2013-03-08, 20:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Ja och nej" till vad?

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Både ock!

Sånt retorisk babblande gör inte forumet bättra; tvärtom.
Citera
2013-03-08, 23:00
Bannlyst
Citat:
Sånt retorisk babblande gör inte forumet bättra; tvärtom.
Precis bogo! Ta lärdom av detta!!!
Citera
2013-03-10, 00:03
Medlem
Arepos avatar
Citat:
[...]Att man låsar en tråd vid ett underlag av premisser som inte får ifrågasättas[...]
Xploit var tämligen tydlig, beklagligt att du inte delar uppfattningen.
Citera
2013-03-10, 01:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Xploit var tämligen tydlig, beklagligt att du inte delar uppfattningen.

Varför är det "beklagligt"? Jag har ingen intentioner om att bli en åsikts-klon av av någon, varemot det är rimligt att jag gör mitt bästa för att stanna inom forum-policyns ramar, oavsett om jag har avvikande åsikter om vissa detaljer.

Det är ju inte så att hela min forum-aktivitet plötsligt har paralyserats p.g.a. att en premiss-regression inte kan tas så långt som jag skulle kunne önska mig.
Citera
2013-03-10, 14:22
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Varför är det "beklagligt"? Jag har ingen intentioner om att bli en åsikts-klon av av någon, varemot det är rimligt att jag gör mitt bästa för att stanna inom forum-policyns ramar, oavsett om jag har avvikande åsikter om vissa detaljer.

Det är ju inte så att hela min forum-aktivitet plötsligt har paralyserats p.g.a. att en premiss-regression inte kan tas så långt som jag skulle kunne önska mig.
Om det finns förslag på ett annat system än det jag presenterade ovan mottages dessa gärna. Nog kan vi vara överrens att acceptera en fullständig vad du ovan kallar premiss-regression för varje sats vore pragmatiskt ohållbart att tillåta; språket kollapsar vid en viss gräns varefter ingen meningsfull kommunikation ö.h.t. kan ske. Om vi låter detta vara ena extrempunkten på ett spektrum kan vi låta den andra extrempunkten vara den andra där inget i en trådstart får ifrågasättas, varvid diskussion av någon typ nog blir svår. Vi får alltså göra någon typ av bedömning var vi önskar hamna mellan dessa två extrempunkter, och här får användarna gärna komma med sina synpunkter var någonstans på skalan vi bör ligga, gärna med Flashbacks yttrandefrihetsprofil i baktanken.
Citera
2013-03-10, 14:47
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Det är beklagligt att du inte verkar se poängen med sådant som 'topic' och 'off topic'.
Citat:
Hade du föredragit att forumet istället blev en chatt med "religiöst tema"?
Citera
2013-03-10, 16:27
Bannlyst
Jag är besviken att inte Mods tar tag i situationen. Det finns en del forum på FB som funkar bra just för att de har tuff moderering.

Sun Ruler tittade in ett kort tag och då blev det en rejäl kvalitetsuppryckning. Men vad jag märker så är hans deltagande ganska sporadiskt. Möjligen behöver forumet mer Mods, samt mer aktiva Mods. Xploit tycker jag inte har tillräckligt höga kvalitetskrav på inlägg i allmänhet och jag misstänker att det finns en viss partiskhet och sympati för de individer som jag anser förstör forumet för alla andra, nämligen hardcore ateisterna.
Citera
2013-03-10, 16:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Jag är besviken att inte Mods tar tag i situationen. Det finns en del forum på FB som funkar bra just för att de har tuff moderering.

Sun Ruler tittade in ett kort tag och då blev det en rejäl kvalitetsuppryckning. Men vad jag märker så är hans deltagande ganska sporadiskt. Möjligen behöver forumet mer Mods, samt mer aktiva Mods. Xploit tycker jag inte har tillräckligt höga kvalitetskrav på inlägg i allmänhet och jag misstänker att det finns en viss partiskhet och sympati för de individer som jag anser förstör forumet för alla andra, nämligen hardcore ateisterna.

Jag är lite besviken att såna som slösar plats i forumet med att gnälla istället för att diskutera får fortsätta. Gnäll, gnäll, gnäll, lite generaliseringar om hur alla ateister är, mera gnäll.
Citera
2013-03-10, 16:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att vara moderator på ett religions-forum är förmodentligen en av dom mest krävande positioner som finns i forumdebatt-sfären, och det blir inte lättare av att forumpolicyn är omfattande yttrandefrihet och acceptansen av ett frikostigt språk.

