Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-14, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sluta snacka Clevenhultska! Det finns absolut inga hållpunkter i något av de rättspsykiatriska utlåtandena för att den temporära psykos han var inne i vid skottillfället skulle ha varit ett patologiskt rus.

Jag har nu inte på rak arm klart för mig vilka mediciner som pappan tog. Men man ska för det första ha klart för sig att för de allra flesta mediciner som inte rekommenderas tillsammans med alkohol så beror detta på att man blir dåsig av kombinationen. Och man ska för det andra ha klart för sig att pappans behandlande läkare visste om att pappan använde alkohol som ångestdämpande medel.

Och det är höggradigt oklart om en patient kan anses ha varit oaktsam om han har blandat alkohol och mediciner på ett sätt som hans behandlande läkar har varit medveten om utan att avråda honom.
Jag har varit med om att läkare inte sagt till mig att jag inte fick blanda Dexofen med alkohol när jag haft benbrott.
Hade jag gjort den blandningen hade jag dött och jag anser inte att det bara varit läkarens fel.
Naturligtvis har inte läkarna tagit ställning till om det är ett patologiskt rus, eftersom idioterna glömde ta alkoholutandningsprov på pappan. Hade det visat sig att han hade 1 promille och sjunkande en timme efter händelsen kan du ge dig katten på att det kommit upp.
Nu hade de bara pappans uppgifter om att han inte druckit som grund. Då är det svårt att hävda patologiskt rus.
Citera
2008-10-14, 15:16
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har varit med om att läkare inte sagt till mig att jag inte fick blanda Dexofen med alkohol när jag haft benbrott.
Hade jag gjort den blandningen hade jag dött och jag anser inte att det bara varit läkarens fel.
Naturligtvis har inte läkarna tagit ställning till om det är ett patologiskt rus, eftersom idioterna glömde ta alkoholutandningsprov på pappan. Hade det visat sig att han hade 1 promille och sjunkande en timme efter händelsen kan du ge dig katten på att det kommit upp.
Nu hade de bara pappans uppgifter om att han inte druckit som grund. Då är det svårt att hävda patologiskt rus.

Pappan säger själv att han tar wiskey istället för Sobril.
Det hjälper mot hans tics.
Den kvällen hade han tagit Seldox och 2 Propavan.
I FASS står inget om alkohol-Propavan
Alkohol-Seldox står det att det kan förstärka biverkningar. Jag gissar på leverskador. Han har nog tagit dessa mediciner i många år. Så viss skillnad är det väl ifall du eller jag tog dessa mediciner och wiskey.

Det blodprovet som togs 03.49 visade 1,3 promille
Urinprovet 04.07 visade 1.6 promille

Poffe hade väl också 1.3 promille

Däremot din medicin står det att det är livsfarligt då det kan innebära andningsförlamning. Tur att du inte tog sängfösare då
Citera
2008-10-14, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Alkohol-Seldox står det att det kan förstärka biverkningar. Jag gissar på leverskador. Han har nog tagit dessa mediciner i många år. Så viss skillnad är det väl ifall du eller jag tog dessa mediciner och wiskey.

Däremot din medicin står det att det är livsfarligt då det kan innebära andningsförlamning. Tur att du inte tog sängfösare då
För att motbevisa efterhandssupning ska man med en timmes mellanrum genomföra alkoholprov på identiska sätt.
Har han blåst första gången ska han blåsa andra också.
Om alkoholhalten är högre vid prov två än vid prov ett hade det varit ett bevis för att han varit i princip nykter vid gärningstillfället. Då tror jag inte Clevenhult orkat överklaga, eftersom enda möjliga domarna varit frikännande eller dagsböter.
Citera
2008-10-14, 16:13
Bannlyst
Alkoholexperten:

