2007-10-10, 00:57
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOL
Varför tror alla 15åringen var ny i gänget och närmast oskyldig?

återigen, läs detta:

http://blt.se/article/993984_102-145-0-0

Killen var ett drägg. Nu har han gått vidare till nästa del av kretsloppet, kanske man borde odla en kaktus av honom, och ge till föräldrarna som tack för deras fina insats i att uppfostra sitt barn?

Jag tror man får tolka polisens svar, de centrala delarna här:

Citat:
- Det var inget förhör, men vi satte oss ner och snackade. Orsaken var bland annat att få slut på skadegörelsen som har inträffat i Fridlevstad, säger Lennart Hansson till BLT.
- Även där har folk känt sig trakasserade.
Och då skakade ungdomarna och polisen hand på att det var nertrappning som gällde.

Betyder: Han har varit inblandad i andra trakasserier och annan skadegörelse en halvmil bort.

Citat:
Även gängets sammansättning förvånar honom.
- Både för mig och andra initierade är just den här gängkonstellationen märklig. 15-åringen tillhör inte gängkärnan i vanliga fall.

Betyder: Sedan dök han upp här i ett annat gäng än det han brukar tillhöra.

Kanske var 15-åringen ledare för en mindre gruppering och fick chansen att komma sig med 16-åringens väletablerade ligister?
Kanske var samtalet på polisstationen det som kvalificerade honom för rekryteringen?

Även det dominerande moppegänget på en såpdan ort kan ha ett prospectsgäng.
Citera
2007-10-10, 01:01
Medlem
dom små skitarna hadde viljan att vara herrar på täppan i sin lilla by som inte gjorde någontig åt det hela,och som någon skrev tidigare i första topicen var att hadde dom åkt ut till någon större närligande område hadde dom blivigt plockade av polisen eller ett större gäng på fläcken,men nu var det någon som gjorde motstånd och man hoppas att det är ett avslutat kapitel.

hadde ett gäng hotat och trakasserat min familj på det sättet och polisens enda svar:hör av er när ni har blivigt slaktade,hadde jag gjort samma sak fast skjutit så många kräk som möjligt.
Citera
2007-10-10, 01:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Vadan upphetsningen?

Wikipedia är kontinuerligt öppen för uppdateringar och inlägg.
Var inte så tråkig nu. Jag såg en förändring. Jag dokumenterade den. Jag postade den.
Citera
2007-10-10, 06:50
Bannlyst
http://www.blt.se/article/995206_102-151-0-0

Tidigt på lördagsmorgonen fick Anna Söderberg mardrömsbeskedet: Din son Simon har skjutits till döds. Nu sprids flygblad i Rödeby om att ungdomarna ska straffas. - Vi måste få ett slut på detta, vädjar hon.
Citera
2007-10-10, 07:10
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Är det någon som har en bild på flygbladet?
Citera
2007-10-10, 07:53
Medlem
KåEsss avatar
"När han fyllde år för tre månader sedan fick han den moped han valt ut långt innan. Den hann han köra 632 mil med."

Måste ha varit toktrimmad moppefucko
Citera
2007-10-10, 08:00
Medlem
coopers avatar
Jag har en teori... Detta utan att jag inte ens vet vart denna by ligger, men att jag däremot har bott i små samhällen tidigare och sett hur "udda" människor har blivit behandlade.

Det är ju fult möjligt att anledningen till att denna "terror" har fått pågå så länge är för att de vuxna i byn, iaf föräldrar och och ev. poliser, anser att familjen har varit udda och därför kan man inte behandla dessa som normala.
Säg teoretiskt att Pojken, tja vad är det sagt att han har haft för handikap? Autism?, och att Pappan dessutom är sjukpensionär pg.a av något form av handikapp eller alkohlism.... Därför har barnen/ungdommarna sedan barnsålder lärt sig från föräldrarna att den här familjen kan man kasta glåpord efter och man kan skratta åt dem..

