2008-09-16, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis alldeles riktigt. En ryckig, oförutsägbar och svekfull uppfostran fuckar naturligtvis upp människor. Och i dagens läge, med dess i Sverige helt cementerade agaförbud, är det förmodligen bara i rätt ryckiga och oförutsägbara miljöer som det bestås med stryk, bland etniska svenskar i alla fall. (Min egen syn på agaförbudet är att den främsta poängen med det är att hindra aga från att gå överstyr och urarta i uppenbar misshandel. När man ser på hur andra däggdjur uppfostrar sina ungar är det svårt att inse annat än att kortvarigt tillfogande av oskadlig smärta för att få ungar att bete sig önskvärt förefaller vara en generell, och på det hela taget funktionell, däggdjursstrategi för uppfostran av ungar. Och jag är inte säker på att de utskällningar och/eller emotionellt laddade förebråelser som vi är tvungna att ta till i stället för att ge ungarna smisk på rumpan på något sätt svider mindre för barnet.)

Men man ska ha klart för sig att just stryk också kan vara ett uttryck för en maktlös förälders desperation inför en unge som faktiskt inte är som alla andra. Vad som är orsak och verkan när en unge får stryk är inte alltid alldeles självklart. En del av rycken och sveken för Poffes del verkar ju ha bottnat i att föräldrarna i olika omgångar inte har orkat med honom. Det kan bero på dem, visst. Men det kan ha berott på honom också.

Det som har framkommit om Poffe ger vid handen att det finns en påtaglig aggressionsproblematik, en brist på empati och ett dominansbehov, i en utsträckning som inte är någon alldeles normal följd av en otrygg uppväxt. Det är det som gör att jag inte tror att just Poffe skulle vara någon oproblematisk samhällsmedborgare vilken uppväxt han än skulle ha haft.

Samtliga däggdjur lämnar sjuka djur att dö - vi tar dem till sjukhus.
Många karnivorer äter djur av sin egen ras. Det är inte särskilt vanligt bland människor.
Ibland kanske vi inte måste göra som övriga däggdjur?

Jag tror att det idag är så socialt icke-accepterat att slå barn att det bara är de som har problem som gör det.
Ungefär på samma sätt som våldtäkt inom äktenskap är ett brott, vilket man hade skrattat åt för 50 år sedan.
Citera
2008-09-16, 12:39
Bannlyst
Citat:
Det är naturligtvis alldeles riktigt. En ryckig, oförutsägbar och svekfull uppfostran fuckar naturligtvis upp människor. Och i dagens läge, med dess i Sverige helt cementerade agaförbud, är det förmodligen bara i rätt ryckiga och oförutsägbara miljöer som det bestås med stryk, bland etniska svenskar i alla fall. (Min egen syn på agaförbudet är att den främsta poängen med det är att hindra aga från att gå överstyr och urarta i uppenbar misshandel. När man ser på hur andra däggdjur uppfostrar sina ungar är det svårt att inse annat än att kortvarigt tillfogande av oskadlig smärta för att få ungar att bete sig önskvärt förefaller vara en generell, och på det hela taget funktionell, däggdjursstrategi för uppfostran av ungar. Och jag är inte säker på att de utskällningar och/eller emotionellt laddade förebråelser som vi är tvungna att ta till i stället för att ge ungarna smisk på rumpan på något sätt svider mindre för barnet.)

Men man ska ha klart för sig att just stryk också kan vara ett uttryck för en maktlös förälders desperation inför en unge som faktiskt inte är som alla andra. Vad som är orsak och verkan när en unge får stryk är inte alltid alldeles självklart. En del av rycken och sveken för Poffes del verkar ju ha bottnat i att föräldrarna i olika omgångar inte har orkat med honom. Det kan bero på dem, visst. Men det kan ha berott på honom också.

Det som har framkommit om Poffe ger vid handen att det finns en påtaglig aggressionsproblematik, en brist på empati och ett dominansbehov, i en utsträckning som inte är någon alldeles normal följd av en otrygg uppväxt. Det är det som gör att jag inte tror att just Poffe skulle vara någon oproblematisk samhällsmedborgare vilken uppväxt han än skulle ha haft.
Då måste Poffe ha haft en brokig uppväxt sedan 1990-talet och framåt tills nu, för hur har hans föräldrar skött sin uppfostring av sin son och sedan så måste det finnas flera orsaker till varför Poffe har blivit fruktansvärt aggressiv
under sin uppväxtperiod och då måste orsakerna finnas i samband när han gick på lågstadiet i Rödeby. För där kan problemen ha startat.

