2008-01-10, 03:16
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Man undrar ju ibland om de någonsin vistats ute i friska luften, en del människor.
Jämföra med Mattias Flinck som begav sig ut och sköt vilt utan någon hotbild.
Han hade väl ingen egendom och familj att försvara.
Det finns idioter till allt, det är helt klart!

Det var ju också så att Flink ansågs själv ansvarig för att han blivit psykiskt sjuk (allvarlig psykisk störning), eftersom han druckit alkohol och sen gett sig ut på sin mördarspree. Han visste nämligen om att att han blev farlig när han drack.

Pappan däremot dricker alkohol i sitt eget hem och går och lägger sej. Dessutom hade han inte blivit farlig förut när han drack. Den allvarliga psykiska störningen uppkom säkert mest beroende på åratals mobbning och trakasserier + vad som hänt under dagen.
Citera
2008-01-10, 03:20
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Det här som prof Bruhn skriver är kanske mer enligt vanligt folks rättsmedvetande:

Citat:
I USA har man i ett femtontal stater på senare år *utvidgat rätten till självförsvar. Lagen, som brukar gå under namnet ”stand your ground”, innebär att man inte måste bevisa att det förelåg fara för eget liv om man skjutit en inkräktare i ens eget hem. Det räcker med att man kan visa att inkräktaren med våld gjort sig skyldig till olagligt intrång. Lagen innebär också att om man blir angripen på allmän plats så är man inte skyldig att först försöka fly innan man tar till dödligt våld mot angriparen.

Det är uppenbart att sådana lagar kan missbrukas. Men det gäller också för de svenska lagarna, när man straffar människor för att de värjer en rätt till säkerhet som samhället vägrar upprätthålla åt dem. Den amerikanska lagstiftningen gör åtminstone en tydlig skillnad mellan den som står för ett orättmätigt angrepp och den som värjer sig mot ett sådant angrepp. Den som tränger sig in för att trakassera, vandalisera, hota och misshandla kan helt enkelt inte göra anspråk på en rätt att slippa utsättas för dödligt våld.

I en rättighetskultur som den amerikanska odlar man också en medvetenhet om rättigheternas gränser, när de upphör att gälla eller förverkas. I Sverige tenderar man att gömma sig bakom en retorik om *allas lika värde, där den moraliska skiljelinjen mellan missdådare och offer suddas ut och där förbrytarens rättigheter gäller hela vägen in i offrets vardagsrum. Det må vara en form av jämlikhet, men den inbjuder inte till respekt.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_752945.svd

Inte gå så långt som i USA men lite mer som USA skulle inte skada.
Citera
2008-01-10, 08:57
Medlem
Tuesdays avatar
Läste om pengainsamlingen till gärningsmannen, som startats och som redan inbringat tiotusentals kronor. I ett av Aschbergs grannbråksfall (då i Dalarna) dömdes en äldre man för misshandel av sin grannes son och folk i byn samlade ihop pengarna så gärningsmannen slapp punga ut med ett öre. Alltså, man kan ju nästan få fördomar om inavel när detta händer upprepat i små hålor. Självfallet ska varje vuxen frisk människa stå för sina egna handlingar och ta konsekvenserna därutav.

