2007-10-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Inte större skada än en massa kulhål i väggen om du missar angriparen. Dessutom kanske det piper lite mer i öronen efteråt. Men inomhus kan det vara svårare att röra sig smidigt med ett gevär som är ca 1,5 meter. Rikochetter kan det nog bli om du träffar en skorstensmur eller nåt sånt men knappast mot träväggar. Splitter är nog ingen större fara om du inte står på andra sidan väggen men då lär du ju ändå få lite hagel på dig.

Givetvis anser jag att man ska skjuta INNAN angriparen tar sig in i huset. (det blir inte så blodigt i hallen då )
Citera
2007-10-16, 14:41
Medlem
Karbonats avatar
Ingen svensk skall behöva retirera längre än till sitt eget hem för att undfly ett gäng ligister. Varje svensk som förföljs in på sin egen tomt av en hord berusade våldsverkare har rätt att tillgripa vilken form av form av våld som helst, förutom användande av termonukleära vapen, för att freda sig själv, sin familj och sin egendom.

Familjefadern gjorde helt rätt, han borde givetvis friges omedelbart.
Citera
2007-10-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Hur ställer du dig till misshandeln på en av killarna? Kan det vara en av faktorerna varför de ens dök upp på gården?
Det var väl ett försök att "ta dem i örat" kanske.
:-) Var inte det precis Ladidas eget förslag som alternativ till hagelbössan?

Jag misstänker att Ladida också förstår att de som förespråkar total straffrihet för 50-åringen inte menar att det ska vara skottpengar på alla moppegäng utan (möjligtvis) i just detta fallet.

Och helt klart är ju att om det inte ens blir strafflindring alls (som Ladida verkar vilja) så ger det ju fel signaler till kriminella. Får man någonsin göra motstånd? Hur mycket sinnsnärvaro kan man kräva av en "vanlig" medborgare att ha i såna här situationer?. (Blev inte någon fälld för ett par år sedan för att ha slagit ihjäl en inbrottstjuv i sitt sovrum med en golfklubba. För att han tog i för hårt!?)
Citera
2007-10-16, 17:06
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid spy
:-) Var inte det precis Ladidas eget förslag som alternativ till hagelbössan?

Jag misstänker att Ladida också förstår att de som förespråkar total straffrihet för 50-åringen inte menar att det ska vara skottpengar på alla moppegäng utan (möjligtvis) i just detta fallet.

Och helt klart är ju att om det inte ens blir strafflindring alls (som Ladida verkar vilja) så ger det ju fel signaler till kriminella. Får man någonsin göra motstånd? Hur mycket sinnsnärvaro kan man kräva av en "vanlig" medborgare att ha i såna här situationer?. (Blev inte någon fälld för ett par år sedan för att ha slagit ihjäl en inbrottstjuv i sitt sovrum med en golfklubba. För att han tog i för hårt!?)
Personligen tror jag att ett hårt straff för 50-åringen innebär att det är kört, vad gäller lugn och ordning från tonåringarna, ett bra tag framöver. Då blir det klara signaler att det är helt fritt fram att trakassera och vandalisera privatpersoner och deras egendomar. En vilkorlig dom innebär troligtvis inte att det blir fler nödvärnsfall med dödlig utgång utan en stark varningssignal till alla wannabeligister med resultatet ett betydligt säkrare samhälle.
Citera
2007-10-16, 18:24
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Av alla dåliga argument för att hävda nödvärnsrätt är nog det här det sämsta... Killarna påstås alltså vara ökända för att rycka upp bildörrar i farten. Det här väcker i huvudsak tre frågor hos mig:

1. Jag kan inte minnas att jag såg "uppryckt bildörr" på topplistan över vanliga dödsorsaker sist jag såg efter men någon annan kanske kan hjälpa mig att hitta fenomenet?
Well, jag har inte hävdat nödvärnsrätt, jag har ställt frågan: Hur skulle man själv gjort. Man hinner inte slå i lagboken när man är hotad, så då är man utelämnad till sitt eget förnuft. Att någon rycker upp bildörren skulle jag ta som ett hot. Sitter någon utan bälte på den sida där dörren rycks upp kan denne ramla ut och dö.

