2008-10-15, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad man möjligen kan kräva av Tuck är att han tar sig en funderare på är vad utfallet av detta skulle kunna tänkas bli utan vapen.
Nej, utan en direkt fråga kan man naturligtvis inte kräva det av Tuck.
Sannolikt hade Clevenhult direkt avbrutit honom om han börjat spekulera i något sådant annat än på en direkt fråga.
Sedan är ju frågan varför pappans slöa advokat inte tänkte på det.
(Om han inte gjorde det.
Idag får jag informationen från mina Malmökollegor.)
Citera
2008-10-15, 19:32
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Han är multipel också. Det brukar väl i högsta grad räknas som sjukdom?
Eller har jag missat något?

Vad får du det ifrån?
Källa?

Multipel är väl MS iallafall. Du har nog blandat ihop det med kvinnan som bodde på campingen alldeles för länge.
Senast redigerad av Tantalora 2008-10-15 kl. 19:42.
Citera
2008-10-15, 19:43
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Om man har tourettes eller ADHD så är det i vilket fall något som diagnostiseras. Om det räknas som sjukdom eller inte är alltså hårklyveri i sammanhanget.
Det handlar inte om någon person som faller inom ramen för det "normala" om man säger så.
Det finns alltså omständigheter i sammanhanget som som kan fördjupa förståelsen för pappans handlande.

Nu känns det som om jag har arslet i brödrosten men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2008-10-15, 19:45
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Vad får du det ifrån?
Källa?

Multipel är väl MS iallafall. Du har nog blandat ihop det med kvinnan som bodde på campingen alldeles för länge.

MS har jag inte hört ett ljud om i denna tråden. Tror jag.

Det är nog Hamilkar som har fått en släng av något vi kan sätta bokstäver på.
Citera
2008-10-15, 20:13
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Fast det var väl Tintin

I Sydöstran har de refererat rättegången och där nämner Tuck några diagnoser. Att vissa sjukdomar är en allvarlig störning.

Jag får det inte till att det är pappan som har det, utan att han nämner det allmänt.

Men jag tycker du har rätt!
Att ge sig på "svagare" människor anses allmänt lågt.
Har varit så fram till nutid iallafall.
Citera
2008-10-15, 20:22
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Poffe är de stora feta luven som på filmen vistas på en fotbollsplan i Rödeby, antagligen så tränade han fotboll sommaren 2006, i Rödeby, men det är mycket falsarier med filmen för i verkligheten är saken något helt annat.. Rödeby vekar vara ett helt inavlat samhälle där ligistkulturen frodar sig, antagligen någon plantskola för WT-ligisterna. Att Poffe är ute och trackar handikappade visar på att skyddstillsynen inte biter på en sådan moppeterrorist, Han borde få en enkel biljett till ungdomsvårdsskola på Visingsö, eller en uppfostringsanstalt där han får lära sig att veta hut. Sedan så har våran kära Boder Tuck varit i luven på Andine om pappans psykiska tillstånd, och de har gett varandra många bud om pappans tillstånd. Andine hänvisade till att pappan inte visste om vad han gjorde medans Broder Tuck ville anse att det förelåg en stor risk för att pappan skulle återfalla i brott, och att pappan hade uppsåt att döda Simon, så det har varit en polsk riksdag i Hovrätten bland de psykiatriska experterna.