Måtte mördaren få ett strängt straff.
Citera
2008-01-10, 09:54
Medlem
Tantaloras avatar
Att jag nämnde Crissan var för att den skrivaren också säger -så här är det!
Tål inte du skämt får stå för dig. Det här är tungt ändå.
Förövrigt tycker jag att du är arrogant. Menar du att jag som inte är nästan domare ska hålla truten och hålla med i allt du säger?
Visst vi har Svea rikets lag att förhålla oss till.
Det här känns mer som Askungen. Juristerna är alla som försökte få på sig skon, men den passade inte. Det har nog blivit människor dömda som kanske skulle ha ett annat slags "straff". Alla är inte gängmedlemmar, lustmördare, tjuvar och banditer. osv.
Allt kanske inte passar in?
Tiderna förändras, även vissa lagar förändras.
Det är ju GENERALfel att detta kan hända.
Skulle vara intressant om du kunde tänka utanför ramarna. Detta forum är väl ett utmärkt ställe att skriva vad man tänker, tycker.
Jag tror att mannens avsikt var att sova. Försvinna från den jobbiga verklighet ett tag. Kroppen säger ifrån när det blir för tungt.
Glöm inte att han höll på att köra av vägen när Poffe ryckte upp bildörren hans. För de flesta människor hade den saken räckt för att vara ordentligt skakig och ta en Wiskey eller två.
Menar du att lagen ska styra över att man får pressa en människa hur hårt som helst?
Menar du att det är olagligt att uppleva hot? Verkligt hot de var ju där!
Sex testosteronstinna ungtuppar som pratar och bankar med påkar?
Som medger att de ville skrämmas. Som smyger sig på. Som har trakasserat
i flera år. Och uppenbart ljuger om att de vill prata.
Så varje gång har du klarat av att besinna dig. Du anmäler en del saker.
Får ingen respons från de som du räknar med ska hjälpa dig. Du fortsätter besinna dig gång på gång. Till slut så kan du inte det....

Och det där med att ladda om.
Har man en gång lärt sig cykla sitter det i ryggmärgen.
Och patronbältet.
Man sätter inte på sig bara en sko.

Det finns ju saker man gör med automatik. En del människor blir alldeles förbluffade att man gjorde si eller så vid trafikolyckor andra blir handlingsförlamade.
INGEN vet hur en annan människa funkar i krissituationer.
Och jag får väl stå för gruppen:
Lilla gnatkärringen som uppfostrat två fina ansvarsfulla män.

Men jag har faktiskt också en röst
Citera
2008-01-10, 10:03
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Att jag nämnde Crissan var för att den skrivaren också säger -så här är det!
Tål inte du skämt får stå för dig. Det här är tungt ändå.
Förövrigt tycker jag att du är arrogant. Menar du att jag som inte är nästan domare ska hålla truten och hålla med i allt du säger?
Visst vi har Svea rikets lag att förhålla oss till.
Det här känns mer som Askungen. Juristerna är alla som försökte få på sig skon, men den passade inte. Det har nog blivit människor dömda som kanske skulle ha ett annat slags "straff". Alla är inte gängmedlemmar, lustmördare, tjuvar och banditer. osv.
Allt kanske inte passar in?
Tiderna förändras, även vissa lagar förändras.
Det är ju GENERALfel att detta kan hända.
Skulle vara intressant om du kunde tänka utanför ramarna. Detta forum är väl ett utmärkt ställe att skriva vad man tänker, tycker.
Jag tror att mannens avsikt var att sova. Försvinna från den jobbiga verklighet ett tag. Kroppen säger ifrån när det blir för tungt.
Glöm inte att han höll på att köra av vägen när Poffe ryckte upp bildörren hans. För de flesta människor hade den saken räckt för att vara ordentligt skakig och ta en Wiskey eller två.
Menar du att lagen ska styra över att man får pressa en människa hur hårt som helst?
Menar du att det är olagligt att uppleva hot? Verkligt hot de var ju där!
Sex testosteronstinna ungtuppar som pratar och bankar med påkar?
Som medger att de ville skrämmas. Som smyger sig på. Som har trakasserat
i flera år. Och uppenbart ljuger om att de vill prata.
Så varje gång har du klarat av att besinna dig. Du anmäler en del saker.
Får ingen respons från de som du räknar med ska hjälpa dig. Du fortsätter besinna dig gång på gång. Till slut så kan du inte det....

Och det där med att ladda om.
Har man en gång lärt sig cykla sitter det i ryggmärgen.
Och patronbältet.
Man sätter inte på sig bara en sko.

Det finns ju saker man gör med automatik. En del människor blir alldeles förbluffade att man gjorde si eller så vid trafikolyckor andra blir handlingsförlamade.
INGEN vet hur en annan människa funkar i krissituationer.
Och jag får väl stå för gruppen:
Lilla gnatkärringen som uppfostrat två fina ansvarsfulla män.