Citat:
2. Hur jävla svårt är det att låsa en bildörr?
Ganska svårt att låsa i baksätet om man själv sitter i framsätet. I synnerhet om man har centrallås där dörren låses genom att man drar ut dörrhandtaget eller dylikt.

Citat:
3. Hur snabbt kan de här killarna springa? Bilar brukar väl överlag vara lite
snabbare än tonårspojkar. Å andra sidan är det väl ännu svårare att gasa än att låsa en bildörr kanske.
Nu visste ju knappast 50-åringen hur många mopeder pojkarna hade med sig och huruvida några kunde komma på idén att åka efter bilen med moped eller ej. 50-åringen och hans familj kunde inte betrakta händelsen i lugn och ro via nyhetsartiklar, han var mitt i händelsernas centrum och säkerligen stressad.
Citera
2007-10-16, 19:07
Medlem
panterpupps avatar
Fonden för pappan.

Hittills har det kommit in 8560:-
Citera
2007-10-16, 19:08
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourfriend
Jag är inte någon expert på eldvapen så någon annan kanske kan rätta mig. Men Ladida har flera gånger skrivit att ett av alternativen skulle vara att vänta tills moppegänget har trängt in i bostaden. Och därefter skulle man eventuellt kunna skjuta på gärningsmännen. Men är det inte väldigt stora risker att lossa av ett hagelgevär inomhus? Är inte risken ganska stor att oskyldiga skadas av tex splitter eller rikoschetter?

Det där är oväsentligt. Din nödvärnsrätt börjar vid tomt(gårds)gränsen. Huset är bara ett specialfall.
Citera
2007-10-16, 21:38
Medlem
mallorcamanges avatar
I samband med nödvärn talas ibland om ursäktligt övervåld (nödvärnsexess). Ursäktligt övervåld innebär att den som försvarar sig medvetet använder mer våld än vad som krävs, men att man trots detta inte anser att den som försvarat sig gjort sig skyldig till brott. Övervåld kan ursäktas om t.ex. den som försvarat sig handlat i panik och inte förstått vilken skada han orsakat gärningsmannen. Ett annat skäl kan vara att den som försvarat sig har använt ett tillhygge som orsakat svåra skador på gärningsmannen, men att personen inte haft någon annan möjlighet att försvara sig, t ex om en fysiskt svag person tar till ett vapen för att försvara sig mot en obeväpnad men mycket starkare våldsverkare. Förutsatt är då att det inte funnits något annat sätt att ta sig ur situationen, t ex att fly. Ytterligare ett skäl att i undantagsfall ursäkta övervåld är om handlingen har gjort den som utövar nödvärn mycket upprörd, t ex om en förälder ser sitt barn utsättas för övergrepp.

Blir en sjukt intressant rättegång det här!!!!! Tyvärr så verkar domstolarna ofta bortse från exesslagen men i takt med opinionen så kanske de börjar se på detta med sunda ögon.
Citera
2007-10-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
I samband med nödvärn talas ibland om ursäktligt övervåld (nödvärnsexess). Ursäktligt övervåld innebär att den som försvarar sig medvetet använder mer våld än vad som krävs, men att man trots detta inte anser att den som försvarat sig gjort sig skyldig till brott. Övervåld kan ursäktas om t.ex. den som försvarat sig handlat i panik och inte förstått vilken skada han orsakat gärningsmannen. Ett annat skäl kan vara att den som försvarat sig har använt ett tillhygge som orsakat svåra skador på gärningsmannen, men att personen inte haft någon annan möjlighet att försvara sig, t ex om en fysiskt svag person tar till ett vapen för att försvara sig mot en obeväpnad men mycket starkare våldsverkare. Förutsatt är då att det inte funnits något annat sätt att ta sig ur situationen, t ex att fly. Ytterligare ett skäl att i undantagsfall ursäkta övervåld är om handlingen har gjort den som utövar nödvärn mycket upprörd, t ex om en förälder ser sitt barn utsättas för övergrepp.

Blir en sjukt intressant rättegång det här!!!!! Tyvärr så verkar domstolarna ofta bortse från exesslagen men i takt med opinionen så kanske de börjar se på detta med sunda ögon.

