Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-13, 22:23
  #1
Medlem
njuttos avatar
Hej, sökfuntionen funkar inte och efter ca 14 sidor manuellt sök så gav jag upp och postade denna tråd.

Jag har en 85a Renault Master som dieselpumpen började läka på, jag tog lös locket där spridar rören sitter fast (bosch pump med spridarna på gaveln) då rasade en massa grejer ut.

Jag bestämde mig för att ta lös hela pumpen och grät sedan, det var ju en miljon delar därinne som hade rasat från sin plats.
Efter en timme mc gyver tänkande så hade jag klurat ut hur det borde sitta, var tvungen att ringa och fråga hur kamplattan skulle sitta.
Nåja den startar nu men går lite slött.

Nu har jag några frågor.

* Hur varm blir en dieselpump (vid gång) ?

* Hur känsligt är det med hur pumpen står när man skruvar tillbaka den (går ju att vrida på lite som en fördelare ungefär) är det mm passning, för jag känner att jag tappat ca 15-20hk i effekt och en massa vrid.
Jag såg nämligen att märkningen jag gjorde innan jag tog lös pumpen nu ligger fel med ca 1-1,5mm

* Går det att montera nån detalj fel i en dieselpump så att den ändå funkar men med lägre prestanda ?

Väldigt tacksam för svar och synpunkter.

Ps. jag har kört ca 1 mil med bussen och det jag kan säga är att den ryker mer än tidigare, kan vara fettet som vi använde vid monteringen samt att den är slö.
Citera
2007-11-14, 01:33
  #2
Medlem
njuttos avatar
26 visits, och ingen som har nå fakta, ideer eller synpunkter att komma med ?


kom igen nu !
Citera
2007-11-14, 16:59
  #3
Medlem
Asgarvads avatar
Du får bita huvudet av skammen och åka till en verkstad... Eller så får du skaffa böcker och plugga om hur man mekar med dieselbränslesystem i allmänhet och just den pumpen som du äger i synnerhet. Du hade tur som överhuvudtaget fick igång bilen efter ditt, som det verkar, planlösa ingrepp.
Citera
2007-11-14, 18:06
  #4
Medlem
Fuzzs avatar
på vissa billar räcker det med typ 0,5mm fel juserad pump för att den ska gå dåligt. Tex golf 3 ställer man pumpen med indikatorklocka.

Ställs då som med en fördelare. Vissa spänner eller släpper man kuggremmen. (separat drivnig av pump)
Citera
2007-11-14, 18:09
  #5
Medlem
Vardons avatar
Jag har bara mekat med en mercedes 307 D. Och då egentligen bara bytt pumpen. Dock är det ganska noga med inpassningen och man bör även se till att man får in pumpen när motorn står i rätt varv, annars blir det helt fel.

Men på den har jag för mig att man först skulle blåsa i insuget på 1a cylindern tills det blir tätt där, då stod motorn i rätt läge. Sen skulle den vridas 24 eller om det var 26 grader åt nått håll, och sedan skulle pumpen in mot rätt markering mot kammen. eller hur det nu var, inte helt enkelt att få det rätt...

Verkstan fnissade när pumpen satt helt korrekt men ett varv fel :-)
Citera
2007-11-14, 19:17
  #6
Medlem
njuttos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Jag har bara mekat med en mercedes 307 D. Och då egentligen bara bytt pumpen. Dock är det ganska noga med inpassningen och man bör även se till att man får in pumpen när motorn står i rätt varv, annars blir det helt fel.

Men på den har jag för mig att man först skulle blåsa i insuget på 1a cylindern tills det blir tätt där, då stod motorn i rätt läge. Sen skulle den vridas 24 eller om det var 26 grader åt nått håll, och sedan skulle pumpen in mot rätt markering mot kammen. eller hur det nu var, inte helt enkelt att få det rätt...

Verkstan fnissade när pumpen satt helt korrekt men ett varv fel :-)


Pumpen drivs genom kugghjul, kugghjulen har en krysskil så den går inte att sätta fel, då ska jag alltså vrida pumpen rätt, den offade ju på 1-1,5mm från hur den satt sen tidigare, måste ju vara det som gör att den är slö i så fall, jag menar om en golf diesel har en halv mm från att gå bra eller dåligt.


Nu skulle jag bara vilja veta hur varm en dieselpump blir normalt under gång.
Min blir då rätt varm 60-70c

Stort tack till dig och alla andra som svarat på min tråd.
Citera
2007-11-14, 19:24
  #7
Medlem
njuttos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Du får bita huvudet av skammen och åka till en verkstad... Eller så får du skaffa böcker och plugga om hur man mekar med dieselbränslesystem i allmänhet och just den pumpen som du äger i synnerhet. Du hade tur som överhuvudtaget fick igång bilen efter ditt, som det verkar, planlösa ingrepp.

Nja jag lägger inte ut 4500kr + moms för att få pumpen fixad genom firma, och jag tror inte att man kan göra nå fel i en dieselpump och sen starta bilen, känns som att det är rätt känsliga saker när man pratar med folk.
Får hoppas att det räcker med att jag vrider pumpen till ursprungsläge och att den går bra sen.

Berättar sen hur det gick.

Just nu har detta kalas kostat mig en oringspackning a 20kr men en jävla massa tid
Citera
2007-11-14, 22:53
  #8
Medlem
Vardons avatar
Vi lyckades ju sätta motorn / pumpen ett varv fel och det resulterade faktiskt i att bilen gick i gång, men oj vad den rykte, luktade och gick dåligt...

Det första jag gjorde var att kolla med en bra verkstad hur det skulle vara och vips blev jag påvisad var gradskalan på motorn och allt satt (hindrar ju inte att man försöker fuska för men men). Bor du i göteborgstrakterna kan jag rekommendera en bra verkstad
Citera
2007-11-15, 16:51
  #9
Medlem
en diesel går i regel alltid även om pumpen är ställ helt galet. Pumpen går o sätta ihop fel, men troligen är de bara insprutningstiden du ska justera.
Citera
2007-11-15, 17:25
  #10
Medlem
njuttos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampe
en diesel går i regel alltid även om pumpen är ställ helt galet. Pumpen går o sätta ihop fel, men troligen är de bara insprutningstiden du ska justera.

Ja jag hoppas det
Citera
2007-11-15, 20:57
  #11
Medlem
Erk Swedes avatar
Oj oj

vet inte riktigt vad du har haft loss,men sliderna är individuellt slipade så sätts dom fel blir det inget bra..
Men eftersom du haft lös hela pumpen är det troligast att du inte justerat in den rätt,håll tummarna för det.
Den blir inte speciellt varm för bränslet kyler ju . den ska gå att ta på i varje fall.
Citera
2007-11-16, 03:45
  #12
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
på vissa billar räcker det med typ 0,5mm fel juserad pump för att den ska gå dåligt.
Funkar de ungefär likadant som tändningen på en bensinare ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in