Men jag har faktiskt också en röst

ORD!
Citera
2008-01-10, 10:14
Bannlyst
I rödebyfallet så finns det många omständigheter kring det utlösande som ska bakas in och tas hänsyn till. Det handlar inte bara om att pappan gick ut på tomten och "avrätta" samt skottskadade killarna, det är så enormt mycket mer som ska tas in i just detta mål.

Minns jag inte helt fel så skrev väl poffe lite stödigt på "sin sida i Youtube" att han kommer få mycket pengar. Nu tycks hans föräldrar också inse att dom kan tjäna en hacka på det inträffade. Tycks vara som en Lottovinst för denna familj.
Citera
2008-01-10, 10:31
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickifrans
I rödebyfallet så finns det många omständigheter kring det utlösande som ska bakas in och tas hänsyn till. Det handlar inte bara om att pappan gick ut på tomten och "avrätta" samt skottskadade killarna, det är så enormt mycket mer som ska tas in i just detta mål.

Minns jag inte helt fel så skrev väl poffe lite stödigt på "sin sida i Youtube" att han kommer få mycket pengar. Nu tycks hans föräldrar också inse att dom kan tjäna en hacka på det inträffade. Tycks vara som en Lottovinst för denna familj.

Japp, ny hembrännare och mer vin till mamma och pappa, öl och ny moppe till Poffe och inom ett par år så händer något annat...
Citera
2008-01-10, 10:40
Medlem
Marmoths avatar
Fråga:

Hur funkar det med skadestånd och vad är norm/praxis i fall som detta? Är dat advokaten som ger råd och har koll på vad som är vettigt?

Om jag hade mist en son som i mina ögon blivit brutalt avrättad så är ju 50 000 tusen ingenting. Jag skulle vilja ha typ 70 tusen kvadriljarder biljoner.
Citera
2008-01-10, 10:58
Medlem
El Puercos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickifrans

Tyvärr är det ofta så, särskilt i mordfall och liknande att plötsligt får den döde anhöriga som fullkomligt "älskat denne" och som vill ha skadestånd. Finns ju exempel på mordfall där anhöriga som varit långvarigt osams med sin mördade släkting som sedan kan sitta och snyfta i rätten om hur nära relation de hade.

Folk gör vad som helst för pengar...
Senast redigerad av El Puerco 2008-01-10 kl. 11:52.
Citera
2008-01-10, 11:39
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Läste om pengainsamlingen till gärningsmannen, som startats och som redan inbringat tiotusentals kronor. I ett av Aschbergs grannbråksfall (då i Dalarna) dömdes en äldre man för misshandel av sin grannes son och folk i byn samlade ihop pengarna så gärningsmannen slapp punga ut med ett öre. Alltså, man kan ju nästan få fördomar om inavel när detta händer upprepat i små hålor. Självfallet ska varje vuxen frisk människa stå för sina egna handlingar och ta konsekvenserna därutav.

Vad tycker du då rimligen att följande personer borde råka ut för med tanke på sina handlingar?
- De små avskummen som trakasserade familjen under flera år.
- De lokala myndigheterna som uppenbarligen inte gjorde ett skit åt saken.
- Föräldrarna som avlade fram de små avskummen, men som uppenbarligen inte lyfte ett finger för deras uppfostran.

En del av ovanstående har ju redan fått sitt straff, om än inte direkt via domstol eller dylikt.
Men en stor del har ju fortfarande inte fått stå till svars för sina handlingar, eller snarare brist därpå i flertalet av fallen.
Citera
2008-01-10, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Det är ganska pinsamt hur uppenbart det bubblar i dig av upphetsning och provokationslusta, en undertryckt sådan som får små punktvis utlopp.