Men vår käre broder Tuck ansåg väl inte heller att det fanns något uppsåt,att pappan helt enkelt inte var medveten om vad han gjorde.
Men däremot så ansåg han att det förelåg risk för att detta skulle kunna hända igen.
Vad han då inte kan ha tänkt på är ju att pappan numer inte har några skjutvapen hemma.
Citera
2008-10-15, 20:42
Medlem
miapetters avatar
Jag blir bara ännu mer förbannad på de ansvariga, i det här fallet klart socialförvaltningen, som lät det gå så långt som det gjorde!
Det är då själva faaan...
(det här inlägget var väl konstruktivt? Fast ibland bara måste man!)
Citera
2008-10-15, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Jag kan nog för en gångs skull tala för Hamilkar också (han var först med påståendet som även jag hört från annat håll ) när jag säger att vi inte menar att Rödebypappan har MS.
Multipel personlighetsstörning kallas också dissociativ personlighetsstörning och kallades tidigare personlighetsklyvning.
Den brukar förkortas multipel.
Senast redigerad av smålandtintin 2008-10-15 kl. 22:22. Anledning: Syftningsfel pekade ut Hamilkar som psykstörd
Citera
2008-10-15, 22:59
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Begreppet "efterhandssupning" relaterar sig till rattfylleribrott, där det är alkoholhalten i sig som är brottslig. Då är det självklart att man ska låta folk blåsa två gånger. I det här fallet är det ju för det första bara du och Clevenhult i hela världen som tror att alkoholen skulle ha haft nån betydelse. Och för det andra är det ytterst trovärdigt att någon som habituellt dricker alkohol för att lugna nerverna skulle ta sig en rejäl tuting just när han hade råkat skjuta ihjäl nån med hagelbrakare på tomten. Både anledningen och möjligheterna finns självklart. Det är en helt annan trovärdighet på detta än den klassiska "Jo, jag hade alltså fyra starköl i bilen, och så fort jag hade kört av vägen hällde jag i mig alla fyra och slängde burkarna".

Det finns ingen som helst anledning för någon som inte är åklagare med ett egenpåhittat efternamn att postulera patologiskt rus när:

1) Personen som har råkat ut för psykosen har multipla personlighetsstörningar som gör honom extremt känslig för stess och ovanliga och hotfulla situationer

2) Alkoholhalten är såpass låg som den var för pappan också när den uppmättes

3) Historien om när och varför alkoholen har druckits är a priori trovärdig.

Han verkar ju iofs inte ha nåt för det nu heller. Det enda Jones kan säga är ju att det inte går att säga utifrån mätningarna när alkoholen dracks. Dvs åklagaren har ingen grund för att ifrågasätta den tilltalades beskrivning om hur det har gått till.

Isåfall är han ännu mer insnöad på spriten än vad jag trodde. Det är klart som fan att han måste överklaga också om det maximala straffet är skyddstillsyn. Åklagaren måste ju beakta målsägarnas rätt till skadestånd också. Fast det verkar han ju vara dålig på, eftersom han inte inkluderade något vållande i gärningsbeskrivningen ens i överklagandet, trots att tingsrätten i prncip sa åt honom att göra det.

Hm det tar jag inte som en diagnos. (att han har flera personligheter) utan att han har just ADHD, Touretts, Asperger, depression. Alltså 4 st.
Tja, vi tänker olika. När jag läser multipla personlighetsstörningar tänker jag på att han är Pelle och Kalle och flera andra samtidigt. Men det är ju en pappa med flera diagnoser.
Citera
2008-10-15, 22:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Han är multipel också. Det brukar väl i högsta grad räknas som sjukdom?
Eller har jag missat något?
Jag kan faktiskt inte erinra mig någon uppgift om att pappan skulle ha multipel personlighetsstörning i detta begrepps normala betydelse. Jag minns att han har sagts ha Tourettes syndrom och ADHD. Det kan naturligtvis sägas vara multipla personlighetsstörningar i betydelsen flera olika, inte självklarat kopplade, personlighetsstörningar. Men att han skulle ha multipel personlighetsstörning i betydelsen dissociativ personlighetsstörning kan jag inte erinra mig att jag har läst.
Citera
2008-10-15, 23:02
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Jag kan faktiskt inte erinra mig någon uppgift om att pappan skulle ha multipel personlighetsstörning i detta begrepps normala betydelse. Jag minns att han har sagts ha Tourettes syndrom och ADHD. Det kan naturligtvis sägas vara multipla personlighetsstörningar i betydelsen flera olika, inte självklarat kopplade, personlighetsstörningar. Men att han skulle ha multipel personlighetsstörning i betydelsen dissociativ personlighetsstörning kan jag inte erinra mig att jag har läst.

Men då tänker vi lika där. Mitt förra inlägg var riktat till Tintin. Då jag hittade ditt inlägg fattar jag att du inte menade dissociativ personlighetsstörning.
Citera
2008-10-15, 23:13
Bannlyst
Citat:
Då mindes jag fel.
Jag har hört att RPU:n visade detta och trodde du också sagt det, Hamilkar. Lovar återkomma i ärendet. MS är det dock inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in