Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
Eller så lærte alle involverte i svensk damelangrenn gjennom de to årene en gang for alle, hva som skal til, og hvordan det skal utføres, om man vil bli best.
Jo, det går att hävda det men jag tror inte det förhåller sig så.
Som landslagstränare i Sverige har man en annan roll än vad man har i Norge. Ole-Mårten tyckte väl att han fick ägna sig för mycket åt ren administration och för lite åt att träna landslagsåkarna och det var väl ett skäl till att han valde att inte fortsätta. Sedan vet jag inte hur omtyckt han var bland landslagsåkarna.
Men de stora framgångarna de svenska damerna har haft efter hans tid i landslaget handlar nog istället om att en äldre generation (94orna) hade fått flera år med tuff träning (som Ole-Mårten inte hade så mycket med att göra) som de kunde få full utväxling av samt att det kom flera yngre årgångar (1997, 1998 och 1999) där det fanns riktigt stora talanger. Jag uppfattar att Ole-Mårten hade mest att göra med Kalla och Stina.
Skall väl dock säga att jag var positiv när man rekryterade Ole-Mårten och jag har tyckt att Sverige nog har haft en del att lära av Norge träningsmässigt (bla att träna i rätt intensitet och syn på höghöjdsträning).