Så det finns knappast några 'patentlösninger'.

Jag har själv tänkt mig att använda mig av X-ploits erbjudande om att forumdeltagare kan komme med förslag om vart på skalan premiss-regression bör accepteras (och vad som gör en del av premiss-regression till OT) .... och senare i dag skriva ett inlägg om detta här.

Kanske du själv har förslag om detta ... eller relaterade områden?
Citera
2013-03-10, 17:28
Medlem
Xploits avatar
Citat:

Om Sun Rulers aktivitet skall jag låta honom kommentera det hela om han så önskar. Om min egen partiskhet är det kanske olämpligt att jag uttalar mig ö.h.t., annat än att jag försöker vara så opartisk jag kan. Om det inte är tillräckligt kan man nog med gott samvete ifrågasätta min moderatorstitel; jag har dock inte fått några klagomål på så sätt riktat mig mot från mina moderatorskollegor, vare sig de har varit kristna eller inte (den enda någorlunda väldefinerade religion som har funnits representerad bland moderatorskollegiet har till min kännedom varit kristendom), men om det finns fler användare som har kritik mot min moderering tar jag gärna emot det i PM eller här; ute i det övriga forumet är sådant hindrat av regel 0.06.

Om kvalitékraven på inläggen kan det kanske enkelt sammankopplas med att lågkvalitativa inlägg får stå kvar; om vi antar att jag som moderator läser samtliga inlägg i Religion kan man nog dra en sådan slutsats. Dock är mängden tid jag som moderator kan lägga ner alltid en bristvara, något som jag tidigare har kommenterat och med frågan varför läget fortfarande är så som naturlig följd; något tillfredsställande svar kan inte erbjudas här dock. Ett partiellt, men kanske inte heller där fullständigt, svar skulle kunna erbjudas om det inte vore för de sekretesskrav där användarnas ögon och öron hålls utanför beslutstagningsprocessen och diskussionerna runt om kring.

Vidare, och här går vi kanske in på något desto känsligare, är att dessa typer av klagomål har kommit in genom åren, vare sig vi har haft kristna eller inte i moderatorskollegiet, och att dessa klagomål mer eller mindre exklusivt har kommit från en grupp människor som vi kan beskriva som mer konservativt eller fundamentalistiskt troende (individer i denna grupp kanske själva föredrar att identifiera sig som bibeltroende, bibeltrogna eller vara kristna kort och gott; vilken term vi använder är inte så vikigt, bara att vi har någon term för gruppen) kristna. Från användare som öppet eller implcit identifierar sig med något mer "liberalt" kristna orienteringar, ateister eller agnostiker, muslimer eller andra odefinerade grupper verkar klagomålen inte komma in lika ofta. Klagomål rörande vissa särskilda ärenden eller vendettor mellan olika användare kommer naturligtivs upp stundom från användare från alla tänkbara grupper, men när det gäller mer övergripande kritik är gruppen beskriven ovan kraftigt överrepresenterad.

Något vi kan pröva lite mer konkret här vore om du kunde välja en tråd du skulle säga innehåller en stor mängd inlägg vars kvalité är för låg och rapportera dessa (du behöver inte rapportera varje enskilt; istället kan du rapportera en mängd inlägg som har dessa inlägg i viss mängd i närheten) så att vi kan jämföra våra respektive standarder och därefter diskutera dem, förslagsvis via PM.
Citera
2013-03-10, 19:26
Bannlyst
Jag har redan sagt vad jag har att säga om saken här. Jag har ingen lust att delta i någon omfattande PM diskussion. Jag rapporterar enstaka inlägg, men den det är nästan bara Sun Ruler som någonsin tagit någon åsikt.

Jag respekterar dig som Mod, Xploit, och vill inte bråka med dig eller ifrågasätta din auktoritet. Jag vill heller inte tala om för dig hur jag tycker att du skall göra ditt jobb (det tidigare inlägget får räcka).
Jag respekterar att du har valt att vara ateist, även om min personliga åsikt är att detta gör dig olämplig som Mod i ett religionsforum. Enligt mig borde Mods i ett religionsforum vara antingen religiösa från olika religioner, eller om det är icke-troende, så åtminstone folk med universitetsstudier i religion bakom sig, alltså folk med ett konstruktivt intresse för religion, utöver att bara bevisa att all religion är osann.