Från TT:
Citat:
Det går inte att avgöra om 51-åringen druckit större delen av alkoholen före eller efter skottdramat, sade professorn och alkoholexperten Wayne Jones, när han förhördes i hovrätten. Detta eftersom blod- och urinprov på mannen inte togs förrän två och en halv timme efter dådet.
Provet hade behövt tas inom en timme efter gripandet för att sådana frågor skulle kunna vara möjliga att besvara, menar han.
Citera
2008-10-14, 18:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Här handlar det om att läkaren var medveten om pappans självmedicinerande med alkohol. Det är ett väsentligt tydligare godkännande. Om jag talar om för min läkare att jag blandar medicin X och Y, eller medicin Z med alkohol, och han inte säger "Ge fan i det!" då är det hans ansvar som behandlande läkare, inte mitt som patient.

Citat:
Om du hade supit till någorlunda ordentligt, i alla fall. Det kan diskuteras hurpass benägna benbrottspatienter normalt är att göra detta. Det räcker inte direkt med att lukta på korken för att den interaktion som kan leda till fatal andningsdepression ska uppstå.

Citat:
Patologiskt rus är ett mycket ovanligt tillstånd, som man måste kunna dokumentera noga för att det ska vara vetenskapligt motiverat att överhuvudtaget väcka hypotesen. I Flinks fall hittade ju t ex Lidberg en lesion med magnetkamera. Om det verkligen är så att åklagare eller domare börjar jiddra om "patologiskt rus" så snart som någon har fått psykotiska attacker efter att ha druckit alkohol, då är det nog dags för en rejäl utbildningskampanj inom rättsväsendet, för då finns det missuppfattningar som påtagligt kan påverka rättssäkerheten.
Citera
2008-10-14, 18:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
För att motbevisa efterhandssupning ska man med en timmes mellanrum genomföra alkoholprov på identiska sätt.
Har han blåst första gången ska han blåsa andra också.
Begreppet "efterhandssupning" relaterar sig till rattfylleribrott, där det är alkoholhalten i sig som är brottslig. Då är det självklart att man ska låta folk blåsa två gånger. I det här fallet är det ju för det första bara du och Clevenhult i hela världen som tror att alkoholen skulle ha haft nån betydelse. Och för det andra är det ytterst trovärdigt att någon som habituellt dricker alkohol för att lugna nerverna skulle ta sig en rejäl tuting just när han hade råkat skjuta ihjäl nån med hagelbrakare på tomten. Både anledningen och möjligheterna finns självklart. Det är en helt annan trovärdighet på detta än den klassiska "Jo, jag hade alltså fyra starköl i bilen, och så fort jag hade kört av vägen hällde jag i mig alla fyra och slängde burkarna".

Det finns ingen som helst anledning för någon som inte är åklagare med ett egenpåhittat efternamn att postulera patologiskt rus när:

1) Personen som har råkat ut för psykosen har multipla personlighetsstörningar som gör honom extremt känslig för stess och ovanliga och hotfulla situationer

2) Alkoholhalten är såpass låg som den var för pappan också när den uppmättes

3) Historien om när och varför alkoholen har druckits är a priori trovärdig.

Han verkar ju iofs inte ha nåt för det nu heller. Det enda Jones kan säga är ju att det inte går att säga utifrån mätningarna när alkoholen dracks. Dvs åklagaren har ingen grund för att ifrågasätta den tilltalades beskrivning om hur det har gått till.

Citat:
Om alkoholhalten är högre vid prov två än vid prov ett hade det varit ett bevis för att han varit i princip nykter vid gärningstillfället. Då tror jag inte Clevenhult orkat överklaga, eftersom enda möjliga domarna varit frikännande eller dagsböter.
Isåfall är han ännu mer insnöad på spriten än vad jag trodde. Det är klart som fan att han måste överklaga också om det maximala straffet är skyddstillsyn. Åklagaren måste ju beakta målsägarnas rätt till skadestånd också. Fast det verkar han ju vara dålig på, eftersom han inte inkluderade något vållande i gärningsbeskrivningen ens i överklagandet, trots att tingsrätten i prncip sa åt honom att göra det.
Citera
2008-10-15, 01:07
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
länken till filmen som är gjord av våran riksbekante Poffe

