• 1
  • 2
2007-10-31, 17:54
Medlem
Chippers avatar
Hej,

Någon som har en enda hum om hur man skall gå tillväga för att starta ett McDonalds? Vad det kan kosta ungefär, hur mycket man behöver satsa själv osv?

Har ett läge, måste bara få kött på benen!
Citera
2007-10-31, 17:58
Medlem
Du tror inte det enklaste skulle vara att vända sig direkt till McDonalds med de frågorna? Är du seriös med din idé så känns det som enklaste vägen att gå, du slipper även spekulationer och får bara raka svar.
Citera
2007-10-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipper
Hej,

Någon som har en enda hum om hur man skall gå tillväga för att starta ett McDonalds? Vad det kan kosta ungefär, hur mycket man behöver satsa själv osv?

Har ett läge, måste bara få kött på benen!

jag själv är inte så glad för donken, då jag arbetat där och verkligen ogillar det mesta som har med dom att göra, däremot vet ja hur det är att fråga nånting på Fb, och istället för att få ett svar bara får en fråga..

Här är iaf infon saxat från deras hemsida.
Vill du läsa mer så får du klicka manuellt på "jobb" och sedan "Franchising" på deras hemsida mcdonalds.se

Hoppas detta besvarar din fråga och lycka till med entrepenördrömmarna =).

Citat:
Att bli franchisetagare till McDonald's

McDonald's är en franchiseorganisation. Att vara franchisetagare innebär att du är en helt vanlig egen företagare som äger och driver din egen verksamhet. Skillnaden är att du redan från början gör det med hjälp av en beprövad affärsidé. Det betyder att du hela tiden har ett ordentligt stöd från en stark och erfaren organisation med en gemensam filosofi. Det är detta som är fördelen med franchising i allmänhet - och med McDonald's i synnerhet. Du har din frihet, men du står aldrig ensam. Och du har redan från öppningsdagen ett av världens i särklass starkaste varumärken på dörren: McDonald's.

Du behöver varken vara miljonär eller restaurangexpert
Franchisetagarutbildningen är på 12-14 månader och bedrivs på heltid. Utbildningen är helt gratis och tillsammans med våra franchisetagare avsätter vi stora resurser för din utveckling. Din investering är att du inte får någon lön eller annan ekonomisk ersättning under utbildningstiden. Men du behöver inte ha vunnit på lotteri för att klara av det. Vi går noggrant igenom dina förutsättningar tillsammans med dig och din familj. Sedan, när utbildningsåret är över, står restaurangen och väntar på dig, utan att du har behövt slå i en enda spik själv.

Ditt jobb är att driva och utveckla ett företag. Att rekrytera, leda och uppmuntra dina medarbetare, skapa fungerande team och tillsammans med dem skapa en trevlig restaurangmiljö och en lönsam verksamhet. Ett rätt krävande jobb naturligtvis, men det brukar gå bra för våra franchisetagare - trots att de flesta aldrig ens jobbat på restaurang förut. Inom McDonald's kommer man nämligen långt med gammalt hederligt hårt arbete och entusiasm.

Var finns det ett behov av nya franchisetagare?
McDonald's behov av att rekrytera franchisetagare förändras med tiden och beror bl a på vår expansion. McDonald's söker nu franchisetagare till ett antal orter. Vi behöver fler personer som vill bli egna företagare, både till redan existerande restauranger och ibland även till nyetablerade restauranger. Hör gärna av dig till oss på franchiseavdelningen för att stämma av till vilka delar av Sverige som vi söker franchisetagare till just nu.
Citera
2007-10-31, 22:04
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olimaro
Hoppas detta besvarar din fråga och lycka till med entrepenördrömmarna =).

En person som köper ett färdigt franschisekoncept skulle inte jag vilja kalla för entreprenör...
Citera
2007-11-01, 21:48
Bannlyst
Om du ska starta en mc donalds så inskaffa snabbkassa då som de har i london. Eller hade vet ej om de har kvar det systemwet men hade det när man var där senast
Citera
2007-11-01, 22:11
Bannlyst
Jag lånar tråden en snabbis!

Jag såg på AMS att dem sökte personal till McDonalds där jag bor, dock stod det under Lön "Enligt kollektiv avtal" men hur hittar jag dessa avtal? Jag har hört att priset är 40 kr i timmen är det verkligen så? Jag trodde mer åt 70-80 krs hållet typ.
Citera
2007-11-01, 22:30
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnHeltVanligDag

Jag såg på AMS att dem sökte personal till McDonalds där jag bor, dock stod det under Lön "Enligt kollektiv avtal" men hur hittar jag dessa avtal? Jag har hört att priset är 40 kr i timmen är det verkligen så? Jag trodde mer åt 70-80 krs hållet typ.

Priset? Menar du att lönen skulle vara 40kr i timmen? Knappast, 70-80kr kanske, förmodligen lite mer
Citera
2007-11-01, 22:33
Medlem
svenils avatar
Citat:

Så länge du inte är illegal invandrare och planerar att jobba nattetid så kan du nog räkna med att tjäna mer än 40kr /h. Vid 20 år fyllda tjänar man 92 kr/h om jag inte minns fel. utöver det bör du få semesterersättning (om du inte har fast jobb och betald semester vilket ingen normal människa vill ha på en hamburgerrestaurang) som ligger på 13% av din grundlön. Du får även pissiga OBtillägg när du jobbar kvällar och helger, vilket du i princip alltid kommer att göra. Ha så kul...
Citera
2007-11-02, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenil
Så länge du inte är illegal invandrare och planerar att jobba nattetid så kan du nog räkna med att tjäna mer än 40kr /h. Vid 20 år fyllda tjänar man 92 kr/h om jag inte minns fel. utöver det bör du få semesterersättning (om du inte har fast jobb och betald semester vilket ingen normal människa vill ha på en hamburgerrestaurang) som ligger på 13% av din grundlön. Du får även pissiga OBtillägg när du jobbar kvällar och helger, vilket du i princip alltid kommer att göra. Ha så kul...

Haha, illegall invandrare är jag inte, jag är 18 år. Hmm, låter ju bra, sålänge jag får över 70kr/timmen, så jobbar jag gärna på Donken, ohwell. Får hoppas att dem gillar CV't.

Tack för era svar!
Citera
2007-11-02, 01:10
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Haha, illegall invandrare är jag inte, jag är 18 år. Hmm, låter ju bra, sålänge jag får över 70kr/timmen, så jobbar jag gärna på Donken, ohwell. Får hoppas att dem gillar CV't.

Tack för era svar!

72,50kr kommer du få per timme. Kan ju passa på att länka till min egen fantastiska tråd: http://flashback.info/showthread.php?t=518812
Citera
2007-11-02, 02:31
Medlem
Då kommer det en följdfråga, är det någon som vet ungefär vad man kan dra in som franchisetagare?
Citera
2007-11-02, 10:46
Medlem
Det beror ju så klart helt på hur välbesökt din restaurang är. Jag skulle dock tippa på åtminstone en miljon om året om den är välbesökt, baserat på vad jag vet om löner inom andra småföretag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in