2008-10-15, 15:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ursäkta en lekman men varför har pappan tics?
Har han en diagnos? Torrets syndrom, eller?
Ja, han har bland annat Tourettes syndrom.
Citera
2008-10-15, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jag passar på att ställa en fråga till dig Tintin
Clevenhult är väl åklagare? Tillsätts inte åklagare direkt vid ett brott? Varför tar inte utredarna dessa alkoholprov direkt?
Det är ju kritik till utredarna att inte man tagit dessa alko-tester.
Så varför tas det överhuvudtaget upp här i hovrätten?
För mig är det som att kacka i eget bo?!
I och för sig utses snabbt en åklagare som FU-ledare vid mord med misstänkt, men mitt i natten tar det mer än en timme innan åklagaren kan ta kontrollen. Detta ska dessutom ske med automatik, vilket det inte gjort i detta fall.
Han försöker rädda det så gott det går.
Citera
2008-10-15, 15:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Efterhandssupning är inte bara vid rattfylleri. Man gör det nu för tiden ofta vid alla händelser där alkoholhalten är relevant och det kan påstås att man tog några pilsner i efterhand.

I vilka fall är alkoholhalten relevant utom vid rattfylleri/sjöfylleri och om man vill försöka fastslå det ytterst sällsynta fenomenet "patologiskt rus"? Vid t ex LOB-ningar, där man skulle kunna tänka sig att det skulle ha relevans, baserat på åtgärdens benämning, vet vi ju ytterst väl att alkoholhalten är totalt irrelevant och för fan i helvete absolut inte ska mätas.
Citat:
2. Clevenhult är det överlägset snyggaste efternamnet i hela Anderslöv.
Hmmm. I akademin är det helt OK både att heta Björn Afzelius och att heta Ronny Larsson. Däremot ska man själv eller ens farsa helst inte ha hittat på efternamnet själv, hur snofsigt det än kan klinga för folk med halvkoll.

Citat:
3. Rättegångsbalkens regler om att åklagaren är skyldig att driva skadeståndsfrågan gäller bara om målsägarna begärt det. Eftersom de har målsägarbiträden har de inte rätt att kräva att åklagaren ska driva det.
Got a point.

Citat:
4. Jag har pratat ett par gånger med Clevenhult sedan förra rättegången. Han säger själv att han måste få in alkoholaspekten för att kunna få pappan fälld.
Isf ska pappan inte fällas. Tanken att en genomsnittlig akut psykosattack skulle vara att beteckna som ett patologiskt rus bara för att den har infallit under viss alkoholpåverkan är inte förenlig med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Citat:
Böter räknas inte enligt honom.
Men böter skulle det aldrig bli. Villkorlig dom och skyddstillsyn är ju båda allvarligare påföljder än böter som är förenliga med fängelseförbudet.

Citat:
Han säger, vilket jag håller med, att det är idioti att inkludera vållande till annans död.
Tja om det är det sätt man kan få skadeståndsskyldighet på, så varför inte?

Citat:
Det kan inte vara oaktsamt att skjuta, ladda, springa, skjuta, ladda.
Nejnejnej. Då är pappan ju inne i den akuta psykosen. Det handlar snarare om att kunna hitta någon oaktsamhet innan dess. Men jag håller med om att det inte är helt lätt.

Citat:
Han sa att han hellre köper resonemanget att pappan inte hade ett uppsåt än att det skulle vara oaktsamhet.
"Det" hit och "det" dit. Skulle han känna sig bättre till mods med formuleringen "det har funnits ett element av oaktsamhet i det förlopp som har lett till gärningen"?