Och sedan Hamilkar när jag i en tidigare kommentar för ett par dagar sedan tog upp om hur man ska uppfostra sina barn och när jag "råkade" nämna om "att de borde ha gett dem aga om inte agaförbudet som infördes 1979 fanns "så kom en skribent vid namn Smålandstintin och började med att både nervärdera och hacka på mig bara för att jag av misstag hade tolkat en kommentar som Smålandstintin hade skrivit om att"Poffe hade fått sin beskärda del av stryk" så "råkade" jag av misstag tolka det som om att poffe hade fått stryk i samband med Rödebyhändelsen,och där så medger jag att jag tolkade det helt fel, men sedan så har jag i en kommentar skrivit om att" en rättelse från min sida är att Poffe fick stryk när han var mindre och troligtvis under 1990-talet"

För Smålandstintin hade i en kommentar skrivit " att han hade fått uppgifter från några personer i Rödeby som känner Poffe".Så bara för att försöka gå honom till viljes så skrev jag "att den Svenska riksdagen gjorde rätt i att förbjuda barnaga1979 efter det att man har uppmärksammat barnmisshandel som förekom i Sverige under 1960 och 1970-talet, och att man har fått lära sig att våld löser inga problem".Men dessutom så har han hackat på mig när det gäller stavningar och grammatiken och läsförståelsen bland kommentarerna, och dessutom när jag försöker att komma med något nytt så påstår Smålandstintin att jag skriver samma malande inläggskommentarer och att jag maler hela tiden.

För att återgå till ämnet så anser jag att föräldrarna borde ha gett Poffe en bättre och en effektivare uppfostran, samt att skolan och andra myndigheterna borde ha gjort vissa uppföljning av alla ungdomarna, för det har funnits uppgifter om att Poffe själv har blivit utsatt för mobbning och trakasserier i skolan så där finns orsaken till varför Poffe blev så aggressiv och att han i sin tur gav sig på andra barn i skolan när han blev större. För hade skolorna,myndigheterna i Blekinge och övriga Sverige redan under 1980-talet infört en handlings- och en säkerhetsplan med bestämda hårda regler då hade detta Rödebydrama aldrig inträffat.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-09-16 kl. 13:02.
Citera
2008-09-16, 16:46
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte

För att återgå till ämnet så anser jag att föräldrarna borde ha gett Poffe en bättre och en effektivare uppfostran, samt att skolan och andra myndigheterna borde ha gjort vissa uppföljning av alla ungdomarna, för det har funnits uppgifter om att Poffe själv har blivit utsatt för mobbning och trakasserier i skolan så där finns orsaken till varför Poffe blev så aggressiv och att han i sin tur gav sig på andra barn i skolan när han blev större. För hade skolorna,myndigheterna i Blekinge och övriga Sverige redan under 1980-talet infört en handlings- och en säkerhetsplan med bestämda hårda regler då hade detta Rödebydrama aldrig inträffat.

Poffes föräldrar skiljde sig väl när Poffe var liten och detta ska tydligen ha tagit honom hårt.
Men precis som Hamilkar skrev så hade nog Poffe inte blivit en helt oproblematisk medborgare vad han än råkade ut för i barndomen.
Han har uppenbara problem med aggressioner och ett dominansbehov och detta är något han behöver hjälp med att komma ur.
Han är dessutom 18 år nu,tror jag,och då har han ju ett eget ansvar för det han gör också.
Citera
2008-09-16, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molly50
Poffes föräldrar skiljde sig väl när Poffe var liten och detta ska tydligen ha tagit honom hårt.
Men precis som Hamilkar skrev så hade nog Poffe inte blivit en helt oproblematisk medborgare vad han än råkade ut för i barndomen.
Han har uppenbara problem med aggressioner och ett dominansbehov och detta är något han behöver hjälp med att komma ur.
Han är dessutom 18 år nu,tror jag,och då har han ju ett eget ansvar för det han gör också.
Så då var skilsmässan en av orsakerna till varför Poffe blev fruktansvärt aggressiv, men även det att han själv blev mobbad på skolan var också orsaken.

