2008-01-04, 18:52
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trigeminus
Jag har studerat bl a psykologi och det finns en serie av reaktioner som man brukar gå igenom när man utsätts för psykologiskt trauma -chock, förnekelse, ilska, depression och acceptans.

Visst har pojkarna ett motiv att tona ned sin egen delaktighet och syftet med besöket, men de har inget motiv att ljuga om vad som faktiskt hände med offren. Dessutom så tränger en chockartad upplevelse ofta igenom en det psykologiska försvaret, det gäller både gärningsman och pojkarna. Därför är det inte så lätt att vara beräknande om man inte är väldigt förhärdad eller är helt empatistörd.
Då ska det tilläggas att Poffe inte hade genomgått fullständigt förhör fram till helt nyligen pga sin skada. Han kunde inte göra färdigt förhöret men det gick bra att vara ute i Rödeby och härja igen. Detta betyder att patrasket har haft all tid i världen på sig att prata ihop sig om händelseförloppet.
Samtidigt har familjen velat ha info om vad som händer eftersom de dagarna efter skottdramat fick nya hot. Detta ignorerades av polisen, trots det tidigare dramat.
Detta kan bara betyda att tonårsgangsters och poliser aldrig lär sig.
Citera
2008-01-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jo, men om man är full, psykiskt instabil, rädd för sitt eget och sin familjs liv och oerhört stressad så är det fasen inte kallblodigt. Felaktigt och eventuellt "mord" i någon form men att lyssna på moppeynglena som ju är de som började allt blir lite skevt tycker jag. Jag FÖRSVARAR inte, jag FÖRKLARAR varför jag tycker du är för enögd.

Japp, men den ölburken i skallen kom inte från ingenstans liksom...även där har ju moppeynglenas tidigare förehavanden viss relevans! Visst var det den utlösande faktorn, kanske, men det var ju inte en enskild händelse vad det gäller bråket med denna familj.

Nu tycker jag att vi diskuterar semantik. Om man med kallblodig menar att man logiskt och utan känslor bestämmer sig för att skjuta ihjäl någon så var detta inte fallet. Men om vi ska tro pojkarna så laddade pappan om och mejade ner en sårad individ som bad för sitt liv. Det är inte förenligt med att man skulle känna sig hotad till livet, det är en handling som man gör i ilska men förutsätter viss beräkning och hänsynslöshet.

Visst är det så att pojkarna inte är helt oskyldiga och det är inget jag påstått heller. Men pappans handlande var kraftigt övervåld och han bör få sitta lång tid i fängelset.
Citera
2008-01-04, 18:57
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag har studerat bl a psykologi och det finns en serie av reaktioner som man brukar gå igenom när man utsätts för psykologiskt trauma -chock, förnekelse, ilska, depression och acceptans.

Visst har pojkarna ett motiv att tona ned sin egen delaktighet och syftet med besöket, men de har inget motiv att ljuga om vad som faktiskt hände med offren. Dessutom så tränger en chockartad upplevelse ofta igenom en det psykologiska försvaret, det gäller både gärningsman och pojkarna. Därför är det inte så lätt att vara beräknande om man inte är väldigt förhärdad eller är helt empatistörd.

"Bl a psykologi"?

Nej, de har såklart ingen orsak att "ljuga" om vad som hände (OBS! I deras subjektiva ögon) MEN de har ju sedan länge haft en våldsam relation till den människa som nu står där med ett gevär och skjuter deras bästa vänner. Menar du då att tonåringar på ett riktigt, och trovärdigt, adekvat sätt kan beskriva och hantera detta? Tror du att de säger nån sorts "sanning" som gynnar alla och situationen?

Med tanke på vad de har gjort tidigare och hur de är anmälda, m m, så lägger jag mina pengar på "helt empatistörd.
Citera
2008-01-04, 18:58
Medlem
ketchupflaskans avatar
Trigeminus

Vart står det någonstanns om att han avrättade dem? Stod dom på knäna med händerna bakom ryggen när han " avrättade " dem eller så kanske stod dom och sa " komigen då gubbjävel och skjut!" ?

Du påstår att han har avrättat dom, har du grund för ett sådant uttalande överhuvudtaget?
Citera
2008-01-04, 19:00
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Nu tycker jag att vi diskuterar semantik. Om man med kallblodig menar att man logiskt och utan känslor bestämmer sig för att skjuta ihjäl någon så var detta inte fallet. Men om vi ska tro pojkarna så laddade pappan om och mejade ner en sårad individ som bad för sitt liv. Det är inte förenligt med att man skulle känna sig hotad till livet, det är en handling som man gör i ilska men förutsätter viss beräkning och hänsynslöshet.

Visst är det så att pojkarna inte är helt oskyldiga och det är inget jag påstått heller. Men pappans handlande var kraftigt övervåld och han bör få sitta lång tid i fängelset.

"Pojkarna" har under flera års tid sysslat med systematisk förföljelse, inte bara av denna familj, även andra har råkat ut för dom. Den tortyr dom har utsatt andra för ser jag som långt värre en den såkallade avrättning som verkställdes. Rent lidandemässigt kom Simon billigt undan. Poffe får dock leva med både fysiska och psykiska men efter det inträffade. Med all rätt.

