Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Re BJ:
Jag hållar med dig om det du sägar om kunskap/kompetens i inlägg 771.
Som jag ser det går det tydligen bra för pådyvlande teister att i simplistisk, stereotyp terminologi och med förenklade 'argument' att häva vad som helst ur sig om existentiella frågor av en ytterst komplex/komplicerat natur.
Samtidigt med att dessa missionärs-typer krävar fridlysning från 'fina' ord och koncepter.
Man har sänkt toleransnivåer, men gjort det plötsligt och nyckfullt, (i multikulti) inte så att det råder någon fast konsensus, inte det jag hänger upp mig på, det är deras "helt på känn-spontaniteten" och som så ofta kommer känsloargumenten- profetiedramat med känslorna so obligatorium/devotion - istället för klarsynen, många är ju vana vid det från hemländerna oavsett, t.o.m det ibland enda, språket de har/får ha vill säga, då riktig fundamentalism härrör ur Totalitärt land, de samhällen som har gammelhierarki med trad. språkupptagning, dom (som det gäller) blir helt enkelt förvirrade som åsnor när de sitter i paradiset och ges tillträde till allt, t.o.m tolkningsföreträde... what a wonderful world.
Men det står ändå VETENSKAP klart och tydligt som övergripande hållning för forum, och religion som sub.
Så sett kan man inte personpåhoppa, utifrån språkbruket "sanning, jag har sanning det har inte du" och gå till infantila nivån, eller skadeglädjenivån, som på många håll i många sådana länder, är legio och tradition - enbart saken kvinnor är STÖPTA så, män är stöpa så, de är olika, ska vara olika och det är tillåtet att kriga om.
Helt annan människosyn! med modersmjölken redan, mödrrna tycker det är fint och undrar om barnet är sjukt i huvudet om det inte leker med pistoler och grabbar sig. Helt annorlunda och rätt extremt, redan utan krig utan i s.k fredligt tillstånd, är man starkt tillknuten de riktigtslavdrivande språkbruket.
Ex.vis "är du efterbliven" ? och lavett.. det är en språkföljd som ses som normal, av viks det ifrån det, är något lite stört... och följer då diskussion/debatt i sådan "anda" då stampr man lätt på samma fläck, decennium efter decennium, inte enbart i tråd efter tråd. Då slaveri kräver enhetlig underkastelse, annorlunda s.k ord, kan "uppvigla" : så det är romarmentalitet el. vilja, att statuera sig som "romare." kanske är zlatankomplexet, en muslimsk apologet som egentligen drömmer om att någon dag.. bli sina hjältefigurer för att läxa upp så många som möjligt, legitimerat via fascism (äkta sådan)
Härskare, men man tappar identiteten och missar också