2007-10-16, 10:48
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Har Ladida känt räddsla för stryk? Har Ladida känt skräck? Har Ladida någon gåg kännt räddsla slå över mot skräck för att sedan övergå i raseri? Skulle inte tro det.

Självklart, även jag har åkt på stryk några gånger.
Även jag har varit rädd och även om jag skulle kunnat freda mig med ett vapen har jag aldrig gjort så.
Det finns en gräns och vad jag försöker påvisa i tråden är att det faktiskt fanns annat man kunnat göra istället för skjuta.
Något som många verkar tycka är helt orimligt, jag kan tro att denna situation inte är unik och att folk före dessa har kunnat löst den på annat sätt.

Citat:
Bara en präktig djävul utan personlig erfarenhet kan begära att en så här pass utsatt och skräckslagen man skall begå rationella handlingar och göra etiskt korrekta överväganden.

Nej, att kräva att man inte skjuter med hagelbössa tycker jag att man inte behöver vara en präktig jävul för att kräva.

Citat:
Ladida och jämbördiga!! Ni är pinsamma i flottig rättrådighet och präktighet. Jag brukar värja mig mot uttryck i stil med att det är samhällets ansvar eller fel. Men i det här fallet kan man, utan att skämmas, säga att det var samhällets flathet, undfallenhet och bekvämlighet som ledde fram till tragedin.

Alltså även ditt fel?
För du är väl en del av samhället, eller hur?
Men visst, ifall du tycker jag är pinsam och präktig för att jag inte vill att folk ska dö så bjuder jag på det.
Känns det bättre nu när du fått spytt av dig lite galla? -Jag bjuder på det med.
Citera
2007-10-16, 11:12
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
...
Nej, att kräva att man inte skjuter med hagelbössa tycker jag att man inte behöver vara en präktig jävul för att kräva.
...

Du har alltså noll förståelse för en person som är rädd och trängd efter åratal av trakasserier inte tänker helt rationellt utan agerar desperat?
Citera
2007-10-16, 11:43
Medlem
Jag är inte någon expert på eldvapen så någon annan kanske kan rätta mig. Men Ladida har flera gånger skrivit att ett av alternativen skulle vara att vänta tills moppegänget har trängt in i bostaden. Och därefter skulle man eventuellt kunna skjuta på gärningsmännen. Men är det inte väldigt stora risker att lossa av ett hagelgevär inomhus? Är inte risken ganska stor att oskyldiga skadas av tex splitter eller rikoschetter?
Citera
2007-10-16, 11:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Självklart, även jag har åkt på stryk några gånger.
Även jag har varit rädd och även om jag skulle kunnat freda mig med ett vapen har jag aldrig gjort så.
Det finns en gräns och vad jag försöker påvisa i tråden är att det faktiskt fanns annat man kunnat göra istället för skjuta.
Något som många verkar tycka är helt orimligt, jag kan tro att denna situation inte är unik och att folk före dessa har kunnat löst den på annat sätt.

Men är det inte också så att du i just den här tråden sagt att du aldrig varit rädd för några moppeligister och skällt ut såna vid ett eller fler tillfällen?

Saken, som flera påpekat, är att även om det i juridisk mening är barn så vet de flesta att en 16-åring och absolut flera sådana kan vara rätt skrämmande, även om jag själv aldrig blivit utsatt.
Flera har även vittnat om hur de själva var i den åldern där "gränser" mest verkade vara ett luddigt begrepp och att misshandla nån bara en kul grej eftersom de inte förstod konsekvenserna.

Ärligt talat vet jag inte hur jag hade löst en sån här situation, dels eftersom jag inte har vapen hemma och det då inte skulle falla sig naturligt att ta till det som försvar och dels för att det trots allt är ganska svårt att sätta sig in i hur pressad man måste känna sig efter åratal av trakasserier.

Alla människor har en gräns och många hade nog inte orkat hålla ut ens såhär länge innan det brustit för dem och de antingen flyttat eller gjort nåt liknande det som nu skett.
Tragiskt som fan är det hur som helst.
Citera
2007-10-16, 11:46
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Det kanske är så här att trimmade mopeder låter som fan och speciellt kl 00:30 på natten ute i vildmarken. Inget stealth mode alltså.

Tvärtemot vad du tror så tror jag att om man VILL göra något brottsligt mitt i natten så vill man parkera mopederna en bit ifrån målet så att man kan smyga upp i mörkret och överraska sina offer.