Citat:
Jag betraktar möjligheten till en fängelsedom för pappan som ungefär 1%...
Mm. Då är nog sannolikheten för SPV faktiskt större, i och med att ett indyg (låt vara det svagare) ansåg att pappan fortfarande led av allvarlig psykisk störning.
Citera
2008-10-15, 15:35
Medlem
Tantaloras avatar
Psykläkarnas "duell"

http://www.kvp.se/nyheter/1.1334269/...m-rodebypappan

Fast man kan väl aldrig garantera att någon person inte skulle reagera som pappan gjorde?
Som Dr Tuck säger
Citat:
Även Richard Tuck, också han rättspsykiatriker, stod fast vid sitt uttalande som han gjorde i tingsrätten. Han menar att 51-åringen befann sig i ett gränsland mellan medvetenhet och omedvetenhet den aktuella kvällen. Rödebypappan var så pressad, ångestfylld och hotad att han hade svårt att samla ihop sig och tänka klart. Han står kvar vid den tidigare bedömningen att 51-åringen även i dag lider av en allvarlig psykisk störning och behöver vård. Han anser också att det finns en återfallsrisk.
– Ja, om en liknande situation skulle hända igen och det skulle komma nya trakasserier, säger Richard Tuck.
Jag kan tala om för Dr Tuck att jag hoppas jag skulle också försvara mina barn till sista andetaget! Det är ren överlevnad vid livsfara. Se på hur andra reptilhjärnor i vår natur gör. Soldater i krig och även djuren.
Vad som är sjukt är att pappan har haft vård innan denna händelse. Han låg på psykiatrisk klinik efter denna händelse. Han har nu psykiatrisk öppen vård. Fungerar inte psykvården?

Så vad säger du egentiligen Dr Tuck?
Pappan gjorde vad varje människa i en sådan pressad livsfarlig situation skulle göra?
Helt normalt med ett förskräckligt slut.

För det menas väl inte att man ska kunna trakassera människor på detta sätt, är det normalt och faller det inom lagens ramar? (Löjligt med några timmar samhällstänst)

Citat:
Peter Andiné vill inte uttala sig i uppsåtsfrågan eftersom det är ett juridiskt begrepp. I stället talar han om medvetenhet.
– Just vid själva gärningen, under de få minuterna, släcktes hjärnbalken ner på grund av skräck, ångest och den paniksituation han befann sig i.
Rödebypappan reagerade med reptilhjärnan.
– Han var trängd i sin boning och hade ingen annanstans att fly. Samtidigt kände han att han behövde skydda sin familj med all kraft, säger Peter Andiné.

Jag har ingen psykisk diagnos. Men jag har blivit så hotad en gång i livet.
Jag personligen fattar att om man inte känt skräck och ångest och "tigern i en tagit vid" så är det svårt att förstå

Han har inte haft något uppsåt. Han har inte planerat. Han har inte bjudit in någon mitt i natten. Han hade gått och lagt sig och försökt sova. Med sin ångest. Som han gör alla andra nätter.

Sen kommer någon som har tagit sig rätten att göra vad han vill med denna familj bara för att det roar honom. Samma promille som pappan. Bultar o ringer på dörren med detta vedträ 1 meter långt.
Så vill vi alla bli väckta eller hur...

