2007-10-08, 01:33
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Rättvisa skall skipas i domstol och inte på en bondgård mitt i natten.
Det var just detta familjen försökte uppnå med sina polisanmälningar?
Vad tycker du de skulle ha gjort när staten vägrade sköta sina åtaganden?
Citera
2007-10-08, 01:36
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det var just detta familjen försökte uppnå med sina polisanmälningar?
Vad tycker du de skulle ha gjort när staten vägrade sköta sina åtaganden?
Då tycker jag att vi går ut och skjuter av alla som snor cyklar och mobiltelefoner också.
Det låter ju som ett rättvist straff till brottets natur.

Citera
2007-10-08, 01:37
Moderator
Strix m/94s avatar
När...

Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Eh säger inte lagen att man ska bemöta det våld med likvärdigt och inte mera våld än nöden kräver.

Vad jag kan se har "fadern" varken fått ett slag eller spark eller något emot sig.
Att likt Rambo gå ut med hagelbössan för att man som 50 åring är rädd för några snorvalpar är ju helt sjukt.
Hoppas han får ruttna en lång stund bakom lås och bom.

Ifall han blir friad på grund av nödvärn skulle jag bli väldigt förvånad.

Om pappan inte hade tagit med sig hagelbössan hade det aldrig hänt heller, är det så vi ska resonera kring det här?

...staten inte förmår upprätthålla lagen, dvs polisen ingriper inte trots uppmaning, upphördå inte lagarna att gälla? Lagar och rättsväsende har ju i Sverige en tendens att vara till för brottslingarsskydd och då borde man skyddat ligisterna från medborgarens moraliska hämnd, eller?
Nå, vi kan inte ha människor som skjuter andra med hagelgevär, men det finns kraftigt förmildrande omständigheter så låt oss resonera som det brukas med riktiga kriminella. Sex månader för grovt vållande, villkorligt om han var förstagångsförbrytare, 50 000 i skadestånd?
Citera
2007-10-08, 01:39
Medlem
PreDampors avatar
Förundersökning frågas kom?

Skottet tog var? Huvud, bål? Sprang offret? Nej, jag har inte läst i "media".

Ngt grovt med hagel(?)vapen...tror gärningsman kommer få..livstid? Vad spekuleras det i för straffsatser?
Citera
2007-10-08, 01:39
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nå, vi kan inte ha människor som skjuter andra med hagelgevär, men det finns kraftigt förmildrande omständigheter så låt oss resonera som det brukas med riktiga kriminella. Sex månader för grovt vållande, villkorligt om han var förstagångsförbrytare, 50 000 i skadestånd?
Absolut, men att sitta och skrika på nödvärn utan att det förlåg någon nöd som många gör i den här tråden är ju faktiskt ganska absurt.
Ifall man inte först gjort allt man kan för att ta sig ur "harms way" så att säga kan man ju inte heller hävda nödvärn.

Att pappan kommer bli dömd för vållande och ett kraftigt skadestånd tror jag också på.
Allternativt dråp och en lite längre vistelse bakom lås och bom.
Citera
2007-10-08, 01:40
Medlem
Pitbull bitchs avatar
[quote=Ladida]
Citat:
Nej men man kan känna sig hotad, trängd, förföljd. Det gör det inte lagligt att ha ihjäl någon.

Det borde det kanske vara. Tänk så många misshandlade kvinnor som lever i skräck för mannen. Om de haft rätt att skjuta honom om han trängde in i hennes hem trots besöksförbud, så hade hon kunnat vara tryggare.

Citat:
I usa är det inte heller lagligt att skjuta folk hur som helst, kanske på film men inte i verkliga livet.
Sedan får ju inte vem som helst skaffa sig ett vapen där heller.

Jägare får, precis som i Sverige. Och på de flesta ställen räcker det med att man inte har nåt kriminellt förflutet för att få skaffa vapen. Och tränger sej nån in i hemmet har man rätt att försvara sej med vapen. Knappast att man skulle bli fälld heller, eftersom juryn givetvis föredrar den laglydige familjefadern framför tonårsligister.
Däremot är det ofta förbjudet att ha med sej ett vapen på stan men det är det ju inte fråga om här.

Citat:
Varför inte bara låsa dörren? Han hade ju knappast problem att svårligen besinna sig tidigare.

Han hade blivit driven över gränsen och orkade inte mer.

Citat:
Mord betyder att man har motiv lilla vän, ifall han nu såg dessa pojkar som något besvärligt och ville få slut på tjaffset så har man motiv. Därimot tror jag inte heller att pappan kommer bli dömd för mord.
Antingen dråp eller vållande till annans död, frikänd kommer han aldrig bli.

Mord betyder att det är planerat i förväg, inte gjort i hastigt mod. Vad han ev tänkt kan ju ingen bevisa. Hade gänget inte kommit dit, så hade ingen blivit skjuten. Vill man däremot mörda, skapar sina egna tillfällen.

Jag är inte din "lilla vän", var lagom nedlåtande.

Antar att du tycker det vore bättre om gänget slagit ihjäl pappan el sonen i stället. Eller om sonen begått självmord. Eller om pappan begått "utvidgat självmord" och tagit hela familjen med sej i döden.

Och vilken vanlig 50-åring är starkare än 6 tonårskillar? Enda chansen när man är en mot många är att vara beväpnad. Om man inte tror på filmerna där hjälten klår upp tiotals fiender utan att själv få en skråma.
Citera
2007-10-08, 01:46
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Med den rättoriken kan vi ju rättfärdiga de flesta mord.

