2007-10-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Av alla dåliga argument för att hävda nödvärnsrätt är nog det här det sämsta... Killarna påstås alltså vara ökända för att rycka upp bildörrar i farten. Det här väcker i huvudsak tre frågor hos mig:

3. Hur snabbt kan de här killarna springa? Bilar brukar väl överlag vara lite snabbare än tonårspojkar. Å andra sidan är det väl ännu svårare att gasa än att låsa en bildörr kanske.

kom ihag mopederna, trimmade moppar är minst lika snabba som bil pa skogsvägar. Och dom visste ju inte att mopparna var nan kilometer bort.
Citera
2007-10-17, 17:31
Medlem
langaocbs avatar
Vad hindrade gubben från att dra av ett varningsskott till att börja med? Tror ni inte ungdomarna hade lagt benen på ryggen efter detta?
Någon som kan göra sammanfattnig av händelsen? Allt verkar ganska rörigt.
Citera
2007-10-17, 18:31
Medlem
panterpupps avatar
Fonden för pappan.

2007-10-17 18:20:41 För närvarande har 9.460:- registrerats på
familjens stödfond via bankgiro 207-4474.
Citera
2007-10-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vad hindrade gubben från att dra av ett varningsskott till att börja med? Tror ni inte ungdomarna hade lagt benen på ryggen efter detta?
Någon som kan göra sammanfattnig av händelsen? Allt verkar ganska rörigt.

Det kanske var ett varningsskott som han sköt, och som tog fel? Känns ganska meningslöst att spekulera i vad han kunde/inte kunde ha gjort utan fakta.

1000:- i måndags.
Citera
2007-10-17, 19:48
Medlem
#Vad hindrade gubben från att dra av ett varningsskott till att börja med? Tror ni inte ungdomarna hade lagt benen på ryggen efter detta?
#

antagligen gör att han bara hade 2 skott i bössan och om bössan varit tom så hade han antagligen blivit dödad av ligisterna, och nej varför skulle ugarna dra för det det är nästan ett krav att man minskar antalet ligister då hade han ju möjlighet att slå i hjäl resten med kolven..
men att spöa ett helt ligist gäng ensam klockan 2 på natten måste nog ses som ett misslyckat företag
Citera
2007-10-17, 22:24
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceman
Familjen har nog haft en hel del kostnader under de senaste åren med förstörd egendom - moped, bil, gräsmatta, postlåda osv osv. Och tack vare inkompetent polis och åklagarmyndighet så blir det nog inte aktuellt med skadestånd & ersättning från moppe-idioterna för detta.....
Och pappan (vet inte om det stämmer att han är halvt sjukpensionär) lär ju inte kunna försörja familjen med någon vidare inkomst de närmsta månaderna

Här har det hänt en del medans jag varit borta.

Nåja, innan vissa personer hoppar ut från Niagarafallet i en tunna så kanske det kan vara på sin plats med några ord. Jag väljer att yppa dessa ord från mina erfarenheter och mina kunskaper om ingenting och allting. Frånsett det, starta gärna en insamling eller två.

Vi bor i Sverige, -Right?
Sosselandet även kallat, -Right?
Det land där du inte får bygga en liten stuga innan dina grannar ska bestämma över val av färg först. -Right?

Det sista kallas för bygglov och är ett ondsint kapitel för sig i Sveriges historia. Det jag vill komma till är. -Du tror inte denna tant med barn kan söka hjälp från staten och kommunen utan en insamling? Typ socialbidrag? Något som skänker mat på bordet?

Utan att gå djupare in på gällande lagstiftning vad gäller äkta makar i detta land. Du tror inte denna tant har åtminstonde äganderätt till säg, exempelvis 50% av fastigheten? Bortse från skatt nu, vad är fastigheten värd när den säljs? Jag är en slö typ, men jag tror hon får bortåt miljonen efter skatt. Den andra halvan tillfaller hennes gubbe och han har sina räkningar att betala från och med nu...

Så nej, jag tror inte denna tant behöver en insamling. Jag tror denna tant behöver en ögonöppnare. Förhoppningsvis kanske jag har lett henne rätt, det genom att säga att maken inte kommer att besöka torpet på några år... -Kanske det är bäst att sälja torpet, skaffa ett jobb och uppfostra ungarna?