Kunde inte skolpsykologen och andra myndigheter ordna så att Poffe kunde få hjälp att bearbeta sina aggressioner och få honom på rätt köl igen, för Poffe kände nog sig ganska utstött och ville ge igen på ett sett så därför han valde att ge sig på Hollstorpsfamiljens handikappade son omkring år 2005.Nu när han är 18 år så borde han ha mognat till och visa att han kan ta ansvar för sina personliga handlingar.Har han fortfarande problem med att tygla sina våldsamma aggressioner så borde i alla fall någon se till att han får all nödvändig hjälp för att träna bort sina aggressioner.Samt att han ska träna på att respektera personer oavsett om de är friska,handikappade,invandrare,svenskar,ålder,kön

Men det viktigaste är att han också får hjälp med att efter gymnasieskolan att skaffa ett jobb alternativt en praktikplats så att han kan tjäna egna pengar och lära sig att ta större ansvar för både personer och saker, och att han har kontakt med en stödperson som stöttar upp Poffe om han skulle få problem med något, samt ta med Poffe på olika aktiviteter i Karlskrona och i Rödeby.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-09-16 kl. 17:21.
Citera
2008-09-16, 17:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Samtliga däggdjur lämnar sjuka djur att dö
Nejdå. Det finns andra däggdjur än människan som vårdar sjuka artfränder. Delfinernas sätt att stödja sjuka artfränder så att de klarar av att andas fast de inte orkar simma själva är ett typexempel, men inte det enda.

Citat:
Många karnivorer äter djur av sin egen ras
. Knappast några. Däremot finns det omnivorer och asätare som äter artfränder.

Citat:
Ibland kanske vi inte måste göra som övriga däggdjur?
Nej. Men om man tittar på hur t ex hundar uppfostrar sina ungar, så ser man tydligt att fysisk uppfostran faktiskt inte behöver innebära några övergrepp.

Citat:
Jag tror att det idag är så socialt icke-accepterat att slå barn att det bara är de som har problem som gör det.
Det skrev jag ju själv - för etniska svenskar, då, alltså. Men detta beror ju på att en mycket intensiv hennafärgad pippilångstrumpsvärmande kampanj med extremt starka moraliserande övertoner har bedrivits i ärendet. Det är dock faktiskt väldigt svårt att se några som helst objektivt mätbara positiva effekter av agans avskaffande på barns psykiska hälsa över tid i Sverige. Den rimliga slutsatsen är att de barn för vilka agan innebar övergrepp motsvaras av barn som utsätts för andra former av övergrepp idag, och att det socialt accepterade smiskandet som straffsanktion för specificerade regelbrott inte skadade barns psykiska hälsa.

Citat:
Ungefär på samma sätt som våldtäkt inom äktenskap är ett brott, vilket man hade skrattat åt för 50 år sedan.
Det finns alltid saker och ting i en tidsperiod som det skrattas åt längre fram. Också i ens egen, vilket är oerhört svårt för de flesta människor att internalisera. Om man bekymrar sig om sitt långsiktiga rykte, gör man klokt i att ha en viss distans till den tidsanda vari man lever.

In summa finns det inga hållpunkter för tesen att mer smörj skulle ha gjort bättre folk av Poffe and the moppers, men heller inga hållpunkter för tesen att det som felats dem har varit för mycket smörj.
Citera
2008-09-16, 18:50
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Så då var skilsmässan en av orsakerna till varför Poffe blev fruktansvärt aggressiv, men även det att han själv blev mobbad på skolan var också orsaken.

Kunde inte skolpsykologen och andra myndigheter ordna så att Poffe kunde få hjälp att bearbeta sina aggressioner och få honom på rätt köl igen, för Poffe kände nog sig ganska utstött och ville ge igen på ett sett så därför han valde att ge sig på Hollstorpsfamiljens handikappade son omkring år 2005.Nu när han är 18 år så borde han ha mognat till och visa att han kan ta ansvar för sina personliga handlingar.Har han fortfarande problem med att tygla sina våldsamma aggressioner så borde i alla fall någon se till att han får all nödvändig hjälp för att träna bort sina aggressioner.Samt att han ska träna på att respektera personer oavsett om de är friska,handikappade,invandrare,svenskar,ålder,kön

Men det viktigaste är att han också får hjälp med att efter gymnasieskolan att skaffa ett jobb alternativt en praktikplats så att han kan tjäna egna pengar och lära sig att ta större ansvar för både personer och saker, och att han har kontakt med en stödperson som stöttar upp Poffe om han skulle få problem med något, samt ta med Poffe på olika aktiviteter i Karlskrona och i Rödeby.

