http://www.kvp.se/nyheter/1.1334269/...m-rodebypappan
Fast man kan väl aldrig garantera att någon person inte skulle reagera som pappan gjorde?
Som Dr Tuck säger
Citat:
Även Richard Tuck, också han rättspsykiatriker, stod fast vid sitt uttalande som han gjorde i tingsrätten. Han menar att 51-åringen befann sig i ett gränsland mellan medvetenhet och omedvetenhet den aktuella kvällen. Rödebypappan var så pressad, ångestfylld och hotad att han hade svårt att samla ihop sig och tänka klart. Han står kvar vid den tidigare bedömningen att 51-åringen även i dag lider av en allvarlig psykisk störning och behöver vård. Han anser också att det finns en återfallsrisk.
– Ja, om en liknande situation skulle hända igen och det skulle komma nya trakasserier, säger Richard Tuck.
Jag kan tala om för Dr Tuck att jag hoppas jag skulle också försvara mina barn till sista andetaget! Det är ren överlevnad vid livsfara. Se på hur andra reptilhjärnor i vår natur gör. Soldater i krig och även djuren.
Vad som är sjukt är att pappan har haft vård
innan denna händelse. Han låg på psykiatrisk klinik
efter denna händelse. Han har
nu psykiatrisk öppen vård. Fungerar inte psykvården?
Så vad säger du egentiligen Dr Tuck?
Pappan gjorde vad varje människa i en sådan pressad livsfarlig situation skulle göra?
Helt normalt med ett förskräckligt slut.
För det menas väl inte att man ska kunna trakassera människor på detta sätt, är det normalt och faller det inom lagens ramar? (Löjligt med några timmar samhällstänst)
Citat:
Peter Andiné vill inte uttala sig i uppsåtsfrågan eftersom det är ett juridiskt begrepp. I stället talar han om medvetenhet.
– Just vid själva gärningen, under de få minuterna, släcktes hjärnbalken ner på grund av skräck, ångest och den paniksituation han befann sig i.
Rödebypappan reagerade med reptilhjärnan.
– Han var trängd i sin boning och hade ingen annanstans att fly. Samtidigt kände han att han behövde skydda sin familj med all kraft, säger Peter Andiné.
Jag har ingen psykisk diagnos. Men jag har blivit så hotad en gång i livet.
Jag personligen fattar att om man inte känt skräck och ångest och "tigern i en tagit vid" så är det svårt att förstå
Han har inte haft något uppsåt. Han har inte planerat. Han har inte bjudit in någon mitt i natten. Han hade gått och lagt sig och försökt sova. Med sin ångest. Som han gör alla andra nätter.
Sen kommer någon som har tagit sig rätten att göra vad han vill med denna familj bara för att det roar honom. Samma promille som pappan. Bultar o ringer på dörren med detta vedträ 1 meter långt.
Så vill vi alla bli väckta eller hur...
Skulle man anse att pappan har uppsåt så får ni ta och döma de som inte fått med sig familjemedlemmar ur bränder. De vet ju var sovplatserna är i husen. Ska det då vara så svårt att ta ut sin familjemedlem?
Det är ju samma reptilhjärna som tar över där...
Det tar inte många sekunder men ingen skulle tänka så för där fattar alla att eld och rök är ivägen. Det finns folk som springer åt fel håll och bränner sig inne.
Poffe och Simon var rök och eld.