I detta ser jag en viss rättvisa
Citera
2008-01-04, 19:03
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Ja, jag håller inte med i sak men ser din poäng och hur vi talade om varandra. Helt OK.

Pappan är definitivt inte oskyldig och visst har han gjort sig skyldig till något som helt säkert renderar ett gäng år bakom lås och bom men jag säger bara att jag sympatiserar med honom och det är väl kanske mer ett generellt ställningstagande emot våldsamma snorungar överlag.
Citera
2008-01-04, 19:07
Medlem
nostashs avatar
Har ngn förundersökningen i Rödeby ?

Skulle vara intressant att läsa denna. Har ngn möjlighet att maila eller ge mig en länk där jag kan läsa den.
Citera
2008-01-04, 19:20
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
japp. och allt man hör, ser och läser i media är sant!
Citat:
Ursprungligen postat av käcke-per
Vad menar du?

att bara för att SVT påstår det behöver det inte vara sant.
Citera
2008-01-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, jag håller inte med i sak men ser din poäng och hur vi talade om varandra. Helt OK.

Pappan är definitivt inte oskyldig och visst har han gjort sig skyldig till något som helt säkert renderar ett gäng år bakom lås och bom men jag säger bara att jag sympatiserar med honom och det är väl kanske mer ett generellt ställningstagande emot våldsamma snorungar överlag.

Jag tror vi får vara överrens om att ha olika åsikter i denna fråga. Vill man ta en ställning mot våldsamma snorungar bör man istället titta på samhället av idag och vilken uppfostran de får. Jag ser hellre att man hittar konstruktiva utvägar, än destruktiva.

Citat:
Ursprungligen postat av ketchupflaskan
Vart står det någonstanns om att han avrättade dem? Stod dom på knäna med händerna bakom ryggen när han " avrättade " dem eller så kanske stod dom och sa " komigen då gubbjävel och skjut!" ?

Du påstår att han har avrättat dom, har du grund för ett sådant uttalande överhuvudtaget?

Allt jag vet om fallet är det jag läst via media och på flashback. Enligt den bild jag har fått, så var åtminstone mordet på Simon en avrättning.
Det är ur det perspektivet jag debatterar, hade pappan avlossat ett skott som träffat olyckligt, hade jag nog inte tyckt så illa om det som jag nu gör.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
"Pojkarna" har under flera års tid sysslat med systematisk förföljelse, inte bara av denna familj, även andra har råkat ut för dom. Den tortyr dom har utsatt andra för ser jag som långt värre en den såkallade avrättning som verkställdes. Rent lidandemässigt kom Simon billigt undan. Poffe får dock leva med både fysiska och psykiska men efter det inträffade. Med all rätt.

I detta ser jag en viss rättvisa

Vi får helt enkelt komma till slutsats att vi har olika åsikter om vad "rättvisa" är. Förstår inte riktigt din typ av rättvisa som verkar primitiv och bakåtsträvande, kan rekommendera att du flyttar till mellanöstern eller något annat land.
Citera
2008-01-04, 19:27
Medlem
Tantaloras avatar
Det var mörkt.
Pappan kan väl inte se hur många som finns där?

Att det inte var precis lagom våld talar väl egentligen för att han inte tänkt igenom sin handling.

Affekt kan väl du som läser psykologi förklara på ett snyggt sätt.
Annars gör jag det i senare inlägg
Citera
2008-01-04, 19:31
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Jag försvarar inte vad pojkarna gjorde, men de blev också provocerade dagen före av någon medlem av familjen. Det var därför de åkte upp och inte för att trakassera 19 åringen igen.

Använder du argumentet provokation åt ena hållet så får du väl även använda det åt andra hållet?

Bara att moppepojkarna kommer hem till dom mitt i natten är provocerande. Räkna dessutom in åratal av trakaserier och provokationer.

Anledning att ljuga har dom dessutom i det att dom verkligen tycks hata familjen och vill ställa till så mycket jävelskap som möjligt för dom. Det förvånar mig inte ett dugg om dom "utnyttjar" Simons död för att sätta åt pappan så hårt som dom bara kan. Hämnd är en stark känsla! Poffe vill väl inte heller säga att han och Simon bara stod kvar efter varningsskottet? Naturligtvis säger han att dom bad för sina liv och försökte ta sig därifrån.

Jag säger inte att det är som jag skriver, men du måste väl vara öppen för andra alternativ?
Citera
2008-01-04, 19:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Vill man ta en ställning mot våldsamma snorungar bör man istället titta på samhället av idag och vilken uppfostran de får. Jag ser hellre att man hittar konstruktiva utvägar, än destruktiva.

Ja, absolut, det ena ska inte förta det andra men nu handlar tråden om just denna händelse och parallellerna blir ju oundviklliga.

Det är lite det jag vill åt, tror jag, för jag anser pappan skyldig men viss del av ansvaret måste landa på ungdomarna och, framförallt, deras föräldrar för annars så missar man en viktig poäng inför framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in