Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-13, 08:44
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det håller jag med om. Med det kan vara bra att hålla skillnad på postare och postare. Molly50 förfäktade inga sådana idéer i det inlägg du svarade på, och hon har aldrig gjort det annars heller.

Det som ju fullkomligt självklart gör att det under inga som helst omständigheter kan vara nödvärn är ju det dödande skottet mot SS på gården. Hur långt man kan gå med ett vapen utan att våldet är uppenbart oförsvarligt i en sån situation som familjen R var i är fortfarande oklart. För mig är det självklart att det hade varit nödvärn att gå ut på verandan och skjuta ett skott i luften. Sedan har vi den där gränszonen mellan vad som är oförsvarligt (vilket inte räcker för att upphäva nödvärn) och vad som är uppenbart oförsvarligt. Jag är böjd att tycka att man hade fått pröva noga huruvida ett ivägflängt skott som råkade träffa någon av killarna hade kunnat rymmas inom gränsen för det icke uppenbart oförsvarliga i den situation som rådde, givet vad familjen hade blivit utsatt för, och hur pass belastande dettavar för just någon med pappans psykiska konstitution. Men det är naturligtvis uppenbart oförsvarligt att ge sig ut på gården med bössan och skjuta ihjäl en av killarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Och är man en vän och försvarare av ett stringent språkbruk vill man hålla betydelsen av ordet "nödvärn" begränsad. Jag tycker att lagtexten i nuvarande form lyckas fylla ordets omfång mycket väl.

Även om man tycker man pappans handlingar var berättigade behöver man för den sakens skull försöka tänja begreppet in absurdum. Då är det bättre att säga att man anser att det skall stiftas en "mitt hem är min borg"-lag. En paragraf som ger straffrihet för att nacka tonårsslynglar på sin egen gräsmatta hade språkligt sett rymts mycket väl under den rubriken.

Mopedligisterna har trakasserat familjen så mycket att fadern drivits över gränsen - det har brustit! I tillfällig psykisk obalans orsakad av stress, rädsla, frustration och ilska kan man handla utan hämningar - det är ett vanligt väl fungerande försvar bland kriminella så varför skulle det inte vara giltigt för vanliga människor?

Alla mopedligister som var på gården den natten förtjänade att bli skjutna, ingen tvekan om det. Kanske hade det hjälpt och ändrat någons beteende även om den där poffe tydligen inte blivit ett dugg bättre och faktiskt förtjänar att dö. I det fallet är jag dock inte så orolig då sådana brukar saneras ut ganska tidigt, får bara hoppas han inte hinner yngla av sig innan bara.

Jag är normalt så långt från våld som det bara går men om det ska samlas ihop en liten grupp för att 'tala allvar' med poffe skulle jag kunna tänka mig att offra en semesterdag på detta. Har tillgång till basebollträ...
Citera
2009-07-13, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Mopedligisterna har trakasserat familjen så mycket att fadern drivits över gränsen - det har brustit! I tillfällig psykisk obalans orsakad av stress, rädsla, frustration och ilska kan man handla utan hämningar - det är ett vanligt väl fungerande försvar bland kriminella så varför skulle det inte vara giltigt för vanliga människor?

Alla mopedligister som var på gården den natten förtjänade att bli skjutna, ingen tvekan om det. Kanske hade det hjälpt och ändrat någons beteende även om den där poffe tydligen inte blivit ett dugg bättre och faktiskt förtjänar att dö. I det fallet är jag dock inte så orolig då sådana brukar saneras ut ganska tidigt, får bara hoppas han inte hinner yngla av sig innan bara.

Jag är normalt så långt från våld som det bara går men om det ska samlas ihop en liten grupp för att 'tala allvar' med poffe skulle jag kunna tänka mig att offra en semesterdag på detta. Har tillgång till basebollträ...

Basebollträ.... Ja jag tackar jag. Förtjänar att dö. Har du precis slutat med blöjor eller läcker du fortfarande.
Det finns endast en sorts personer som förtjänar att dö. Och det är dom som
MÖRDAT och DÖDAT.
Tittade just på lax och fågelskjutning och det är väl OK till en viss grad. Men samtidigtr såg jag framför mej när RÖDEBYavrättaren använde samma vapen och samma metod för att DÖDA Simon och Poffe.
Hanpå TV misslyckades också på första SKOTTET och som man gör när man skadeskjutit ett djur så går han fram och SKUTER DET FÖRLÖSANDE SKOTTET
det jävla äcklet.
Sen får ni tycka var ni vill. ÄCKEL och Mördare inget annat ord finns för den sortens DJUR.
Ps Tack för korten nu förstår jag.
Citera
2009-07-13, 23:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-kassan
Sen får ni tycka var ni vill. ÄCKEL och Mördare inget annat ord finns för den sortens DJUR.