Skulle man anse att pappan har uppsåt så får ni ta och döma de som inte fått med sig familjemedlemmar ur bränder. De vet ju var sovplatserna är i husen. Ska det då vara så svårt att ta ut sin familjemedlem?
Det är ju samma reptilhjärna som tar över där...
Det tar inte många sekunder men ingen skulle tänka så för där fattar alla att eld och rök är ivägen. Det finns folk som springer åt fel håll och bränner sig inne.
Poffe och Simon var rök och eld.
Citera
2008-10-15, 16:59
Bannlyst
1. Alkoholhalten tas ofta på båda parter vid vanliga krogslagsmål för att ta ett exempel. Deras vittnesmåls tillförlitlighet anses stå helt i omvänd proportion till promillehalten.
2. Har vi inte tidigare kommit fram till att det inte går att döma till villkorligt där gm varit allvarligt psykiskt störd?
Villkorlig dom innebär ju att man vid upprepad likartad brottslighet ska avtjäna ett fängelsestraff som motsvarar det straffvärde gärningen haft om det inte funnits förmildrande omständigheter.
Straffvärdet för brott som begår av allvarligt psykiskt störda är 0 dagars fängelse, så då skulle ju domen innebära att om han begår nya likartade brott tvingas sitta ytterligare noll dagar i fängelse.
Vad gäller skyddstillsyn är det tveksamt om det kan anses vara nödvändigt så här lång tid efter dådet. Jag är böjd att hålla med om att återfallsrisken är mycket låg. Om jag inte har helt fel för mig har rätten dock rätt att döma till alla straff som är icke-frihetsberövade och där bör väl dagsböter platsa.
3. Jag tycker C gör helt rätt i att bara gå på uppsåtligt brott. Det tvingar rätten att ta ställning och inte fega ut i något resonemang om att han skjutit ihjäl två personer med ett antal skott av oaktsamhet. Jag tror att det resonemanget kan vara skadligt för det allmänna rättsmedvetandet. Att konstatera att han inte hade uppsåt gjorde att man helt kom undan diskussionen om rätt att försvara sig med vapen i hand.
Det är en rätt som i Sverige med rätta är kraftigt inskränkt.
4. Det är Tommy som bytte efternamn. Det är lite kolingvarning, även om jag tycker att namnet är ok.
Citera
2008-10-15, 17:04
Bannlyst
KvP:
Citat:
Även Richard Tuck, också han rättspsykiatriker, stod fast vid sitt uttalande som han gjorde i tingsrätten. Han menar att 51-åringen befann sig i ett gränsland mellan medvetenhet och omedvetenhet den aktuella kvällen. Rödebypappan var så pressad, ångestfylld och hotad att han hade svårt att samla ihop sig och tänka klart. Han står kvar vid den tidigare bedömningen att 51-åringen även i dag lider av en allvarlig psykisk störning och behöver vård. Han anser också att det finns en återfallsrisk.
– Ja, om en liknande situation skulle hända igen och det skulle komma nya trakasserier, säger Richard Tuck.
Jag tror inte broder Tuck har så fel. Vad han säger är väl rätt okontroversiellt. Han vägrar ta ställning till uppsåtet, eftersom det är ett juridiskt och inte ett medicinskt begrepp.
Om han hade svarat nej på frågan om det finns någon risk att pappan skulle reagera likadant vid ett nytt angrepp skulle han troligtvis bryta mot den ed han svurit.
Pappan har samma sjukdomar som tidigare, förstärkt av detta trauma. Naturligtvis finns det en risk att han reagerar likadant igen. Att de som eventuellt trakasserar honom begår ett brott kan ju inte påverka Tucks medicinska bedömning.
Citera
2008-10-15, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Vilken är Poffe av dem? Är Simon Söderberg också med i den videon?
Ganska tragiskt video, kan inte vara lätt att växa upp på landsbygden. Ungdomar som sitter och häckar i en busskur och kör moped, vilken tonårstid. Jag tror att detta var grunden i vad som hände i Rödeby, det fanns ingenting att göra och det beror inte på nerlagda fritidsgårdar och all sånt shit som man brukar skylla på, utan att Rödeby helt enkelt är en håla där ingenting finns att göra.
Då var det säkert uppskattat bland ungdomarna att åka runt med sina mopeder och reta upp en psykiskt sjuk man med familj, för adrenalinkicken och för att det iaf händer något.
Den där videon, som visar hur lantlivet är, säger faktiskt ganska mycket.

Fan vad han är på handikappade? Varför? De är väl ändå ganska ovanligt att folk ger sig på just handikappade? Fegt ju. Har Poffe nazistsympatier eller åt det hållet? Han bor ju i Blekinge, nazisternas hemhåla, och dessutom har ett minst sagt skumt beteende.

