2008-01-04, 18:16
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trigeminus
Ja, det var väl skit i samma om han stod eller låg ner. Han blev ändå helt försvarslös kallblodigt avrättad.
Det blev han. Men under förståeliga omständigheter. Simon hade precis börjat sin karriär i gänget på uppmaning av polisen som trodde att han skulle göra resten av patrasket till fina människor.
Citera
2008-01-04, 18:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ja, det var väl skit i samma om han stod eller låg ner. Han blev ändå helt försvarslös kallblodigt avrättad.

Men seriöst, du är ju så sjukt enkelspårig att det inte är sant. Hur kan du, under rådande omständigheter och pappans tillstånd, se en sån sak som genomtänk och kallblodig?

Är det DU Poffe?
Citera
2008-01-04, 18:21
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Enligt medierna ska offret först ha blivit träffat i benet, så även om jag inte vet det så är det stor sannolikhet att offret hade ramlat till backen.

Jag betvivlar inte vad pojkarna säger i polisförhören, har svårt att tro att man sitter och ljuger polisen full efter att ha sett sin kompis blivit ihjälskjuten när man är 15 år och kommer från en liten by. Dessutom har de inget större motiv att ljuga.

Pappan och hans familj har från dag 1 försökt att få grepp om media vilket de också lyckats med. De har däremot alla motiv i världen att försöka ställa farsan i så god dager som möjligt.
Du menar alltså att pojkarna kom till gården mitt i natten, beväpnade med påkar, ställer mopparna en bit bort för att komma obemärkt, bara ville dricka kaffe med pojken som hadde trakasserats av dom ett par år?
Du liter på dessa att smågangsters aldrig skulle få för sig att ljuga?
Från vilken planet kommer du egentligen?
Citera
2008-01-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Nej, visst är skjutningen under all kritik, helt klart, men onykter, adrenalinstinn och med någon psykisk störning så är man bara inte så kallblodig och logisk som du vill få det till.

Men du, är du sann...det är väl självklart att ungdoms-ligister (ursäkta uttrycket) inte tvekar en sekund att ljuga, dupera och tänka på sig själva....så har de ju levt i åratal redan ju. Detta är jag helt övertygad om!

Nejdå, jag tror inte att de har gjort en sån sak medvetet men kan erkänna att det har blivit så, visst.

Jag tror inte att man har hunnit bli så förhärdad om man bor på landet. Man är i regel dessutom inte så tuff när man är 15 år, speciellt när man upplevt något väldigt obehagligt och är i chock. Analyserar du dessutom ur ett psykologiskt perspektiv så blir jag än mer övertygad om att det är pojkarna som talar sanning. Jag ser inte ett starkt motiv hos de överlevande pojkarna att ljuga. Det enda skulle väl vara hat och revanch känslor men de brukar inte komma de första dagarna när man går i ett chock tillstånd och inte förstår vad som har hänt.

Kommer själv från en liten by och körde moppe, cross och skoter. Det värsta vi gjorde var väl att palla äpplen eller riva upp åkern hos folk men "moppegäng" låter nog farligare än vad det är, garanterat!
Citera
2008-01-04, 18:22
Medlem
Rossoneris avatar
Jag håller med om att det är väldigt olyckligt och onödigt det som skedde men jag kan inte känna någon sympati med några moppefjantar som hotar och mobbar en 19-åring som har ett mentalt handikapp och även åker hem till deras hus mitt i natten för att "prata", beväpnade med tillhyggen.

Självklart ska pappan straffas och bli inspärrad för vad han gjort men jag kan förstå att han ville skydda sitt barn.
Citera
2008-01-04, 18:28
Medlem
Citat:
Men seriöst, du är ju så sjukt enkelspårig att det inte är sant. Hur kan du, under rådande omständigheter och pappans tillstånd, se en sån sak som genomtänk och kallblodig?

Är det DU Poffe?

Nej, jag är varken Poffe eller har någon personlig relation till någon av de inblandade.

Ja, man är kallblodig om man tar sikte på någon som ber för sitt liv och trycker av. Juha Valjakalja II liksom. Att han var berusad är inget försvar, Juha var också drogad.

Jag försvarar inte vad pojkarna gjorde, men de blev också provocerade dagen före av någon medlem av familjen. Det var därför de åkte upp och inte för att trakassera 19 åringen igen.
Citera
2008-01-04, 18:30
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag tror inte att man har hunnit bli så förhärdad om man bor på landet. Man är i regel dessutom inte så tuff när man är 15 år, speciellt när man upplevt något väldigt obehagligt och är i chock. Analyserar du dessutom ur ett psykologiskt perspektiv så blir jag än mer övertygad om att det är pojkarna som talar sanning. Jag ser inte ett starkt motiv hos de överlevande pojkarna att ljuga. Det enda skulle väl vara hat och revanch känslor men de brukar inte komma de första dagarna när man går i ett chock tillstånd och inte förstår vad som har hänt.

Kommer själv från en liten by och körde moppe, cross och skoter. Det värsta vi gjorde var väl att palla äpplen eller riva upp åkern hos folk men "moppegäng" låter nog farligare än vad det är, garanterat!