Den Inavlade Mobben i detta fall består ju av de gränslösa borderliner-psykopatiska white trash-tonåringar som terroriserade bygden på sina mopeder. De är inte barn. Vissa av dem har knivhotat en rektor. Andra av dem har hållare för baseballträn på sina moppar.

Det är gränslösa, svaga föräldrar som du, dåliga föräldrar med psykiska problem och svårt för social anpassning, som tjatar om att "de är ju bara barn". Nej, de är inte bara barn. De har terroriserat andra människor alltför länge och alltför gränslöst

Jag hoppas verkligen inte du har barn, för de lär väl vara samma normlösa gränslösa psykopatiska white trash-ungar
Citera
2008-01-10, 13:21
Medlem
#Han sköt 4 skott. Träffade med alla. Hur menar du egentligen att händelseförloppet skulle ha gått till? Mannen kommer ut med ett hagelgevär. Två eller flera av personerna attackerar honom då (?!), mannen skjuter ett skott som träffar en av de båda "angriparna". Han och en annan fortsätter sin attack. Övriga flyr, annars hade mannen väl varit död vid det här laget av deras tillhyggen?? Mannen skjuter ett skott till. Även det träffar men lyckas inte skrämma bort någon av de båda angriparna#
ja det låter rimligt men ja tror ju inte att gubben igentligen bryr sig i detta läge om någon är död det gäller ju för honnom att skydda sin familj mot beväpnade inkräktare

# (de är ju mordiska mopedister, säkert av jävligt hårt virke!).#
det finns inget som säjer att gubben viste något om detta dom stälde ju moparna en kilometer från huset och sen smög dom sig ned till kåken

Attacken fortsätter och trots att mannen är så väldigt pressad så lyckas han i mörkret ladda om sin hagelbössa (var kom ammunitionen ifrån?!?!) och skjuta två skott till som båda två träffar.
ja antagligen så tog han mad sig ammom när han hämtade bössan och troligtvis laddade han vapnet innan han gick ut där tömde han vapnet mot det hot som han bedömde som störst sen laddar han om vapnet naturligtvis för at oskadligöra dom hoten som finns

# Då slutar attacken? #
troligtvis inte men dom närmaste hoten är ju oskadligorda så han borde nog ladda igen , men om förövarna nu plötsligt får nog det var inte roligt längre utan dom sticker,, då behöver han ju inte använda vapnet

#Hur sannolikt tycker du ovanstående är?#
mycket troligt

#Om dom inte var ofarliga och han inte träffade dem så borde de väl rimligen ha angripit honom redan vid det första skottet? Eller var det först vid det fjärde de insåg att "shit, det här vinner vi inte?.3
det hade dom säkert gort om det inte varit så att det kommit en hagelsvärm farande, nu kom ju ligisterna inte så nära men det finns inget som säger att om dom kommit närmare så hade dom fått böss kolven inslagen i skallen och det var väl ligisternas mål igentligen att komma så nära att dom lyckats av väpna gubben och använda vapnet för att mörda familjen,,

# Det är ju trams.#
tycke ja inte alls det en finn jävel som snott en bössa gorde just det utplånae en hel familj. och det för att dölja en cyckel stöld

#Det är inget svammel. Jag har gamla studiekamrater vid Karlstads tingsrätt, och hade jag valt den banan kunde jag mycket väl ha blivit domare.#
vad fan har detta med saken att göra

#Hans handlande har fram till det första skottet en mycket svag rätt.#
nä det är själv bevarelse drift död eller dödas

# Sen är upphör det juridiska stödet för hans handlade att existera.#
det skulle i och för sig inte förvåna mig det har ju blivit så att rätts sytemet av någon anledning daltar som fan med brottslingar och ligister sammtidgt som man pissar på offret och dess annhöriga,,
men det gör det liksom inte mera rätt för det utan det är en såssning som träffat rätt i polisen och deras arbetsförmåga nu gäller det att se om dessa såssare lyckats med konst stycket att såssa det svenska rätts systemet ,,
och om dom inte frikänner gubben då måste man nog påstå att även rätten blivit såssad ,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in