Mitt råd är alltså som följer. -Prata med en mäklare, han fixar det utestående lånet med banken och tar några bilder på ditt hem. Om några månader är torpet sålt och du kan köpa dig en insatslägenhet flera mil bort. Dels så slipper du våndorna på hemorten, men dels så har du lite pengar över när du väntar in din "kära gubbe" och den statliga semester han ska resa bort på de närmsta åren.

Men framförallt så slipper du allmosor från allmänheten för att trygga din vardag. Ge denna tråd två månader och den har redan fallit i glömska tillsammans med insamlingarna för din välfärd.

M.V.H.
Jens
Citera
2007-10-17, 23:33
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens_Söderberg
Här har det hänt en del medans jag varit borta.

Nåja, innan vissa personer hoppar ut från Niagarafallet i en tunna så kanske det kan vara på sin plats med några ord. Jag väljer att yppa dessa ord från mina erfarenheter och mina kunskaper om ingenting och allting. Frånsett det, starta gärna en insamling eller två.

Vi bor i Sverige, -Right?
Sosselandet även kallat, -Right?
Det land där du inte får bygga en liten stuga innan dina grannar ska bestämma över val av färg först. -Right?

Det sista kallas för bygglov och är ett ondsint kapitel för sig i Sveriges historia. Det jag vill komma till är. -Du tror inte denna tant med barn kan söka hjälp från staten och kommunen utan en insamling? Typ socialbidrag? Något som skänker mat på bordet?

Utan att gå djupare in på gällande lagstiftning vad gäller äkta makar i detta land. Du tror inte denna tant har åtminstonde äganderätt till säg, exempelvis 50% av fastigheten? Bortse från skatt nu, vad är fastigheten värd när den säljs? Jag är en slö typ, men jag tror hon får bortåt miljonen efter skatt. Den andra halvan tillfaller hennes gubbe och han har sina räkningar att betala från och med nu...

Så nej, jag tror inte denna tant behöver en insamling. Jag tror denna tant behöver en ögonöppnare. Förhoppningsvis kanske jag har lett henne rätt, det genom att säga att maken inte kommer att besöka torpet på några år... -Kanske det är bäst att sälja torpet, skaffa ett jobb och uppfostra ungarna?

Mitt råd är alltså som följer. -Prata med en mäklare, han fixar det utestående lånet med banken och tar några bilder på ditt hem. Om några månader är torpet sålt och du kan köpa dig en insatslägenhet flera mil bort. Dels så slipper du våndorna på hemorten, men dels så har du lite pengar över när du väntar in din "kära gubbe" och den statliga semester han ska resa bort på de närmsta åren.

Men framförallt så slipper du allmosor från allmänheten för att trygga din vardag. Ge denna tråd två månader och den har redan fallit i glömska tillsammans med insamlingarna för din välfärd.

M.V.H.
Jens

Pengarna var väl främst till för att betala rättegångskostnaderna?
Citera
2007-10-17, 23:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Gubben kommer inte att åka på någon lång resa han är snart hemma hos familjen! Var och en måste ta sig en funderare på viken typ man är och vilka konsekvenser det kan få när man följer sina omedelbara impulser.
Om man reagera lamt som i det här fallet och om man inte får hjälp av polisen så är det stor sannolikhet att man blir utsatt för eskalerande trakasserier. Tills slut, om man inte väljer att flytta, går det så långt att grovt våld uppkommer. Antingen blir man själv misshandlat till döds eller så gör man som denna hedervärda gubbe.

Det han gjorde fel var att inte låta hagelbössan tala på ett tidigare stadium. Då kan han ha vänt trenden och fått trakasserierna att upphöra. Men säkert är det inte om plågoandarna är riktiga psykopater så slutar dom inte förrän de blir stoppade. Antingen sätts bakom galler eller skjuts av den drabbade.

Själv är jag av den uppfattningen att man tar till bössan mycket tidigt med nära varningskott för att visa att man menar alvar. Sedan får man även vara beredd på att döda om det inte kommit till en lösning med polis etc.
”A man has to do what a man has to”. Det handlar om självrespekt och sådan kan ibland få kosta några år på silot om man har otur i livet.
Citera
2007-10-18, 04:59
Medlem
Jag förstår, men ändå inte.

