt. Var detta oförsvarligt? Det kan inte jag avgöra, det är domstolens uppgift.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article993708.ab

Det verkar som att polisinspektören är betydligt mer förstående än du. Personligen är jag av uppfattningen att 50-åringen borde släppas ur häktet och bli vald till Årets svensk eller något liknande.
Citera
2007-10-15, 00:33
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Det verkar som att polisinspektören är betydligt mer förstående än du. Personligen är jag av uppfattningen att 50-åringen borde släppas ur häktet och bli vald till Årets svensk eller något liknande.
Det får väl stå för honom, jag tycker inte att man bör släcka någon liv på grund av någon anledning.

För övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till ditt inlägg, hur jag ska bemöta det?
Det finns säkert nån kallhamrad mördare som också tycker det pappan gjorde var rätt, men det gör det inte i mina ögon mera rätt och riktigt.

Jag har förståelse för situationen men inte förståelse för det sätt han "löste" den på.
Det verkar vara praxis att missförstå vad jag skriver i den här tråden.
Citera
2007-10-15, 00:39
Bannlyst
Citat:
Personligen är jag av uppfattningen att 50-åringen borde släppas ur häktet och bli vald till Årets svensk eller något liknande.

Well, det är bara att inse att det inte kommer bli tal om ett frisläppande, även om det är vad många önskar. Givetvis kommer mannen tilldelas någon form av staff för skjutandet. Vad som är mest realistiskt att önska/hoppas på är att straffet blir så lågt det bara går, med tanke på hela den bakomliggande historien.
Citera
2007-10-15, 00:40
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Jag tror definitivt att det är något som försvaret kommer att försöka spinna på så långt det bara går i sina anföranden - och det givetvis med all rätt. I ett fall likt detta bör sådana omständigheter räknas som förmildrande kan man tycka.

Vet inte hur rättsprocesser fungerar om jag ska vara ärlig, men vore det även teoretiskt möjligt för försvaret att använda Blekingepolisens agerande (eller snarare icke-agerande) vad gäller de tidigare anmälningarna mot ungarna som förmildrande omständigheter?
Nej, polisens agerande, eller i detta fallet inaktivitet är i så fall något för JO att granska men jag har svårt att tänka mig att det skulle gillas av domstolen.
Citera
2007-10-15, 00:47
Medlem
Citat:

Ja, alla som skjuter ihjäl folk som "trakasserar" dem ska gå fria. Fixa det juridiskt så bör du få en hedersmedalj av något slag. Är att palla äpplen trakasserier?

Pappan skjöt ihjäl en tonåring! En mor och en far har förlorat sitt barn! "Årets svensk"?

Å andra sidan är det horribelt att ingen gjort något åt detta tidigare. Ett eller två polisförhör hjälper knappast.

Fast jag tror att Sverige står inför ett vägval. Antingen går vi mot straff a la Lombroso eller så fortsätter vi vår humana kriminalpolitik. Vilket vi än gör kommer folk att bli besvikna. Kriminologiskt är det ett ganska intressant fall.

Ladida har haft de mest insiktsfulla inläggen i denna tråden. Läs dem igen UTAN fördomar så kommer ni att förstå vad han/hon menar.
Citera
2007-10-15, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag har förståelse för situationen men inte förståelse för det sätt han "löste" den på.
Det verkar vara praxis att missförstå vad jag skriver i den här tråden.

No offence, men att folk missförstår dig beror nog på att du ibland använder dig av skumma liknelser och inte helt klockrena förklaringar i dina inlägg. Man måste läsa vissa av dem åtminstone en extra gång för att verkligen förstå vad det är du vill ha sagt...

Och med tanke på att en del personer här på FB inte verkar bry sig om att läsa inläggen ens en gång innan de hasplar ur sig svar, så är det klart att det lätt kan bli förvirrat.
Citera
2007-10-15, 01:39
Medlem
H0nkens avatar
Spontant så tycker jag det var helt rätt att skjuta asen och jag hade lätt gjort detsamma. Tråkigt bara att den andra killen överlevde men vi kan ju alltid hoppas att han får men för livet.
Rent principiellt så är det dock åt helvete när medborgare börjar ta lagen i egna händer. Dock kan man diskutera, just i det här fallet, hur underkastad man egentligen ska vara gällande lagstiftning då rättsamhället så uppenbart har misslyckats i sin uppgift att skydda familjen från dess antagonister..
Citera
2007-10-15, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Spontant så tycker jag det var helt rätt att skjuta asen och jag hade lätt gjort detsamma. Tråkigt bara att den andra killen överlevde men vi kan ju alltid hoppas att han får men för livet.
Rent principiellt så är det dock åt helvete när medborgare börjar ta lagen i egna händer. Dock kan man diskutera, just i det här fallet, hur underkastad man egentligen ska vara gällande lagstiftning då rättsamhället så uppenbart har misslyckats i sin uppgift att skydda familjen från dess antagonister..

Snacka om att slå huvet på spiken... Eye for an eye eller kan vem som helst ändra sig? Determinsiter eller "rational choice"?
Citera
2007-10-15, 01:53
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac
Snacka om att slå huvet på spiken... Eye for an eye eller kan vem som helst ändra sig? Determinsiter eller "rational choice"?
Jag skrev aldrig att jag ansåg detta vara en utopi, utan detta är enbart så jag känner personligen. Och nej, öga för öga.. hör inte hemma i ett modernt samhälle och självklart ska man kunna sona sina brott och bli en bättre medborgare.
Citera
2007-10-15, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Jag skrev aldrig att jag ansåg detta vara en utopi, utan detta är enbart så jag känner personligen. Och nej, öga för öga.. hör inte hemma i ett modernt samhälle och självklart ska man kunna sona sina brott och bli en bättre medborgare.

Jeg menade heller aldrig att din post var av sådan mening. Du slog helt enkelt huvudet på spiken gällande min föregående post. Sverige har i flera decennier slagit sig för bröstet och menat att de fört en hälsosam kriminalpolitik. På ett sätt ställs detta nu på ända, även om många som du "förstår" handlandet men ändå inte vill lagstifta omkring det.

Jag menade aldrig att peka ut dig som varken eller, jag tyckte bara att du på ett bra sätt lyfte fram vad "gemene man" tycker. Och att det är dags att genom ett ställningstagande säga vad vi tycker om svensk kriminalpolitik.
Citera
2007-10-15, 02:06
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac
Jeg menade heller aldrig att din post var av sådan mening. Du slog helt enkelt huvudet på spiken gällande min föregående post. Sverige har i flera decennier slagit sig för bröstet och menat att de fört en hälsosam kriminalpolitik. På ett sätt ställs detta nu på ända, även om många som du "förstår" handlandet men ändå inte vill lagstifta omkring det.

Jag menade aldrig att peka ut dig som varken eller, jag tyckte bara att du på ett bra sätt lyfte fram vad "gemene man" tycker. Och att det är dags att genom ett ställningstagande säga vad vi tycker om svensk kriminalpolitik.
Ok då förstår vi varandra. Får skylla på trötthet att jag missuppfattade ditt tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in