Kanske är det till och med så här att när det har diskuterats hemma vid matbordet på kvällarna rykten att ungdommar har drivit med denna familj och kasta lite äpplen etc så har föräldrar istället för att tagit ställning skrattat med barnen och därför fått barnen att TRO att detta beteende är rätt och därifrån gått vidare och eskalerat sin "terror" mot familjen.

Denna teori basserar jag på att jag har sett liknande händelser, att man som barn har skrattat åt dom som är udda utan att föräldrar har tagit ställning, att vissa människor bevisligen blir mobbade, även i vuxenvärlden.

Jag tror att det finns ett Kollektivt ansvar till denna händelse i hela denna byn och att man inte enbart kan skylla på de drabbade tonåringarnas föräldrar, det måste tillrättavisas från början, självklart har det brustit i uppfostran på ett sätt som aldrig får ske.

För övrigt anser jag att denna tråd börjar bli lite enformig mot allahanda glåpord istället för att få fram nya teorier och fakta börjar bli lite tråkigt och det är lätt att man missar när någon kommer med något nytt...
Citera
2007-10-10, 08:08
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle

Tidigt på lördagsmorgonen fick Anna Söderberg mardrömsbeskedet: Din son Simon har skjutits till döds. Nu sprids flygblad i Rödeby om att ungdomarna ska straffas. - Vi måste få ett slut på detta, vädjar hon.

Naturligtvis är det lättare för henne att förstå reaktionerna från de ungdomar som hyllar hennes sons minne än hos de som sprider det motsatta budskapet. Hon tror förmodligen, som de flesta föräldrar faktiskt gör, att deras barn är veritabla änglar och att de förtjänar att bli kanoniserade till helgon. Tyvärr så är de flesta föräldrar mer eller mindre lurade, detta gällde även mina föräldrar även om jag inte ägnade mig åt mobbing utan snarare hörde till de mobbade.

Jag får bilden av en pojke som tillbringade en stor del av sin tid ute på vägarna från hemmet, att han hann köra 6320 km under tre månader med sin nya moped styrker det. Förmodligen så såg hon honom endast på morgonen och eventuellt till middag, på kvällen sov hon troligen när han kom hem med tanke på att ungdomsgården stängde vid midnatt och i det fall mamma hade ett jobb så låg hon förmodligen redan vid den tiden.

Han kan mycket väl ha varit jättesnäll och kramig hemma när hon såg till honom där, hur han var utom syn och hörhåll däremot vet vi inget om. Att polisen hade haft ett "samtal" med honom kanske ger en liten indikation, innan vår svenska polis "talar" på polisstationen med en ungdom så har det ofta redan gått väldigt långt.

Nu får vi hoppas att mopedgänget blivit snöpt så att de boende i Rödeby får det lugnare, vi får hoppas att trakasserierna emot den mobbade familjen får ett slut, vi får även hoppas att den skjutande fadern får ett rimligt straff.
Citera
2007-10-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle

Var är pappan? Skilda?

Nästa fråga; hur puckade är den dödes småsyskon? Lika jävliga eller finns det chans att de inte hamnar i samma trista utveckling?

Och sista frågan; hur puckad är mamman? Killen satt ju för fan hos polisen förra veckan, trodde hon att han var där på studiebesök?
Citera
2007-10-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooper
Jag har en teori... Detta utan att jag inte ens vet vart denna by ligger, men att jag däremot har bott i små samhällen tidigare och sett hur "udda" människor har blivit behandlade.

Det är ju fult möjligt att anledningen till att denna "terror" har fått pågå så länge är för att de vuxna i byn, iaf föräldrar och och ev. poliser, anser att familjen har varit udda och därför kan man inte behandla dessa som normala.
Säg teoretiskt att Pojken, tja vad är det sagt att han har haft för handikap? Autism?, och att Pappan dessutom är sjukpensionär pg.a av något form av handikapp eller alkohlism.... Därför har barnen/ungdommarna sedan barnsålder lärt sig från föräldrarna att den här familjen kan man kasta glåpord efter och man kan skratta åt dem..

