Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-16, 14:47
Medlem
De frågor jag vill få svar på är hur länge socialdemokraternas ungdomsförbund även stått under LO. Är det isåfall upp till LO-kongressen och ombuden att avsluta samarbetet genom en omröstning och hur stor är den sannolikheten?

Tycker det är en skymf att en avtalsrörelse skall vara så politiserad. Alnedningen till att dem flesta medlemmarna går med i facket är för dem avtalsenliga lönerna och för att få sina grundläggande rättigheter som arbetstagare tryggade. Knappast inte för att bedriva politiska kampanjer eller engagera sig demokratiskt. För jag kan tänka mig att det sistnämnda är det vanligaste argumentet, nämligen att om majoriteten av representanterna tycker det är bra att SSU är ungdomsförbund så är det berättigat.

Men borde inte facket istället vara öppet för alla arbetstagare? Det är ju rollen som arbetstagare som är det enda väsentliga. Det är det man delar - inte dem politiska åsikterna! Inse att demokratin har sina brister. Om vi säger att det på min arbetsplats finns jag och två till lönetagare, varav jag är den enda som INTE vill att SSU skall vara ungdomsförbund i vår fackliga organisation, så får jag således inrätta mig efter majoritens vilja. Visst har jag valmöjligheten att gå ur förbundet om det inte passar. Men återigen, det kan inte vara intressant i sammanhanget. Jag är fortfarande en lönetagare så bör inte facket vända sig till mig då?

Det enda vettiga måste vara att sluta ägna sig åt sidoverksamheten och koncentrera sig på att syssla med det ett fackförbund skall göra - företräda sina medlemmar. Jag tycker inte att det är ett bra mål att representera enbart majoriteten när man kan företräda alla sina medlemmar. Sedan har vi också partistödet till socialdemokraterna. Hur kan det vara rättfärdigt att en medlem tvingas betala sex kronor av sin medlemsavgift till sossarna bara för att andelen sossar är högre?

Säger man sig stå för en fri avtalsrörelse borde man heller inte dra sig från att samarbeta med de politiska partier som gynnar facket i en fråga, inte gå ut i förväg och bestämma samarbete på grund av ideologi. Det är irrationellt.
Citera
2007-10-16, 14:54
Medlem
Hompos avatar
Ja, håller med till 100%

Sossarnas och LOs korruption är en skamfläck för Sverige, eller snarare en cancersvulst, eftersom de aktivt skadar landet.

Synd att inte fler förstår detta övergrepp på demokratin Social"demokraterna" står för.
Citera
2007-10-16, 16:59
Medlem
Varför inte gå med i något av de andra 47 olika fackförbunden som finns i Sverige som inte ingår i LO eller har något samröre med Socialdemokraterna. LO startade Socialdemokraterna, så deras koppling är egentligen ganska logisk.
Varför startar inte Moderaterna ett fackförbund nu när de kallar sig ett arbetarparti och allting… Kanske för att det skulle strida mot dem de verkligen värnar om, nämligen Svenskt Näringsliv och alla deras underorganisationer…
Citera
2007-10-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Varför startar inte Moderaterna ett fackförbund nu när de kallar sig ett arbetarparti och allting…
Motverka politiserade fackförbund med att ett politiskt parti skall bilda ett nytt fackförbund alltså. Några fler smarta förslag på lager?
Citera
2007-10-16, 17:04
Medlem
Kojaks avatar
Var det inte så att (S) är LO´s politiska gren? Och inte tvärt om. Det gör det hela mindre konstigt, om ni förstår vad jag menar.
Citera
2007-10-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak
Var det inte så att (S) är LO´s politiska gren? Och inte tvärt om. Det gör det hela mindre konstigt, om ni förstår vad jag menar.
Snarare var. Upphörde ju bland annat med att kollektivansluta sina medlemmar till Socialdemokraterna. Utvecklingen går framåt men fackombuden är flera gånger mer ideologiska än sina medlemmar.
Citera
2007-10-16, 17:14
Medlem
Kojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Snarare var. Upphörde ju bland annat med att kollektivansluta sina medlemmar till Socialdemokraterna. Utvecklingen går framåt men fackombuden är flera gånger mer ideologiska än sina medlemmar.

Jag menade det, var, men i vilket fall är det inte så konstigt. Om man tänker på hönan eller ägget.

Men visst, opolitiska fack är, tycker jag, en självklarhet som måste eftersträvas.
Citera
2007-10-16, 17:14
Medlem
Fredrikb82s avatar
För att fackföreningsrörelsen kom först. Sedan ville de ha politisk makt (makt över andra än sig sälva)

Båda bildades 1898 och kommer ur arbetarrörelsen.
Citera
2007-10-16, 17:32
Medlem
Fredrikb82s avatar
Även om Lo sedan -91 inte längre tvångsansluter sina medlemmar till Socialdemokraterna så är dom mycket nära koplade. De ger tex 6:- per medlem och år till Socialdemokraterna. Vilket är ca 11,8 Miljoner kronor. Totala stödet är 516 miöjoner varav 436 Miljoner är arnetsinsatser då de mesta av de är oavlönat på fritiden så kan man räkna bort det. så totalt ca 80 miljoner, utgår från att denna siffra är under ett valår.
Citera
2007-10-16, 19:20
Medlem
Det är bara förbunden inom LO som är kopplade till Socialdemokraterna, som sagt, det finns 47 andra fackförbund att gå med i. Du är inte tvingad att gå med i ett LO förbund.
I Tyskland så är fackförbunden i ännu större grad uppdelade efter ideologisk grund, det finns t.ex. kristdemokratiska fackförbund.

Eftersom det är LO som grundade Socialdemokraterna är det inte konstigt att de också stödjer dem öppet, så länge pengarna redovisas öppet på ett demokratiskt sätt är det inte ett problem.

Det är ett större problem för demokratin att Moderaterna vägrar redovisa vilka som ligger bakom sällskapet Tornet t.ex.
Citera
2007-10-16, 19:28
Medlem
Ehm, LO och SAP bildades inte samtidigt.
Och det är inte så konstigt att LO och SAP samarbetar eftersom, som vissa redan påpekat, LO startade SAP. Du kan välja att gå med i ett annat fackförbund eller inte vara med alls. Du ser det hela bak och fram
Citera
2007-10-16, 19:33
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Det är bara förbunden inom LO som är kopplade till Socialdemokraterna, som sagt, det finns 47 andra fackförbund att gå med i. Du är inte tvingad att gå med i ett LO förbund.
I Tyskland så är fackförbunden i ännu större grad uppdelade efter ideologisk grund, det finns t.ex. kristdemokratiska fackförbund.

Eftersom det är LO som grundade Socialdemokraterna är det inte konstigt att de också stödjer dem öppet, så länge pengarna redovisas öppet på ett demokratiskt sätt är det inte ett problem.

Det är ett större problem för demokratin att Moderaterna vägrar redovisa vilka som ligger bakom sällskapet Tornet t.ex.
Problemen har ju att göra med att facken har kartelliserats, dvs delat upp "marknaden" mellan sig, och dessutom fått skyddade fördelar av staten, t ex att ha hand om A-kassorna, och i en del lagar mm. Om då dessa totalitära fackföreningar samtidigt stödjer en sida av politiken så blir det knappast speciellt bra i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in