• 1
  • 2
2007-10-18, 11:40
Medlem
Rocky69s avatar
Här om dagen kunde man läsa om att småföretagare i allmänhet och enmansföretag i synnerhet är riktiga skattesmitare. Miljarbelopp hålls undan staten för att dessa skruppelfria männsikor skall kunna hålla sig med diverse statusatiraljer.
I dag så hör man på nyheterna att det är småföretagarna som är klart sämst på att följa arbetsmiljölagarna.
Istället för att fjäska för dessa smahällsparasiter så borde det skapas hårdare lagar och regler för dem så att de håller sig på mattan.
Är det inte konstigt att det skall sättas hårt åt mot exempelvis en stackars reumatiker och så släpps dessa stormyglare fram?
Citera
2007-10-18, 11:48
Medlem
Tammers avatar
Alliansen lär inte göra nåt. I deras värld är företagare (Entreprenörer...) fina människor som man ska lita på, men anställda är myglande latmaskar som måste hållas hårt.
Citera
2007-10-18, 11:54
Medlem
whogivesafucks avatar
[quote=Rocky69]Här om dagen kunde man läsa om att småföretagare i allmänhet och enmansföretag i synnerhet är riktiga skattesmitare. Miljarbelopp hålls undan staten för att dessa skruppelfria männsikor skall kunna hålla sig med diverse statusatiraljer.
I dag så hör man på nyheterna att det är småföretagarna som är klart sämst på att följa arbetsmiljölagarna.
Istället för att fjäska för dessa smahällsparasiter så borde det skapas hårdare lagar och regler för dem så att de håller sig på mattan.
Är det inte konstigt att det skall sättas hårt åt mot exempelvis en stackars reumatiker och så släpps dessa stormyglare fram?[/QUOTE

Kan inte för min värld tro på detta. Möjligtvis gäller det för snickare, bilverkstäder o liknande branscher. Utom! när det gäller arbetsmiljölagar. Vad bryr sig en enmansföretagare sig om arbetsmiljölagen?
Men när det gäller kapital så har jag då själv inte en möjlighet att komma undan ett enda dugg. För detta är statens kontroll alltför stor. Har heller inte nog med pengar för att anlita experter inom området. Verkar bara vara de stora drakarna förärat.

Skall vi tro att denna rapport är lika sanningsenlig som den som sa att bönder och fåmansföretag aldrig är sjuka? Och så undrade man vad det berodde på
Citera
2007-10-18, 12:21
Medlem
Förstatligande av deras ägendomar är ett bra första steg och internering och omskolning till arbetare kan vara ett sätt att lösa problemet en gång för alla.
Citera
2007-10-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Här om dagen kunde man läsa om att småföretagare i allmänhet och enmansföretag i synnerhet är riktiga skattesmitare. Miljarbelopp hålls undan staten för att dessa skruppelfria männsikor skall kunna hålla sig med diverse statusatiraljer.
Statusattiraljer? AHAHAHAHAHA... det var det roligaste i år.
Alltid lika kul med folk som inte vet ett jävla skit om småföretagares verklighet.

Du förstår, när man som jag och många andra driver en liten enskild firma på egen hand så vill staten ha 60% av mina intäkter. Som löntagare är du van att om du får t.ex. 20.000:- i lön så får du behålla runt 14.000:- av det. Men om du har en enskild firma och fakturerar 20.000:- brutto så ska staten först ha momsen á 4.000:-, kvar blir 16.000:-, och av dessa tar staten 9.600:-, kvar till dig blir 6.400:-. Vadå, svårt att leva på eller? OK, men jobba lite till och fakturera 40.000:- per månad då. Då har du fantastiska 12.800:- att leva på. Hmm, inte så bra heller. OK, men fakturera 60.000:- då. Då får du behålla 19.200:- efter skatt. Jaaaa, nu börjar det likna Svenssonlön, efter att du dragit in 60 fucking tusen på en månad. Men problemet är bara att nästa månad kanske det blir noll kronor. Du kan aldrig andas ut och luta dig tillbaka och se lönen klirra in på kontot den 25:e varje månad. Räkningarna ska betalas punktligt före den sista i månaden ändå.

Jag är strikt laglydig i allmänhet och kan på grund av min verksamhets art inte ta in pengar svart, men jag skulle knappast tveka om möjligheten fanns, för ett så jävla sinnessjukt system tigger verkligen om att folk letar genvägar. Du ska enbart vara glad att det finns folk i Sverige som är så dumma i huvet och självmordsbenägna att de väljer att starta företag, utan dem skulle du sitta med två pinnar i skogen och försöka göra upp eld.