Kanske är det till och med så här att när det har diskuterats hemma vid matbordet på kvällarna rykten att ungdommar har drivit med denna familj och kasta lite äpplen etc så har föräldrar istället för att tagit ställning skrattat med barnen och därför fått barnen att TRO att detta beteende är rätt och därifrån gått vidare och eskalerat sin "terror" mot familjen.

Denna teori basserar jag på att jag har sett liknande händelser, att man som barn har skrattat åt dom som är udda utan att föräldrar har tagit ställning, att vissa människor bevisligen blir mobbade, även i vuxenvärlden.

Jag tror att det finns ett Kollektivt ansvar till denna händelse i hela denna byn och att man inte enbart kan skylla på de drabbade tonåringarnas föräldrar, det måste tillrättavisas från början, självklart har det brustit i uppfostran på ett sätt som aldrig får ske.

För övrigt anser jag att denna tråd börjar bli lite enformig mot allahanda glåpord istället för att få fram nya teorier och fakta börjar bli lite tråkigt och det är lätt att man missar när någon kommer med något nytt...

Å andra sidan var pappan jaktledare och såna brukar ofta ha en viss form av respekt med sig, iallalla hos jaktlaget och familjerna kring dessa.

Men, jag tror också att resten av denna lilla skithåla som Rödeby är har ett ansvar för antagligen har folk inte tyckt att en mobbad förståndshandikappad kille är så mycket att reagera på. Detta i kombination med att folk har en märklig respekt för småglin.

Vidare tror jag att folk inte har varit rädda för småglinen utan deras föräldrar. Skäller man ut en 15-årig kille, tar han i armen kan man ge sig fan på att pappan till denna kommer köradens i sin Daewoo så fort han nyktrat till.

Så, frågan är om inte situationen i Rödeby uppstod för att folk var rädda för äldre syskon, föräldrar och övrig släkt istället för dessa 15-16 åringar?

Jag vill inte släppa nazistspåret heller. Har dessa killarna någon kontakt med 25-åriga medlemmar i NSF och råkar på problem lär de få uppbackning. Fanns det rädsla för NSF och då tror jag rädslan kryper in hos enskilda polismän, social mfl.
Citera
2007-10-10, 08:23
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooper

Ingen dum teori. Är ju inget direkt ovanligt att folk håller varandra om ryggen i småsamhällen och det är mycket vi mot dom mentalitet. Det är bara till att se på hur det är här där jag jobbar. Och bara man är ute och ska handla eller går en tur längs bergen så vet hela byn det.

Det är nog många som gruvar sig nu för att dom inte gjorde något i tid.
Citera
2007-10-10, 08:25
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonmat
Vidare tror jag att folk inte har varit rädda för småglinen utan deras föräldrar. Skäller man ut en 15-årig kille, tar han i armen kan man ge sig fan på att pappan till denna kommer köradens i sin Daewoo så fort han nyktrat till.

Viss tär det så.. och föräldrar, detta vet jag av egen erfarenhet, tror fan aldrig att ens barn kan göra något fel.. iaf merparten av vuxna lever efter principen, Mina barn och andras ungar.. Detta är fan skadligt... NU är jag väl i det närmaste pacifist och våldsmotståndare, men nog fan bör föräldrar och lärare kunna ta tag i ungar för att ingjuta någon form av respekt utan rädsla för reprimander från övriga ligister eller andra föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanonmat
Jag vill inte släppa nazistspåret heller. Har dessa killarna någon kontakt med 25-åriga medlemmar i NSF och råkar på problem lär de få uppbackning. Fanns det rädsla för NSF och då tror jag rädslan kryper in hos enskilda polismän, social mfl.

Se där här kommer det nått sakligt angåde Nazistspåret och inte bara one-liners

"ööö grabbarna lyssnade på Vitmakmusik" ööööö

eller

"öööö Järnkors.. dom måste vara nassar"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här