Jo,du har rätt i det du skriver. Men samtidigt så är ju Poffe nu så pass stor att han borde kunna ta ansvar för sig själv och sina egna handlingar. Han borde alltså kunna ta tag i sin situation själv nu om han inte får hjälp av någon annan. Han är ju,som sagt,myndig nu.
Citera
2008-09-16, 19:35
Bannlyst
Citat:
Den rimliga slutsatsen är att de barn för vilka agan innebar övergrepp motsvaras av barn som utsätts för andra former av övergrepp idag, och att det socialt accepterade smiskandet som straffsanktion för specificerade regelbrott inte skadade barns psykiska hälsa.
Det känns som samma slutsats som ligger bakom "jag ger mitt barn en flaska vin så dricker hon inte mer".
Jag tror att den sociala inacceptansen gör att fler som tidigare slog riktigt mycket nu funderar och i vart fall slår mindre. De som tidigare slog någon gång kanske inte slår alls. Jag misstänker att antalet barn som får stryk är färre nu än innan agaförbudet och att den totala psykiska barnhälsan möjligen påverkats av detta.
Jag lyckas inte komma fram till din slutsats, sannolikt för att varken du eller jag har bevis för det vi säger.
Jag tror inte heller att det är lite kontrollerat smisk som gjort att Poffe hamnat där han hamnat. Lika lite som jag tror att lite stryk hade gjort att Poffe skulle samlat in pengar till Röda Korset istället för att trakassera funktionshindrade.
Den slutsatsen verkar ju vi rätt eniga om.
Citera
2008-09-16, 19:43
Medlem
Janemans avatar
Citat:

Huruvida stryk av föräldrarna ingick i deras uppfostran av Poffe vet jag inte. Däremot blev han själv mobbingoffer när han kom till mellanstadiet i Rödeby från en mindre skola. Där blev han åtminstonne hotad med stryk om han inte var sina plågoandar till lags.

Genom att bli "tuff" och bl.a. hissa upp en cykel i skolans flaggstång, vilket han stolt visade på Youtube innan den togs bort innan första rättegången, utvecklades mobbingoffret till en fullfjädrad mobbare.

Genom en tidigare dom mot honom blev hans sociala historia offentlig. Den publicerades i Blekinge läns tidning i januari. Kanske dags att påminna om den igen.

http://www.blt.se/nyheter/rodebydram...ing(435260).gm
Citera
2008-09-16, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Huruvida stryk av föräldrarna ingick i deras uppfostran av Poffe vet jag inte. Däremot blev han själv mobbingoffer när han kom till mellanstadiet i Rödeby från en mindre skola. Där blev han åtminstonne hotad med stryk om han inte var sina plågoandar till lags.

Genom att bli "tuff" och bl.a. hissa upp en cykel i skolans flaggstång, vilket han stolt visade på Youtube innan den togs bort innan första rättegången, utvecklades mobbingoffret till en fullfjädrad mobbare.

Genom en tidigare dom mot honom blev hans sociala historia offentlig. Den publicerades i Blekinge läns tidning i januari. Kanske dags att påminna om den igen.

Det var just det jag åsyftade i min kommentar , för jag läste en artikel i höstas i BLT om att när Poffe började i klass 4 i grundskolan i Rödeby, och då kan jag tippa på år tjugohundra(2000) så blev han hotad med stryk och trackad av några äldre pojkar som ville att Poffe skulle bjuda dem på godis, och det höll på mellan år 2000 och år 2005. Det var då Poffe ville visa att han var tuff genom det som du skrev i kommentaren.Han blev allt mer aggressiv och slog sönder saker i Rödebyskolan och började sedan själv att mobba och tracka andra elever, bland dem den nu 20-årige handikappade pojken, men det har också framkommit att Poffe blev utsatt för knivhot av en elev på skolan i samband med ett bråk.Därför så menar jag på att Rödebyskolan borde ha haft en ordentlig handlings-och säkerhetsplan redan omkring 1980, för då hade man kunnat förhindra dessa personangrepp och skadegörelse som förekom på Rödebyskolan, samt att psykologen och övrig myndighetspersoner borde ha kunnat fångat upp elever som ligger i riskzonen och gett dem hjälp och stöd.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-09-16 kl. 20:52.
Citera
2008-09-18, 18:00
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman

Är det någon som vet hur Poffes pappa löste sina kontroverser?
Har man en son som slänger stekpannan i huvudet och försöker bränna upp hemmet så har man väl kränkt sitt barn?
Något som gjort att Poffe tyckt att nu är det nog!
Hur var hans far? Någon som vet?
Äpplet faller inte långt från trädet...
Citera
2008-09-18, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Är det någon som vet hur Poffes pappa löste sina kontroverser?
Har man en son som slänger stekpannan i huvudet och försöker bränna upp hemmet så har man väl kränkt sitt barn?
Hur var hans far? Någon som vet?
Äpplet faller inte långt från trädet...
Jag har hört från en hyggligt trovärdig källa (4:a på en 5:gradig skala) att han fått duktigt med stryk under många år.
Enligt min källa har han aldrig lidit brist på aga.
Citera
2008-09-18, 21:53
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
...

Det verkar som Poffe tyckte att det var nog när han inte fick bränna en svartkopia till sin kompis. Det var i alla fall då som sterkpannan kom fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in