2008-05-07, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Mycket bra! Tackar som frågar.
Jag kom ihåg att du var med i radioprogrammet Karlavagnen som gick på radio i januari där Rödebyhärvan var på diskussionstapeten för jag lyssnade på programmet och det var intressanta diskussioner du hade med Karlavagnens programledare du är verkligen värt mycket cred(beröm) för dessa intressanta diskussioner i Karlavagnen?
Senast redigerad av Swedishputte 2008-05-07 kl. 23:16.
Citera
2008-05-07, 23:15
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Jag kom ihåg att du var med i radiprogrammet Karlavagnen som gick på radio i januari där Rödebyhärvan var på diskussionstapeten för jag lyssnade på programmet och det var intressanta diskussioner du hade med Karlavagnens programledare?
De läste upp en insändare jag skrev.
Om barnuppfostran.
Kul du hörde.
Citera
2008-05-07, 23:17
Bannlyst
Citat:
De läste upp en insändare jag skrev.
Om barnuppfostran.
Kul du hörde.
Det var en bra insändare som du skrev in till Karlavagnen om barnuppfostran och det var bra att du tog upp om att föräldrarna i Rödeby borde uppfostra sina barn mer bättre.
Citera
2008-05-07, 23:18
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Och tyvärr har inte Poffes mamma fattat detta.
Hennes son är orsaken till detta.
Tänk vad bra allt hade varit om de hade givit sonen en bra grund och lärt honom respekt. Att tycka att det är OK att vara ute mitt i natten på fyllan och köra moppe när man är 16 och har skyddstillsyn, det säger en hel del om henne som vårdnadshavare.
Tyvärr kommer vi nog att se mer av den killen.

Det är ju detta som är hela problemet. Att det finns så många föräldrar som inte inser hur deras barn beter sig.
Men i just Poffes fall så är det verkligen ingen vanlig historia den grabben har. Och hans mamma ser inte/vill inte se problemet. Troligtvis har hon inte kunnat ta sig an Poffe hela tiden och det har fått konsekvenser inte bara för Poffe, utan för hela bygden, i synnerhet Simon.
Simon som dessutom inte var så involverad i händelserna för övrigt och det tycker jag är tungt att det var fel kille som blev dödad.
Polisen har viss del i händelsen just när det kommer till Simons del i kvällen. Vilken 15-åring skulle neka en polis som ber om hjälp att "kolla till" och styra upp ligistgänget? Det var säkert ett hedersamt uppdrag som fick konsekvenser.
Det är väl det som jag ser som det största felet i denna soppan, att det de facto var den meningslösa polisen i Rödeby som i princip skickade Simon till de sälla jaktmarkerna. Det är därifrån skadeståndet till Simons föräldrar ska utkrävas.
Senast redigerad av panterpupp 2008-05-07 kl. 23:21. Anledning: stavfel...
Citera
2008-05-07, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Lägg av nu...du har kunnat följa fallet här på fb hur länge som helst, och nu dyker du upp och pratar skit bara. Du vet så väl vilka omständigheter som föregick tragedin.

Begriper inte varför du citerar mig två gånger om? Jag har inte följt tråden här på FB tyvärr, men läst media. Där framkom det att även familjen och deras släktingar har trakasserat mopedgänget. Begriper inte varför Simons liv i deras ögon var noll värt till den milda grad att man flinar?

Hoppas på livstid i hovrätten.

För övrigt begriper jag inte hur man kan skjuta fem skott i två personer utan att vara vid medvetande. Och för den delen varför du inte läser saker korrekt. Simon var först skjuten i axeln och begav sig mot grinden på gården. Där sjunker han ihop på knä, femtioåringen kommer ikapp (hur jävla mycket självförsvar är det när man skjuter någon och sen förföljer dennna?) för att sen skjuta det dödande skottet i bröstet?!
Citera
2008-05-07, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du försummar att i princip hela familjen har den ena eller andra bokstavsdiagnosen. Ackis text ska nog ses som en väldigt medveten självironi.

Bra då vet vi, i Sverige kommer man undan med mord på grund av bokstavsdiagnoser. Seriöst, inte ens i USA händer detta. Fy fan, väntar bara på att Englas mördare och Arboga mördaren går samma öde till möte. Fria att gå på gatan!
Citera
2008-05-07, 23:27
Bannlyst
Citat:
Det är ju detta som är hela problemet. Att det finns så många föräldrar som inte inser hur deras barn beter sig.
Men i just Poffes fall så är det verkligen ingen vanlig historia den grabben har. Och hans mamma ser inte/vill inte se problemet. Troligtvis har hon inte kunnat ta sig an Poffe hela tiden och det har fått konsekvenser inte bara för Poffe, utan för hela bygden, i synnerhet Simon.
Simon som dessutom inte var så involverad i händelserna för övrigt och det tycker jag är tungt att det var fel kille som blev dödad.
Polisen har viss del i händelsen just när det kommer till simons del i kvällen. Vilken 15-åring skulle neka en polis som ber om hjälp att "kolla till" och styra upp ligistgänget? Det var säkert ett hedersamt uppdrag som fick konsekvenser.
Det är väl det som jag ser som det största felet i denna soppan, att det de facto var den meningslösa polisen i Rödeby som i princip skickade Simon till de säla jaktmarkerna. Det är därifrån skadeståndet till Simons föräldrar ska utkrävas.
Då har delvis polisen lite ansvar för vållande till Simons död när de gav honom uppdraget att hålla koll på Poffe och det var det som blev Simons öde den kvällen, men samtidigt så tror jag att någon i moppegänget bad Simon att skjutsa upp dom till Hollstorp., Sedan när man kommer in på Poffes historia så har hans uppväxthistoria varit helt annat än ett skötsamt barns uppväxt. Men sedan så får man väl hoppas på att Rödeby blir både tryggare och mer lugnare nu ä det var under de senaste tiden och att föräldrarna vid det laget borde ta mer större ansvar för sina barn och inte sitta där och tror som att ingenting har hänt. De måste agera mer på vad deras barn gör och inte sitta ner på soffan och börjar drömma om vackra luftslott.
Citera
2008-05-07, 23:28
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royal Gala
Skönt att höra. Jag är en sån där som bryr mig om barn vettu. Inte bara mina egna.