För det första måste man ju se till att man har gjort allt man kan för att avvärja hotet.
  • Har man ringt polisen.
  • Låst dörren.
  • Inte öppnat dörren.
  • Är gärningsmannen/gärningsmännen inuti huset?
Eftersom han inte gjorde någondera av dessa punkter så är det svårt att rättfärdiga nödvärnsrätten.
Först sätter man sig i säkerhet och som nummer två tar man fram hagelbrakaren och skjuter på barn.

Han var inne i huset och hade låst dörren. När de bollträbeväpnade huliganerna insåg att han inte skulle komma ut så gick dom tydligen lös på hans bil för 3:e(?) gången. Det skriver iallafall en på lunarstorm som själv var på plats när det inträffade. Tycker du att han bara ska titta på medan dom slår sönder hans egendomar? Eller som du tidigare nämnde om att ta dem i örat... Jo det skulle ju vara ett snyggt motvapen! Får man inte hjälp av polisen så måste man ju ta lagen i egna händer.
Citera
2007-10-08, 01:48
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Det borde det kanske vara. Tänk så många misshandlade kvinnor som lever i skräck för mannen. Om de haft rätt att skjuta honom om han trängde in i hennes hem trots besöksförbud, så hade hon kunnat vara tryggare.
Nu talar vi om två fjuniga snorungar och inte en kvinna som lever i skräck. För övrigt finns det gott om kvinnojourer och dylikt i sverige.
Det var ingen ensam kvinna med besöksförbud det här, så vad det har med diskussionen att göra förstår jag inte.

Citat:
Mord betyder att det är planerat i förväg, inte gjort i hastigt mod. Vad han ev tänkt kan ju ingen bevisa. Hade gänget inte kommit dit, så hade ingen blivit skjuten. Vill man däremot mörda, skapar sina egna tillfällen.
Jag är inte din "lilla vän", var lagom nedlåtande.
Men lilla vän, mord betyder att man har ett motiv. Ifall man går iväg, hämtar en bössa, laddar bössan, osäkrar bössan och seda skjuter så är det ju inte i hastigt mod direkt.
Ifall han inte hade hämtat bössan hade ju inte heller pojken varit död, så går det ju lika bra att resonera.

Citat:
Antar att du tycker det vore bättre om gänget slagit ihjäl pappan el sonen i stället. Eller om sonen begått självmord. Eller om pappan begått "utvidgat självmord" och tagit hela familjen med sej i döden.
Lås och stäng dörren istället för att öppna den och ta konflikten. Hur svårt kan det vara?
Ring polis.
Uppenbarligen kom det ju 5 st bilar till platsen, att de ringt polis förut betyder ju inte att ingen polis kom utan att man inte kunde bevisa vem som gjort vad. Eller ska vi börja kasta oskyldiga i fängelse nu också?
Sedan sitter du ju och hittar på saker här nu "om sonen tagit livet av sig", ja tänkt om Jultomten kom med sina renar och Jungfru Maria svävande ned från himlen.
Mycket "tänk om" i ditt resonemang just nu.

Citat:
Och vilken vanlig 50-åring är starkare än 6 tonårskillar? Enda chansen när man är en mot många är att vara beväpnad. Om man inte tror på filmerna där hjälten klår upp tiotals fiender utan att själv få en skråma.
Som sagt, låt bli att öppna dörren.
En pojke säger ju själv att det var de två som gått fram till dörren som blev skjutna.
Resten stod 30m därifrån, vilket också är mycket möjligt eftersom det bara är de två som blivit träffade också.
Hagel sprider sig ju som bekant, även om det var ett närskott.
Citera
2007-10-08, 01:48
Bannlyst
Det svinet förtjänade att dö. Jag känner ingen som helst sympati för någon av de stackars "ungdomarna". Fan , det här var djupt störda ungdomar, unga män som hotae en familj till livet, förstörde deras bilar, helt fräckt dyker upp på nätterna med påkar och tränger sig in på deras tomt.. onda djur, råttor. Vad för helvete är det för fel på dom? Måste varit störda? Hursomhelst faller ingen skugga över fadern som sköt. Däremot borde de små äcklens föräldrar skämmas
Citera
2007-10-08, 01:49
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displeased
Han var inne i huset och hade låst dörren. När de bollträbeväpnade huliganerna insåg att han inte skulle komma ut så gick dom tydligen lös på hans bil för 3:e(?) gången. Det skriver iallafall en på lunarstorm som själv var på plats när det inträffade. Tycker du att han bara ska titta på medan dom slår sönder hans egendomar? Eller som du tidigare nämnde om att ta dem i örat... Jo det skulle ju vara ett snyggt motvapen! Får man inte hjälp av polisen så måste man ju ta lagen i egna händer.
Nej skjut dem, ett liv för en bil..jag menar...så tycker jag vi ska lösa alla våra konflikter i fortsättningen.

Ring polisen för gudsskull...gå inte ut med hagelbössan och hetsa på konflikten ännu mera.
Citera
2007-10-08, 01:53
Medlem
PreDampors avatar
Mindre intelligent attackera farbröder som har hagelgevär hemma. Det lär inte den som överlevde göra om Dyrköpt läxa men men.
Citera
2007-10-08, 01:53
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
Mindre intelligent attackera farbröder som har hagelgevär hemma. Det lär inte den som överlevde göra om Dyrköpt läxa men men.
Farbror vid 50? Ja ok då, undra hur dyrköpt läxan blev att inte skjuta snorungar som går in på gården?
Kanske blev den ännu mera dyrköpt, vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in