Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-18, 19:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
De som varit med ett tag minns sannolikt den stora "spelskandalen" i början på 90-talet, där Expressen blåste i visslan för ett antal uppgjorda matcher, främst (eller endast) i bandy-allsvenskan. En mystisk 0-9-förlust för topplaget Boltic var bl a i fokus, vad jag minns. Expressens dåvarande sportchef Thomas Malmqvist gick ut hårt med detta scoop, i vad som verkade vara en riktigt fet skandal i idrotts-Sverige.

Sedan gick det snett på något vis. Trots att det mesta tydde på att tidningen hade rätt, så krävde folk mer bevis, och några fler bevis framkom inte. Dåvarande JK gjorde en obegriplig anmälan av tidningen (som friades på alla punkter). Emellertid var skadan redan skedd. Bo Strömstedt stödde initialt sin sportchef, men så småningom fick Malmqvist avgå, och hela affären mörklades. Det är möjligt att det vara andra skäl till TM:s avgång, men kvar dröjde en besk och obehaglig känsla av en tidning som avslöjat ett riktigt scoop, men någonstans mötte på ännu starkare krafter än "tredje statsmakten".

Själva bakgrunden till det hela var att aktiva idrottsmän själva, plus lite skumma connections i gambler-branschen, skulle satsa pengar på resultaten, fixa matcherna, och casha in. Så mycket indicier som Expressen hann presentera var det väldigt mycket som tydde på att skumrask pågick, trots upprörda protester från idrotssklubbarna (där troligen bara vissa spelare var inblandade).

Bandystjärnan Pelle Fosshaug har nu överraskande medgett att åtminstone en match på den tiden var "fixad", och säger även att det fanns fler. Med andra ord, Expressen och "Malmen" hade rätt. Här en kommentar från vederbörande:
http://www.expressen.se/sport/1.8875...-blir-oavgjort

Typiskt nog skedde allt detta på tiden då Expressen fortfarande var en bra tidning. Av vem och hur nedtystningen skedde är ännu oklart.

Någon som minns mer kring det hela?

- F.G
Citera
2007-10-19, 12:55
Medlem
Malmqvist hade rätt i det mesta. Problemet var väl att det var lite taskigt med bevisläget i rätten och då backade Expressen för att (antagligen) slippa stora skadestånd.

Men indicier fanns det så det räckte och blev över. Man spelade exvis för en 400 000 kr enbart på den åtalade storspelarens farsas spelkiosk. Detta då maxinsatsen på varje spelkvitto var 500:- vill jag minnas! Kioskjäveln var upptagen en halv dag medans dom stod och slog in!

Inblandade var bla spelare från Frölunda och Boden i ishockey, Boltic i bandy.
Citera
2007-10-19, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

- F.G

Nätet är din vän broder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelska...i_Sverige_1990
Citera
2007-10-19, 13:07
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av even money
Nätet är din vän broder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelska...i_Sverige_1990

Nätet suger pung, jag vill ha personliga minnesbilder & inside info!

En sak som gjorde ärendet lite besvärligt var att en förlamad, före detta elithockey-spelare var inblandad i affären, om jag minns rätt. Det var inte så jävla PK att hänga ut honom...

EDIT: det här var dock intressant
Citat:
Historien tog inte slut i samband med frikännandet. Först den 7 januari år 2000, då 10 år gått och fallet därmed preskriberats, kom det fram att bandymatchen IFK Kungälv-IF Boltic var "uppgjord". Påståendet var nu om att lagen mycket väl kände till om skandalen och att man var köpta, men att det hela tystats ned kraftfullt från lagens egna organisationer, i syfte att upprätthålla föreningarnas anseende och fasad utåt.

Wikipedian-entryn är såpass uppdaterad att Fosshaugs avslöjanden finns med.
Citera
2007-10-19, 13:30
Bannlyst
Citat:

suger pung
Citera
2007-10-19, 15:17
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Den här affären kommer man ju ihåg, hur spelbutikerna ockuperades av folk som spelade för femhundring efter femhundring i timmar.
Mitt klaraste minne är att jag var förundrad hur något som var så jävla uppenbart bara försvann. Det var ju ingen som helst tvekan att det var fuffens på gång. Det är ju bara att läsa slutet på Malmqvists artikel i intervjun med selångerspelaren så ser man att killen inte har rent mjöl i påsen. Patetiskt att de inte rakryggat kan erkänna nu utan blånekar. Vi får väl se om det här lägger sig eller om de tvingas krypa till korset.

Skönt i alla fall att Malmqvist fick rätt till slut.

OT: Precis som FG skriver drar man sig ju också till minnes att Expressen var en rätt okej tidning på 80- och början på 90-talet. Brukade faktiskt köpa den med jämna mellanrum då. Men det var då det, tidens tand har verkligen satt sina spår.
Citera
2007-10-19, 15:23
Medlem
mishimas avatar
Jag har läst kapitlet om händelsen i Bo Strömstedts självbiografi. Om jag inte minns det fel lade han mycket skuld på polisens arbete, till exempel att de inte förhörde rätt personer osv.
Citera
2007-10-19, 15:31
Bannlyst
Citat:
De som varit med ett tag minns sannolikt den stora "spelskandalen" i början på 90-talet, där Expressen blåste i visslan för ett antal uppgjorda matcher, främst (eller endast) i bandy-allsvenskan. En mystisk 0-9-förlust för topplaget Boltic var bl a i fokus, vad jag minns. Expressens dåvarande sportchef Thomas Malmqvist gick ut hårt med detta scoop, i vad som verkade vara en riktigt fet skandal i idrotts-Sverige.

