2007-10-19, 18:00
Medlem
Skumraskaffärer i idrottsrörelsen...

Jag läste en artikel (långt senare) i DN, tror jag, där en reporter snackade med en spelare i Boltic som något urskuldande och överslätande sa att "allt det där har jag dumpat i Klarälva´" ....

Malmkvist fick väl nog av telefonterror så det bidrog väl till hans avgång, plus att det sved väl att man inte lyckades ända fram...

Han hade nån catchfrase Malmen - "Chockad. Skakad. Perplex." Eller nåt liknande....
Citera
2007-10-19, 18:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jo, det var väl så att historien var såpass känslig och infekterad (att ifrågasätta den heliga idrottsrörelsen är inte populärt) att det som förmodligen krävdes var minst 2 personer med direkt inblandning som var beredda att berätta öppet (med identitet) vad som skett... och det fick inte Expressen fram. Det enda man hade var anonyma rapporter, samt ett berg av konstiga indicier... och det räckte inte, eftersom det var en så impopulär story. Jag minns att många vägrade tro att tidningen hade rätt, trots att nästan allt pekade på det. Strömstedt/Malmqvist blev även hånade i programmet "Lorry"... det fanns en sorts folkligt motstånd mot det hela.

Men det var även en känsla av locket på, som kom ganska abrupt. Bl a tog inga andra tidningar upp historien, och det blev ingen efter-debatt eller krav på åtgärder, eller så. Plötsligt vart det knäpptyst, och tanken var väl att den lydige svensken skulle glömma bort det hela...

- F.G
Citera
2007-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jo, det var väl så att historien var såpass känslig och infekterad (att ifrågasätta den heliga idrottsrörelsen är inte populärt) -------------Plötsligt vart det knäpptyst, och tanken var väl att den lydige svensken skulle glömma bort det hela...

- F.G
Därför är det guld att en så irrationell aktör som Fosshaug dyker upp!
Citera
2007-10-19, 18:18
Medlem
Presidentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Därför är det guld att en så irrationell aktör som Fosshaug dyker upp!
Irrationell aktör var ordet.

Direktsänd intervju i SVT:s morgonprogram.
- Du skriver att moralister och dubbelmoralister kommer att slå bakut. Vad menar du med moralister och dubbelmoralister?
- Eeeeh..., Eeeh... jag minns inte riktigt vad jag menade.
Citera
2007-10-19, 18:27
Medlem
Fattar inte vad Fosshaug menar med "hederligt ohederlig uppgjord match" i Exp? Var det för att undvika kvalstreck och inte för pengarnas skull?? Artikeln motsäger ju detta....

Fosshaug ser annars ut som en rysk gangster, kolla nacken!
Citera
2007-10-19, 18:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Bo Strömstedt var en dugande chefredaktör men gav intryck av uppblåst viktigpetter och mässande moraltant (karln jobbade på en kvällstidning!). Kanske var det därför de inte fick folkligt gehör för avslöjandet.

Som vanligt är det namn man vill ha, även om man kan lista ut en del kanske. Som vanligt sätter väl PUL käppar i hjulet. Ingen som kan ge lite antydningar?
Citera
2007-10-19, 19:38
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Fattar inte vad Fosshaug menar med "hederligt ohederlig uppgjord match" i Exp? Var det för att undvika kvalstreck och inte för pengarnas skull?? Artikeln motsäger ju detta....

Fosshaug ser annars ut som en rysk gangster, kolla nacken!

Måste väl ha varit pengarna, det var ju bara andra omgången i allsvenskan. Fast det är ju bara sju omgångar där, så det var lite vågat... Med "hederligt ohederligt" menar han väl ungefär samma sak som uttrycket "den har jag ärligt stulit".

Ska han spela vidare i Tillberga i år förresten eller har han lagt av helt?
Citera
2007-10-19, 19:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bo Strömstedt var en dugande chefredaktör men gav intryck av uppblåst viktigpetter och mässande moraltant (karln jobbade på en kvällstidning!). Kanske var det därför de inte fick folkligt gehör för avslöjandet.

Som vanligt är det namn man vill ha, även om man kan lista ut en del kanske. Som vanligt sätter väl PUL käppar i hjulet. Ingen som kan ge lite antydningar?

Bolticspelaren med initialerna KK var en av de mest utpekade vill jag minnas.
Citera
2007-10-20, 19:46
Medlem
Hela den här historien gör mig faktiskt ganska illa berörd då den har sin grund i det... triviala... (ursäkta mig, bandy är en skön sport)....

Med nätet och FB kan vi väl fortsätta gnaga, urholka nån sten.... några ska väl inte sova gott framöver... även om det är 15 år sen...

Eller?
Citera
2007-10-20, 22:14
Medlem
För några år sedan så interjuvade man domaren som dömde Kungälv-Boltic.Han berätta att han och linjemännen under halvtidsvilan satt och pratade om att nåt var fel med Boltic.Sen berätta han om en väldigt skum händelse i slutet på matchen när Boltic låg under med 9-0 eller nåt.
Kungälv får ett frislag i väldigt farligt läge precis utanför straffområdet.
Boltic spelarna blir helt galna och skäller och skriker på domaren.För några år sedan så interjuvade ju Expressen en fd Bolticspelare som erkände skandalen.
Har för mig att det var en bild på spelaren med övertäckt ansikte,grejen var ju att man såg på hjälmen att det var en Sirius spelare.1985 så värvade Boltic Örjan Gunnarsson och Kjell Berglund från Sirius.
Citera
2007-10-21, 12:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Hela den här historien gör mig faktiskt ganska illa berörd då den har sin grund i det... triviala... (ursäkta mig, bandy är en skön sport)....

Med nätet och FB kan vi väl fortsätta gnaga, urholka nån sten.... några ska väl inte sova gott framöver... även om det är 15 år sen...

Eller?

Detta är en fet skandal, av ett slag som är ovanligt i Sverige, och den halvkvädna visan förra gången gör det bara ännu intressantare.

Någon som vet mer om Boden-vinkeln?
Citera
2007-10-21, 13:21
Medlem
mishimas avatar
Ingen som sitter på artiklarna från tiden när det begav sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in