Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2007-11-20, 02:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
Självklart ska vi ha ett forum om övervakningssamhället, vi kan kalla det för Orwells corner, Orwellska hörnet, Polisstaten anfaller, Det allseende ögat, 1984 eller något liknande
Citera
2007-11-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är en viktigt fråga, men jag har vid ett flertal gånger försökt att diskutera kring ämnet är på FB och det är generellt väldigt få som engagerar sig vilket är tråkigt.

Det kan väl kanske vara en anledning till att detta inte sitter högst på Admins todo-lista.

Jag tror att den bästa övertalningstekniken vore att helt enkelt börja diskutera frågan mer aktivt, förslagsvis i yttrandefrihet och censur tills vidare. Om det börjar dyka upp fler och fler trådar om ämnet där så kan det ju ge Admin en anledning till att starta en egen avdelning i ämnet.

Ser man en disskusion i ämnet som förs i en annan avdelning på FB så kan man ju snällt fråga om Mod för avdelningen kan tänka sig att flytta tråden till "yttrandefrihet & censur" så att trådarna koncentreras till samma ställe.

Jag håller inte med om att det inte diskuteras. Tvärtom ser jag varje dag exempel på trådar som handlar om det. Det är bara det att de måste anpassas för att passa forumen i sig då det saknas ett specifikt övervakningsforum. I till exempel datasektionerna är det ett hett ämne hur man ska undgå "storebrors" vakande öga och skydda sitt material. Men då det är datasäkerhet så är det ju datasäkerhet man måste prata om för att slippa få sitt inlägg raderat.
Citera
2007-11-20, 14:39
Administrator
admins avatar
Titta:
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=241

Nu finns forumet.

admin
Citera
2007-11-20, 14:52
Medlem
ChristianXs avatar
Välkommna! Glöm inte att ni är övervakade...
Citera
2007-11-20, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Titta:
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=241

Nu finns forumet.

admin

Utmärkt!

Då hoppas jag verkligen att vi kan få igång en debatt om övervakningens stora fördelar och om vilka som primärt skall övervakas. Personligen tycker jag att de som styr över pengarnas fördelning bör övervakas såväl som logiken i deras beslut - vad kan vara mer centralt i en stat, än att övervaka att den styrs adekvat?

Tycker gång på gång att debatten om övervakning har kantrat och havererat ganska allvarligt, vem har sagt från början att det är medborgarna som skall övervakas när det är logiken i statens beslut att inskränka medborgarnas friheter som rimligtvis bör övervakas.

Det bör vara en robust självklarhet att övervaka att vi har en adekvat utbildning av framtida medborgare svs en bra skola osv. Det är och bör vara en av statens centralaste uppgifter att ombesörja en hållbar utveckling. Vem har övervakat försvarets skenande budgetar och dess rimlighet osv när det allvarligaste hotet troligen inte kommer utifrån.
Citera
2007-11-20, 15:40
Medlem
526s avatar
In Admin We Trust...

Återkommer med lite grejor senare (när jag vaknat till)
Citera
2007-11-20, 17:16
Bannlyst
Man tackar. Synd att det inte slogs ihop med censurforumet, men vi får hoppas att forumet får tillräckligt många besökare ändå.

Hatten av för Admin som lyssnar på vårt tjat. Power to the people.
Citera
2007-11-20, 19:00
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eccentric
Man tackar. Synd att det inte slogs ihop med censurforumet, men vi får hoppas att forumet får tillräckligt många besökare ändå.

Jag lyfter gärna på min hatt, jag med!
Citera
2007-11-20, 19:43
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eccentric

Nja, censur och yttrandefrihet är ju helt andra saker än övervakning och integritet, även om de ibland tangerar varandras användningsområden.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in