Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Socialstyrelsens rättsliga råd anser att han fortfarande lider av en allvarlig psykisk störning. Att han kan vara farlig för allmänheten och att han behöver tvångsvård.
Hoppas alla glada FB:are har rätt och att Sveriges bästa rättspsykiatriker har fel!
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Du får för det första förstå om jag har lite svårt att acceptera en genomsnittlig rättspsykiatrikers överlägsna vishet, ens om de sitter i i Rättsliga rådet. Jag vet precis vilka av mina kursare som blev rättspsykiatriker.
För det andra är det intuitivt svårt att inse att farlighet överhuvudtaget skulle
kunna föreligga, bara man rycker vapenlicensen av pappan - på samma sätt som om Flink skulle ha varit from som ett lamm, och ofarligare än du och jag, om man hade ryckt vapnen från honom, och dessutom hade satt in antabusimplantat. Den typen av sunt förnuft-resonemang - "Säg mig, Baloo, på vilket
sätt hade du tänkt dig att patienten skulle kunna ha ihjäl någon annan?" är vanligen inte särdeles välutvecklat hos rättspsykiatriker.
För det tredje kunde de som följde pappan under hela tiden i häktet konstatera en påfallande fortlöpande försämring av hans psykiska tillstånd till följd av en lång inlåsning som han mådde väsentligt sämre av än genomsnittsfången. Tuck, som kom in i bilden när pappan hade varit inlåst ett bra tag, och mådde skit av detta, observerade således en av yttre faktorer väsentligt mer störd patient än vad den första rättspsykiatern gjorde.
Det finns alltså, i det här fallet rätt goda hållpunkter för att "alla glada FB.are" faktiskt skulle kunna ha rätt - i gott sällskap med lagman Johansson och rådman Lindén, för den delen.