Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-06, 19:26
  #1
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Ok, väldigt dum fråga antar jag.

Men om vi tänker oss så här, jag har en heliumatom. Jag sliter loss en proton (ja jag använder väldigt mycket kraft) Blir nu denna atom till en väteatom? Eller hur blir det?
Citera
2007-11-06, 19:31
  #2
Medlem
Jomazis avatar
Ja, om du sliter med en elektron ocksa. Elementarpartiklarna ar samma for alla amnen, det ar kombinationen som gor grundamnet/isotopen.
Citera
2007-11-06, 19:33
  #3
Medlem
GalFisks avatar
Ja, den blir till tritium (väteatom med två protoner).
Citera
2007-11-06, 19:34
  #4
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Ja, om du sliter med en elektron ocksa. Elementarpartiklarna ar samma for alla amnen, det ar kombinationen som gor grundamnet/isotopen.
Sliter jag endast en proton blir det väl en vätejon?

edit: eller tritiumjon?(?)
Citera
2007-11-06, 19:40
  #5
Medlem
Naturvetarens avatar
Du får inga fria joner, elektronen kommer att släppa av sig själv med energiutveckling som följd.
Citera
2007-11-06, 19:43
  #6
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Du får inga fria joner, elektronen kommer att släppa av sig själv med energiutveckling som följd.
Ok, det låter logiskt.

Men hursomhelst detta är i praktiken helt omöjligt, eller finns det en teori om hur detta hade kunnat genomföras?
Citera
2007-11-06, 19:50
  #7
Medlem
wääuus avatar
Jag tror att det finns instabila heliumisotoper som sönderfaller till någon väteisotop med betastrålning.
(för beta är väl när en proton sönderfaller till en elektron och en neutrino typ?)
Citera
2007-11-06, 19:51
  #8
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Med nån typ av strålning tror jag det ska gå. (Iaf på ämnen med högre atomnummer)
Citera
2007-11-06, 20:09
  #9
Medlem
GalFisks avatar
Nä, helium är väl det enda grundämnet som inte har nån radioaktiv isotop?
Citera
2007-11-06, 20:34
  #10
Medlem
rockets avatar
Alla grundämnen har radioaktiva isotoper. Det är bara att de flesta är så instabila att de i många sammanhang inte är värda att nämna. För helium så är He-6 den mest stabila av de instabila, med en halveringstid på 0,8 s. Dock så sönderfaller ingen av isotoperna till väte, utan de sönderfaller antingen till en lättare heliumisotop eller till litium.

Tillägg: Vid betastrålning ökar alltså kärnans laddning Z, vilket innebär att man rör sig till höger i det periodiska systemet (såvida det inte är en positron som avges, då minskar Z).
Citera
2007-11-06, 20:41
  #11
Medlem
wääuus avatar
Ah okej!
Citera
2007-11-06, 20:57
  #12
Medlem
kan även tillägga att de flesta heliumisotopers halveringstid är av storleksordningen 10^-21 sekunder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback