2008-01-01, 02:44
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sk1llz
Har rättegången varit ännu? Har för mig att jag har läst både november och december (kan ha blandat ihop med något annat), eller har den skjutits upp?
Den har skjutits upp flera ggr, eller åtalet rättare sagt, det blir den 4/1. Sen kommer säkert rättegången i jan-feb nån gång.
Åtalet har fördröjts pga att den rättspsykiatriska undersökningentog tid. Pappan har inte mått bra. Sen är det en komplicerad utredn så åklagaren var nog mest tacksam för att det tog tid.
Citera
2008-01-01, 04:23
Medlem
Fred Friendlys avatar
Vad har jag nu missat? Orkar inte gå igenom en 161 sidor lång tråd för youtube-filmerna, kan inte trådskaparen uppdatera med all info som behövs för den som ej är insatt?
Citera
2008-01-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solidoz
Är alla dessa snorungar föräldralösa eller? Vad fan är det frågan om?!
Man kan ju undra, varför får t.ex 16-åringar springa ute på nyårsafton och spränga fyrverkerier, vi får väl se om han överlever på Långö.
Citera
2008-01-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Det var sex ungdomar i deras trädgård. De hade tillhyggen. En femtonåring kan vara lika stor som en vuxen. Det var en pressad situation. De hade tom fått byta adress eftersom deras postlåda alltid blev vandaliserad. Efter skottlossningen fortsatte vandaliseringen av deras egendom. Poffe, (den skottskadade), är ute igen och ställer till med nya sattyg i Rödeby. Familjen informerades inte ens om att han var ute från sjukhuset trots att han är den som driver gänget. De kommer kräva skadestånd när det var de som attackerade familjen. Vad behöver du veta mer? Fråga på.

mmm... ok... Jag undrar fortfarande hur många skott som avlossades.

Och följdfrågan blir ju då också är detta fakta? Var har du fått den här informationen från?

Jag misstror inte dig panterpupp, men min poäng hela tiden är ju den att det bara åker runt en massa obekräftade rykten. Och på rykten kan man inte bilda sig en uppfattning.
Citera
2008-01-01, 14:59
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sir_a
mmm... ok... Jag undrar fortfarande hur många skott som avlossades.

Och följdfrågan blir ju då också är detta fakta? Var har du fått den här informationen från?

Jag misstror inte dig panterpupp, men min poäng hela tiden är ju den att det bara åker runt en massa obekräftade rykten. Och på rykten kan man inte bilda sig en uppfattning.
Jag har följt tråden från början, detta är tråd 2 som är idiotlång nu.
Mkt fakta kom fram i nyheterna första dagarna, sen gick det en dokumentär på tv4, kalla fakta tror jag. Där påstods det att det var fyra skott.
Troligtvis har vapnet laddats om men jag är inte säker.
För min del blev jag engagerad när jag startade namninsamlingen

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1169

på initiativ från någon på FB. Jag fick efter det kontakt med pappans bror
då vi diskuterade stödfonden för familjen som han senare startade.
Vi har haft viss kontakt sen dess.
Citera
2008-01-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora

Jo, Tantalora, jag har läst tråden, inte varenda sida men merparten. Jag har även läst om busschauffören. Det som stod där var att de delade ut lappar om Simon...

Jag läste också att busschauffören försökte _preja dem med bussen_

Hur många 15-17 åringar finns det i den byn? Det MÅSTE ju inte vara miffos gäng... bara för att de åkte moped.

Jag sa även tidigare att det är klart att det är myndigheter och polis som borde stå till svars för detta.

Och hur är det egentligen med föräldrarna? Man kan ju anta att de alla är soc-levande alkoholister... men är de verkligen det?

Ett inlägg här var från en som "kände dem", poffes mor var där en "alkoholist med en motorväg mellan benen"... Det må vara sant... men jag fann ytterst lite trovärdighet i det inlägget.

Jag tror inte att alla ungdomar i det gänget har haft en taskig uppväxt med nerknarkade föräldrar. Även om Ledaren kanske nu har det. Var det verkligen så länge sedan ni var ungdomar att ni har glömt hur det fungerade?

Jag visste när jag skrev, att det skulle bli arga motsvar. Det har varit ett klart tema genom hela tråden. Mycket arga känslor.

Jag har hela tiden sagt att jag sympatiserar för fadern, att han har hamnat i en sådan här extrem situation.

Jag har ALDRIG sagt att jag stödjer ungdomarna. Eller att de inte "förtjänade" vad som hände. Eller att de inte är svin.

Om du, som jag, har läst de berörda sidorna så måste ju även du ha sett att alla "fakta" som kommit fram hela tiden inte alltid KAN stämma?

Det är ju det jag vill påpeka... Det är lätt att sitta och bli förbannad över en massa rövarhistorier... Men vad är fakta?
Citera
2008-01-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Jag har följt tråden från början, detta är tråd 2 som är idiotlång nu.
Mkt fakta kom fram i nyheterna första dagarna, sen gick det en dokumentär på tv4, kalla fakta tror jag. Där påstods det att det var fyra skott.
Troligtvis har vapnet laddats om men jag är inte säker.

Just det... jag har bara läst den här tråden, och jag har, som jag nämnde, inte sett något på tv.

Tankar hem kalla fakta nu... ska bli intressant att se.

Tack för tipset.
Citera
2008-01-01, 17:11
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Man kan ju undra, varför får t.ex 16-åringar springa ute på nyårsafton och spränga fyrverkerier, vi får väl se om han överlever på Långö.

Jo, nollvision i trafiken har vi, men ett antal nerbrända skolor, hus och svårt skadade över fyrverkerihelgerna, det är tydligen ok. Här i trakten så roar sig tonåringarna med att smyga upp till ett gruppboende för svårt handikappade och dra av bomber, det är tydligen kul. När jag häromdagen var på promenad så fick jag "hjälpa" ett dylikt gli på fötter efter att han halkat och fallit handlöst när han i full fart skulle ut genom häcken runt gruppboendet, och talade i hyfsat tydliga termer om vad jag tyckte om bomber riktade mot folk på det viset. Hans då uppdykande far hävdade att pojken var totalt oskyldig och det var tydligen en ren slump att han precis efter explosionen tyckt att det var dags att gena i full fart över just den tomten. Ansvarsfullt föräldraskap, jomen. Vi pratar seriöst piss i genpoolen.

Sen ville farsan att jag skulle betala för att grabben skrapat sig fördärvad och började rya om polisanmälan. Nästan så man hoppas...

Sen gnölar folk när det bildas medborgargarden, det finns ju polis. Jo hejsan!

Jag är inbiten fyrverkerifantast men efter den senaste helgen är jag helt inne på säljförbud fram till helgdagen det gäller.

Snacka om att ha gått in i grinig-gubbe-läge med en farlig fart.

Skit samma, Gott Nytt på er!
Citera
2008-01-01, 21:23
Medlem

Det är ju helt bizarrt... (hela raketer och hemmethistorien) Jag har börjat fundera på att stadga mig och skaffa en hög ungar... men jag vetefan om jag vågar... Varje gång jag tänker på ungar så börjar det ploppa upp bilder om att man åker ursinnig ner till skolan och spöar på en massa ungar för att de har mobbat eller slagit ens barn... och liknande...

Det är ju frågan hur du skulle reagerat om du kommer runt hörnet och ser ditt barn stå i händerna på en man som står och skriker på honom och han är skadad?

"När det gäller ens barn slåss man som en tiger. Djuriskt. Rätt eller fel. Det är barnen man ska rädda." (Tantalora)

och alla ni som så hätskt säger att ungjävlarna förtjänade det... vet ni vad era barn håller på med? Hur länge sedan var det ni var ungdomar? jag är 28 nu... när jag var 15-17 så var det fan inte många i min ålder som INTE ställde till med jävelskap... de enda var de som var spinkiga, folkskygga med glasögon fast de drogs imellanåt med på något de också...

Första gången... de andra har tjatat om hur kul och häftigt det ska bli... de följer med för att äntligen få hänga med tuffingarna...

Pang!

Och det har definitivt blivit mycket värre sedan dess...Tror ni på fullaste allvar att något sådant inte skulle kunna hända med era barn?

jäjä... jag avslutar i vanlig ordning med att säga att det enda jag vill är att man stannar upp och tänker efter...
Citera
2008-01-01, 21:55
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Det är ju helt bizarrt... (hela raketer och hemmethistorien) Jag har börjat fundera på att stadga mig och skaffa en hög ungar... men jag vetefan om jag vågar... Varje gång jag tänker på ungar så börjar det ploppa upp bilder om att man åker ursinnig ner till skolan och spöar på en massa ungar för att de har mobbat eller slagit ens barn... och liknande...

Det är ju frågan hur du skulle reagerat om du kommer runt hörnet och ser ditt barn stå i händerna på en man som står och skriker på honom och han är skadad?

Jo, visst är det härligt att se framför sig de där 20 åren av underbart föräldraskap.
Eftersom fadern inledde med att han stått och sett det hela så ger jag inte så mycket för hans uttalande om att grabben inte hade varit in där, speciellt som jag under flera minuter förmedlat frågor om det inträffade mellan grabben och polisen. (Deras slutsats var att det inte var lönt att åka ut om grabben hävdade att han var under 15, vilket han gjorde. Förvånande, va?) Då hade han också sett att grabben på alldeles egen hand skadade sig, så det kändes som ett rätt uppenbart försök att få bort skulden från grabben i förebyggande syfte. (Så man slipper ta smällen om någon kreperat på boendet)

Det kändes inte direkt som om det var första gången farsan halade grabben ur en knipa, så man kan ju tycka att han vid något tillfälle borde börja undra om grabben verkligen är oskyldig hela tiden. Men det är lite det där Poffe-fenomenet, grabben menar inget illa, han är så snäll så.

Såg ett program om Dillinger på TV, ni får gissa vad hans farsgubbe sade medan dom jagade honom och efter han var död...

"Jag kan inte tro att han gjort allt dom skriver" "Han var alltid en snäll pojke" "Min son tog alltid hand om oss"

Det känns som att överbeskyddande/förlåtande föräldrar inte är en ovanlig del i ligistuppväxten.
Citera
2008-01-02, 00:06
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Alltså det är ju ALDRIG tillåtet egentligen...

Vad som är tillåtet kan även det vara fel i vanligt folks ögon. Tidelag blev lagligt samitidigt som homosex blev friskförklarat tex. Det behöver inte betyda att majoriteten tycker det är/var ok.
Under Palmes tid ville man även sänka straffåldern för sex med barn. Tex. (kan förklara en del politikers intresse)

Åter till ämnet, om jag tänker mig in i denna faders situation och hade tillgång till ett hagelgevär så hade jag nog kunnat handla likadant.
Först hade jag gjort bedömningen om jag kunnat misshandla dem svårt, om inte hade jag också skjutit. När det gäller ens egna barn finns ingen andra chans antingen "vinner" du eller dom. Om man är övertygad i en hotfull situation att något händer ens barn om man misslyckas så använder man garanterat det säkraste kortet på hand inte sant?
Citera
2008-01-02, 00:17
Medlem
Wiking FBs avatar
Man kan ju såklart inte veta vad som hänt om pappan inte skjutit...

Låt säga att det enda som hänt var att sonen blivit hotad/misshandlad inklusive pappan. Hur hade pappan känt sig inför familjen efter det?

De hade ju blivit trakasserade hela bunten och gänget var ute efter sonen på familjen tomt halv två på natten. För en normal människa uppväxt i skyddad verkstad så låter det säkert overkligt och som värst "hemskt" som det även klingar i media.

I verkligheten skulle säkert pappan fått leva med fortsatta händelser mot familjen och i vetskap att han misslyckats hjälpa/försvara denna. Och det skulle garanterat kännas hårdare och jobbigare i sammanhanget än att han gjort sin plikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in