Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-08, 10:50
Medlem
Laktostolerants avatar
Vem hade hyrt lokalen och hur kan 15-16-åringar få ha fest utan föräldrar/vakter? Vem bär ansvaret för att det inte fanns några vuxna i lokalen? Vilket straff är att vänta för förövarna? Det finns säkert fler frågor som kan tas upp i denna tråd...

P.S Varför stängs alla trådar om det här brottet?? Obegripligt!
Citera
2007-10-08, 11:00
Medlem
Psycheks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Vilket straff är att vänta för förövarna?

Sluten ungdomsvård i ett par månader, sen är det bara för killarna att springa ut och härja igen.
Citera
2007-10-08, 11:00
Medlem
iseereds avatar
Citat:
Vem hade hyrt lokalen och hur kan 15-16-åringar få ha fest utan föräldrar/vakter? Vem bär ansvaret för att det inte fanns några vuxna i lokalen? Vilket straff är att vänta för förövarna? Det finns säkert fler frågor som kan tas upp i denna tråd...

Speciellt löjligt nu när media gått ut med namn och bild på den mördade och hans bratspolare:

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article955060.ab
Citera
2007-10-08, 11:03
Medlem
MSDVs avatar
Jag håller med, hoppas mod inte stänger denna också. Är det någen som vet det bakomliggande skälet till att detta hände. Kanske nån som har lite insyn i det hela. Eller rent utav känner någon av de inblandade parter?
Citera
2007-10-08, 11:35
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:

Det man kan läsa sig till är att misshandeln ägde rum utanför festlokalen. Även om det nu fanns någon vuxen ansvarig inne i lokalen så kan man sannolikt inte klandra honom eller henne för vad som har hänt. Som jag har förstått så har misshandeln egentligen inget med själva festen att göra. Om festen var så pass organiserad att det till och med skulle ha funnits en ordningsvakt så stod förmodligen vakten vid dörren eller "patrullerade" inne i lokalen. Även om tidningarna skriver att misshandeln inträffade utanför festlokalen innebär inte det att det hände precis utanför porten på trottoaren. Ofta tycker man ju att folks uppgivenhet och slarv ska straffa sig men jag tycker det verkar lite förhastat att automatiskt tro att festarrangören har något ansvar i misshandeln.

Sen kanske det är så illa som du skriver, att det faktiskt inte fanns någon vuxen i lokalen. Å andra sidan har ju konstigare saker hänt. Hur många katastrofer har inte hänt när någon finnig tonåring har fylleslag när föräldrarna är bortresta i tron om att lillen sitter hemma, äter korv och spelar tevespel. Det här var ju tydligen en skollokal. De som hyrde lokalen kanske var elever på skolan som påstod att de skulle ha frimärksbytarkväll. Tonåringar kan vara väldigt kreativa om det står en vuxenfri fyllesfest på spel. Jag lyckades lura i mina föräldrar ett flertal gånger att jag skulle sova över hos någon kompis och kolla på James Bond eller något annat oskyldigt.
Så vem bär ansvaret? Antagligen den myndige person som hyrde lokalen eller så är det någon av tonåringarna som inte riktigt berättade hela sanningen om vad de tänkte ha lokalen till.

Men som sagt, hur själva festarrangemanget har gått till är inte nödvändigtvis orsaken till misshandlen.

Gärningsmännen är straffmyndiga men väldigt unga. De är nu misstänkta för mord. En fällande dom för mord innebär per automatik livstid eller fängelse i tio år beroende på hur grovt brottet anses vara. De kommer dock aldrig dömas till något av de alternativen. Eftersom de är så pass unga kommer de sannolikt bli frihetsberövade vid någon ungdomsanstalt. Gissningsvis blir det runt tre, fyra år. Alternativ kommer de fällas för dråp och avtjäna straff på vuxenfängelse. Några tio år eller livstid på Kumla lär vi inte se i alla fall.

Det finns också ett scenario där alla misstänka skyller på varandra och det inte går att bevisa vem som gjort vad utan att få ett direkt erkännande. Som i tidigare liknande fall kan det innebära att samtliga gärningsmän går fria.
Citera
2007-10-08, 11:36
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Det finns också ett scenario där alla misstänka skyller på varandra och det inte går att bevisa vem som gjort vad utan att få ett direkt erkännande. Som i tidigare liknande fall kan det innebära att samtliga gärningsmän går fria.

Detta är väl det mest troliga.
Citera
2007-10-08, 11:46
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Detta är väl det mest troliga.

Det mest Otroliga skulle jag vilja påstå. Enl. pressen har en del av de häktade redan pekat ut en i gänget som mest aktiv. Boende i närheten ringde 112, de borde alltså finnas nyktra personer som tittat ut genom fönstren och sett vad som hände. Sedan rör det sig om snorvalpar som knappast klarar av att ljuga för polisen efter att ha suttit inlåsta några dagar.
Citera
2007-10-08, 11:51
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Det känns som jag hellre hade fått reda på mördarnas namn och adresser än vad offret hette.

Men det vågar ingen tidning publicera. Yay Sverige. :/

Brottslingarna håller på ta över hela Sverige. Och bara offren namnges.

Varför i helvete skulle pressen skriva ut namnen på de misstänkta förövarna idag? De är inte dömda, de är inte åtalade och de är minderåriga. Jag kan nog bara komma på att en sådan publicering skett så snabbt vid ett tillfälle förut, och det var Hagamannen.
Citera
2007-10-08, 11:57
Medlem
Mordmisstänkta pojkarna hängs ut på nätet

här kan förklaringen finnas

"Mordmisstänkta pojkarna hängs ut på nätet
De fem unga pojkar som misstänks för dödsmisshandeln av *XX* hängs ut på nätet.
I morse fanns deras namn och bilder på flera av dem på en blogg.
- Det är förskräckligt, säger advokat Leif Silbersky, försvarare för en av pojkarna."

http://www.city.se/Nyheter/1.872089/...gs-ut-pa-natet
Citera
2007-10-08, 11:57
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Det mest Otroliga skulle jag vilja påstå. Enl. pressen har en del av de häktade redan pekat ut en i gänget som mest aktiv. Boende i närheten ringde 112, de borde alltså finnas nyktra personer som tittat ut genom fönstren och sett vad som hände. Sedan rör det sig om snorvalpar som knappast klarar av att ljuga för polisen efter att ha suttit inlåsta några dagar.

Det lär bli mycket svårt att bevisa vem som utdelade den dödande sparken. Tror knappast att vittnena kan ge någon hjälp där heller. Och kan man inte bevisa något så.... hellre fria än fälla, eller?

De som sparkade ihjäl en kille på Kungsgatan gick väl fria?
Citera
2007-10-08, 12:00
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Det lär bli mycket svårt att bevisa vem som utdelade den dödande sparken. Tror knappast att vittnena kan ge någon hjälp där heller. Och kan man inte bevisa något så.... hellre fria än fälla, eller?

De som sparkade ihjäl en kille på Kungsgatan gick väl fria?

Var du där, eller? Ja, eftersom du både har koll på vittnen och förlopp?

Nej, grabbarna som slog ihjäl killen på Kungsgatan gick inte fria. I slutändan.
Citera
2007-10-08, 12:00
Medlem
klars avatar
Läste igår att pappan till den döda hade suttit med i styrelsen för AIK fotboll och att gärningsmännen tydligen ska haft kopplig till BBS (Bajen baby squad).

Finns det något samband tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in