Säg mig, vad tycker du om Poffe? Jag får liksom för mig att du gillar honom...
Citera
2009-07-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Säg mig, vad tycker du om Poffe? Jag får liksom för mig att du gillar honom...

Har inga som helst problem med honom eftersom jag inte känner honom. Känner däremot andra mobbaare som har gjort tusen gånger värre saker än honom.
Men önskar verkligen inte en ung människas död pga det. Märk väl att det mobbas hej vilt runt omkring i världen på ett mycke mer grövre sätt än detta skeendet.
Bara för att denna grabb råkade vara HP har ni gaddat ihop er för att ni kanske alla bär på ett hp och det är väl förståligt men ni borde ha bättre förstånd och förståelse att många unga inte har kunskaper och ofta gör det för att det är en kul grej och inte förstår att det sårar den drabbade.
Men som sagt har själv varit mobbad och sårad men lärt mej bita ihop och lyckats bättre än många av mobbarna som idag är mina vänner.

Sen läste jag och det värsta är att Mattis kusin Emil var den som mobbat sin kusin sen barnsben av någon anlednin och fått sin kompis poffe attt tycka ja då är det väl naturligt. DET LIGGER MYCKET JÄVLA SKIT i den RÖDEBYLÖGNEN.
Och där finns också ettt helt jävla samhälle som kände till den psyksjuka familjen och även skolan eftersom mobbningen hade gått i arv och alla kände den udda konstiga familjen som det heter i små inavelsamhälle.
Men det är jävligt svårt för vissa att se sanningen.
Citera
2009-07-14, 01:00
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Har inga som helst problem med honom eftersom jag inte känner honom. Känner däremot andra mobbaare som har gjort tusen gånger värre saker än honom.
Men önskar verkligen inte en ung människas död pga det. Märk väl att det mobbas hej vilt runt omkring i världen på ett mycke mer grövre sätt än detta skeendet.
Bara för att denna grabb råkade vara HP har ni gaddat ihop er för att ni kanske alla bär på ett hp och det är väl förståligt men ni borde ha bättre förstånd och förståelse att många unga inte har kunskaper och ofta gör det för att det är en kul grej och inte förstår att det sårar den drabbade.
Men som sagt har själv varit mobbad och sårad men lärt mej bita ihop och lyckats bättre än många av mobbarna som idag är mina vänner.

Sen läste jag och det värsta är att Mattis kusin Emil var den som mobbat sin kusin sen barnsben av någon anlednin och fått sin kompis poffe attt tycka ja då är det väl naturligt. DET LIGGER MYCKET JÄVLA SKIT i den RÖDEBYLÖGNEN.
Och där finns också ettt helt jävla samhälle som kände till den psyksjuka familjen och även skolan eftersom mobbningen hade gått i arv och alla kände den udda konstiga familjen som det heter i små inavelsamhälle.

Nu får du sluta prata i skägget, Ena stunden så är du väldigt insatt i saken nästa inte, Svälj känslorna och spott ut på ren svenska vad du vill sagt. Mobbningen gått i arv skriver du, utveckla gärna det och mera.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-07-14, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
[/b]

Nu får du sluta prata i skägget, Ena stunden så är du väldigt insatt i saken nästa inte, Svälj känslorna och spott ut på ren svenska vad du vill sagt. Mobbningen gått i arv skriver du, utveckla gärna det och mera.

M.V.H.
jamsson.

Svårt att förstå!
Killen har varit mobbad i 10-15 år påståss det. Alltså har det gått i arv bland
byborna.Presic som alla känner byfånen inget okänt begrepp men brukar vara
mobbad bland äldre. Inte sant.

Läste även i blt att 550 ungar har fått uppsöka det sociala o psykvård efter mördaskotten. Dom mår säkert jäkligt bra därnere. Jag hade då aldrig vågat gå ut där. Mobb är inte bra men skott är värre.
Citera
2009-07-14, 02:07
Bannlyst
Citat:
Svårt att förstå!

Läste även i blt att 550 ungar har fått uppsöka det sociala o psykvård efter mördaskotten. Dom mår säkert jäkligt bra därnere. Jag hade då aldrig vågat gå ut där. Mobb är inte bra men skott är värre.