Där slog jag allt huvudet på spiken! Tänk om Rödebyborna hade reagerat på ett medmänskligt sätt och tagit itu med moppegänget? Brytt sig om dom som hade det jobbigt istället för att muttra i stugorna och slå sig själva för bröstet och delat ut egentillvekade föräldradiplom åt varandra. Vad fint det hade varit.

Precis. Vore bra om du läst hela tråden. Jag har hela tiden ansett att hela bygden blundat. Pappans familj har polisanmält många gånger.
Poffes mobbing har pågått länge.
Polis, soc, skola eller föräldrar har inte tagit tag i denna bygdens son på villovägar.
Jag vet att det är ett tungt jobb att uppfostra barn. Har två söner själv. De är nu fullvuxna. Det gäller att man är med när de växer till vuxna. För dem har det varit självklart att inte kränka andra, att inte hota, de har lärt sig respekt för andra och även sett när andra behövt hjälp.(De är i 25års åldern nu)
Att denne Poffe kunnat hålla på utan att någon stoppat honom är generalfel!
Jag har spytt mkt galla över att han inte fattar. Han har inskolning till Kumla som det ser ut nu. Det gör mig så upprörd. Och det värsta av allt - hans föräldrar tycker inte grabben gjort fel!
Citera
2008-05-07, 23:30
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Polisen har viss del i händelsen just när det kommer till Simons del i kvällen. Vilken 15-åring skulle neka en polis som ber om hjälp att "kolla till" och styra upp ligistgänget? Det var säkert ett hedersamt uppdrag som fick konsekvenser.
Det är väl det som jag ser som det största felet i denna soppan, att det de facto var den meningslösa polisen i Rödeby som i princip skickade Simon till de sälla jaktmarkerna. Det är därifrån skadeståndet till Simons föräldrar ska utkrävas.

Det handlar om rättsväsendets sätt att fungera. Skyddstillsyn förekommer i USA också, men aldrig skulle en amerikansk småstadspolis acceptera att en 17-åring med skyddstillsyn härjade runt i bygden, var full på alla helger, slogs, körde rattfull eller bara var ute och rände kl två på natten.

Rödeby hade vad jag förstår lokalpoliser som kände till Poffe - var de aldrig ute på fredags- och lördagskvällar?

Mamman påstår att hon inte kände till att han hade skyddstillsyn. Det är helt sanslöst!

Det föreskrives att skyddstillsyn kräver ett skötsamt liv. VArför ska vi ha den påföljden om den inte genomdrivs?
Citera
2008-05-07, 23:31
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffin
Bra då vet vi, i Sverige kommer man undan med mord på grund av bokstavsdiagnoser. Seriöst, inte ens i USA händer detta. Fy fan, väntar bara på att Englas mördare och Arboga mördaren går samma öde till möte. Fria att gå på gatan!
Du har verkligen noll koll på händelsen va? I USA hade ungarna åkt på straff som är långt värre än vad de fick här.
De hade utan tvekan kunnat bli nedskjutna utan att det skulle få konsekvenser för markägaren.
Citera
2008-05-07, 23:34
Bannlyst
Citat:
Du har verkligen noll koll på händelsen va? I USA hade ungarna åkt på straff som är långt värre än vad de fick här.
De hade utan tvekan kunnat bli nedskjutna utan att det skulle få konsekvenser för markägaren.

Nu snackade jag faktiskt om pappans gärningar och inte killarnas.
Citera
2008-05-07, 23:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Socialstyrelsens rättsliga råd anser att han fortfarande lider av en allvarlig psykisk störning. Att han kan vara farlig för allmänheten och att han behöver tvångsvård.
Hoppas alla glada FB:are har rätt och att Sveriges bästa rättspsykiatriker har fel!
Du får för det första förstå om jag har lite svårt att acceptera en genomsnittlig rättspsykiatrikers överlägsna vishet, ens om de sitter i i Rättsliga rådet. Jag vet precis vilka av mina kursare som blev rättspsykiatriker.

För det andra är det intuitivt svårt att inse att farlighet överhuvudtaget skulle kunna föreligga, bara man rycker vapenlicensen av pappan - på samma sätt som om Flink skulle ha varit from som ett lamm, och ofarligare än du och jag, om man hade ryckt vapnen från honom, och dessutom hade satt in antabusimplantat. Den typen av sunt förnuft-resonemang - "Säg mig, Baloo, på vilket sätt hade du tänkt dig att patienten skulle kunna ha ihjäl någon annan?" är vanligen inte särdeles välutvecklat hos rättspsykiatriker.

För det tredje kunde de som följde pappan under hela tiden i häktet konstatera en påfallande fortlöpande försämring av hans psykiska tillstånd till följd av en lång inlåsning som han mådde väsentligt sämre av än genomsnittsfången. Tuck, som kom in i bilden när pappan hade varit inlåst ett bra tag, och mådde skit av detta, observerade således en av yttre faktorer väsentligt mer störd patient än vad den första rättspsykiatern gjorde.

Det finns alltså, i det här fallet rätt goda hållpunkter för att "alla glada FB.are" faktiskt skulle kunna ha rätt - i gott sällskap med lagman Johansson och rådman Lindén, för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in