http://www.youtube.com/watch?v=NCqJg...eature=related
Vilken är Poffe av dem? Är Simon Söderberg också med i den videon?
Ganska tragiskt video, kan inte vara lätt att växa upp på landsbygden. Ungdomar som sitter och häckar i en busskur och kör moped, vilken tonårstid. Jag tror att detta var grunden i vad som hände i Rödeby, det fanns ingenting att göra och det beror inte på nerlagda fritidsgårdar och all sånt shit som man brukar skylla på, utan att Rödeby helt enkelt är en håla där ingenting finns att göra.
Då var det säkert uppskattat bland ungdomarna att åka runt med sina mopeder och reta upp en psykiskt sjuk man med familj, för adrenalinkicken och för att det iaf händer något.
Den där videon, som visar hur lantlivet är, säger faktiskt ganska mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Jag hörde att han tydligen varit igång igen och mobbat nån handikappad unge, bara nåt glådord på stan eller nåt sånt tror jag.

Requestar bilder på denna "poffe" och övriga inblandade då jag mycket väl kan ha sett dessa nån gång.
Jag har sökt men inte funnit.
Fan vad han är på handikappade? Varför? De är väl ändå ganska ovanligt att folk ger sig på just handikappade? Fegt ju. Har Poffe nazistsympatier eller åt det hållet? Han bor ju i Blekinge, nazisternas hemhåla, och dessutom har ett minst sagt skumt beteende.

Jag delar din request på bilder, måste finnas en del på nätet. Har bara sett någon enstaka och på de maskerade bilderna som dykt upp i svensk media så ser han rätt tjock ut.
Hellre handikappad än tjock
Citera
2008-10-15, 07:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora

Ursäkta en lekman men varför har pappan tics?
Har han en diagnos? Torrets syndrom, eller?
Citera
2008-10-15, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Begreppet "efterhandssupning" relaterar sig till rattfylleribrott, där det är alkoholhalten i sig som är brottslig. Då är det självklart att man ska låta folk blåsa två gånger. I det här fallet är det ju för det första bara du och Clevenhult i hela världen som tror att alkoholen skulle ha haft nån betydelse. Och för det andra är det ytterst trovärdigt att någon som habituellt dricker alkohol för att lugna nerverna skulle ta sig en rejäl tuting just när han hade råkat skjuta ihjäl nån med hagelbrakare på tomten. Både anledningen och möjligheterna finns självklart. Det är en helt annan trovärdighet på detta än den klassiska "Jo, jag hade alltså fyra starköl i bilen, och så fort jag hade kört av vägen hällde jag i mig alla fyra och slängde burkarna".

Det finns ingen som helst anledning för någon som inte är åklagare med ett egenpåhittat efternamn att postulera patologiskt rus när:

1) Personen som har råkat ut för psykosen har multipla personlighetsstörningar som gör honom extremt känslig för stess och ovanliga och hotfulla situationer

2) Alkoholhalten är såpass låg som den var för pappan också när den uppmättes

3) Historien om när och varför alkoholen har druckits är a priori trovärdig.

Han verkar ju iofs inte ha nåt för det nu heller. Det enda Jones kan säga är ju att det inte går att säga utifrån mätningarna när alkoholen dracks. Dvs åklagaren har ingen grund för att ifrågasätta den tilltalades beskrivning om hur det har gått till.

Isåfall är han ännu mer insnöad på spriten än vad jag trodde. Det är klart som fan att han måste överklaga också om det maximala straffet är skyddstillsyn. Åklagaren måste ju beakta målsägarnas rätt till skadestånd också. Fast det verkar han ju vara dålig på, eftersom han inte inkluderade något vållande i gärningsbeskrivningen ens i överklagandet, trots att tingsrätten i princip sa åt honom att göra det.

