2008-09-16, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis alldeles riktigt. En ryckig, oförutsägbar och svekfull uppfostran fuckar naturligtvis upp människor. Och i dagens läge, med dess i Sverige helt cementerade agaförbud, är det förmodligen bara i rätt ryckiga och oförutsägbara miljöer som det bestås med stryk, bland etniska svenskar i alla fall. (Min egen syn på agaförbudet är att den främsta poängen med det är att hindra aga från att gå överstyr och urarta i uppenbar misshandel. När man ser på hur andra däggdjur uppfostrar sina ungar är det svårt att inse annat än att kortvarigt tillfogande av oskadlig smärta för att få ungar att bete sig önskvärt förefaller vara en generell, och på det hela taget funktionell, däggdjursstrategi för uppfostran av ungar. Och jag är inte säker på att de utskällningar och/eller emotionellt laddade förebråelser som vi är tvungna att ta till i stället för att ge ungarna smisk på rumpan på något sätt svider mindre för barnet.)
Men man ska ha klart för sig att just stryk också kan vara ett uttryck för en maktlös förälders desperation inför en unge som faktiskt inte är som alla andra. Vad som är orsak och verkan när en unge får stryk är inte alltid alldeles självklart. En del av rycken och sveken för Poffes del verkar ju ha bottnat i att föräldrarna i olika omgångar inte har orkat med honom. Det kan bero på dem, visst. Men det kan ha berott på honom också.
Det som har framkommit om Poffe ger vid handen att det finns en påtaglig aggressionsproblematik, en brist på empati och ett dominansbehov, i en utsträckning som inte är någon alldeles normal följd av en otrygg uppväxt. Det är det som gör att jag inte tror att just Poffe skulle vara någon oproblematisk samhällsmedborgare vilken uppväxt han än skulle ha haft.
Men man ska ha klart för sig att just stryk också kan vara ett uttryck för en maktlös förälders desperation inför en unge som faktiskt inte är som alla andra. Vad som är orsak och verkan när en unge får stryk är inte alltid alldeles självklart. En del av rycken och sveken för Poffes del verkar ju ha bottnat i att föräldrarna i olika omgångar inte har orkat med honom. Det kan bero på dem, visst. Men det kan ha berott på honom också.
Det som har framkommit om Poffe ger vid handen att det finns en påtaglig aggressionsproblematik, en brist på empati och ett dominansbehov, i en utsträckning som inte är någon alldeles normal följd av en otrygg uppväxt. Det är det som gör att jag inte tror att just Poffe skulle vara någon oproblematisk samhällsmedborgare vilken uppväxt han än skulle ha haft.
Samtliga däggdjur lämnar sjuka djur att dö - vi tar dem till sjukhus.
Många karnivorer äter djur av sin egen ras. Det är inte särskilt vanligt bland människor.
Ibland kanske vi inte måste göra som övriga däggdjur?
Jag tror att det idag är så socialt icke-accepterat att slå barn att det bara är de som har problem som gör det.
Ungefär på samma sätt som våldtäkt inom äktenskap är ett brott, vilket man hade skrattat åt för 50 år sedan.