Vad ska regeringen göra åt småföretagarna? De ska fort som fan fixa så att det går att leva på sitt företag utan att behöva trolla med knäna, så att småföretagare kommer upp i samma standard som löntagare, A-kassemjölkare och socialbidragstagare. SEN kan de börja jaga svartjobbare bäst fan de vill.
Citera
2007-10-18, 12:40
Medlem
Jag tycker det finns all anledning att se över det regelverk som finns och utforma ett särskilt, mindre omfattande sådant, för småföretagare. Att småföretagare slarvar med arbetsmiljölagar och annat beror till stor del på att de inte har möjlighet och kunskap att rätta sig efter gällande regelverk. Ett stort företag har möjlighet att ha ett flertal experter i dessa frågor anställda. I det lilla företaget är det ofta en person som ska vara expert på alla dessa frågor. Detta är i princip omöjligt. Småföretagare är inte experter i hur det överdrivet byråkratiska regelverken i Sverige är utformade. De måste alltså finnas kraftigt förenklade regler för mindre företag. Det är den viktiga uppgiften. Skattefusket måste också åtgärdas. Det snedvrider konkurrensen. I en del branscher är det så jävligt att den som spelar efter reglerna slås ut i konkurrens med mindre nogräknade konkurrenter. Detta är oacceptabelt.
Citera
2007-10-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du förstår, när man som jag och många andra driver en liten enskild firma på egen hand så vill staten ha 60% av mina intäkter. Som löntagare är du van att om du får t.ex. 20.000:- i lön så får du behålla runt 14.000:- av det. Men om du har en enskild firma och fakturerar 20.000:- brutto så ska staten först ha momsen á 4.000:-, kvar blir 16.000:-, och av dessa tar staten 9.600:-, kvar till dig blir 6.400:-. Vadå, svårt att leva på eller? OK, men jobba lite till och fakturera 40.000:- per månad då. Då har du fantastiska 12.800:- att leva på. Hmm, inte så bra heller. OK, men fakturera 60.000:- då. Då får du behålla 19.200:- efter skatt. Jaaaa, nu börjar det likna Svenssonlön, efter att du dragit in 60 fucking tusen på en månad.

En mycket märklig argumentation det där. Även en arbetstagare måste motivera sin anställning genom att dra in lika mycket pengar till sitt företag för att få den lön du talar om. Om en person arbetar som säljare är det exempelvis ganska självklart att denna person kommer att få kicken om denna månad efter månad underskrider försäljningsmålen och inte kan motivera sin lön inför arbetsgivaren. Detsamma gäller varenda person som är anställd i privat verksamhet i detta land och fakturerar kunder för att kunna lyfta lön. Det är huvudsakligen i den offentliga sektorn något direkt samband mellan prestation och lön inte föreligger. Där går det till lite bakvänt. Först tar man in de resurser man ska ha för att betala löner via skattsedeln. Därefter blir de tjänster man producerar vad de blir. Det är inte så noga...
Citera
2007-10-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyx
En mycket märklig argumentation det där. Även en arbetstagare måste motivera sin anställning genom att dra in lika mycket pengar till sitt företag för att få den lön du talar om. Om en person arbetar som säljare är det exempelvis ganska självklart att denna person kommer att få kicken om denna månad efter månad underskrider försäljningsmålen och inte kan motivera sin lön inför arbetsgivaren. Detsamma gäller varenda person som är anställd i privat verksamhet i detta land och fakturerar kunder för att kunna lyfta lön. Det är huvudsakligen i den offentliga sektorn något direkt samband mellan prestation och lön inte föreligger. Där går det till lite bakvänt. Först tar man in de resurser man ska ha för att betala löner via skattsedeln. Därefter blir de tjänster man producerar vad de blir. Det är inte så noga...
Visst, en säljare som jobbar på provision har en situation som i viss mån liknar småföretagarens, men de flesta privatanställda har en fast summa att förvänta sig den 25:e varje månad och man ska vara ganska jävla dålig för att få sparken på grund av att arbetet misssköts, och kommer det dithän så har man X månaders uppsägningstid. Och framför allt får du behålla mer än 40% av det du tjänar. Jag gick från att vara anställd med fast lön till att vara enmansföretagare, och trygghetsmässigt och ekonomiskt så var det ju ett monstruöst nerköp. Det har dock vissa andra fördelar (t.ex. att jag kliver upp när fan jag vill, eller tar ledigt när jag vill) som gör att jag inte skulle vilja byta tillbaka, men jag förstår numera varför Sverige är sämst på att locka medborgarna till att starta företag...
Citera
2007-10-18, 13:02
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Statusattiraljer? AHAHAHAHAHA... det var det roligaste i år.
Alltid lika kul med folk som inte vet ett jävla skit om småföretagares verklighet.