Jag delar din request på bilder, måste finnas en del på nätet. Har bara sett någon enstaka och på de maskerade bilderna som dykt upp i svensk media så ser han rätt tjock ut.
Hellre handikappad än tjock
Poffe är de stora feta luven som på filmen vistas på en fotbollsplan i Rödeby, antagligen så tränade han fotboll sommaren 2006, i Rödeby, men det är mycket falsarier med filmen för i verkligheten är saken något helt annat.. Rödeby vekar vara ett helt inavlat samhälle där ligistkulturen frodar sig, antagligen någon plantskola för WT-ligisterna. Att Poffe är ute och trackar handikappade visar på att skyddstillsynen inte biter på en sådan moppeterrorist, Han borde få en enkel biljett till ungdomsvårdsskola på Visingsö, eller en uppfostringsanstalt där han får lära sig att veta hut. Sedan så har våran kära Boder Tuck varit i luven på Andine om pappans psykiska tillstånd, och de har gett varandra många bud om pappans tillstånd. Andine hänvisade till att pappan inte visste om vad han gjorde medans Broder Tuck ville anse att det förelåg en stor risk för att pappan skulle återfalla i brott, och att pappan hade uppsåt att döda Simon, så det har varit en polsk riksdag i Hovrätten bland de psykiatriska experterna.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-10-15 kl. 18:14.
Citera
2008-10-15, 18:17
Bannlyst
Citat:
KvP:

Jag tror inte broder Tuck har så fel. Vad han säger är väl rätt okontroversiellt. Han vägrar ta ställning till uppsåtet, eftersom det är ett juridiskt och inte ett medicinskt begrepp.
Om han hade svarat nej på frågan om det finns någon risk att pappan skulle reagera likadant vid ett nytt angrepp skulle han troligtvis bryta mot den ed han svurit.
Pappan har samma sjukdomar som tidigare, förstärkt av detta trauma. Naturligtvis finns det en risk att han reagerar likadant igen. Att de som eventuellt trakasserar honom begår ett brott kan ju inte påverka Tucks medicinska bedömning.

Han lämnade tydligen in sina vapen frivilligt, så skjuta någon blir ju svårt.

Sedan är ADHD och Tourettes inga sjukdomar. Det är väldigt okunnigt att kalla det för det. Man är inte sjuk, man har en annorlunda personlighet bara.
Citera
2008-10-15, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerasimus

Sedan är ADHD och Tourettes inga sjukdomar. Det är väldigt okunnigt att kalla det för det. Man är inte sjuk, man har en annorlunda personlighet bara.

Jag tror inte att det finns en risk att 51-årige Rödebypappan kommer att skjuta mot någon person mer, för han lämnade in sin hagelbrakare och ammunitionen till polisen och sitt vapenlicens beslagtog polisen direkt. ADHD, och Tourettes syndrom är psykiska funktionshinder, men inga direkta sjukdomar som kräver någon sjukhusvård.Men personer som har ADHD och Tourettes symptom har mycket lätt för att reagera på minsta sak, och trakasserierna mot Hollstorpsfamiljen har gjort att pappans psykiatriska tillstånd har satts på hårda prov och sedan så blev situationen så svår så att han ryckte tag i hagelbrakaren och öpnade eld med den så att Simon dödades och moppeligaledaren Poffe blev svårt skadad.Han tar regelbundet mediciner för att dämpa de symptomer som han har, och antagligen så drack han en whiskypinne tillsammans med medicinerna vilket det inte blev någon lyckad kombination. För det finns varningstexter på medicinförpackningar där det står att man aldrig ska blanda alkohol och mediciner ihop."Sedan så hade SMHI glömt att förvarna om att en lokal hagelstorm med åska skulle drabba Blekinge den 5 oktober förra året". Skämt åsido, men i detta drama så är alla förlorare och inga vinnare, många misstag har begåtts från alla håll.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-10-15 kl. 18:44.
Citera
2008-10-15, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
KvP:

Vad man möjligen kan kräva av Tuck är att han tar sig en funderare på är vad utfallet av detta skulle kunna tänkas bli utan vapen.
Citera
2008-10-15, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad man möjligen kan kräva av Tuck är att han tar sig en funderare på är vad utfallet av detta skulle kunna tänkas bli utan vapen.
Det får broder Tuck tänka på innan han gör såna uttalande om Pappan innan man har fått in tillräckligt med fakta som stödjer Broder Tucks teorier.
Citera
2008-10-15, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerasimus

Han är multipel också. Det brukar väl i högsta grad räknas som sjukdom?
Eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in