Hahaha fan det bästa jag läst ikväll, ungjävlar ska veta sin plats
och om det behövs ett nackskott för att de ska fatta,
så är det verkligen inte nån förlust för mänskligheten.
Citera
2009-07-14, 02:11
Bannlyst
Citat:
Basebollträ.... Ja jag tackar jag. Förtjänar att dö. Har du precis slutat med blöjor eller läcker du fortfarande.
Det finns endast en sorts personer som förtjänar att dö. Och det är dom som
MÖRDAT och DÖDAT.
Tittade just på lax och fågelskjutning och det är väl OK till en viss grad. Men samtidigtr såg jag framför mej när RÖDEBYavrättaren använde samma vapen och samma metod för att DÖDA Simon och Poffe.
Hanpå TV misslyckades också på första SKOTTET och som man gör när man skadeskjutit ett djur så går han fram och SKUTER DET FÖRLÖSANDE SKOTTET
det jävla äcklet.
Ps Tack för korten nu förstår jag.

Ja du är ju inte Simon men nog är du skoj ändå,
skit samma om han är mördare, han gjorde samhället en tjänst som likviderade en parasit och synd att han inte fixade några till när han ändå höll på..

Men han har ju chansen fortfarande eftersom ni kids inte lärt er nåt
Citera
2009-07-14, 02:47
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Svårt att förstå!

Va fan säger du, det här låter inte alls bra. Trodde sånt här var utdött för länge sen.
Och att 550 kids fått söka psykvård och socialvård? vad fan pågår där? egentligen? Hur pass mycket känner du samhället där? du verkar insatt. Försöker att läsa mellan raderna du skriver för det är inte alltid lätt att förstå dig.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-07-14, 08:29
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Bara för att denna grabb råkade vara HP har ni gaddat ihop er för att ni kanske alla bär på ett hp och det är väl förståligt men ni borde ha bättre förstånd och förståelse att många unga inte har kunskaper och ofta gör det för att det är en kul grej och inte förstår att det sårar den drabbade.Men som sagt har själv varit mobbad och sårad men lärt mej bita ihop och lyckats bättre än många av mobbarna som idag är mina vänner.

Sannerligen ett skrämmande perspektiv att "många unga" inte vet skillnaden på rätt eller fel och att dessa snart ska vara fungerande individer i vårt samhälle!

Du kan inte jämföra detta fallet med gamla tiders byfånefall då dessa inte drevs av hat...

Din och samhällets 'mjuka linje' har uppenbart inte fungerat vilket resulterat i bruk av våld. Ibland är det bäst för populationens bästa att man tar bort defekta individer (läs poffe) och då framstår faktiskt mitt 'samtal' med tolken (läs basebollträ) som humant.

EDIT: Ibland måste man faktiskt ta i för att få vissa att förstå. Säger man inte ifrån fortsätter och eskalerar dumheterna...
Senast redigerad av genserik 2009-07-14 kl. 08:35.
Citera
2009-07-14, 09:46
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Sannerligen ett skrämmande perspektiv att "många unga" inte vet skillnaden på rätt eller fel och att dessa snart ska vara fungerande individer i vårt samhälle!

Du kan inte jämföra detta fallet med gamla tiders byfånefall då dessa inte drevs av hat...

Din och samhällets 'mjuka linje' har uppenbart inte fungerat vilket resulterat i bruk av våld. Ibland är det bäst för populationens bästa att man tar bort defekta individer (läs poffe) och då framstår faktiskt mitt 'samtal' med tolken (läs basebollträ) som humant.

EDIT: Ibland måste man faktiskt ta i för att få vissa att förstå. Säger man inte ifrån fortsätter och eskalerar dumheterna...
Instämmer!
Har de inte lärt sig rätt och fel vid 15-18 års ålder, hur fan ska de lära det då?
Citera
2009-07-14, 13:06
Medlem
molly50s avatar
Citat:

Vad kan vara mycket värre mobbning än att förfölja och trakassera en förståndshandikappad pojke så till den milda grad att det får ett så tragiskt slut? Förstår du inte,eller vill du inte förstå att grabbarna faktiskt bär en del av skulden själva eftersom de har trakasserat familjen i så många år och desutom åkte upp till gården självmant och mordhotade hela familjen,beväpnade med knölpåkar och ett som annat,och som dessutom har mage att fortsätta med sina trakasserier trots det som hände.
Att kusinen började med mobbningen (om det nu är sant) är ingen som helst ursäkt för att fortsätta med det han påbörjat.
I så fall kan man ju t ex börja med att väskrycka gamla tanter med ursäkten att det var någon annan som började.
Ser du inte hur dumt det du skriver är?

"Men det är jävligt svårt för vissa att se sanningen." skriver du. Ja,det stämmer väldigt bra in på dig själv om inte annat.
Senast redigerad av molly50 2009-07-14 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in