Just det att de parkerade mopederna en bit ifrån talar enligt mig mer för att de faktiskt ville göra något brottsligt.
"

Ja kanske var det så men dm som blev mest överraskade var nog "moppekillarna
Citera
2007-10-16, 11:52
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beinar_85
"

Ja kanske var det så men dm som blev mest överraskade var nog "moppekillarna

Ja det kan man nog säga.

själv rättfärdigar jag väl inte handlingen att skjuta en annan människa, men jag tycker defenitivt att han gjorde rätt i att försöka ta tag i det hela en gång för alla, eftersom Staten helt misslyckats med sin uppgift så är det upp till medborgaren att göra något åt saken, men då ska man också ta straffet för sin handling.

Vad gäller mopedkillarna så kan dom grillas på bål, dom har jag inte mycket till övers för.
Citera
2007-10-16, 12:07
Medlem
Wiking FBs avatar
Jag har följt denna händelse från början och måste ändå säga att jag har full förståelse för pappans agerande.

Den som varit utsatt vet vilka känslor som sätts igång (jag vet). Jag har fortfarande hatkänslor mot några mobbare i mina yngre år från skolan. Utöver det blev jag grovt psykiskt misshandlad av min egen mamma i drygt 10 år. Det kan leda till annars ofattbara handlingar även från sitt eget perspektiv, ja jag var väldigt nära att döda min egen mor och idag har vi ingen kontakt.
En av mobbarna som bodde kvar fick stryk och förnedrades inför sin egen mor flera år senare och det kändes som en lättnad efteråt. Så kan en från början överbeskyddad morsgris o tönt förvandlas om det vill sig.

Efter en längre tids utsatthet även om det bara är psykiskt så borde alla känna till att även den snällaste kan bli våldsam.

Tänk om "50-åringen" hade låtit sina ägodelar på tomten blivit förstörda utan att ha agerat? Inte öppnat dörren, låtit Poffe spelat ball inför sina kompisar med diverse hot utanför dörren och låtit dem fortsätta rycka i handtaget och banka på dörren?

Hade gänget tröttnat efter ett tag? Kanske. Eller så hade de intensifierat sina handlingar. Säkerligen efteråt.

Hade hela situationen blivit bättre av att familjen agerat offer och fortsatt med det? Nej, snarare ökat Poffes hybris. Han skulle ha njutit av sin makt testad till den yttersta gränsen på familjens egendom.

Mobbare måste få stryk eller bly när det gått för långt - de fattar inte annars.
Citera
2007-10-16, 12:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Ja du. Hade jag tänkt göra något brottsligt hade jag gärna haft flyktfordon närmare än en kilometer bort... Jag hade dessutom sett till att ha mer än två mopeder om jag tillhörde ett gäng på sex personer. Du kanske kan förklara varför man planerar att mörda en hel familj och sedan färdas sex personer på två mopeder istället?
Du talar om tonåringar. De statistiskt sett dummaste varelserna på jorden.
Citera
2007-10-16, 13:07
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB

Tänk om "50-åringen" hade låtit sina ägodelar på tomten blivit förstörda utan att ha agerat? Inte öppnat dörren, låtit Poffe spelat ball inför sina kompisar med diverse hot utanför dörren och låtit dem fortsätta rycka i handtaget och banka på dörren?

Hade gänget tröttnat efter ett tag? Kanske. Eller så hade de intensifierat sina handlingar. Säkerligen efteråt.

Hade hela situationen blivit bättre av att familjen agerat offer och fortsatt med det? Nej, snarare ökat Poffes hybris. Han skulle ha njutit av sin makt testad till den yttersta gränsen på familjens egendom.

Mobbare måste få stryk eller bly när det gått för långt - de fattar inte annars.

Jag tror som du att allt eskallerat om inte skotten hade avlossats men att säga att mobbare bör smaka bly är att gå för långt.

Jag tror att många faktorer spelat in här, dels har familjen varit utsatt en längre tid vilket gjort att pressen och maktlösheten som pappan byggt upp helt enkelt gjorde att det blev som det blev.

Min tanke är såhär, pappan har levt unde oerhörd press länge och känner vanmakt för att inte polis och andra myndigheter tar saken på allvar. Mitt i natten bryter helvetet löst, pappan agerar utifrån rädsla, hämtar sitt gevär och laddar med två skott vilket är max på ett hagelgevär, känslan han har är kanske som att befinna sej med sin familj omringad av en flock vargar mitt i natten, helt ensam utan grannnar eller andra människor i närheten, han vet att efter ett varningsskott så finns bara en chans till att försvara sej och sin familj, det finns ingen möjlighet att avgöra hur många som befinner sej utanför.