Du får ta och kolla lite på statistik på droger, m m, vad det gäller "landet" kontra storstaden så kanske du ser hur det är. Bullerbyn är borta och som någon antyder ovan så var det nog inte palla äpplen ungdomarna var där mitt i natten för att göra.

Det är, i mina ögon, solklart att de ljuger för annars så framstår både de själva såväl som Simon och Poffe som gangstrar och skyldiga till allt de blivit anmälda och rapporterade till socialen för vilket de kanske vill undvika?

"Psykologiskt perspektiv"? Pappan har ju inte för en sekund nekat till det han har gjort och har ju berättat om såväl alkohol som annat vilket ju styrks av poliserna så varför skulle pojkarnas "sanning" vara bättre?

För att bara ha pallat äpplen så verkar du ända ha koll...

...de brukar inte komma de första dagarna när man går i ett chock tillstånd och inte förstår vad som har hänt.

Vad grundar du detta på? Erfarenhet, studier eller dylikt?
Citera
2008-01-04, 18:35
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Nej, jag är varken Poffe eller har någon personlig relation till någon av de inblandade.

Ja, man är kallblodig om man tar sikte på någon som ber för sitt liv och trycker av. Juha Valjakalja II liksom. Att han var berusad är inget försvar, Juha var också drogad.

Jag försvarar inte vad pojkarna gjorde, men de blev också provocerade dagen före av någon medlem av familjen. Det var därför de åkte upp och inte för att trakassera 19 åringen igen.

Jo, men om man är full, psykiskt instabil, rädd för sitt eget och sin familjs liv och oerhört stressad så är det fasen inte kallblodigt. Felaktigt och eventuellt "mord" i någon form men att lyssna på moppeynglena som ju är de som började allt blir lite skevt tycker jag. Jag FÖRSVARAR inte, jag FÖRKLARAR varför jag tycker du är för enögd.

Japp, men den ölburken i skallen kom inte från ingenstans liksom...även där har ju moppeynglenas tidigare förehavanden viss relevans! Visst var det den utlösande faktorn, kanske, men det var ju inte en enskild händelse vad det gäller bråket med denna familj.
Citera
2008-01-04, 18:35
Medlem
Adonirams avatar
Citat:

Kallbodigt är fel. Uppenbarligen . Avrättning, knappast.
Citera
2008-01-04, 18:42
Medlem
Citat:
Du får ta och kolla lite på statistik på droger, m m, vad det gäller "landet" kontra storstaden så kanske du ser hur det är. Bullerbyn är borta och som någon antyder ovan så var det nog inte palla äpplen ungdomarna var där mitt i natten för att göra.

Det är, i mina ögon, solklart att de ljuger för annars så framstår både de själva såväl som Simon och Poffe som gangstrar och skyldiga till allt de blivit anmälda och rapporterade till socialen för vilket de kanske vill undvika?

"Psykologiskt perspektiv"? Pappan har ju inte för en sekund nekat till det han har gjort och har ju berättat om såväl alkohol som annat vilket ju styrks av poliserna så varför skulle pojkarnas "sanning" vara bättre?

För att bara ha pallat äpplen så verkar du ända ha koll...

...de brukar inte komma de första dagarna när man går i ett chock tillstånd och inte förstår vad som har hänt.

Vad grundar du detta på? Erfarenhet, studier eller dylikt?

Jag har studerat bl a psykologi och det finns en serie av reaktioner som man brukar gå igenom när man utsätts för psykologiskt trauma -chock, förnekelse, ilska, depression och acceptans.

Visst har pojkarna ett motiv att tona ned sin egen delaktighet och syftet med besöket, men de har inget motiv att ljuga om vad som faktiskt hände med offren. Dessutom så tränger en chockartad upplevelse ofta igenom en det psykologiska försvaret, det gäller både gärningsman och pojkarna. Därför är det inte så lätt att vara beräknande om man inte är väldigt förhärdad eller är helt empatistörd.
Citera
2008-01-04, 18:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Ok.. För att ta lite mer som står i tidningen.

Enligt ett viktigt vittne sköt pappan först varningsskott varpå alla utom två sprang. Poffe och Simon stod alltså kvar.

Antingen ren skräckparalys eller ren dumhet i tron att han aldrig skulle skjuta MOT dom.. Men det gick väl rätt fort också kan jag tänka.

Till slut kanske han drevs över gränsen. Han tappade allt grepp. Tillfällig allvarlig sinnessjukdom är väl säkert det försvaret kommer att hävda, annars är dom dumma. Speciellt med det utlåtande som finns från rättspsyk.

I övrigt tycker jag dom förtjänade varje litet hagel. Avrättning? Antagligen.
They had it coming.
Citera
2008-01-04, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Kallbodigt är fel. Uppenbarligen . Avrättning, knappast.

Avlivning?

Brukar jag oXå göra med djur som är skadade och inte har det som krävs för att man ska lägga ner mer tid eller pengar på....

edit: eller barmhärtighetsmord? kanske man kan kalla det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in