Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Här om dagen kunde man läsa om att småföretagare i allmänhet och enmansföretag i synnerhet är riktiga skattesmitare. Miljarbelopp hålls undan staten för att dessa skruppelfria männsikor skall kunna hålla sig med diverse statusatiraljer.
Statusattiraljer? AHAHAHAHAHA... det var det roligaste i år.
Alltid lika kul med folk som inte vet ett jävla skit om småföretagares verklighet.
Du förstår, när man som jag och många andra driver en liten enskild firma på egen hand så vill staten ha 60% av mina intäkter. Som löntagare är du van att om du får t.ex. 20.000:- i lön så får du behålla runt 14.000:- av det. Men om du har en enskild firma och fakturerar 20.000:- brutto så ska staten först ha momsen á 4.000:-, kvar blir 16.000:-, och av dessa tar staten 9.600:-, kvar till dig blir 6.400:-. Vadå, svårt att leva på eller? OK, men jobba lite till och fakturera 40.000:- per månad då. Då har du fantastiska 12.800:- att leva på. Hmm, inte så bra heller. OK, men fakturera 60.000:- då. Då får du behålla 19.200:- efter skatt. Jaaaa, nu börjar det likna Svenssonlön, efter att du dragit in 60 fucking tusen på en månad. Men problemet är bara att nästa månad kanske det blir noll kronor. Du kan aldrig andas ut och luta dig tillbaka och se lönen klirra in på kontot den 25:e varje månad. Räkningarna ska betalas punktligt före den sista i månaden ändå.
Jag är strikt laglydig i allmänhet och kan på grund av min verksamhets art inte ta in pengar svart, men jag skulle knappast tveka om möjligheten fanns, för ett så jävla sinnessjukt system tigger verkligen om att folk letar genvägar. Du ska enbart vara glad att det finns folk i Sverige som är så dumma i huvet och självmordsbenägna att de väljer att starta företag, utan dem skulle du sitta med två pinnar i skogen och försöka göra upp eld.
Vad ska regeringen göra åt småföretagarna? De ska fort som fan fixa så att det går att leva på sitt företag utan att behöva trolla med knäna, så att småföretagare kommer upp i samma standard som löntagare, A-kassemjölkare och socialbidragstagare. SEN kan de börja jaga svartjobbare bäst fan de vill.