Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Är jag ett troll för att jag inte håller med pöbeln? Det var ju något nytt.
Självklart är du inget troll bara för att du säger vad du tycker och tänker. Alla har rätt till sina individuella åsikter, och rätt att uttrycka dem. Dock så kan man ju tycka att du ändå nånstans borde förstå att benämnandet av folk som är av en annan åsikt än din egen som "pöbel" är ganska provocerande, och att du således också får vara beredd på ganska hårda mothugg.
Citat:
Det var inte nödvärn och det kommer också visa sig i tingsrätten samt hovrätt när juridiken istället för pöblen får tala.
Nödvärn är det inte, det har du nog rätt i. Dock så är det
definitivt inte heller frågan om ett regelrätt och planerat mord. De bakomliggande omständigheterna kommer sannolikt leda till att fadern blir dömd för dråp, och att strafftiden kommer hamna någonstans runt 4-6 år; detta förutsatt att de långdragna trakasserierna och den psykiska pressen fadern och familjen tvingades utstå förhoppningsvis tas med i bedömningen.
Citat:
Hot som hot, ifall jag utsätts för ett hot ska jag då få slå igen med samma mynt som pappan? Det var det som jag ville ha klarlagt.
Du måste försöka se helheten i just detta specifika fall. Här har vi en familj som har utsatts för mobbing och mer eller mindre regelrätt terror under ett par års tid. Om du besitter någon form av fantasi så kan du säkert - om du bara vill - föreställa dig hur det vore att själv bli utsatt för något liknande.
Dessutom bör du även ta i beaktande att fadern upprepade gånger har försökt få till stånd en lösning genom att polisanmäla händelserna. När ingenting har skett med polisanmälningarna och skiten bara har fortsatt månad efter månad, så är det enligt mig inte svårt att förstå att tålamodet till sist tog slut, och bägaren rann över.
Sedan bör det även tilläggas att varje individ handlar olika i pressade situationer. Visst är det fel att skjuta, men samtidigt så är det precis lika jävla fel att pressa en person till den gräns att han/hon känner sig så pass hotad att det i denna personens sinne inte finns någon annan utväg/lösning.