Citat:
Ursprungligen postat av cooper
Jag har en teori... Detta utan att jag inte ens vet vart denna by ligger, men att jag däremot har bott i små samhällen tidigare och sett hur "udda" människor har blivit behandlade.
Det är ju fult möjligt att anledningen till att denna "terror" har fått pågå så länge är för att de vuxna i byn, iaf föräldrar och och ev. poliser, anser att familjen har varit udda och därför kan man inte behandla dessa som normala.
Säg teoretiskt att Pojken, tja vad är det sagt att han har haft för handikap? Autism?, och att Pappan dessutom är sjukpensionär pg.a av något form av handikapp eller alkohlism.... Därför har barnen/ungdommarna sedan barnsålder lärt sig från föräldrarna att den här familjen kan man kasta glåpord efter och man kan skratta åt dem..
Kanske är det till och med så här att när det har diskuterats hemma vid matbordet på kvällarna rykten att ungdommar har drivit med denna familj och kasta lite äpplen etc så har föräldrar istället för att tagit ställning skrattat med barnen och därför fått barnen att TRO att detta beteende är rätt och därifrån gått vidare och eskalerat sin "terror" mot familjen.
Denna teori basserar jag på att jag har sett liknande händelser, att man som barn har skrattat åt dom som är udda utan att föräldrar har tagit ställning, att vissa människor bevisligen blir mobbade, även i vuxenvärlden.
Jag tror att det finns ett Kollektivt ansvar till denna händelse i hela denna byn och att man inte enbart kan skylla på de drabbade tonåringarnas föräldrar, det måste tillrättavisas från början, självklart har det brustit i uppfostran på ett sätt som aldrig får ske.
För övrigt anser jag att denna tråd börjar bli lite enformig mot allahanda glåpord istället för att få fram nya teorier och fakta börjar bli lite tråkigt och det är lätt att man missar när någon kommer med något nytt...
Å andra sidan var pappan jaktledare och såna brukar ofta ha en viss form av respekt med sig, iallalla hos jaktlaget och familjerna kring dessa.
Men, jag tror också att resten av denna lilla skithåla som Rödeby är har ett ansvar för antagligen har folk inte tyckt att en mobbad förståndshandikappad kille är så mycket att reagera på. Detta i kombination med att folk har en märklig respekt för småglin.
Vidare tror jag att folk inte har varit rädda för småglinen utan deras föräldrar. Skäller man ut en 15-årig kille, tar han i armen kan man ge sig fan på att pappan till denna kommer köradens i sin Daewoo så fort han nyktrat till.
Så, frågan är om inte situationen i Rödeby uppstod för att folk var rädda för äldre syskon, föräldrar och övrig släkt istället för dessa 15-16 åringar?
Jag vill inte släppa nazistspåret heller. Har dessa killarna någon kontakt med 25-åriga medlemmar i NSF och råkar på problem lär de få uppbackning. Fanns det rädsla för NSF och då tror jag rädslan kryper in hos enskilda polismän, social mfl.