1. Efterhandssupning är inte bara vid rattfylleri. Man gör det nu för tiden ofta vid alla händelser där alkoholhalten är relevant och det kan påstås att man tog några pilsner i efterhand. Som du skriver är pappans uppgifter ostridiga, eftersom man inte gjorde detta.
2. Clevenhult är det överlägset snyggaste efternamnet i hela Anderslöv.
3. Rättegångsbalkens regler om att åklagaren är skyldig att driva skadeståndsfrågan gäller bara om målsägarna begärt det. Eftersom de har målsägarbiträden har de inte rätt att kräva att åklagaren ska driva det.
4. Jag har pratat ett par gånger med Clevenhult sedan förra rättegången. Han säger själv att han måste få in alkoholaspekten för att kunna få pappan fälld. Böter räknas inte enligt honom.
Han säger, vilket jag håller med, att det är idioti att inkludera vållande till annans död.
Det kan inte vara oaktsamt att skjuta, ladda, springa, skjuta, ladda.
Han sa att han hellre köper resonemanget att pappan inte hade ett uppsåt än att det skulle vara oaktsamhet.

Jag betraktar möjligheten till en fängelsedom för pappan som ungefär 1%...
Citera
2008-10-15, 11:56
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Ja,han har både Tourettes och ADHD,vad jag vet.
Och ticsen kommer sannolikt från tourettes.
Citera
2008-10-15, 14:56
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Ja, det har han. Tourrets ADHD Ångestfylld.
Noga med tider röker bl.a varannan timme. Varken mer eller mindre. Tar sin medicin på klockslaget.
Kontrollerar hela tiden. Har för mig att det var det som fick honom att sluta jobba. Kollade hela tiden att det han gjort var korrekt. Alkohol gör ju att man slappnar av lite. Det var därför han tog sig sängfösare.
En man som ville vara ifred med sin familj på sin mark.
Sonen gick på särskola så Poffe ansåg sig ha rätten att göra sig rolig över sonen. Hade visst svårt med finmotoriken och hade hellre overall o stövlar.

Klart det är kul att reta folk som inte ger tillbaka...

Poffe och blandade muppedister använde hans mark att köra moppe på. Fast det var enskild mark.
Citera
2008-10-15, 15:00
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
1. Efterhandssupning är inte bara vid rattfylleri. Man gör det nu för tiden ofta vid alla händelser där alkoholhalten är relevant och det kan påstås att man tog några pilsner i efterhand. Som du skriver är pappans uppgifter ostridiga, eftersom man inte gjorde detta.
2. Clevenhult är det överlägset snyggaste efternamnet i hela Anderslöv.
3. Rättegångsbalkens regler om att åklagaren är skyldig att driva skadeståndsfrågan gäller bara om målsägarna begärt det. Eftersom de har målsägarbiträden har de inte rätt att kräva att åklagaren ska driva det.
4. Jag har pratat ett par gånger med Clevenhult sedan förra rättegången. Han säger själv att han måste få in alkoholaspekten för att kunna få pappan fälld. Böter räknas inte enligt honom.
Han säger, vilket jag håller med, att det är idioti att inkludera vållande till annans död.
Det kan inte vara oaktsamt att skjuta, ladda, springa, skjuta, ladda.
Han sa att han hellre köper resonemanget att pappan inte hade ett uppsåt än att det skulle vara oaktsamhet.

Jag betraktar möjligheten till en fängelsedom för pappan som ungefär 1%...
Jag passar på att ställa en fråga till dig Tintin
Clevenhult är väl åklagare? Tillsätts inte åklagare direkt vid ett brott? Varför tar inte utredarna dessa alkoholprov direkt?
Det är ju kritik till utredarana att inte man tagit dessa alko-tester.
Så varför tas det överhuvudtaget upp här i hovrätten?
För mig är det som att kacka i eget bo?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in