Du förstår, när man som jag och många andra driver en liten enskild firma på egen hand så vill staten ha 60% av mina intäkter. Som löntagare är du van att om du får t.ex. 20.000:- i lön så får du behålla runt 14.000:- av det. Men om du har en enskild firma och fakturerar 20.000:- brutto så ska staten först ha momsen á 4.000:-, kvar blir 16.000:-, och av dessa tar staten 9.600:-, kvar till dig blir 6.400:-. Vadå, svårt att leva på eller? OK, men jobba lite till och fakturera 40.000:- per månad då. Då har du fantastiska 12.800:- att leva på. Hmm, inte så bra heller. OK, men fakturera 60.000:- då. Då får du behålla 19.200:- efter skatt. Jaaaa, nu börjar det likna Svenssonlön, efter att du dragit in 60 fucking tusen på en månad. Men problemet är bara att nästa månad kanske det blir noll kronor. Du kan aldrig andas ut och luta dig tillbaka och se lönen klirra in på kontot den 25:e varje månad. Räkningarna ska betalas punktligt före den sista i månaden ändå.

Jag är strikt laglydig i allmänhet och kan på grund av min verksamhets art inte ta in pengar svart, men jag skulle knappast tveka om möjligheten fanns, för ett så jävla sinnessjukt system tigger verkligen om att folk letar genvägar. Du ska enbart vara glad att det finns folk i Sverige som är så dumma i huvet och självmordsbenägna att de väljer att starta företag, utan dem skulle du sitta med två pinnar i skogen och försöka göra upp eld.

Vad ska regeringen göra åt småföretagarna? De ska fort som fan fixa så att det går att leva på sitt företag utan att behöva trolla med knäna, så att småföretagare kommer upp i samma standard som löntagare, A-kassemjölkare och socialbidragstagare. SEN kan de börja jaga svartjobbare bäst fan de vill.

Tragiskt när MP verkar ha vettigare förslag inom området
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?a...&number=137967
Citera
2007-10-18, 13:17
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Visst, en säljare som jobbar på provision har en situation som i viss mån liknar småföretagarens, men de flesta privatanställda har en fast summa att förvänta sig den 25:e varje månad och man ska vara ganska jävla dålig för att få sparken på grund av att arbetet misssköts, och kommer det dithän så har man X månaders uppsägningstid. Och framför allt får du behålla mer än 40% av det du tjänar. Jag gick från att vara anställd med fast lön till att vara enmansföretagare, och trygghetsmässigt och ekonomiskt så var det ju ett monstruöst nerköp. Det har dock vissa andra fördelar (t.ex. att jag kliver upp när fan jag vill, eller tar ledigt när jag vill) som gör att jag inte skulle vilja byta tillbaka, men jag förstår numera varför Sverige är sämst på att locka medborgarna till att starta företag...

Men drar inte de anställda ihop till sina löner och företagarens vinst blir det ju uppsägningar istället. I LO-kollektivet har man bara en månads uppsägningstid vad jag vet. Tycker man inte skall försöka utmåla anställda som några slags parasiter på den heroiske företagaren. I många fall är det precis tvärtom.
Citera
2007-10-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tragiskt när MP verkar ha vettigare förslag inom området
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?a...&number=137967
Tragiskt var ordet. Synd att partiet är helt lobotomerade på i princip alla andra områden. Det där företagarpaketet borde finnas på Centerns eller Moderaternas hemsida... och det kanske det gör också, men så länge Anders Borg förblir sjukligt besatt av enbart löntagare i medelinkomstklassen så lär inget hända.
Citera
2007-10-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Men drar inte de anställda ihop till sina löner och företagarens vinst blir det ju uppsägningar istället. I LO-kollektivet har man bara en månads uppsägningstid vad jag vet. Tycker man inte skall försöka utmåla anställda som några slags parasiter på den heroiske företagaren. I många fall är det precis tvärtom.
Jag har inte påstått att de är parasiter, jag redogör bara för min erfarenhet av att först ha varit löntagare i 15+ år och därefter företagare i 5 år, och jag orkar inte ens räkna upp allt som var lättare / bättre / enklare / tryggare / lönsammare när man var vanlig fastanställd löntagare... i synnerhet nu när skatterna har sänkts för dem men inte för företagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in