2008-10-14, 14:31
Citat:
Jag har varit med om att läkare inte sagt till mig att jag inte fick blanda Dexofen med alkohol när jag haft benbrott.
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sluta snacka Clevenhultska! Det finns absolut inga hållpunkter i något av de rättspsykiatriska utlåtandena för att den temporära psykos han var inne i vid skottillfället skulle ha varit ett patologiskt rus.
Jag har nu inte på rak arm klart för mig vilka mediciner som pappan tog. Men man ska för det första ha klart för sig att för de allra flesta mediciner som inte rekommenderas tillsammans med alkohol så beror detta på att man blir dåsig av kombinationen. Och man ska för det andra ha klart för sig att pappans behandlande läkare visste om att pappan använde alkohol som ångestdämpande medel.
Och det är höggradigt oklart om en patient kan anses ha varit oaktsam om han har blandat alkohol och mediciner på ett sätt som hans behandlande läkar har varit medveten om utan att avråda honom.
Jag har nu inte på rak arm klart för mig vilka mediciner som pappan tog. Men man ska för det första ha klart för sig att för de allra flesta mediciner som inte rekommenderas tillsammans med alkohol så beror detta på att man blir dåsig av kombinationen. Och man ska för det andra ha klart för sig att pappans behandlande läkare visste om att pappan använde alkohol som ångestdämpande medel.
Och det är höggradigt oklart om en patient kan anses ha varit oaktsam om han har blandat alkohol och mediciner på ett sätt som hans behandlande läkar har varit medveten om utan att avråda honom.
Hade jag gjort den blandningen hade jag dött och jag anser inte att det bara varit läkarens fel.
Naturligtvis har inte läkarna tagit ställning till om det är ett patologiskt rus, eftersom idioterna glömde ta alkoholutandningsprov på pappan. Hade det visat sig att han hade 1 promille och sjunkande en timme efter händelsen kan du ge dig katten på att det kommit upp.
Nu hade de bara pappans uppgifter om att han inte druckit som grund. Då är det svårt att hävda patologiskt rus.