Varenda jävel som blir åtalad för misshandel säger ju att dom slog i självförsvar. Men denna gång är det tamefan självförsvar på riktigt. Tom småkillarna i stockholm härom helgen hävdade ju att det var i självförsvar. Vet själv hur jag sa när jag blev åtalad för misshandel: Den andra killen slog först. Att jag var nyktrare och träffade bättre verkade inte spela nån roll.
Citera
2007-10-17, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Dom sitter i en bil med en telefon, det är väl bara att brumma iväg, de är inte ens på gården.
Eller tror du att moppegängen ska åka ikapp bilen på sina supertrimmade mopeder?

Jag skulle då inte gå ut med hagelbössan varjefall och skjuta ihjäl någon, det är ett som är säkert.

Hur ställer du dig till misshandeln på en av killarna? Kan det vara en av faktorerna varför de ens dök upp på gården?
Bara att brumma iväg? Jo det är säkert bara att brumma iväg och inte veta vad som händer ens make när det står en mobb utanför huset.
Samma med maken. Han vet inte vad som händer hans fru, kanske delvis därför han får panik.
Jag var inte på gården och kan därför inte göra ett utlåtande om vad som hände, men jag vet att när någon man tycker om befinner sig i fara, då kan en del spärrar släppa.
Citera
2007-10-17, 04:36
Medlem
Walk the Talk - från ord till handling - stöd pappan & familjen med en slant

Familjen har nog haft en hel del kostnader under de senaste åren med förstörd egendom - moped, bil, gräsmatta, postlåda osv osv. Och tack vare inkompetent polis och åklagarmyndighet så blir det nog inte aktuellt med skadestånd & ersättning från moppe-idioterna för detta.....
Och pappan (vet inte om det stämmer att han är halvt sjukpensionär) lär ju inte kunna försörja familjen med någon vidare inkomst de närmsta månaderna

Så tänk till nu, om du var pappan, sittande i häktet med tusen tankar & bekymmer, mest förstås om vad som hände och med stundande rättegång, men också säkert duktigt orolig hur det skall gå med ekonomin och släktgården och hur familjen har det. Det vore väl fantastiskt om han slapp bekymra sig för ekonomin just nu.
Om alla tusentals personer som uttryckt sin sympati på Flashback också gick från ord till handling och gav en hundring skulle pappan & familjen kunna ha verklig nytta av vårt stöd. Jag gav en hundring idag och det kommer mer under de närmaste veckorna.

Skiter egentligen om pengarna används till familjens uppehälle, rättegångskostnader, psykolog/terapi, rättsprocess mot inkompetent sociala myndigheter eller inkompetent polis..... eller om pappans dom innebär skadestånd (blir han dömd till skadestånd skänker jag en rejäl slant bara for att visa min avsky mot rättsrötan) men i mitt best-case-scenario blir han frikänd och då kan pengarna användas till en semester långt bort fran Rödeby/Hollstorp, en semester då familjen kan vara tillsammans och lägga allt detta bakom sig.

BANKGIRO 207-4474
NAMN: Stödfonden för den 50-åriga mannens familj

För er som tvekar om pengarna går till rätt person - dottern bekräftar bankgirot i sin blogg:
ackhina.blogg.se/
Alla ni som verbalt/skriftligt gett ert stöd, visa att ni menar allvar, Walk the Talk och ge en slant!

BTW - jag har ingen anknytning till familjen, har bara blivit duktigt upprörd av denna händelse och tänkte att här kan jag göra en insats for pappan & familjen.
Citera
2007-10-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Ja du. Hade jag tänkt göra något brottsligt hade jag gärna haft flyktfordon närmare än en kilometer bort... Jag hade dessutom sett till att ha mer än två mopeder om jag tillhörde ett gäng på sex personer. Du kanske kan förklara varför man planerar att mörda en hel familj och sedan färdas sex personer på två mopeder istället?

Nan har kanske redan svarat men det har framgatt i press att dom bara hade tillgang till tva mopeder.

Det pastods att anledningen till att han som dödades följde med var att han hade moped och kunde skjutsa.

Och en anledning till att parkera en bit bort är ju att da kan man smyga fram. Om man drar in pa gardsplanen med moppen försvinner lite av överraskningsmomentet. Samt mindre risk att nagot händer med mopparna om man maste fly.

Edit: sorry, sag att andra redan kommenterat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in