Ska det bli lagligt att ha ihjäl folk som träder in på ens gräsmatta? Vissa inlägg gör faktiskt gällande att så bör vara fallet.

Om det gäller trakasserier, var går gränsen? Får man skjuta ihjäl nån om de varit jävliga sex gånger? Sju gånger? Eller spelar jävligheten in också?

Okej, tycker majoriteten i Sverige att vi kör på att var man får skydda sitt eget bäst han vill, so be it. Då är det dags att skaffa vapen.

För egen del tror jag mest på dråp. Dags att ordna en tipsrunda vad gäller domen - till förmån för lillkillens föräldrar?
Citera
2007-10-18, 06:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac

Ska det bli lagligt att ha ihjäl folk som träder in på ens gräsmatta? Vissa inlägg gör faktiskt gällande att så bör vara fallet.

Om det gäller trakasserier, var går gränsen? Får man skjuta ihjäl nån om de varit jävliga sex gånger? Sju gånger? Eller spelar jävligheten in också?

Okej, tycker majoriteten i Sverige att vi kör på att var man får skydda sitt eget bäst han vill, so be it. Då är det dags att skaffa vapen.

För egen del tror jag mest på dråp. Dags att ordna en tipsrunda vad gäller domen - till förmån för lillkillens föräldrar?

När hade du själv tyckt att det varit nog, om arga mopedister dag efter dag spann sönder din gräsmatta eller varje dag hotade din fru?
Hur länge hade du valt att bara svälja och hoppas på att samhället till slut skulle ta tag i det?

Jag är verkligen ingen våldsam människa och förespråkar sällan eller aldrig våld, men jag kan ändå förstå utsattheten hos den här mannen och valet han gjorde under de omständigheter som rådde.

(OM nu inget annat kommer fram, exempelvis att han verkligen har laddat om och avrättat ligisten, då förtjänar han sitt straff.)
Citera
2007-10-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

(OM nu inget annat kommer fram, exempelvis att han verkligen har laddat om och avrättat ligisten, då förtjänar han sitt straff.)

Jag vet inte men jag tror. Om han har laddat om för att sätta ett tredje skott i slyngeln så hade han nog tagit Poffe. Eftersom det verkar vara han som varit värst. Den döde 15 åringen hade visst inte varit riktigt lika jävlig som Poffe. Jag kan starkt misstänka att 50 åringen ser skillnad på dessa ligister även om det är mitt i natten, om inte annat så är kroppsstorleken på 15 och 16 åringen ganska stor. Ialla fall enl bilderna på lunarstorm.
Detta talar för att han inte medvetet har skutit ihjäl 15 åringen.
Citera
2007-10-18, 10:24
Medlem
Din Morsas avatar
Här i tråden finns massor av spekulationer och indignation (fullt förståeligt och det är därför jag är här och läser) Vad som är viktigt att hålla i sär, vilket inte ritkigt alla gör är dels:

1. Den allmänna moraliska uppfattningen om hur saker borde vara

2. Det rådande lagstiftningen och rättspraxis.

De flesta (men inte alla) kan hålla med om att det var moraliskt riktigt att med våld försvara sitt eget och familjemedelemmars liv och egendom.

Samtidigt så är den svenska lagen i sin nuvarande tappning väldigt restriktiv i sin nödvärnsrätt.

I verkligheten har ju punkt 2 ovan företräde över punkt 1. Vad vi kanske kan hoppas på är i bästa fall att en offentlig rättegång och genomlysning av detta fall (ungefär som stureplans-våldäktsfallet) kan resultera i att nödvärnsrätten tas upp till debatt och på sikt ändras. Pappan i det här fallet får finna sig i att bli dömd enligt rådande praxis, hur gärna man än vill annat

Insamlade pengar borde gå till att köpa upp gården och skänka den åter. Vad jag förstår var det ett familje-hemman som gått i släkten sedan 1600-talet. Måste kännas lite surt att sälja det på exekutiv auktion till nån jävla city-slicker i jakt på billig sommarstuga som bara kommer att renovera sönder kulturarvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in