Nu vet väl ingen än hur många skott som avlossades och det är ju helt avgörande för att säga om skotten avlossades i självförsvar eller i ren frusrtation och ilska.

Frågan är vad gör man? Själv hade jag troligen gjort som pappan, det är aldrig rätt att döda en människa med uppsåt men i det här fallet vet ingen än hur händelseförloppet utspelade sej.
Citera
2007-10-16, 13:11
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB
Jag har följt denna händelse från början och måste ändå säga att jag har full förståelse för pappans agerande.

Den som varit utsatt vet vilka känslor som sätts igång (jag vet). Jag har fortfarande hatkänslor mot några mobbare i mina yngre år från skolan. Utöver det blev jag grovt psykiskt misshandlad av min egen mamma i drygt 10 år. Det kan leda till annars ofattbara handlingar även från sitt eget perspektiv, ja jag var väldigt nära att döda min egen mor och idag har vi ingen kontakt.
En av mobbarna som bodde kvar fick stryk och förnedrades inför sin egen mor flera år senare och det kändes som en lättnad efteråt. Så kan en från början överbeskyddad morsgris o tönt förvandlas om det vill sig.

Efter en längre tids utsatthet även om det bara är psykiskt så borde alla känna till att även den snällaste kan bli våldsam.

Tack för ett mycket personligt och självutlämnande inlägg. Jag beklagar verkligen den grymma behandling du utsatts för tidigare i livet, och har också full förståelse både för att du till slut slog tillbaka och för ditt sätt att resonera kring dessa ting. Har väl inget direkt att tillägga mer än att jag tänker exakt som du vad gäller det som hände i Rödeby. Varje människa har rätt att slippa övergrepp och man har också rätten att freda sig mot dem som oprovocerat ger sig på en.

(Ser också att det är ditt första FB-inlägg. Välkommen & hoppas du skall trivas! )
Citera
2007-10-16, 14:01
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Hur ställer du dig till uppgifterna att "Poffe" eller vad han heter blev misshandlad tidigare på kvällen och det var det som var upprinnelsen till att de överhuvudtaget åkte ut till gården?

Är det också en förmildrande omständighet för fadern?

Så ifall jag förstått det rätt så är frun inte på gården, hon är en bit bort med bil = inte i omedelbar fara.
Då förstår jag inte varför han skulle ut och jazza med hagelbrakaren ifall hon inte ens var där.
Det motsäger sig själv, eller hur?

Med tonåringar med i bilden så eskalerar saker och ting till det abnorma vanligtvis. De är fortfarande barn som testar gränser och när människor runtomkring hela tiden backar undan blir testandet alltmer våldsamt.
Låter man detta pågå under en längre tid, vilket traktens polis och socialtjänst gjort, så kan det inte sluta med annat än katastrof.

Exemplen på människor som backat, till sin egen död, från jagande tonåringar finns överallt. Glöm inte bort att undfallenhet oftast ses som en svaghet i vårt samhälle och att vissa individer helt enkelt blir kåta på att sätta åt de svagare. Poffe verkar vara en sån individ med rejält kassa föräldrar som inte vågat sätta upp gränser. Sedan att hans mesiga kompisar inte vågade säga emot gjorde ju inte saken bättre.
Citera
2007-10-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yourfriend
Jag är inte någon expert på eldvapen så någon annan kanske kan rätta mig. Men Ladida har flera gånger skrivit att ett av alternativen skulle vara att vänta tills moppegänget har trängt in i bostaden. Och därefter skulle man eventuellt kunna skjuta på gärningsmännen. Men är det inte väldigt stora risker att lossa av ett hagelgevär inomhus? Är inte risken ganska stor att oskyldiga skadas av tex splitter eller rikoschetter?

Inte större skada än en massa kulhål i väggen om du missar angriparen. Dessutom kanske det piper lite mer i öronen efteråt. Men inomhus kan det vara svårare att röra sig smidigt med ett gevär som är ca 1,5 meter. Rikochetter kan det nog bli om du träffar en skorstensmur eller nåt sånt men knappast mot träväggar. Splitter är nog ingen större fara om du inte står på andra sidan väggen men då lär du ju ändå få lite hagel på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in