Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Det var ett himla tjat om planerande och överlagt. Vart i lagtexten finner jag att ett krav på att ett mord måste vara planerat i ett halvår eller två för att det ska räknas som mord? Ingenstans så vitt jag vet. I teorin (och även praktiken) kan man planera, överlägga och begå "gärningen" mord inom loppet av några sekunder...
Ska jag vara alldeles ärlig tror jag nog att det hela slutar med en dråprubricering. Att straffet bör hamna kring sex år som UrbanResident skriver känns också ganska troligt.
Efter att ha funderat en del över händelsen tycker jag nog att dråp är rätt rubricering också. Det finns en del "förmildrande" omständigheter i fallet och en morddom vore kanske väl hård. För mig ligger dock mord närmare till hands än "grovt vållande till annans död" och andra legaltekniska låtsaskonstruktioner. En alltför mild dom vore förödande eftersom det skulle kunna leda till fler liknande dödsskjutningar. Jag är fullt medveten om att en stor del av användarna på det här forumet tycker att fler liknande dödsskjutningar vore någonting bra och är man av den uppfattningen att någons egendom är mer värt än livet hos en yngling är väl det ett fullständigt rationellt resonemang.
Men precis, det är väl
uppsåtet som räknas inte själva planeringen? Även om den också spelar in.
Ifall jag avlossar två hagelsvärmar med
uppsåt att döda två personer, ja då gränsar det till mord.
Ifall jag avlossar två hagelsvärmar med
uppsåt att skjuta i marken men i mitt förvirrade tillstånd råkar skjuta ihjäl en människa och skada en annan då blir det nog inte mord. Dråp, vållande till annans död, grov misshandel till och med kan jag tänka mig.
Att tala om nödvärn kanske ur en diskutabel synpunkt kan vara intressant men jag skulle kunna sätta min högra hand på att han inte kommer bli friad för det.
Det skulle för det första (ifall man nu räknar kallt och kallhamrat) sända ut fel signaler till samhället.
Ett liknande brott när en man sköt en inbrottstjuv blev belönat med 3 års fängelse, jag kan inte riktigt se att det här kommer vara någon skillnad. Mannen hade under en tid haft inbrott upprepade ggr och väntade tillslut ut tjuven med bössan i hand.
För övrigt verkar många ta det synonymt att ifall man inte försvarar pappan så försvarar man pojkarna.
Jag undrar hur ni funderar då? Det var fel det pojkarna gjorde, det var ännu mera fel det pappan gjorde i mina ögon.
Har vi klarlagt det nu? Att bara för att man inte håller med den ena parten så håller man automatiskt med den andre, båda har gjort fel men i min åsikt har den ena sidan gjort mer fel än den andre.
Sedan alla spekulationer att jag känner dessa unga herrar eller har något med saken att göra fnyser jag åt.
Jag bor i Norrland, känner ingen i Rödeby eller vad det heter och har inget personligt med detta att göra.
Ifall någon nu i tråden har det får det stå för dem, min personliga övertygelse går bara inte ihop med det som pappan gjort i det här fallet.
Något som många verkar ha svårt att acceptera, dock kan jag till fullo förstå att ni som tycker tvärt om tycker som ni gör.
Men jag håller inte med.