Sedan gick det snett på något vis. Trots att det mesta tydde på att tidningen hade rätt, så krävde folk mer bevis, och några fler bevis framkom inte. Dåvarande JK gjorde en obegriplig anmälan av tidningen (som friades på alla punkter). Emellertid var skadan redan skedd. Bo Strömstedt stödde initialt sin sportchef, men så småningom fick Malmqvist avgå, och hela affären mörklades. Det är möjligt att det vara andra skäl till TM:s avgång, men kvar dröjde en besk och obehaglig känsla av en tidning som avslöjat ett riktigt scoop, men någonstans mötte på ännu starkare krafter än "tredje statsmakten".

Själva bakgrunden till det hela var att aktiva idrottsmän själva, plus lite skumma connections i gambler-branschen, skulle satsa pengar på resultaten, fixa matcherna, och casha in. Så mycket indicier som Expressen hann presentera var det väldigt mycket som tydde på att skumrask pågick, trots upprörda protester från idrotssklubbarna (där troligen bara vissa spelare var inblandade).

Bandystjärnan Pelle Fosshaug har nu överraskande medgett att åtminstone en match på den tiden var "fixad", och säger även att det fanns fler. Med andra ord, Expressen och "Malmen" hade rätt. Här en kommentar från vederbörande:
http://www.expressen.se/sport/1.8875...-blir-oavgjort

Typiskt nog skedde allt detta på tiden då Expressen fortfarande var en bra tidning. Av vem och hur nedtystningen skedde är ännu oklart.

- F.G

Hehehe. Jodå Malmen hade helt rätt. Det var inte bara Selånger som var inblandat. Den matchen sköttes ju faktiskt rätt snyggt till skillnad från de matcher där topplag var inblandade.

Kan ju tyvärr inte säga så jävla mycket mera utan att gola på allvar, men jag kan ju "vinka" lite till en viss bookie på en viss travbana.

mvh

Hovet-gänget.

Edit: Om ni tror att bandy var den enda sporten som var "spelbar" tror ni fel. Nej, det fanns andra objekt också.
Citera
2007-10-19, 16:16
Medlem
RaydeCacas avatar
Är det bara jag som har för mig att malmen hade ett internt bråk med någon av högdjuren på Expressen? Om jag inte missminner mig var det något annat som låg bakom att han slutade och han skandalen var en cover.
Citera
2007-10-19, 16:18
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Mitt klaraste minne är att jag var förundrad hur något som var så jävla uppenbart bara försvann.

Yep, samma här. Mörkläggningar och nedtystningar fungerar inte, effekten blir bara att det hela verkar ännu skummare, och fler människor lägger det på minnet för framtiden.

Strömstedt & co fattade uppenbarligen ett beslut att släppa hela historien, vilket sannolikt inte kändes särskilt kul, och inte ser snyggt ut i efterhand. Dock är det motståndet från klubbarna och "idrottsrörelsen" att vägra tro på det hela och vägra utreda fusket, som stinker mest.

- F.G
Citera
2007-10-19, 16:48
Medlem
Citat:
Nätet suger pung, jag vill ha personliga minnesbilder & inside info!

En sak som gjorde ärendet lite besvärligt var att en förlamad, före detta elithockey-spelare var inblandad i affären, om jag minns rätt. Det var inte så jävla PK att hänga ut honom...

EDIT: det här var dock intressant

Som f.ö. även var ägare till en annan spelkiosk där det spelades med stora summor..

Var dessutom bra kompis med en annan storspelare (både i ishockey och andra spelformer) som då var aktiv i en av klubbarna som utpekades.
Bägge dessa var bekanta med storspelaren som figurerade i tingrätten. Som i sin tur är uppväxt på samma gata som ett par andra ishockeyspelare i de bägge ishockeyklubbarna. Samma klass och samma spelgäng senare i livet. Det lirades poker på högstadiet med summor som motsvarade månadslöner.

Samma storspelare var även mycket god vän till en innehavare av en egen tråd här FB efter att han blev avrättad på Solvalla.

Gemensamt för dessa bekanta är att de var storspelare på travet, innan man gick över till mera lönande spelformer.
Citera
2007-10-19, 17:05
Medlem
Presidentens avatar
Jag minns historien och minns att jag ställde nyfikna frågor till min jobbarkomips vars bror jobbade på Expressen på den tiden.

Jobbarkompisen sade sig inte veta mer än vad som gick att läsa i Expressen, men jag minns att han berättade att brorsan i sin tur berättat att Strömstedt hade frikopplat ett gäng Expressen-medarbetare från allt övrigt redaktionsarbete och givit dem order: "kosta vad det kosta vill - bevis på spelskandalens existens ska fram på bordet. Punkt."

Jag tror inte att Expressen "släppte" storyn. Jag tror helt enkelt att tidningen misslyckades med att gräva fram den sista och avgörande pusselbiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in