Resultatet av ställningstagandet som du gör är ju att hemskt få troende inom olika religioner kommer att vara intresserade av att kontinuerligt delta i forumet För egen del är jag intresserad av det här forumet för att det är svensktalande och för att det inte är exklusivt kristet. Jag är dock inte beredd att stå ut med hur låg eller irrelevant standard på inläggen som helst.
Om det är ointressant att behålla folk som mig som aktiva deltagare så är ju ingen skada skedd. Men om personer med min typ av tro från kristen eller annan bakgrund är önskvärda på forumet så tycker jag att ni bör titta på det här igen. Annars kommer forumet förbli den lekstuga för ateister som den idag främst är.
Citera
2013-03-10, 22:53
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jag har redan sagt vad jag har att säga om saken här. Jag har ingen lust att delta i någon omfattande PM diskussion. Jag rapporterar enstaka inlägg, men den det är nästan bara Sun Ruler som någonsin tagit någon åsikt.

Jag respekterar dig som Mod, Xploit, och vill inte bråka med dig eller ifrågasätta din auktoritet. Jag vill heller inte tala om för dig hur jag tycker att du skall göra ditt jobb (det tidigare inlägget får räcka).
Jag respekterar att du har valt att vara ateist, även om min personliga åsikt är att detta gör dig olämplig som Mod i ett religionsforum. Enligt mig borde Mods i ett religionsforum vara antingen religiösa från olika religioner, eller om det är icke-troende, så åtminstone folk med universitetsstudier i religion bakom sig, alltså folk med ett konstruktivt intresse för religion, utöver att bara bevisa att all religion är osann.

Resultatet av ställningstagandet som du gör är ju att hemskt få troende inom olika religioner kommer att vara intresserade av att kontinuerligt delta i forumet För egen del är jag intresserad av det här forumet för att det är svensktalande och för att det inte är exklusivt kristet. Jag är dock inte beredd att stå ut med hur låg eller irrelevant standard på inläggen som helst.
Om det är ointressant att behålla folk som mig som aktiva deltagare så är ju ingen skada skedd. Men om personer med min typ av tro från kristen eller annan bakgrund är önskvärda på forumet så tycker jag att ni bör titta på det här igen. Annars kommer forumet förbli den lekstuga för ateister som den idag främst är.
Det kan nog kännas bekvämt om vi har en bred religiositet representerad bland moderatorskollegiet så att fler perspektiv enklare förstås, men i praktiken är det omöjligt att se till; lämpliga kandidater som är intresserade av att moderera Religion är ytterst få till antalet. Jag håller med om att någon typ av kunskap om religion kan vara fördelaktigt för en tilltänkt moderator här, men jag hoppas inte att universitetsstudier är nödvändigt för att markera ett s.k. konstruktivt intresse. Sådana saknar jag i ämnet religionsvetenskap; intresset här är snarare privat än yrkesmässigt, och även om jag identifierar mig som ateist hoppas jag inte att därur följer ett intresse för religionskritik. Där är mitt intresse snarare obefintligt, och jag vet inte om vi ens ansträngde oss skulle hitta mer än en handfull inlägg av mig på det temat (man kan naturligtvis diskutera vad religionskritik innebär, men i den mening jag misstänker att du menar åsyftar jag här, dvs som försök att bevisa religiösa utsagor som sanna eller falska) från mina senaste tre år här. Mitt stora intresse ligger just i att förstå religion som fenomen, inte om någon religion som så är sann eller om dess konflikter med naturvetenskapliga teorier.

Om mitt ställningstagande på så sätt avskräcker en mängd användare från att vistas här är det naturligtvis ett problem; här skulle man naturligtvis vilja ha, om möjligt, en moderatorskår som maximerar antalet användare som kan känna sig bekväma, men som ovan är det i praktiken mycket svåruppnåeligt. Flashback har ingen egentligen profil i den mening att vi söker särskilda användare och arbetar effektivt för att få dem att stanna eller försvinna; vi har en yttrandefrihetsprofil kring vi bygger ett ramverk för att någon typ av meningsfull diskussion skall kunna äga rum, varefter vi egentligen låter användarna röra sig fritt inom detta ramverk och således skapa sig det klimat som de vill ha själva. Därefter kan vi inte tänja på detta ramverk för att vissa grupper skall lockas hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in